پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰

انواع دیوارپوش‌ها

سه شنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۰۹:۴۹
کد مطلب: 809269
یکی از مهم‌ترین بخش‌ها برای طراحی دکوراسیون داخلی منزل دیوارپوش‌ها می‌باشند. دیوارها فضاها را از یکدیگر تفکیک کرده و به دلیل اینکه مساحت بزرگی از فضای منزل را تشکیل می‌دهند عنصر مهمی در دکوراسیون داخلی می‌باشند.

استفاده از دیوارپوش برای طراحی دکوراسیون داخلی از محبوبیت خاصی برخوردار بوده که نه تنها باعث تغییر در فضای داخلی می‌شود بلکه در بازسازی دیوارهای قدیمی نیز موثر می‌باشند.


دیوارپوش‌ها به دو دسته کلی دیوارپوش‌های داخلی و دیوارپوش‌های خارجی تقسیم‌بندی می‌شوند. از ویژگی‌های بارز دیوارپوش‌های خارجی می‌توان به مقاومت بالای آنها در برابر عوامل طبیعی همانند باران و تابش مستقیم نور خورشید اشاره کرد.
نورپردازی مناسب برای تمامی دیوارپوش‌ها برای بهتر جلوه دادن سطوح دیوار پراهمیت بوده و نباید از آن غافل شد.

دیوارپوش ها را می توان از فروشگاه های تزئینات داخلی، فروشگاه های اینترنتی خرید کرد یا اینکه کار دکوراسیون داخلی را به طراحان داخلی سپرد تا آنها تمامی کارها را برای شما انجام دهند.

دیوارپوش‌های خارجی

آجرها، سنگ‌ها، ورق‌های کامپوزیت و ... از نمونه دیوارپوش‌های خارجی متدوال می‌باشند که حتماً شما در منزل یا محل کار خود یکی از این انواع را دارید. دیوارپوش‌های خارجی امروزه از تنوع بالایی برخوردار شده‌اند و در طرح‌ها و جنس‌های متنوعی موجود می‌باشند.

قیمت دیوارپوش‌های خارجی

قیمتی که برای دیوارپوش‌های خارجی در نظر گرفته می‌شود براساس رنگ، طرح و جنس متفاوت هستند.

در اینجا ما بیشتر در مورد دیوارپوش‌های داخلی صحبت خواهیم کرد که بیشترین توجه را برای طراحان دکوراسیون داخلی دارد.

انواع دیوارپوش داخلی

دیوارپوش‌های داخلی را می‌توان به دسته‌های متفاوتی از لحاظ جنس تقسیم بندی کرد که ما به بخشی از آنها در این مطلب می‌پردازیم:

دیوارپوش چوبی

دیوارپوش‌های چوبی را هم بعنوان دیوارپوش‌های داخلی هم بعنوان دیوارپوش‌های خارجی مورد استفاده قرار می‌دهند. دیوارپوش‌های چوبی که برای بخش خارجی مورد استفاده قرار می‌گیرند، از مقاومت بالایی برخوردار هستند و برای اینکه در برابر نور خورشید و رطوبت مقاوم‌تر باشند از روکشی برای آن استفاده می‌کنند.
 

دیوارپوش‌های چوبی داخلی عایق صدا و حرارت بوده و برای نصب نیازی به زیرسازی خاصی ندارند. به دلیل گران بودن دیوارپوش چوب و همین طور به منظور حفظ محیط زیست از چوب‌های طبیعی دیگر بعنوان دیوارپوش استفاده نمی‌شود. چوب‌های مصنوعی همانند MDF توانسته است جایگزین چوب‌های طبیعی شده‌اند.

از تخته چوب‌های پهن و باریک در رنگ‌های مختلف می‌توان در ساخت دیوارپوش چوبی استفاده کرد. این دیوارپوش‌ها براساس مکانی که قرار است نصب شود، به صورت افقی یا عمودی نصب می‌گردند.

دیوارپوش چرمی

این نوع دیوارپوش‌ها را بیشتر در فضاهای خاص مورد استفاده قرار می‌دهند. بیشترین جایی که این نوع دیوارپوش‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد لابی هتل‌ها و مجمتمع‌های تجاری و مسکونی است. شاید در منزل‌های لاکچری و فضای اتاق خواب از این مدل دیوارپوش استفاده شود.

دیوارپوش‌های چرمی عایق حرارتی و صوتی است و فضایی سه بعدی به دیوار می‌دهد.

دیوارپوش کاغذی یا همان کاغذ دیواری‌ها

کاغذ دیواری‌ها قرن‌هاست که بر روی دیوارهای منازل در کشورهای مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. با پیشرفت تکنولوژی در صنعت تولید کاغذ دیواری امروزه این دیوارپوش با انواع طرح‌ها و سبک‌ها و رنگ‌ها در بازار عرضه می‌شوند. قیمت مناسب، تعویض و نصب آسان، تنوع در رنگ و طرح از مواردی است که باعث می‌شود این دیوارپوش از محبوبیت بالایی برخوردار باشد.
 

صنعت کاغذ دیواری امروزی به قدری پیشرفت کرده است که می‌توان انواع کاغذ دیواری ضد آب، عایق صوتی، حرارتی و حتی ضد زلزله را در بازار کنونی کاغذ دیواری پیدا کرد.
 

دیوارپوش سه بعدی

از دیگر دیوارپوش‌های مورد پسند این روزهای طراحان دکوراسیون داخلی می‌توان به دیوارپوش‌های سه بعدی اشاره کرد. این مدل از دیوارپوش‌ها به صورت پنل در بازار عرضه می‌شوند و برخی از آنها مقاوم در برابر حرات و رطوبت می‌باشند.
از خاصیت‌های اصلی این مدل دیوارپوش‌ها نصب و تعویض آسان آن می‌باشد.
 

دیوارپوش سنگی

استفاده از سنگ طبیعی و مصنوعی از گذشته بعنوان یک دیوارپوش خارجی و داخلی رایج بوده است. با پیشرفت تکنولوژی و به وجود آمدن سنگ‌هایی با ابعاد بزرگ و اصطلاحاً یک تیکه، استفاده از آنها در فضای داخلی و برای دیوارهای شاخص از محبوبیت خاصی برخوردار است.

این دیوارپوش‌ها مقاومت بالایی در برابر ضربه و خراشیدگی داشته اما قیمت آنها بالا بوده و تعویض و نصب آنها نیز سخت و پرهزینه می‌باشد.
 

دیوارپوش آلومینیومی

این نوع دیوارپوش نیز همانند دیوارپوش‌های سنگی بیشتر در فضاهای خارجی مورد استفاده قرار می‌گیرد. دیوارپوش‌های آلومینیومی از قطعات آلومینیوم کامپوزیت تشکیل شدند. ضخامت این قطعات کامپوزیت تقریباً 4 میلی متر بوده و در انواع رنگ‌ها و طرح‌ها در بازار عرضه می‌شوند.

این قطعات با کمک چسب‌های قدرتمندی که برای آنها تعبیه شده است به دیوار می‌چسبند. از معایب آنها می‌توان به قیمت نسبتاً بالا و تعویض نسبتاً سخت آن اشاره کرد.

دیوارپوش PVC

دیوارپوش دیگری که می‌توان عمر آن را نسبت به سایر دیوارپوش‌ها کمتر دانست، دیوارپوش PVC است. در کشورهای اروپایی و امریکا به دلیل اینکه این نوع دیوارپوش برای محیط زیست مضر است کمتر از آن استفاده می‌شود و حتی در برخی از کشورها استفاده از آن ممنوع می‌باشد.

این نوع دیوارپوش در رنگ، طرح و ابعاد مختلفی در دسترس بوده و دوام بالایی در برابر نفوذ آب و آلودگی دارد. قابلیت شستشو بودن، عمر بالا و طرح‌های متنوع این مدل دیوارپوش‌ها را می‌توان در تمامی فضاها مورد استفاده قرار داد.

دیوارپوش فایبرگلاس

مدلی دیگر از دیوارپوش‌های امروزی را می‌توان دیوارپوش فایبرگلاس یا همان الیاف شیشه دانست. این دیوارپوش از نوعی متریال طبیعی ساخته می‌شود. الیافی که از این نوع الیاف ساخته می‌شود به شکل پارچه‌ای از تار و پود است.

دیوارپوش‌های فایبرگلاس مقاومت و استحکام بالایی دارند و در برابر حرارت آسیبی نمی‌بینند.  به همین دلیل از آنها در ساختمان‌های مختلف با کاربری متفاوت استفاده می‌کنند. از مزایای این نوع دیوارپوش‌ها می‌توان به قیمت به صرفه، سرعت بالای اجرایی و طول عمر اشاره کرد.

دیوارپوش آکوستیک

آکوستیک کردن یا همان عایق صوتی کردن فضا یکی از مواردی است که برای اتاق جلسات، اتاق کنفرانس، اتاق‌های ضبط صدا و فضاهای این گونه ضروری است. پوشش‌های آکوستیک پارچه‌ای از جنس پلی استر و اولفین وجود دارد که به صورت پنل یا رولی در بازار به فروش می‌رسند. برخی از این دیوارپوش‌ها علاوه بر عایق صوتی، ضد حرارت و آتش سوزی می‌باشند.

قیمت مقرون به صرفه، نصب آسان و مهم‌تر از همه جلوگیری از صدا باعث شده است که از این دیوارپوش نیز به طور نسبی استفاده شود.

پنل بتنی

پنل‌های بتنی نیز نوعی از دیوارپوش‌ها هستند که در قالب‌های گوناگون و در طرح و رنگ و شکل‌های مختلفی تولید می‌شوند. این پنل‌ها به صورت تخت یا سه بعدی ساخته می‌شوند و ضخامتی در حدود 4 میلی متر دارند. برای نصب این پنل‌ها از چسب‌های مخصوصی استفاده می‌شود.
برچسب ها: رپورتاژ
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *