سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
 
۱
۲
گردش در تاریخ یک خاندان منحوس؛ شماره ۶۶

روایت شنیدنی از علاقه شاه به منافع ملی +فیلم

سه شنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۰۸:۵۷
کد مطلب: 809246
بر اساس این قرار داد شاه از تمام آب رود هیرمند تنها سهم ۲۵ درصد برای ایران را قبول کرد ، اسدالله علم به این تصمیم شاه اعتراض کرد اما او نپذیرفت و گفت سیستان ارزش اقتصادی ندارد!
روایت شنیدنی از علاقه شاه به منافع ملی +فیلم
گروه تاریخ جهان نيوز: 43 سال از سقوط حکومت پهلوی می‌گذرد اما آثار آسیب‌هایی که این حکومت به منافع ملی وارد کرد همچنان پابرجاست. ازجمله مهم‌ترین این آسیب‌ها تاراج بخشی از اراضی ایران به کشورهای همسایه است.

به‌عنوان مثال پهلوی اول برای اینکه حقابه هیرمند را دریافت کند، بخشی از دشت سیستان را به افغانستان می‌دهد تا حقابه هیرمند طبق معاهده سعدآباد بین ایران و افغانستان تقسیم شود. اما در عمل نه‌تنها ایران از حقابه هیرمند بهره‌مند نمی‌شود، بلکه دود عملی‌نشدن چنین قراردادهایی همچنان به چشم مردم سیستان می‌رود، به‌طوری‌که یکی از علل اصلی‌ای که اکنون سیستان با خشکسالی مواجه است، اجرایی‌نشدن این قرارداد است.

پس از جدایی افغانستان از ایران طبق قرارداد پاریس، افغان‌ها بارها و بارها به بهانه‌های مختلف از جاری کردن حقابه ایران از رود هیرمند به سمت هامون خودداری کرده‌اند.

در سال 1351 با بالا گرفتن اختلاف بر سر آب رود هیرمند میان ایران و افغانستان، کمیسیونی موسوم به دلتا با مشارکت آمریکایی‌ها برای حل و فصل موضوع تشکیل شد. نتیجه نشست‌های این کمیسیون، انعقاد قرارداد 1351ه.ش میان ایران و افغانستان درباره حقابه رود هیرمند بود. این قرارداد پس از کسب رضایت شاه، توسط هویدا امضا شد و در 10 مردادماه 1352ه.ش، به تصویب مجلسین ایران رسید. این همان قراردادی است که علم در خاطراتش از آن انتقاد کرده است.

بر اساس این قرار داد شاه از تمام آب رود هیرمند تنها سهم ۲۵ درصد برای ایران را قبول کرد، اسدالله علم به این تصمیم شاه اعتراض کرد اما او نپذیرفت و گفت سیستان ارزش اقتصادی ندارد!
در سال‌های اخیر موضوع حقابه ایران از رود هیرمند و اختلاف میان ایران و افغانستان بر سر آب رود هیرمند به یکی از خبرهای مهم رسانه‌ها تبدیل شده است.

رود هیرمند از رودهای پرآب شرق فلات ایران و اصلی‌ترین منبع تامین کننده آب دریاچه هامون است. با توجه به شرایط اقلیمی منطقه سیستان در ایران و کمبود نزولات آسمانی، حیات منطقه، پیوندی جدی با حیات دریاچه هامون دارد و در واقع دریاچه هامون کلید پایداری زیستی در این منطقه است.

بیشتر بخوانید:
وقتی شاه همسرش را برای رقص به کارتر قرض داد!
خواننده‌ زنی که با ضرب و شتم تسلیم خواسته کثیف شاه شد
ماجرای عصبانیت شاه از فرار دوست پسر فرح +فیلم
مردم باید یاد بگیرند بدون کالاهای اساسی هم زندگی کنند! +فیلم
ماجرای تصمیم رضا پهلوی برای تجاوز به دختر میزبان! +فیلم
عروسی گران قیمت فرح پهلوی در شب یلدا +عکس و فیلم
ماجرای حضور دوست پسر فرح در کنار بستر شاه! +فیلم
ماجرای طمع شاه به همسر رئیس جمهور فیلیپین +عکس
علاقه ویژه نوه اعلی حضرت به برهنگی +تصاویر شرم‌آور
ماجرای جشن تولد ۴۰ هزار دلاری فرح با بهترین آشپز دنیا

حرمسرای اشرف پهلوی ابزاری برای رسیدن به قدرت بیشتر
ماجرای استخر مختلط دوست نزدیک فرح
از خودگذشتگی اعلی حضرت در توزیع ثروت ملی +جزئیات
معروف‌ترین فساد جنسی «فرح پهلوی» چه بود؟
ماجرای اعتراض مادر شاه به حجم فساد فرح +فیلم 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
لعنت به شاه وطن فروش خائن که باعث جدایی بحرین آرارات و هیرمند و .... از ایران شد
Iran, Islamic Republic of
خاندان منحوس پهلوی از رضاخان قلدر گرفته تا پسرش و دختر فاسد و قاچاقچی مواد مخدر اشرف پهلوی وطن فروش و خائن هستن جدایی هیرمند آرارات و بحرین و غیره از ایران شدن و نوکر بی اختیار امریکا انگلیس و رژیم موقت صهیونیستی بودن