سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
 
۲
وحشت از تغییر قابل توجه توازن راهبردی؛

۳ شکست محوری صهیونیست‌ها در جنگ جدید غزه

شنبه ۲۲ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۲۲:۳۴
کد مطلب: 808950
ناکامی های قابل توجهِ رژیم صهیونیستی در ابعاد سیاسی، رسانه ای و نظامی در جریان جنگ افروزیِ اخیر آن‌ها علیه نوار غزه، عملا این جنگ را برای این رژیم به شکستی تمام عیار و به جلوه ای از زوال موقعیت رژیم صهیونیستی در عرصه معادلات مختلف راهبردی تبدیل کرده است.
۳ شکست محوری صهیونیست‌ها در جنگ جدید غزه
گروه بین الملل جهان نيوز: رژیم صهیونیستی به تازگی و در ادامه رویه های نامشروع و غیرقانونی خود علیه ملت فلسطین، با این بهانه که جنبش جهاد اسلامی در حال برنامه ریزی جهت انجام عملیات هایی علیه این رژیم و شهروندان صهیونیست بوده، به نوار غزه حمله کرد. در این راستا این رژیم جدای از هدف قرار دادنِ مردم بیگناه نوار غزه، شماری از فرماندهان نظامی جنش جهاد اسلامی فلسطین در منطقه مذکور(نوار غزه) را نیز به شهادت رساند و البته برخی دیگر را نیز در کرانه باختری(نظیر بسام السعدی) دستگیر کرد.

با این حال، این رژیم علی‌رغمِ رجز خوانی های فراوان، تنها توانست 60 ساعت در برابر حملات گسترده راکتی و موشکی جهاد اسلامی فلسطین مقاومت کند و با میانجی گری مصر مجبور به پذیرش آتش بس و برخی شروط جریان مقاومت شد. در این چهارچوب، جنگ افروزیِ اخیر صهیونیست ها علیه نوار غزه در سه جبهه عمده و اصلی برای این رژیم شکست را به ارمغان آورد که توجه به آن ها کاملا ضروری به نظر می رسد.

یک: شکست صهیونیست ها در جبهه سیاسی
یکی از دستورکارهای اصلی که رژیم صهیونیستی در جریان جنگ افروزی اخیر خود علیه نوار غزه دنبال می کرد، این نکته بود که این رژیم تاکید داشت که حمله آن به نوار غزه صرفا معطوف به جنبش جهاد اسلامی و نَه دیگر گروه های مقاومت نظیر حماس خواهد بود. در واقع، رژیم صهیونیستی از این طریق سعی داشت تا نوعی تفرقه و شکاف را میان گروه های مقاومتِ فلسطینی ایجاد کند و البته فشار افکار عمومی بر جهاد اسلامی را نیز افزایش دهد و این جنبش را عامل اصلی ایجاد مشکلات ملت فلسطین در شرایط کنونی معرفی کند.

با این حال، پاسخ گسترده جریان مقاومت به اقدامات رژیم صهیونیستی و البته همراهی جنبش حماس و دیگر گروه های مقاومت با جهاد اسلامی در بحبوحه جنگ اخیر در نوار غزه، صهیونیست ها را با شکستی فاحش در چهارچوب محاسبات سیاسی آن ها مواجه کرد. در این راستا شاهد بودیم که در مقابلِ عملیات تجاوز رژیم صهیونیستی به نوار غزه که "عملیات سپیده دم" نامگذاری شده بود، جهاد اسلامی نیز عملیات دفاعی خود را "جبهه متحد" نامگذاری نمود که این مساله به وضوح نشان می داد که جریان مقاومت فلسطین به خوبی به نیاتِ تفرقه افکنانه رژیم صهیونیستی پی برده است.

البته که "یائیر لاپید" نخست وزیر موقت رژیم اسرائیل نیز به نوعی قصد داشت تا از حمله اخیر به نوار غزه در آستانه انتخابات عمومی جدید صهیونیست ها استفاده کند که آسیب پذیریِ شدید رژیم صهیونیستی در برابر حملات موشکی مقاومت، عملا محاسبات وی را با چالش رو به رو کرد و آنگونه که وی می خواست نتوانست از ماجراجویی اخیر رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین استفاده سیاسی کند. در واقع هم افکار عمومی فلسطین، هم صهیونیست ها و هم جامعه بین‌المللی، علیه اقدام نابجای دولتِ وی تا حد زیادی بسیج شدند.


 
 *پایگاه خبری میدل ایست مانیتور در گزارشی به ابعاد مختلف نگرانی های رژیم صهیونیستی در جریان حمله اخیر آن به نوار غزه پرداخته و به طور خاص شکست این رژیم در جبهه سیاسی و ناکامی آن در ایجاد تفرقه میان گروه های فلسطینی و البته ناکامی دولت موقت رژیم صهیونیستی در استفاده ابزاری از این جنگ در راستای اهداف انتخاباتی خود را مورد اشاره قرار داده است.

دو: شکست رژیم صهیونیستی در جبهه رسانه ای
تنها اندکی پس از آغاز حمله هوایی گسترده صهیونیست ها علیه نوار غزه، جریان های رسانه ای منطقه ای و بین‌المللی، در مقالات و گزارش های مختلفی، این اقدام را محکوم کرده و آن را نمودی از خوی تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی ارزیابی کردند. در این چهارچوب، به طور خاص برخی رسانه های آمریکایی تاکید کردند که دولت بایدن و به طور کلی آمریکایی ها در شرایط کنونی باید چهره حقیقی و وحشیانه رژیم صهیونیستی را مشاهده کنند و ببینند که حقیقتا با چه رژیمی متحد هستند.

البته که رسانه های مختلفی نیز نوعِ پوشش رسانه های جریان اصلی غربی از تجاوز اخیر صهیونیست ها به نوار غزه را نمودی عینی از خیانت به روزنامه نگاریِ مسوولانه و رسالت محور عنوان کرده و استانداردهای دوگانه آن‌ها در این زمینه را زیر سوال بردند. از این رو، رژیم صهیونیستی در جریان تجاوز اخیر خود به نوار غزه، با نوعی بحران مشروعیتِ تشدید شده رو به رو شد که حتی همراهی برخی جریان های رسانه ای شناخته شده غربی با آن نیز نتوانسته برای آن مشروعیت بخرد و بار دیگر این رژیم نزد افکار عمومی بین المللی به واسطه جنایاتش علیه ملت فلسطین رسوا شده است.


 
*پایگاه خبری "اینترسپت" در گزارشی تاکید می کند که جریان های رسانه ای غربی به ویژه آمریکایی به نحوی تحولات مرتبط با جنگ افروزی رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین را پوشش می دهند که مردم آمریکا به ندرت می توانند از واقعیت های این جنگ و وحشی گری های صهیونیست ها علیه مردم نوار غزه آگاه شوند.

سه: ناکامی صهیونیست ها در جبهه نظامی
واکنش فوری جریان مقاومت فلسطین به حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه و به طور خاص عدم ایجاد تفرقه میان گروه های فلسطینی و ایجاد جو جدیدی از وحشت میان شهروندان صهیونیست که در نهایت موجب شد تا صهیونیست ها حتی نتوانند سه روز زیر بار این حملات دوام بیاورند، همه و همه گواهی بر این واقعیت هستند که رژیم صهیونیستی برخلافِ ادعاهای ظاهری خود، تا حد زیادی میدان را در عرصه نظامی نیز واگذار کرده است.

در این میان، ترس و وحشتِ قابل توجه صهیونیست ها از نفوذ گسترده فناوری نظامی ایران در نوار غزه و کرانه باختری و در عین حال اعلام حمایت دیگر اعضای جریان مقاومت بویژه حزب الله لبنان از جریان مقاومت فلسطین و دفاع از آن در برابر حملات صهیونیست ها نشان داد که این رژیم نتوانسته دستورکار خود مبنی بر ایجاد شکاف و تفرقه در جبهه مقاومت را عملیاتی کند و با جبهه ای متحد از جریان مقاومت رو به رو است. جریانی که در آینده در صورت تداومِ ماجراجویی های صهیونیست ها می تواند هزینه های به مراتب سنگین تری را نیز به رژیم‌صهیونیستی تحمیل کند.



*پایگاه خبری میدل ایست آی در گزارشی تاکید می کند که حمله اخیر رژیم صهیونیستی به نوار غزه، درست در نقطه مقابلِ آنچه این رژیم انتظار داشت حرکت کرد و دامنه تهدیدات نظامی علیه صهیونیست ها را به ویژه در جوار مرزهای شمالی آن جدای از جریان های مقاومت فلسطینی، توسعه بخشید. مساله ای که هزینه های گسترده ای را برای رژیم صهیونیستی به همراه خواهد داشت.در واقع میدل ایست آی استدلال می کند که این جنگ با محوریت تضعیف متحدان منطقه ای ایران صورت گرفت اما در عمل این جبهه را متحد تر و خطرناک تر از قبل علیه صهیونیست ها بسیج کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *