کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

در حاشیه دیدار با ائمه جمعه؛

چند نکته درباره سخنان اخیر رهبرانقلاب پیرامون حجاب/ حملات غربی‌ها چگونه متوقف خواهد شد؟

9 مرداد 1401 ساعت 8:25

مسأله زن و حجاب به یکی از نقاط اصلی درگیری تمدن اسلامی با تمدن غرب تبدیل شده است. مقام معظم رهبری نیز فرمودند: «حقیقت مسئله این است که زنِ باشرف و بااستعداد ایرانی یکی از بزرگترین ضربه‌ها را به تمدن غرب زده. اینها دلشان پُر است».


گروه سیاسی جهان نیوز: اخیراً مقام معظم رهبری در دیدار با ائمه جمعه سراسر کشور به موضوعات گوناگونی اشاره کردند. یکی از موضوعاتی که معظم له به آن پرداختند، موضوع حجاب و زن است که این روزها در مورد آن در فضای مجازی و حقیقی بحث های زیادی صورت می گیرد. در اینجا به بخشی از سخنان ایشان در این جلسه اشاره کرده و چند نکته اجمالی نیز درباره آن ذکر می کنیم:
 
یک:
ایشان در بخشی از سخنان خود فرمودند: «وقتی چند سال قبل در یک جمع  یک نفر از من پرسید که شما در قضیه‌ی زن در مقابل غرب چه دفاعی دارید؟ من گفتم من دفاع ندارم، من حمله دارم! آنها باید دفاع کنند، آنها باید جواب بدهند. زن را تبدیل به کالا کردند. دفاع؟ من دفاع نمی کنم. ما مدعی هستیم در قضیه‌ زن».
 
از طرفی، این روزها هم شاهد هستیم که رسانه های معاند خارجی و بعضی دنباله روهای آنها در داخل کشور، هجوم گسترده ای علیه موضوع حجاب انجام داده اند.

با این نکته ای که مقام معظم رهبری فرموده اند باید بیش از پیش به این موضوع توجه کنیم که کار ما در جهاد تبیین و فعالیت در رسانه ها، فضای مجازی، سخنرانی ها و ... ، فقط رفع شبهات و پاسخ به حمله غربی ها نیست، بلکه در موضوع زن و حجاب این ما هستیم که دست برتر را داریم و آنقدر شاهد مثال و ذکر مصادیق برای از بین رفتن جایگاه زن و تبدیل آن به کالا در تمدن غرب وجود دارد که می توان به همه جهانیان یادآوری کرد.

در هر صورت باید تمدن غرب را در این زمینه محاکمه کرد و درس عبرتی برای تاریخ بشریت به یادگار گذاشت. اگر غربی ها به طور پی در پی درگیر شوند و خود را در مقابل افکار عمومی ببینند، آنگاه مانند حال، تا این اندازه فرصت شبهه پراکنی و حمله به فرهنگ و اخلاق ما را ندارند. ضروری است که در صدا و سیما و همچنین در عرصه سینما نیز برای این موضوع تدبیر ویژه ای اندیشیده شود.

دو: مسأله زن و حجاب به یکی از نقاط اصلی درگیری تمدن اسلامی با تمدن غرب تبدیل شده است. مقام معظم رهبری نیز فرمودند: «حقیقت مسئله این است که زنِ باشرف و بااستعداد ایرانی یکی از بزرگترین ضربه‌ها را به تمدن غرب زده. اینها دلشان پُر است».
 
در حقیقت، از حضور در مسائل علمی گرفته تا کسب موفقیت در عرصه های گوناگون اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و ...، حضور زن ایرانی با حجاب اسلامی در میدان های مختلف، آن هم در بالاترین سطوح، به تعبیر مقام معظم رهبری «باطل‌کننده‌ یک زحمت و تلاش دویست سیصد ساله‌ غرب است. نمی توانند تحمل کنند، عصبانی می شوند، خودشان را به در و دیوار می زنند تا بتوانند یک کاری بکنند. آن وقت می چسبند به قضیه‌ حجاب، می چسبند به یک مورد و بنا می کنند تبلیغات کردن».
 
سه: رهبر انقلاب در بخشی از بیانات خود با اشاره به سخنان برخی ائمه جمعه در زمینه حجاب خطاب به آنها فرمودند: «باید متین، منطقی و دور از احساسات بی‌مورد برخورد کرد. حالا احساسات چیز خوبی است، چیز بدی نیست، اما اِعمال احساسات جا دارد. بالاخره شما در این ‌جور موارد، آن منطق استعماری غربی را که آتش‌بیار معرکه است و دست او مشغول کار است، افشا کنید».
 
در اینجا باید به دو نکته توجه کرد؛ اول اینکه قطعاً برخی ولنگاری ها در سطح جامعه در مورد حجاب، دردآور است؛ اما  ائمه جمعه در ضمن بیان این موضوع و تنبه به مردم، باید به لوازم تک تک کلماتی که در این زمینه اظهار می کنند، توجه داشته باشند تا بهانه به دست رسانه های معاند و مغرضان داخلی ندهند. اصل اولیه، تبیین منطقی و متین موضوع برای آحاد جامعه است.

دوم اینکه، برخی حق ندارند که از این سخنان سوءاستفاده کرده و بگویند که مقام معظم رهبری مخالف برخورد قانونی با افراد هنجارشکن است و به تبیین منطقی و متین موضوع نظر دارند؛ زیرا تبیین، فرهنگ سازی و آموزش و همچنین برخورد قانونی با افراد متخلف و هنجار شکن، هر یک بخشی از وظایفی هستند که باید در مورد موضوع حجاب صورت گیرد و هیچ کدام را نباید و نمی توان جای دیگری قرار داد. البته این موضوع اختصاصی به حجاب هم ندارد و در موضوعات دیگر جامعه نیز صادق است.
 
علاوه بر این، ایشان در سال 96 در دیدار با مداحان اهل بیت علیهم السلام فرمودند: « ... ما که نگفتیم اگر کسی در خانه‌ خودش در مقابل نامحرم روسری‌اش را برداشت، ما او را تعقیب می کنیم؛ [خیر] ما او را تعقیب نمی کنیم، در خانه‌ی خودش است، کار شخصی می کند.

 آن کاری که در ملأ انجام می گیرد، در خیابان انجام می گیرد، یک کار عمومی است، یک کار اجتماعی است، یک تعلیم عمومی است؛ این [خطا]، برای حکومتی که به نام اسلام بر سرِ کار آمده است تکلیف ایجاد می کند. حرام کوچک و بزرگ ندارد؛ آنچه حرام شرعی است نبایستی به‌صورت آشکار در کشور انجام بگیرد… شارع مقدس بر حکومت اسلامی تکلیف کرده است که مانع از رواج حرام الهی در جامعه بشود ... ».


کد مطلب: 807628

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/report/807628/چند-نکته-درباره-سخنان-اخیر-رهبرانقلاب-پیرامون-حجاب-حملات-غربی-ها-چگونه-متوقف-خواهد

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com