پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۱
۹
تفاوت مدیریت در ۲ بازه زمانی مشابه؛

کارنامه مثبت وزارت نیرو دولت سیزدهم در تولید و توزیع برق/ هم تولید بیشتر شد هم قطعی برق کمتر

يکشنبه ۹ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۴:۵۷
کد مطلب: 807622
وزارت نیرو نشان داد که بدون هیچ حاشیه‌ای می توان هم توزیع برق را کنترل کرد و هم تولید آنرا افزایش داد.
کارنامه مثبت وزارت نیرو دولت سیزدهم در تولید و توزیع برق/ هم تولید بیشتر شد هم قطعی برق کمتر
گروه اقتصادی جهان نيوز: مساله مدیریت انرژی چه از لحاظ بهینه سازی مصرف و چه در حوزه توزیع از جمله مباحثی است که خصوصا چند سالی است که به طور بسیار جدی در کشورمان مطرح شده است.

خصوصا در دو سال گذشته که سال های پایانی دولت دوم روحانی بود قطعی مکرر برق آنهم در روزهای گرم سال هم مردم را کلافه و دچار ناراحتی کرده بود و هم صنعت گران با توجه به قطعی برق و وقفه در تولید با مشکل جدی مواجه بودند.

آنچه این مشکل را تشدید می کرد بی نظمی در قطعی برق بود که خصوصا برای صنایع بسیار مهم بود؛ چراکه با قطعی یکباره برق هم ماشین آلات صنعتی آسیب می دید و با توقف دستگاه ها مواد در حال کار داخل دستگاه می ماند و به آن آسیب وارد می کرد و هم کارگر و کارفرما در یک سردرگمی بودند که چه وقت قرار است دوباره کار شروع شود.

همین موضوع سبب می شد تا تولید ضربه زیادی بخورد و بازار با کمبود برخی مواد و متعاقب آن گرانی بیشتر مواجه می شد. به عنوان مثال با قطعی برق شرکت‌های تولید سیمان، این مصالح ساختمانی در بازار با کمبود مواجه و گرانی و بهم ریختگی بازار را سبب می شد.

اما در سال جاری یک اتفاق خوب در حوزه برق افتاد و نوع مدیریت درست بهینه مصرف را به خوب نشان داد. اگرچه در کشور شاهد کمبود برق به واسطه گرمی هوا و همچنین کاهش ذخایر آبی در کشور بودیم اما در همین راستا به خوبی دیده شد با یک برنامه ریزی مدون و با نظمی قابل توجه، کمترین اسیب و نارضایتی در خصوص قطعی برق بوجود آمد. در ابتدا که قطعی برق بسیار کمتر از سال های گذشته بود. از سوی دیگر خصوصا برای شهرک های صنعتی روزی تعیین شده بود که در آن قطعی برق به صورت ناگزیر اتفاق می افتد اما صنعتگران و تولید کنندگان به خوبی از زمان قطعی برق و مدت زمان آن آگاه بودند.

از همین رو مشکلاتی که در سال های گذشته برای تولیدکنندگان بوجود می آمد و بعضا دستگاه‌های آنان با قطعی برق و سرد شدن مواد داخل آن آسیب می دیدند، سالم مانده و ضربه ای به تولید کنندگان در این حوزه وارد نشد.

قطعی برق البته موضوعی زیرساختی نیز هست. به نظر می رسد در سال‌های گذشته بایستی در حوزه سرمایه گذاری برای استفاده انرژی‌های دیگر از جمله بادی و خورشیدی در کشورمان فکری می شد. کشورمان با پهنه گسترده ای که دارد خوشبختانه از لحاظ تولید انرژی فرصت های بسیار مناسبی را در اختیار مهندسان و دانشمندان ایرانی قرار داده است. اما متاسفانه به جای سرمایه گذاری در چند نقطه بیشتر به موضوع سد سازی و تولید برق از آب توجه شده است. این درحالی است که کشورمان با توجه به اینکه در منطقه گرم وخشک قرار دارد و حتی گرم ترین نقطه زمین نیز در ایران و منطقه شهداد کویر لوت قرار دارد، می توان از انرژی‌های طبیعی کمال استفاده را انجام داد و مهندسان ایرانی نیز توان بالایی در اجرای این موارد دارند. با این حال به نظر می رسد برنامه ریزی خاصی بایستی در این راستا انجام گیرد تا کشورمان در آینده به مشکلاتی در خصوص کمبود برق دچار نشود.

در همین راستا ادارات دولتی نیز به طور منظم مجاب شدند که علاوه بر اجرای دستور العمل تغییر ساعات اداری، نسبت به مصرف برق اقدامات پشتیبانی را انجام دهند. هر چند مصرف بهینه سوخت از جمله موضوعات مهمی است که در کشورمان باید رعایت شود و مساله‌ای است که هم ادارت دولتی و هم هموطنان در خانه باید به آن توجه ویژه کنند.

این موضوع تا جایی رسید که یکی از کاربران شبکه اجتماعی توئیتر نوشت: «درتیرماه سال گذشته ۲۸ روز قطعی برق داشتیم، ولی امسال با توجه به خشکسالی بیشتر تقریبا هیچ.»

اما اخبار مربوط به مدیریت انرژی برق در کشورمان به این موضوع ختم نمی شود. در همین راستا به استناد آمار ارائه شده توسط شرکت تولید و توسعه انرژی اتمی ایران، تولید برق نیروگاه اتمی بوشهر در ابتدای یازدهمین سال فعالیت خود تا انتهای اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۱ از ۵۳ میلیارد کیلووات ساعت عبور کرد و به ۵۳ میلیارد و ۸۰ میلیون کیلووات ساعت رسید.

از میزان برق تولید شده توسط این مجموعه تاکنون بیش از ۵۰ میلیارد کیلووات ساعت به شبکه برق کشور تحویل شده است. این میزان برق در بازار کشورهای همسایه ۴.۲۵ میلیارد دلار ارزش دارد.

با توجه به این آمار، در طول فعالیت ۱۱ ساله این نیروگاه، انرژی اتمی سبب شده تا از مصرف سوخت معادل ۸۳.۹ میلیون بشکه نفت جلوگیری شده و سوخت فسیلی با ارزش به جای سوختن در واحدهای نیروگاهی زمینه حضور در پالایشگاه و کسب ارزش افزوده را مهیا کند.

فعالیت نیروگاه اتمی بوشهر به دلیل عدم انتشار هیچ نوع آلاینده‌ای زمین عدم انتشار ۴۶ میلیون و ۶۷۲ هزار گاز گلخانه‌ای و مضر برای جو را فراهم کرده است.

البته این تنها اقدام وزارت نیرو برای تولید برق نبود و وزیر نیرو با بیان اینکه اقدامی که امسال در بخش نیروگاهی صنعت برق صورت گرفته کاری بی‌نظیر و اثر بخش است اظهار کرد: تلاش خدمتگزاران صنعت برق با جلوگیری از قطعی برق و تامین برق پایدار، موجب تامین آسایش و رضایتمندی مردم شده است.

وی اضافه کرد: در سال‌های گذشته یکی از معضلات و مشکلات استان همدان در نیروگاه شهید مفتح، مصرف فراوان آب چاه‌ها بود که امروز این مشکل برطرف شده و طرح انتقال پساب فاضلاب به خوبی اجرایی شده است.

محرابیان تاکید کرد: با اجرای خط انتقال پساب به عنوان آب مصرفی این ‌نیروگاه، از مصرف آب چاه‌ها جلوگیری شده که اقدام بسیار مثبتی جهت مدیریت منابع آب کشور است.

وی به لزوم بهره‌وری از آب‌های غیرمتعارف تاکید و یادآور شد: اکنون در دیگر نیروگاه‌ها از آب چاه استفاده می‌شود که باید به سمتی برویم که بتوانیم ‌از آب‌های غیرمتعارف برای این منظور استفاده کنیم.

با این حال یک برنامه ریزی گسترده هم در تولید برق از سوی دولت سیزدهم شاهد هستیم که باعث شد امسال مردم نه تنها کمتر قطعی برق را تجربه کنند بلکه به میزان تولید و بهره برداری زیربنایی برق کشورمان افزوده شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
زمان ساخت یک نیروگاه حداقل 24 ماه یا دو سال است. تمامی نیروگاه هایی که امسال در مدار تولید قرارگرفتند کار 2 یا 3 سال قبل و در دولت قبلی است. هرچند که همه اینها برای کشور است اما پروژه ساخت نیروگاه دولت قبل در این دولت ثمرداد
United States
چقدر نیروگاه ساخته است؟
Iran, Islamic Republic of
واقعا امسال قطعی بر ق نداشتیم
Iran, Islamic Republic of
خدا رو شکر بی تدبیرها رفتند
مرتضی
Iran, Islamic Republic of
.....
می ا
Iran, Islamic Republic of
جناب رییسی در زمین تله گذاری شده بسیار خوب عمل کرد.
مازندرانی
Iran, Islamic Republic of
با تعطیل کردن و کاهش 3 ساعت کار ادارات و با احتساب روزهای آلودگی شهرها و... الان باید صادر کننده برق باشیم.
Iran, Islamic Republic of
امسال چرا خبری از کشف مزارع ماینر و استخراج بیت کویین نبود؟
Iran, Islamic Republic of
سلام وخدا قوت به دولت سیزدهم آقای رئیسی و دیگر مسئولین و وزرا
واقعا ممنونیم ازینکه دارن کارشبانه روزی میکنن برای آسایش مردم.