جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۲
۱۶
بازگشت یا رفتن اسکوچیچ، مساله این است؛

در مدیریت فوتبال چه خبر است؟/ رقبای تیم ملی در اردوی آمادگی؛ فوتبال ایران درگیر حواشی

پنجشنبه ۲۳ تير ۱۴۰۱ ساعت ۰۸:۴۴
کد مطلب: 806051
این روزها فوتبال ملی کشورمان یک قصیده تراژدیک شده است که از هر گوشه سقف آن ناکارآمدی و مدیریت غلط چکه می‌کند.
در مدیریت فوتبال چه خبر است؟/ رقبای تیم ملی در اردوی آمادگی؛ فوتبال ایران درگیر حواشی
گروه ورزشی جهان نيوز: تیم ملی فوتبال کشورمان صعود مقتدرانه و سریعی را به جام جهانی قطر داشت و به عنوان اولین تیم آسیایی جواز راهیابی به این تورنمت مهم جهانی را کسب کرد اما این روزها حواشی زیادی گریبانگیر فوتبال ملی ایران شده که بیم آن می رود که ادامه یافتن آن باعث ایجاد مشکلاتی برای تیمی شود که قرار است خود را برای بازی های بزرگ با آمریکا، انگلیس و ولز آماده کند.

این روزها ماجرای تغییر سرمربی تیم ملی هم عجیب بود و هم غیر منتظره و وقایع بعد از آن نیز ماجرا را شگفت انگیز تر کرد. اینکه برکناری و سپس ابقای اسکوچیچ از کجا آب می خورده، بسیاری از روزنامه ها و رسانه های ورزشی نویس به آن به طور مبسوط پرداختند اما موضوع با اهمیت اینجاست که مدیریت تیم ملی برای بازی های بزرگ جام جهانی قطر چندان مناسب نیست و شاید جزو کمتر کشورهایی باشیم که تیم ملی‌‌اش به جام جهانی راه یافته و اینطور بی برنامه و بدون اصول مدیریتی برای فوتبال آن تصمیم گیری می‌شود.

اسکوچیچ بعد از یک کش و قوس منتظر رای نهایی کمیته فنی است. در خصوص این مربی چند نکته مهم مطرح است که بسیاری وی را برای سکانداری تیم ملی چندان مطلوب نمی دانند اما بسیاری نیز معتقدند که هدایت وی سبب راهیابی سریع و  بدون اما و اگر و غیر پلی آفی تیم ملی فوتبال ایران به جام جهانی شد. حالا گفته می شود وی دوباره قرار است روی نیمکت ایران آنهم در تورنمنت بزرگ جام جهانی قطر بنشیند اما همین رفت و برگشت خود چند نکته اساسی در دل خود دارد. اول اینکه تیم با این تغییرات ناگهانی با یک تنش چند روزه مواجه شده و بی ثباتی آن مشهود است. قطعا موضوعی که در روحیه اعضای تیم ملی تاثیر منفی می گذارد.

 از سوی دیگر همانطور که گفته شد اسکوچیچ پیش از این نیز چندان مورد اقبال بسیاری از فوتبال دوستان نبود حالا با این اقدامی که در ابتدا صلاحیت وی را توسط کمیته فنی رد شد و سپس تصمیماتی برای بازگشت وی گرفته می شود اعتبار این مربی بیش از پیش زیر سئوال می رود. اگرچه اسکوچیچ قول داده است که تیم ملی ایران را به دور دوم جام جهانی ببرد اما قطعا رد شدن وی توسط کمیته فنی و باز نشستن وی در رقابت‌های جام جهانی بسیار جالب توجه است. اعتباری که پیش از این جذاب نبوده است و حالا برخی بیمناک هستند که پس لرزه های آن در اردوی تیم ملی و خود جام جهانی حادث شود و به طور مثال ممکن است برخی بازیکنان حرف سرمربی را آنطور که باید نخوانند.

اخبار ضد نقیض ابقا یا رد اسکوچیچ خود دورنمایی از وضعیت نامطلوب مدیریتی فوتبال کشورمان در آستانه جام جهانی است.

نکته اصلی اینجاست که به نظر می رسد امروز برنامه خاصی برای زمان باقی مانده تا جام جهانی از سوی فدراسیون فوتبال وجود ندارد و مشخص نیست این مدت را چگونه مدیریت خواهند کرد. زمانی که تیم ملی سرمربی داشت در حوزه بازی های تدارکاتی با مشکلات زیادی روبرو بود اینک که اینگونه تزلزل در هدایت فوتبال ملی کشورمان دیده می شود قطعا مشکلات بیشتر می شود؛ این در حالی است که تیم باید به گونه ای مدیریت شود که رفته رفته با انسجام کامل، بیشتر متمرکز به بازی های جام جهانی باشد اما حالا بیشتر حواشی در اردوی تیم ملی حکم فرماست.

در حوزه مدیریت فدراسیون فوتبال نیز کشورمان چند دوره است که با مشکلات متعددی روبروست و بعضا افرادی به عنوان رئیس فدراسیون فوتبال انتخاب می شوند که هم انتقادات بسیاری به رفتار مدیریتی آنان وجود دارد و هم کارنامه مدیریتی آنان با نمرات پایینی همراه بوده است. جالب اینجاست که همین افراد به خود جرات می دهند تا خود را به عنوان نامزد ریاست فدراسیون جلوه دهند.

به عنوان مثال «مهدی تاج» که پیشتر در خصوص قراداد «ویلموتس» هزینه هنگفتی را به فوتبال ملی تحمیل کرد که تا به امروز فدراسیون تاوان آنرا می پردازد، دوباره به عنوان نامزد ریاست این فدراسیون از سوی برخی رسانه ها مطرح می شود. نکته اینجاست وقتی چنین فردی اجازه ثبت نام در انتخابات فدراسیون فوتبال به خود می دهد دیگر صلاحیت و عدم صلاحیت دیگر نامزدها به نوعی به حاشیه می رود و قد و اندازه صلاحیت رئیس فدراسیون فوتبال به شدت تنزل می کند.بسیاری می پرسند سازوکار فدراسیون به چه صورت است که دوباره همین افراد که مدیریت نامناسبی داشته اند جرات می کنند دوباره برای ثبت نام و نامزدی در انتخابات اقدام کنند.

به هر جهت این روزها فوتبال ملی کشورمان یک قصیده تراژدیک شده است که از هر گوشه سقف آن ناکارآمدی و مدیریت غلط چکه می کند. حالا با این وجود مردم به بازی‌های تیم ملی در جام جهانی امیدوارند و تیم هایی که با اردوهای منظم و منسجم برای جام جهانی آماده می شوند برای ایران خط و نشان می کشند.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
میفهمم خارجیها همه همت کردن ایران نتیجه نگیره.میترسن تیم ایران برد داشته باشه و مردم با پرچم سه رنگ توی خیابون بریزن و ایران-ایران کنن .
Iran, Islamic Republic of
ما دلمون به چی خوشه..
Iran, Islamic Republic of
....
محمد
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
آخه این چه اسنتدلالی هست که شما دارید؟
بازیکن موظف هست تحت فرمان سرمربی باشد در غیر این صورت در تیم ملی جای ندارد. چرا انقدر بازیکن سالاری؟
Iran, Islamic Republic of
آخه باید همه چیزمون به هم بیاد دیگه.
لرستانی
Iran, Islamic Republic of
این ها همه عواقب برکناری عزیزی خادم از ریاست فدراسیون فوتبال است !!!!!
ماراب
Iran, Islamic Republic of
همه چیز مشخص است مربیان ایرانی بخصوص علی دایی ریسک سرمربی تیم ملی بودن را بخاطر تیم های همگروه قبول نمی کنند تا در صورت نتیجه ضعیف گرفتن از چشم مردم نیفتند
منم
Iran, Islamic Republic of
استیضاح وزیر ورزش
تال
Iran, Islamic Republic of
. انحلال کمیته فنی!!!
نال
Iran, Islamic Republic of
هدف فقط آوردن کی روش هست
Iran, Islamic Republic of
این از عواقب همگروه ایران و انگلیس است
Denmark
با توجه به شناختی که کی‌روش از تیمهای هم گروهمان داره قطعا بهترین گزینه کی‌روش هستش.
United States
فقط کارلوس کی‌روش. فوتبال انگلیس، آمریکا و ولز را کاملاً میشناسه
فهیم
Iran, Islamic Republic of
ریشه در نفوذ دارد
Iran, Islamic Republic of
فعلا تکلیف فدراسیون مشخص نیست تیم ملی هم با خودش داره مسابقه میده