کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

امید به تدبیر دولت سیزدهم؛

انتظار پابرجا؛ جنبش احیای بورس کلید خواهد خورد؟

22 تير 1401 ساعت 7:56

بورس باید تحرکی دوباره بیابد و برای تحرک تازه این بازار و رونق گرفتن آن ابتکار عمل لازم است که نهادهای اجرایی و اقتصادی با برنامه ریزی و ایجاد یک جنبش احیای بورس در راستای کمک به تولید و همچنین هدفمند کردن سرمایه گذاری و جمع آوری سرمایه‌های سرگردان تلاش کنند.


گروه اقتصادی جهان نیوز، امیر حمزه نژاد:‌ بازار بورس در حالی که پیش از عید سعید قربان روند صعودی را آغاز کرده بود دوباره به روند نزولی خود بازگشت. اگرچه در این سال‌ها بورس روند نزولی را آغاز کرده است که متاسفانه مردم سرمایه های زیادی را از دست داده اند اما روند صعودی و نزولی این روزها نشان داد که هنوز مردم به آن امیدوارند.

درواقع مردم به دو علت عمده امیدوارند که بورس دوباره به روزهای خوش خود بازگردد. اول اینکه عده زیادی پولهای خود را در این بازار سرمایه گذاری کرده اند و وفادارانه امیدوارند که هم ضررهای خود را جبران کنند و هم به سود برسند و از سوی دیگر این امیدواری وجود دارد که با رونق گرفتن بازار بورس مردم به سمت سرمایه گذاری در این بازار بروند؛ چراکه بورس تنها بازاری است که می توان حتی مبالغ اندک را در آن سرمایه گذاری کرد.

یک امیدواری دیگر را نیز باید به این جمع افزود. شرکت های بزرگ نیز امیدوارند که از طریق بورس بتوانند سرمایه مولد جذب کنند و کار خود را رونق بخشند. واقعیت این است که بورس فرصت و ظرفیت بزرگی برای جمع ‌آوری سرمایه های سرگردان است و در این حوزه هم شرکت های تولیدی می توانند از سرمایه های هنگفتی که ذره ذره جمع می شود استفاده کنند و هم مردم به طور بلندمدت برای خود اندوخته ای در خور توجه جمع کنند.

بورس این روزها به یک دلیل خاص دیگر نیز قابلیت رونق گرفتن دارد. بازار رمزارزها بعد از مدتی که روزهای عجیب و غریبی را طی کرد، به سرازیری سقوط رسید و در این حوزه مردم متوجه شدند که این بازار نیز مطمئن نیست. از این رو با یک برنامه ریزی هدفمند و همچنین ایجاد تضمین برای مردم در قبال پولهایشان می توان امیدوار بود که سرمایه های مردم در داخل کشور جمع و به تولید کشور کمک کند. نه اینکه مانند رمز ارزها مردم پول‌های خود را به خارجی ها بسپارند و درواقع فرار سرمایه به طور مشهودی صورت گیرد.

آنچه درباره بورس بسیار قابل توجه است و متاسفانه این روزها آنطور که باید و شاید به آن توجه نمی شود جمع آوری پول های خرد و عرضه آن به عنوان یک سرمایه قابل توجه است. اینک مردم چشم انتظار برخی مساعدت های نهادهای اجرایی و اقتصادی برای تحرک بیشتر در بورس هستند. همانطور که از نام بازار سرمایه پیداست بورس می تواند در زمانه ای که پس انداز پول برای بسیاری از افراد به صرفه نیست به طور دو طرفه برای سرمایه گذار و شرکت های بورسی سودآور باشد.

این روزها کشور با موضوعی مانند سرمایه گذاری مواجه است و متاسفانه با توجه به تورم کالاهای مختلف مردم سعی می کنند سرمایه خود را در مسکن و طلا و ... که به نظرشان مطمئن است تبدیل کنند. در این خصوص یک قاعده مهم سرمایه گذاری در بورس مورد توجه قرار نگرفته است. سرمایه مانند آهوی رمنده است و سرمایه بسیار ترسوست؛ یعنی سرمایه گذار در ابتدا باید مطمئن باشد که سرمایه اش حفظ می شود و در قدم دوم به سود می رسد اما در این شرایط متاسفانه بورس چندان نمی تواند نظر مردم را به خود جلب کند. اما بسیاری از کارشناسان مطرح می کنند که اگر بورس دوباره رونق بگیرد مردم تلخی های گذشته را خیلی زود فراموش می کنند.

مدیریت بازار بورس در این حوزه باید از تنش ها، نزول ها و صعودهای غیر موجه جلوگیری کند. بازر سرمایه باید با مدیریت صحیح به تعادل برسد و مردم در این حوزه مطمئن شوند که بازار روزهای بد خود را فراموش کرده است اما متاسفانه روند بازار سرمایه چنین پیامی به جامعه اقتصادی کشور مخابره نمی کند.

روش های مختلفی برای اطمینان بخشی به بورس و همچنین جلب توجه سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در بورس وجود دارد. به طور مثال بورسی کردن خرید خانه یکی از این موارد است که هم باعث می شود که افرادی که سرمایه اندکی دارند به خرید خانه و لااقل سود آن امیدوار شوند. موضوعی که تحت عنوان خرید متری خانه در بورس کالا مطرح می شود و درمورد مزایای آن گفته می شود که مردم می توانند برای خانه دار شدن فرزندانشان از این طریق برای آینده اقدام کنند.

به هر جهت بورس باید تحرکی دوباره بیابد و برای تحرک تازه بورس و رونق گرفتن آن ابتکار عمل لازم است که نهادهای اجرایی و اقتصادی باید با برنامه ریزی و ایجاد یک جنبش احیای بورس در راستای کمک به تولید و همچنین هدفمند کردن سرمایه گذاری و جمع آوری سرمایه های سرگردان تلاش کنند.


کد مطلب: 805786

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/report/805786/انتظار-پابرجا-جنبش-احیای-بورس-کلید-خواهد-خورد

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com