سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
 
۱
۲۶
چالش همزمان با بی اعتباری و اختلاف درونی؛

عقبگرد اصلاح‌ طلبان به مجلس پنجم/ اصلاحات به دنبال «نوری‌ ها»! +جزئیات و تصاویر

شنبه ۴ تير ۱۴۰۱ ساعت ۱۵:۴۷
کد مطلب: 804081
اصلاح طلبان از هم اکنون برای انتخابات آتی مجلس برنامه ریزی می کنند و سعی دارند دوقطبی «نوری‌ها» در مجلس پنجم را دوباره احیا کنند.
عقبگرد اصلاح‌ طلبان به مجلس پنجم/ اصلاحات به دنبال «نوری‌ ها»! +جزئیات و تصاویر
گروه سیاسی جهان نيوز: صحنه گردانی سیاسی اصلاح طلبان در این برهه زمانی نشان می‌دهد که این جریان سیاسی از هم اکنون به دنبال انتخابات مجلس شورای اسلامی آتی است. اعضای این جریان سیاسی اما در بحبوحه ریزش شدید طرفداران خود به دنبال دو راهبرد اساسی هستند. اول اینکه با تخریب دولت و مجلس فعلی وجهه خدشه دار شده خود را ترمیم کنند و از سوی دیگر با استفاده از برخی چهره‌های سیاسی خود را به فضای سیاسی کشور بازگردانند.

در حوزه اولی که بسیاری از مردم اصلاح طلبان را بانی وضعیت موجود می دانند و تلاش دولت سیزدهم برای رفع موانع و گرانی‌ها را با تلاش‌های مختلف رئیس جمهور و کابینه مشاهده می کنند. این درحالی بود که در دولت قبلی که مورد حمایت این جریان سیاسی بود «ترک فعل» مسئولان خصوصا در مواردی مانند مسکن موضوعی مشهود و مورد انتقاد شدید افکارعمومی قرار داشت.
 

نکته دومی که در این حوزه وجود دارد که بسیار قابل تامل است، نام بردن این جریان سیاسی از چهره‌های سیاسی است که پیشتر هم در برهه‌های مختلف از آنان یاد کرده‌اند اما در سرنوشت سیاسی آنان برای حضور در فضای سیاسی کشور تاثیرگذاری چندانی نداشته است. جالب تر اینکه این جریان سیاسی با وجود اینکه برخی از اعضای آن به شدت از «بازگشت به اصلاحات» دم می‌زنند اما بازهم با هر وزش سیاسی از اسامی نام می برند که اصالت اصلاح طلبی ندارند. نکته خاص دیگر هم این است که آنقدر ریزش سیاسی در جریان اصلاحات مشهود بوده که این جناح سیاسی حتی از سردمداران خود یعنی رئیس دولت اصلاحات نیز دیگر به عنوان لیدر این جریان یاد نمی کنند و عبور از وی در فضای کنونی دوباره کلید خورده است.

این روزها بازهم نام «ناطق نوری» با کلید واژه‌های مستعمل و زیاد بکاربرده شده همچون «شیخ نور» از سوی جراید این جریان سیاسی برده می شود و از وی به عنوان مهره کلیدی و جریان ساز برای انتخابات مجلس شورای اسلامی یاد می شود. جالب اینجاست که ناطق نوری رقیب اصلی رئیس دولت اصلاحات در انتخابات سال 76 بود و وی در خاطراتش از اصلاح طلبان نسبت به تهمت پراکنی‌های مختلف که علیه او روا داشتند بسیار گلایه می کند.

حالا همین جریان به ناطق نوری روی آورده است و اخیرا روزنامه اصلاح طلب آرمان در خط مشی کهنه و نخ نما شده می نویسد:‌ «براي عملياتي کردن اين طرح به حضوربزرگاني از هر دو جناح سياسي کشور نياز است که مورد اعتماد اصلاح‌طلبان و اصولگرايان باشند. بزرگاني مانند عبدا... نوري از جريان اصلاح‌طلب و ناطق نوري از جريان اصولگرا. دو شخصيتي که سال‌هاست با فضاي سياسي خداحافظي کردند اما از آنها خواسته مي‌شود در جايگاه ديگري به ايفاي نقش بپردازند. علي‌اکبر ناطق نوري و عبدا... نوري دو وزير کشور؛ دو مصلح سياسي و.... شايد در نگاه اول برخي تصور کنند که اين دو شخصيت چه اشتراکاتي با يکديگر دارند که اينگونه نامشان در کنار هم قرار گرفته است. دو شخصيتي که يکي رقيب ديگري براي رياست مجلس بود و 11راي بيشتر ناطق‌نوري را بر اين کرسي نشاند. بي‌ترديد بايد اذعان داشت که شباهتي در آنها وجود دارد که سبب نزديکي‌شان مي‌شود و آن هم ژن اعتدال و ميانه‌روي است.»
 

این روزنامه برای تشویق ناطق نوری و عبدالله نوری که به اذعان خود سال هاست از سیاست خداحافظی کرده اند و به نوعی خود را بازنشسته کرده‌اند در مطلب دیگری می نویسد:‌ «مرداني مانند حجت‌الاسلام ناطق‌نوري! شيخ نور سال‌هاست که با وادي سياست خداحافظي کرده و مسيري را طي مي‌کند که در نهايت به حل مشکلات کشور ختم شود. شيخ نور اين روزها سکوت کرده است اما اين سکوت به معناي بي‌تفاوتي نيست بلکه شايد اقداماتي پنهان براي پايان دادن به نگراني‌هاي جامعه باشد، نگراني‌هايي که نشات گرفته از وضعيت نامناسب معيشتي و اقتصادي است. او در رزومه خود وزارت ارشاد و رياست مجلس را دارد و سال‌ها عضو حقيقي مجمع تشخيص مصلحت نظام بوده است بنابراين تجارب خوبي در آرامش بخشيدن به جامعه و ارائه راهکارهايي به مسئولان براي حل مشکلات دارد».
 

 
جالب اینجاست که این جریان سیاسی این روزها بازهم مهره‌هایی مانند عبدالله نوری و ناطق نوری را با خیال اینکه می تواند «دوقطبی نوری‌ها» را در فضای سیاسی کشور راه بیندازند ترغیب به حضور در صحنه سیاسی کشور می کند. این در شرایطی است که این موضوع بیشتر پاک کردن صورت مساله برای جریان اصلاحات و مشکلات ژرف این جناح است.

مشکلات این جریان تنها مهره‌هایی نیست که مردم به آن‌ها اعتماد کنند و برای این منظور از افراد کهنه کار سیاسی که به نوعی خود را بازنشسته کرده‌اند، استفاده کنند؛ بلکه این جریان سیاسی میراث دار دولت و مجلسی است که وضعیت کنونی را بوجود آورده است و از سوی دیگر چنان در امید واهی دادن به مردم و ناامید کردن آنان نقش داشته است که مردم دیگر نمی توانند به سادگی به این جریان مضمحل اعتماد کنند. اصلاحات هنوز متوجه نشده است که مشکل از جای دیگری است و سابقه این جریان سیاسی باعث عدم اعتماد مردم به این جریان شده است و با ترفندهای مختلف سیاسی که در گذشته هم به آن متوسل شده سعی دارد فضا را دوباره برای حضور خود در انتخابات مهیا کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


محمدایوب
Iran, Islamic Republic of
اینها مرده سیاسی هستند ..... اگر نبش قبر نکنند بیرون نیایند به نفع خودشان است!!
Iran, Islamic Republic of
یکی از تاسف‌انگیزترین مسائل در طول چند دهه گذشته، اقبال اکثریت به این جریان‌های همسوی ناکارآمدی بوده که به سان گزیده شدن مکرر از یک سوراخ، هیچگاه عبرت نشده است. بازپروری مجدد این جریان ولو با عقب‌گرد، نشان از امید این جریان به تاثیرپذیری بخشی از جامعه است!
Iran, Islamic Republic of
ملت اشتباه نمیکنه
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه ملت گاهی فریب مهره هایی که اصلاح طلبان به عنوان میانه رو عرضه کرده اند را خورده است!!
Iran, Islamic Republic of
با چه منطق و استدلال قابل اعتنایی می‌فرمایید که ملت اشتباه نمی‌کنه؟!
مگر نه این است که اکثریت در قرآن با تعابیر بسیار دقیق مورد خطاب قرار گرفته شده است؟ اکثرهم لایعلمون...اکثرهم لا... اکثرهم لا...!!
هوای نفس در بیشتر انسان‌ها، معمولا بر هر چیر غلبه داره و این یک اصل پذیرفته شده در حوزه اخلاق و عرفان است
Iran, Islamic Republic of
به فرموده بنیانگذار جمهوری اسلامی میزان رای ملت است..
Iran, Islamic Republic of
کلام گهربار امام بزرگترین منطق و استدلاله چون مفسران واقعی قران همین بزرگواران هستن
Iran, Islamic Republic of
مرده ای که ازش وحشت دارین نه تنها مرده نیست بلکه کاملا زنده و پویاست!!!!
Iran, Islamic Republic of
مگه ادم عاقل از مرده میترسه؟
Iran, Islamic Republic of
ادم عاقل نه
Iran, Islamic Republic of
آدم عاقل از مرده نمی‌ترسه، بلکه از آسیب روی زمین موندن و ... احتیاط داره!!
Iran, Islamic Republic of
مگه رو هوا گذاشتنت برادر؟
Iran, Islamic Republic of
برای تو زنده و پویاست
Iran, Islamic Republic of
پس چرا از مرده وحشت دارین؟ مشکلتون کجاست
Iran, Islamic Republic of
و به نفع مملکت.
Iran, Islamic Republic of
نگرانی جهان نیوزیان قابل درکه
Iran, Islamic Republic of
ناطق قبلا خودش را ضایع کرده بود ، ...
Iran, Islamic Republic of
ضایع ؟؟!!
Iran, Islamic Republic of
ناطق برادرارو ضایع کرده ...!!
Iran, Islamic Republic of
مردگان سیاسی مقابل نظام علوی، با دم مسیح هم زنده نمی شوند
Iran, Islamic Republic of
این که باید باعث خوشحالیتون بشه نه نگرانیتون
Iran, Islamic Republic of
خودشونم نمیدونن چی میگن
Iran, Islamic Republic of
نگرانی از پروپاگاندای اصلاحاتی است که موجب انحراف و خطای اکثریت شده، و ممکنه بشود!
!!
Denmark
نور به قبر اصلاحات بباره !!!!!!!خخخخ
مرصاد
Denmark
جامعه فراموشکار و عبرت نگیر از گذشته ، ضربه خواهد خورد !!
مرصاد
Denmark
از نظر جماعت لیبرال اصلاح طلب ؛ هدف وسیله را توجیه میکند ! .