جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۲
۲۲
پرونده آموزش و پرورش؛ شماره ۵

چرا رواج «مدارس اسلامی» در کشور نگران کننده است؟! + چند نکته مهم

سه شنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۴:۱۳
کد مطلب: 803699
حقیقت این است که چنین موضوعی اتفاقاً بیش از آنکه خوشحال کننده باشد، نگران کننده است!
چرا رواج «مدارس اسلامی» در کشور نگران کننده است؟! + چند نکته مهم
گروه سیاسی جهان نيوز: یکی از اتفاقاتی که در نظام آموزش و پرورش کشورمان جا باز کرده و در حال تبدیل به یک روند ثابت و افزایشی است، تأسیس مدارسی با رویکرد و یا نام «اسلامی» است.

شاید در نگاه اول این یک حُسن باشد که در جمهوری اسلامی، مدارسی وجود دارد و یا تأسیس می شوند که معطوف به دغدغه های دینی و سبک زندگی ایرانی اسلامی در حال آموزش دادن و رشد دانش آموزان هستند؛ اما حقیقت این است که چنین موضوعی اتفاقاً بیش از آنکه خوشحال کننده باشد، نگران کننده است!

شاید با ذکر چند نکته اجمالی، بتوان تا اندازه ای علت نگرانی را بیان کرد:

یک:
پذیرفتن کلیدواژه «مدارس اسلامی» یا هر چیز دیگر شبیه به آن، خواسته یا ناخواسته یک پیام به مردم و یک پیام به مسئولین می دهد. برای مردم این ذهنیت را به وجود می آورد که سایر مدارس دغدغه اسلامی بودن و تعلیم و تربیت بر اساس تعالیم دین مبین اسلام را ندارند؛ آرمان ها و اهداف انقلاب اسلامی اهمیت چندانی برایشان ندارد. از همین رو عده ای که دغدغه دینی و انقلابی دارند و عده ای دیگر که بی تفاوت هستند، باید دو ساز و کار آموزشی جداگانه را انتخاب کنند.

به مسئولین هم این پیام را می دهد که خیلی هم وظیفه ندارند تا آموزش و پرورش را یکدست کرده و بر اساس فلسفه تشکیل حکومت اسلامی و اهداف و آرمان های انقلاب اسلامی قدم بردارند. زیرا اگر کسی یا کسانی در این زمینه دغدغه دارند، خودشان باید پیش قدم شده و هزینه مالی و غیر مالی آن را به جان بخرند!
 
دو: با عادی شدن این پدیده چه بسا در نهایت به سمت سکولاریزه شدن آموزش و پرورش قدم بر داریم. زیرا با این رویکرد در حقیقت، دو نوع نظام آموزشی را در ساختار آموزش و پرورش پذیرفته ایم و برای دو گروه با تفکرات مختلف، بستر آموزشی فراهم کرده ایم؛ روش آموزشی ای که سعی دارد تا در مسیر فطرت قدم بردارد، دغدغه تربیت انسان  به معنای واقعی آن را دارد، تلاش می کند تا میان دنیا و آخرت توازن برقرار کرده و زندگی دانش آموزان را از اهداف سطحی به سمت اهداف متعالی و ماندگار هدایت کند را یک طرف قرار می دهیم؛ در مقابل، ساز و کار آموزشی ای که دغدغه و تمایلی به این مسائل ندارد و یا اگر دارد در حد سطحی و گذرا است را در طرف دیگر می گذاریم.
 
سه:
باید قبول کرد که برخی از خانواده ها نسبت به فضای آموزشی و نوع تربیت فرزندان خود دغدغه و حساسیت دارند؛ به همین دلیل دانش آموزان خود را در مدارس اسلامی ثبت نام می کنند تا از اثرات مخرب و آسیب های اجتماعی، فرهنگی و آموزشی – تربیتی موجود در سایر مدارس در امان بمانند و یا کمتر دچار آن شوند.
 
وقتی آموزش و پرورش دغدغه های این والدین را برطرف نکند، طبیعی است که با جداشدن بخشی از دانش آموزانی که دارای شخصیت فردی و اجتماعی ارزشمندی هستند، تبادل برخی مفاهیم و تعاملات اجتماعی نیز در آموزش و پرورش و مخصوصاً میان دانش آموزان کمتر خواهد بود.
 
چهار:
شهریه مدارس اسلامی نیز خود موضوع جداگانه ای است که در حقیقت همان آسیب های همیشگی مدارس غیردولتی را دارد. در یک مملکت اسلامی، نباید وضعیت به گونه ای باشد که والدین دانش آموزان برای در امان ماندن آنها از انواع آسیب های آموزشی و غیرآموزشی، متحمل هزینه های سنگین شوند. اگر کسی توان پرداخت این هزینه ها را نداشته باشد، باید چه کاری انجام دهد؟

بودجه های ریز و درشت آموزش و پرورش همه برای این است که در جمهوری اسلامی، فکر و ذهن والدین از بابت تعلیم و تربیت فرزندانشان از هر نظر آسوده باشد.
 
با توجه به اسناد بالادستی کشور و همچنین اهداف و وظایف آموزش و پرورش، کل نظام آموزش و پرورش – از صدر تا ذیل -  باید رویکرد اسلامی داشته و بر اساس اهداف انقلاب اسلامی قدم بردارد؛ از طرفی باید دقت کرد که اگر اسم و لفظ جمهوری اسلامی و یا کلمه «الله» سر در وزارتخانه یا بالای نامه های آموزش و پرورش باشد، چنین چیزی موجب اسلامی شدن آموزش و پرورش نخواهد شد؛ بلکه نوع محتوای آموزشی و نوع رویکردها و ساز و کار های رشد و پرورش دانش آموزان و از آن مهمتر، محصول نهایی این اقدامات است که تعیین می کند آیا اسلامی شده ایم یا خیر؟

مطالب مرتبط با پرونده آموزش و پرورش:
ضرورت بازنگری در حوزه تعلیم و تربیت/ آموزش و پرورش به چه معلمانی نیاز دارد؟
توصیه ۲۵ سال پیش رهبری که هنوز عملی نشده چه بود؟!
«کاظمی آشتیانی»ها یا رونالدو؟/ چند نکته و راهکار در مورد الگوسازی در آموزش و پرورش
هشت نکته مهم با نامزد تصدی وزارت آموزش و پرورش/ برای این موضوعات برنامه دارید یا خیر؟
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش برای این ۹ مورد برنامه دارد؟

جایگاه «علم نافع» در آموزش و پروش و مسیری که باید تغییر پیدا کند
https://jahannews.com/vdcco1q4o2bqxe8.ala2.html
jahannews.com/vdcco1q4o2bqxe8.ala2.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
احسنت به نظر بنده حرف شما کاملا صحیح است
Iran, Islamic Republic of
مشکل معلمان و کادر آموزشی هستند که در مدارس دولتی به ترتبیت فرزند اهمیت نمی دهند.
پدر و مادری که هفت سال بچه را با ادب و بر اساس آموزه های دینی و اصول اسلامی تربیت کرده اند وقتی تحویل دبستان دولتی می دهند همان ابتدا وقتی رفتارهای بقیه همسن وسالان را که از خانواده های با تربیت ضعیف هستند می بیند و از سوی دیگر بی اهمیتی اولیای مدرسه که رفتارها و کارهای نابهنجار و حرفهای زشت و تربیت ناصحیح بچه ها را اصلاح نکرده و حتی تذکر هم نمی دهند، مجبورند برای حفظ آن حداقلهای تربیتی که خودشان در هفت سال اول زحمت کشیده اند این تصمیم را بگیرند..
Iran, Islamic Republic of
زمان ما هم انقدر موبایل و ماهواره نبود
و معلم ها دغدغه ادب دانش آموز رو داشتند
اما الان معلم دغدغه معیشت خودش رو داره چون تامین نیست
Iran, Islamic Republic of
اگه به حقوق و معیشت باشه که قشر معلم هم همانند خیلی از حقوق بگیران و کارمندان دیگه هیچ موقع به لحاظ معیشتی آنچنان که باید و شاید تأمین نبوده و همیشه دغدغه معیشت داشته اند و اتفاقا" الآن دریافتی معلمین خیلی بهتر از گذشته شده.
Iran, Islamic Republic of
حقوق معلمین بخش خصوصی بعضا تا یک هشتم حقوق مزایای مستخدمین دولتی بخش آموزش و پرورش هم نیست
رضا
Iran, Islamic Republic of
عزی دل تویسنده محترم مقاله فوق
این عبارات شعار است بیان کلیات و مفاهیم شعاری دردی را دوا نمی کند ...
Iran, Islamic Republic of
بنظرم برای حفظ حداقلی ارزشهای اسلامی و تربیت اسلامی بچه های ما که دقدقه داریم بهترین راه حل هست وگرنه با این وضعی که در بالا و پایین شهر میبنیم تنها یک خاطره از زندگی با ارزشهای اسلامی برایمان باقی می ماند.
Iran, Islamic Republic of
بهترین راه حل اینه که مردم از مسئولین ,نمایندگان مجلس و بخصوص وزارتخانه عریض و طویل آموزش و پرورش , خيلي جدی مطالبه اسلامی شدن فضای حاکم بر آموزش پرورش کشور را داشته باشند.
Iran, Islamic Republic of
مشکل اینه که امثال شما هیچ وقت نفهمیدند که اسلامی شدن با مطالبه و دستور و زور انجام نمیشه.
Iran, Islamic Republic of
با سلام به هم وطن عزیز بله این مطالبه به حقی است و از حکومت اسلامی در حوزه آموزش و پرورش و نیز دانشگاه همین انتظار می رود...
Iran, Islamic Republic of
چون تمامی شبکه های اونوری و مجازی به نوعی به ذهن مردم ریختن اینگونه مدارس مساوری با داعش سازیست و حتی در داخل کشور خود ما هم فریب خوردیم
Iran, Islamic Republic of
دقیقا حرفتان صحیح است تو شهر ما شهریه دارند و جالبه پایان سال هزینه ای عجیب برای برگزاری جشن پایان سال میخواهند
حسین
Iran, Islamic Republic of
سلام ،‌ از انتشار مقاله تقدیر و تشکر فراوان دارم . بنده بعنوان شخصی که در برخی از این مدارس مشغول فعالیت بوده ام شاهد آسیب هایی که در این نوشتار آمده بوده ام.
کمترین آسیب گسترش بی رویه این مدارس، پرورش نسلی است که در یک محیط کاملاً محافظت شده رشد می کنند و در دوره تحصیلات عالی با انواع ویروس و میکروبها (اعتیاد ، روابط آزادانه دخترو پسر ، پارتی های مختلط و ...) مواجه می شوند و در یک تضاد روحی و معنوی دچار سردرگمی هستند.
با احترام مجدد
محمدعلی
Iran, Islamic Republic of
احسنت
کاملا درست می فرمایید
Iran, Islamic Republic of
وقتی بچه پایه های اعتقادی محکمی داشته باشد به این راحتی گمراه نمیشود،....
علی
Iran, Islamic Republic of
کاملا صحیح بیان شده. ضمن این که توجه به این نکته ضروری است که محیط اول رشد و تربیت کودک در خانواده است. وقتی کانون خانواده، با رویکرد فرهنگ اسلامی باشد، فرزند آن خانواده خودبخود در مقابل معضلات اجتماعی واکسینه می شود..
Iran, Islamic Republic of
بالاخره این بچتون میخاد بیاد کف جامعه یا نه
اونوقت که بدتر شوکه میشه.
Iran, Islamic Republic of
مگه مدارس اسلامی توی بیابونه که طرف بعدش میاد تو کف جامعه !!!
چند ساعت میره اونجا درس میخونه و با آموزه های دینی بیشتر آشنا میشه بقیه وقتش هم در جامعه است
Iran, Islamic Republic of
وقتی چند سالی است اتفاقهای عجیب و غریب داره تو آموزش و پرورش میفته خوب والدین که تربیت اسلامی بچه ها براشون مهمه ، احساس نگرانی میکنند و به فکر مدارس اسلامی میفتند
Iran, Islamic Republic of
جهان جان چرا اینکه گفتم سند 2030 داره تو آموزش و پرورش اجرا میشه رو سانسور میکنی کافیه بری با چند تا از مدیران مدرسه که انقلابی هستن مصاحبه کنی اون وقت خودت متوجه میشی
معلم
Iran, Islamic Republic of
سلام به یک آسیب خیلی مهم اشاره نشد, چه بسا به مرور این مدارس تحت عنوان ,اسلامی, از اصول و مبانی تربیتی و آموزشی اسلامی دور شده و با سلیقه ها و فهم فردی و جناحی خود از دستورات و قوانین اسلام, این مدارس را هدایت کنند که نتیجه ای جز پرورش غیر دینی فرزندان این مرز و بوم نخواهد داشت اما به ظاهر دینی..
علی
Iran, Islamic Republic of
سلام علیکم. خدا قوت
برادر من مگر من که بچه ام رو در مدرسه اسلامی ثبت نام کردم، مشکلم معلم ها و کادر مدرسه و نظام آموزشی هست؟
خير عزیزم

مشکل دانش آموزان هستند
متاسفانه شکاف فرهنگی خانواده ها زیاد شده و برای من که همکلاسی های فرزندم برام مهم هست، حاضر نیستم با هر کسی همکلاس بشه

ارادت دارم