جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱
۴
ادامه سیر بی‌اعتباری خاتمی؛

عباس عبدی: اصلاح‌طلبان باید پوست‌ اندازی کنند/ ۳ سال قبل به خاتمی گفتم کلا سکوت کند و کنار بکشد

دوشنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۰۹:۴۷
کد مطلب: 803623
بزرگترین اشتباه‌ اصلاح‌طلبان شرکت در انتخابات 1400 بود. نباید شرکت می‌کردند. البته نه اینکه تحریم‌ کنند؛ نباید هم تحریم می‌کردند. بین عدم شرکت و تحریم تفاوت وجود دارد.
عباس عبدی: اصلاح‌طلبان باید پوست‌ اندازی کنند/ ۳ سال قبل به خاتمی گفتم کلا سکوت کند و کنار بکشد
گروه سیاسی جهان نيوز: عباس عبدی، چهره برجسته اصلاح طلبان در گفتگوی تفصیلی با خبرگزاری تسنیم گفته است که اصلاح طلبان نیاز به پوست اندازی دارند و سه سال پیش هم به خاتمی گفته که کلاً سکوت کند و کنار بکشد و بگذارد اصلاح‌طلبان هرکاری که می‌خواهند انجام بدهند.

توصیه عبدی به خاتمی از این جهت قابل توجه است که برگی دیگر از کاهش جدی اعتبار رئیس دولت اصلاحات در بین اصلاح طلبان است. جهان نيوز در گزارش های پیشین خود به موضوع کاهش جدی اعتبار خاتمی در بین مردم، اصلاح طلبان و رسانه های جریان اصلاحات پرداخته بود؛ تا جایی که اصلاح طلبان عملا او را به نقد می کشند و یا مثل عبدی رسما به او پیشنهاد بازنشستگی می دهند.

به گزارش جهان نيوز، بخش های مهم اظهارات عبدی را در ادامه خواهید خواند:

*آقای هاشمی کاری که کرد ـ و بعدها نتیجه کارش را گرفت ـ غیرسیاسی کردن جامعه بود. غیرسیاسی بودن جامعه مطلوبش بود. فکر کنم در نمازجمعه بود که گفت ما یک «دولت کار» می‌خواهیم. همه کار کنند، من خودم به تنهایی برای سیاست کافی هستم! البته اینها نقل به مضمون است. درحالیکه جامعه بعد از انقلاب، کاملاً سیاسی بود و مشارکت بسیار بالایی را طلب داشت. به عنوان مثال در خرداد سال 60 وقتی سازمان مجاهدین در تهران عملاً یک نوع قیام را سامان داد، ظرف سه تا چهار ساعت مردم ریختند به خیابان و بساط آنها را جمع کردند. در حالیکه نیروهای مسلح ما در جبهه بودند، خود مردم این نوع رفتار را در سی خرداد 60 انجام دادند. وقتی این نیروها (منافقین) به خانه‌های تیمی می‌رفتند موفق نبودند چون همه مردم مراقب بودند و آنها را لو می‌دادند اما الآن در جامعه ایران اگر یک تظاهرات و اعتراضی شود مردم به آنها به اصطلاح پناه می‌دهند. نه اینکه اطلاع نمی‌دهند بلکه حمایت هم می‌کنند.

*کماکان فکر می‌کنم که اصلاح‌طلبی در جامعه ایران هنوز جواب می‌دهد. البته دارد دیر می‌شود. این دو قطبی شدن که در این ماه‌های اخیر می‌بینید و هر اتفاقی که می افتد بیشتر فضا و جامعه را دو قطبی می‌کند، خطرناک است.

*در انتخابات سال گذشته، من هیچوقت نگفتم کسی شرکت نکند اما خودم شرکت نکردم و از کسانی هم که شرکت نکردند، دفاع کردم و آنهایی هم که شرکت کردند را می‌فهمم. اما معتقدم که اتفاقاً شرکت کردن در انتخابات و اعلام برای شرکت کردن می‌توانست معنای بدی داشته باشد. چون اراده‌ای در سیستم شکل گرفته بود ـ درست یا غلط را کاری ندارم ـ برای اینکه یک نوع یک دستی کامل را در امور ایجاد کند.

درباره عباس عبدی بیشتر بخوانید:
حمله تئوریسین اصلاح طلبان به مقوله «شفا»
قاتل واقعی طلبه همدانی، بخشی از جریان اصولگراست
درباره مشروبات الکلی مانند قبل انقلاب رفتار کنیم!
اعتراض روزنامه اصلاح طلب به تاجزاده و عباس عبدی
رها بودن قلم و زبان کار دست عباس عبدی داد


*در وضعیت سال 92 این تصور وجود نداشت بنابراین رای دادن به روحانی و حمایت کردن از او یک نوع اقدام اصلاح‌طلبانه محسوب می‌شد اما این بار نمی‌توانستم بفهمم به کسی غیر از آقای رئیسی رای دهم و تصویر اصلاح‌طلبی داشته باشد؛ در عین حال که قطعاً به آقای رئیسی هم رای نمی‌دادم برای اینکه می‌دانم اصلاً جواب نمی‌دهد.

*در برنامه کوی دانشگاه تهران در سال 78 قطعاً اصلاح‌طلب‌ها اشتباه کردند. چرا که وظیفه اصلاح‌طلب‌ها بود که آن ماجرا را با قدرت مردمی خودشان جمع می‌کردند و بعد رسیدگی هم می‌کردند.

*من تا به حال ندیدم که کسی بگوید نواصلاح‌طلبی یعنی چی! ما با کلمات که نمی‌خواهیم بازی کنیم. شاید در اصولگرایان تفاوت‌های روشنی با نواصولگرایان دیده شود. گرچه آنجا هم ممکن است این تفاوت‌ها به لحاظ تئوریک به اندازه کافی توصیف نشده باشد. ولی در اصلاح‌طلبان اینگونه نیست. من کلمه «نواصلاح‌طلبی» را اصلاً نمی‌فهمم یعنی چی؟ لذا در موردش چیزی نمی‌توانم بگویم،

*بزرگترین اشتباه‌ اصلاح‌طلبان شرکت در انتخابات 1400 بود. نباید شرکت می‌کردند. البته نه اینکه تحریم‌ کنند؛ نباید هم تحریم می‌کردند. بین عدم شرکت و تحریم تفاوت وجود دارد.

*این نظرم را به خود آقای خاتمی هم قبلاً شاید حدود 3 سال قبل گفتم که ادامه این وضع از سیاست‌ورزی بی‌معنی است و معتقد بودم که ایشان می‌تواند کلاً سکوت کند و کنار بکشد و بگذارد اصلاح‌طلبان هرکاری که می‌خواهند انجام بدهند.

*به نظر من این پوست‌اندازی اصلاح‌طلبان باید انجام بشود. باید یاد بگیریم نسل سیاسی خود را به روز کنیم.

بیشتر بخوانید:
گرامی مقدم:خاتمی کاریزمای خودش را از دست داده
کواکبیان: عقلمان را کنار نمی گذاریم تا خاتمی تصمیم بگیرد
صوفی: خاتمی دیگر نفوذ سابق را ندارد
آفتاب یزد: خود خاتمی هم بیشتر از همتی رای نمی‌آورد
آیتی: خاتمی باید اعلام بازنشستگی سیاسی کند
کرباسچی: به خاتمی نقد داریم


*آقای روحانی تقصیری ندارد و کار خود را انجام می‌داده. این بد است که مثلاً بگوییم آقای روحانی آبروی من را برد؛ پس خودم چه کاره‌ام؟ آقای روحانی کار خود را می‌کرده و من شخصاً انتظاری بیش از این را نداشتم. با اینکه زودتر از دیگر اصلاح‌طلبان از او حمایت کردم؛ باید برگردیم و ببینم چرا از آقای روحانی حمایت کردیم؛ این «چرا» اهمیت دارد و بعد بر اساس آن رویکرد مستقلانه خود، جلو برویم. اگر دیدند اشتباه می‌کند باید همان‌جا موضع‌گیری می‌کردند، این تقصیر خودشان است که موضع‌گیری نکرده‌اند؛ نه‌اینکه تقصیر آقای روحانی باشد.

*اصلاً بی‌معناست که اصلاح‌طلبان با براندازان مرز نداشته باشند. این دو مانند این است که بگویید ضرورت مرزبندی بین آب و آتش و یا پنبه و آتش وجود ندارد؛ این‌ها باهم سازگاری ندارند.

*من از دولت احمدی‌نژاد و سیاست‌هایش به‌شدت عصبانی بودم ولی وقتی دیدم درباره بنزین آن کار را کرد، محتاطانه دفاع می‌کردم و کاری به این موضوع نداشتم که چه دولتی این کار را انجام می‌دهد. در حالی که اغلب اصلاح‌طلبان با این کار مخالف بودند. اکنون هم که دولت ارز ترجیحی 4200 تومان را 25 هزار تومان کردند مخالفتم با این است که چرا ناقص انجام داده زیرا به صورت بنیادی فرقی نکرد، اصل مسئله سرجای خود است، فردا هم اگر دلار 35 تومن بشود و یا به 40 و 50 هزار تومان برسد، دوباره همان فاصله میان ارز ترجیحی و ارز واقعی می‌افتد. چرا این فاصله را برنمی‌دارند چون حاضر به تحمل تبعات فکریِ برداشتن قیمت ارز نیستند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


میرقلیچ
United Arab Emirates
چه پوست اندازی بکنید، چه نکنید. مردم شما را شناخته اند..
Iran, Islamic Republic of
این فرد هر روز از خواب بیدار میشه زیر بادکولر هی از خودش نظریه بیرون میده .....بابا دولت های مورد حمایت شما رو هم دیدیم و یادمون نمی ره و از وحشت تن و بدنمون می لرزه . با خودتونه پوست اندازی می کنید یا نه
شاهین
Iran, Islamic Republic of
اصلاح طلبان ابتدا باید خودشان را اصلاح بکنند.
Iran, Islamic Republic of
خب باید دید خاتمی چی جواب داده