کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

هشت نکته و پاسخ به ادعای جنجالی درباره نماز

30 خرداد 1401 ساعت 8:37

بر اساس تحقیقی که چند سال پیش در دانشگاه بینگهمتون، دانشگاه ایالتی نیویورک، صورت گرفت، محققان، آماری را بر اساس حرکات مدل‌های انسان دیجیتالی رایانه‌ای مردان و زنان سالم هندی، آسیایی و آمریکایی و مدل‌های مبتلا به کمردرد تجزیه و تحلیل کردند و به این نتیجه رسیدند که حرکات صحیح در مراسم نماز مسلمانان می‌تواند کمردرد را کاهش دهد!


گروه جامعه جهان نیوز، رضا صفری: اخیراً در یکی از برنامه های صدا و سیما – که اکنون نیز پخش آن متوقف شده است – یک پزشک در ادعایی عجیب و غریب و به این مضمون گفته بود: «یکی از عللی که آرتروز، حداقل در کشورهای مسلمان و کشور ما نسبت به کشورهای غربی بیشتر است، هم توالت ایرانی و هم برای نمازخواندن ماست. چون وقتی زانو به صورت چهار زانو قرار می گیرد و فشار فوق العاده زیادی بر روی زانو ایجاد می کند، باعث تخریب غضروف و آرتروز می شود».

فارغ از اینکه نظر منفی این فرد در مورد توالت ایرانی و ترجیح دادن توالت فرنگی بر آن، در دنیای پزشکی مخالف داشته و با برخی گزارش های علمی هم در تناقض است اما از آن مهمتر، ادعای عجیب وی در مورد «نماز خواندن و کشورهای اسلامی» است که در این زمینه چند نکته باید گفته شود:
 
یک: بر اساس تحقیقی که چند سال پیش در دانشگاه بینگهمتون، دانشگاه ایالتی نیویورک، صورت گرفت، محققان، آماری را بر اساس حرکات مدل‌های انسان دیجیتالی رایانه‌ای مردان و زنان سالم هندی، آسیایی و آمریکایی و مدل‌های مبتلا به کمردرد تجزیه و تحلیل کردند و به این نتیجه رسیدند که حرکات صحیح در مراسم نماز مسلمانان می‌تواند کمردرد را کاهش دهد!

ایندیپندنت نیز در این باره گزارش داد: «بر اساس تحقیقات جدید، حرکات فیزیکی مکرر در مراسم نماز مسلمانان در صورت انجام صحیح می تواند احتمال بروز کمردرد را کاهش دهد. این مطالعه نشان داد که نه تنها نماز آرام اضطراب جسمی را از بین می برد، بلکه زاویه مناسب زانو و پشت می تواند یک درمان بالینی موثر باشد»
.
 

البته ناگفته پیداست که مسلمان واقعی نه برای درمان، ورزش یا هر نفع ظاهری دیگر، که بر اساس تکلیف خود و در راستای امتثال امر الهی نماز می خواند.

 
دو: نمازگزاران در هنگام تشهد و سلام، به نشانه ادب، معمولاً دو زانو – و نه چهار زانو - می نشینند! ضمن اینکه در رساله های توضیح المسائل گفته شده است: « مستحب است که نمازگزار، در حال تشهد بر ران چپ بنشیند و روی پای‏‎ ‎‏راست را به کف پای چپ بگذارد».

چه بسا این اقدام هم دارای حکمت باشد و برای راحت بودن زانو ها – حتی در حد همان چند ثانیه – بسیار مؤثر باشد.

 
سه: پزشک مذکور در بخش دیگری ادعا کرده بود: « اگر در ایران از هزار تا، 100 مورد را جراحی می کنیم شاید در اروپا و آمریکا، از هزار تا 20 تا را جراحی می کنند؛ چون آرتروز در ایران بیشتر است»!

هر چند معلوم نیست که واقعاً این ادعا با چه معیار و با استناد به کدام سند و دلیل معتبر گفته شده است؛ اما نمودار زیر بر اساس یک تحقیق علمی، که آمار آن، منتهی به سال 2019 است، رده بندی کشورها در زمینه « جراحی تعویض مفصل زانو» نشان می دهد:

 
به غیر از کشور ترکیه – که آن هم در اواسط جدول قرار دارد، هیچ کشور مسلمانی در این فهرست مشاهده نمی شود و کشورهای دنیای کفر در صدر این جدول قرار دارند!
 
در نمودار زیر نیز رده بندی «جراحی تعویض مفصل ران» در نقاط مختلف دنیا را مشاهده می کنیم:

 
جالب اینجاست که در این نمودار هم به غیر از ترکیه که آن هم در اواخر جدول قرار دارد، باز هم هیچ کشور مسلمانی یافت نمی شود!
 
چهار:
براساس گزارشی که سایت تخصصی «rheumatologyadvisor» در سال 2019 آورده و مربوط به بررسی های قبلی است، « میزان شیوع استاندارد شده سنی آرتریت روماتوئید از 91 تا 471 مورد در 100000 متغیر بود که بالاترین میزان شیوع استاندارد شده سنی در بریتانیا، ترینیداد و توباگو و باربادوس (به ترتیب 471.8، 404.4 و 402.6) و اندونزی، تیمور شرقی و سریلانکا کمترین نرخ را داشتند (به ترتیب 91.1، 91.4 و 97.2). همچنین نرخ بروز استاندارد شده سنی از 5.6 تا 27.5 مورد در 100000 متغیر بود که بالاترین میزان بروز در بریتانیا، ایرلند و سوئد بود.
 
در این آمار نیز مشاهده می شود که مشکلات و التهابات مربوط به مفاصل، در بریتانیا بالاترین و در اندونزی به عنوان پرجمعیت ترین کشور مسلمان، کمترین است.

پنج: اگر به فرض، چند ثانیه نشستن بر روی پا در هنگام نماز، موجب آرتروز می شود! در آن صورت، اولویت این است که از این به بعد، بر روی نرمش ها و ورزش ها هم همین قدر حساسیت نشان دهیم و خط بطلانی بر بسیاری از آنها بکشیم! زیرا بسیاری از ورزش ها و نرمش ها به طور مستقیم یا غیر مستقیم با خم شدن زانو و یا فشارآمدن به زانو ارتباط دارند.
 
شش: آدرس را گم نکنیم؛ بخش مهمی از مشکلات مربوط به مفاصل چه در کشور ما و چه در سایر نقاط جهان، مربوط به سبک زندگی غلط و همچنین استفاده از روغن ها و غذاهای مضر است، نه چند دقیقه یا چند ثانیه نشستن بر روی زانو!

هفت: تنها کسی که در عالم هستی آگاه به همه امور است، خالق یکتاست. اگر او را عادل و حکیم می دانیم، بنابراین باید به دستورات او هم اعتماد کنیم. مجموعه احکام و معارف دینی اینگونه نیست که به سلیقه ها یا دریافت های اشخاص و یا علوم ناقص متکی باشد، بلکه مستظهر به علل یا حکمت های حقیقی هستند که بعضی از آنها در آیات و روایات بیان شده اند؛ برخی از این علل و حکمت ها نیز به سبب پیشرفت علوم و فناوری ها، امروزه برای انسان ها آشکار شده است. البته قرار هم نیست علت هر حکمی برای انسان آشکار گردد. زیرا در آنصورت ممکن است موضوع آزمایش و ابتلا و همچین اعتماد به خداوند حکیم نادیده گرفته شود.

هشت: خداوند، مهربان ترین مهربانان است و شأن او اجل از این است که نعوذ بالله برای بنده خودش ضرر بخواهد. همان دینی که می گوید روزه گرفتن بر انسان واجب است و افطار عمدی آن دارای عقوبت است، همان دین هم می گوید اگر روزه برای فرد بیمار ضرر دارد و آسیب جسمی قابل توجه به او می زند، روزه گرفتن برای او حرام است؛ بنابراین به خداوند حکیم و دین مبین اسلام اعتماد کنیم.


کد مطلب: 803613

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/report/803613/هشت-نکته-پاسخ-ادعای-جنجالی-درباره-نماز

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com