کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

در حاشیه تصویب قطعنامه ضدایرانی در شورای حکام؛

واکنش تحلیل‌گران غربی به اقدام اخیر امریکا و اروپا/ ایران تسلیم نمی‌شود +جزئیات

28 خرداد 1401 ساعت 21:56

مدرن دیپلماسی تاکید می‌کند که دولت بایدن باید از گذشته درس بگیرد و بداند که ایران تسلیم اقداماتی نظیر صدور قطعنامه شورای حکام علیه خود نخواهد شد.


گروه بین الملل جهان نیوز: تنها اندکی پس از اقدام اخیر آمریکا و اتحادیه اروپا در ارائه پیش نویس یک قطعنامه ضدایرانی به شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی و تصویب این قطعنامه در نهاد مذکور علیه کشورمان با طرح ادعاهای تکراری، و متعاقبا اقدام ایران در حذف کردن بیش از 20 دوربینِ نظارتی فراپادمانی مستقر در تاسیسات اتمی کشورمان، جریان های سیاسی و رسانه ای بین المللی و به طور خاص تحلیلگران حوزه روابط بین الملل، ارائه تحلیل و تفسیرهای مختلف از این رویداد را دردستوکار خود قرار دادند.

در این راستا، چندان عجیب نبود که خیلی زود برخی جریان های رسانه ای و تحلیلگران وابسته به محافل غربی و مخالفان کشورمان در عرصه بین المللی، تصویب قطعنامه مذکور را به مثابه نشانه ای از آنچه قاطعیت در برخورد با ایران عنوان می شود جشن بگیرند و با سیاه نمایی های تکراری و سناریوسازی های سیاه از پرونده اتمی ایران، خواستار تشدید اقدامات تقابلی علیه ایران شوند(البته که بدیهی است این روایت از اساس ماهیتی یک طرفه دارد و عاری از توجه به واقعیت میدانی و صرفا با محوریت دشمنی علیه ایران پیگیری می شود). در عین حال، در کنار این جریان سازی ها علیه کشورمان، برخی رسانه ها و تحلیلگران غربی نیز به صراحت صدور قطعنامه علیه ایران را محکوم و خودِ غرب را عامل اصلی ایجاد چالش در روند معادله اتمی ایران معرفی کرده اند.

در این راستا، نشریه اینترسپت در گزارشی یا عنوانِ "ایران در حال عقب نشینی از توافقی است که آمریکا از مدت‌ها قبل به آن خیانت کرده"، به طور خاص به طرف های غربی یادآوری می کند که بهتر است فرافکنی ها را کنار بگذارند و اعتراف کنند که مسوول اصلی ایجاد بن بست جاری در معادله اتمی ایران، خودِ آن ها هستند. اینترسپت در گزارش خود به این نکته نیز اشاره می کند که ایران کاملا به توافق اتمی برجام متعهد بود و حتی یک سال پس از خیانت دولت ترامپ به آن نیز همچنان در چهارچوب این توافق باقی ماند. با این حال، اروپا هم در عمل به تعهدات خود به ایران خیانت کرد.

این نشریه آمریکایی سپس به طرح این سوال می پردازد که چرا ایران باید خود را در قالب توافقی حفظ کند که آمرکیا حاضر نیست حتی یک گام کوچک را در راستای حراست از آن بردارد. به عقیده این نشریه آمریکایی، اینکه اکنون ایران اقدام به حذف دوربین های نظارتی آژانس کرده، به هیچ عنوان یک چالش که از سوی ایران ایجاد شده نباید ارزیابی شود. غرب باید بپذیرد که پنجره فرصت در چهارچوب معادله اتمی ایران را خود با دستانش بسته است. این نشریه آمریکایی در پایان تاکید دارد که حتی اگر ایران قید توافق برجام را بزند، مقصر این مساله نیست زیرا این کشور به صراحت می بیند که در برابر ارائه حسن نیت، کشورهای غربی علیه آن قطعنامه تصویب می کنند. منطقی که نه فقط برای ایران ، بلکه برای هیچکس دیگری قابل قبول نیست.



*پایگاه خبر اینترسپت در گزارشی تاکید می کند که امکان دارد ایران به زودی به این نتیجه برسد که در جواب بدعهدی ها و رویه های غیرسازنده غرب و مخصوصا آمریکا، از توافق برجام عقب نشینی کند. همان توافقی که آمریکا مدت ها قبل به آن خیانت کرده و حتی همین حالا نیز حاضر نیست جهت احیای آن به اشتباهاتش اعتراف و بهایی را هر چند اندک بپردازد.

پایگاه خبری مدرن دیپلماسی نیز در گزارشی، ضمن نکوهش سیاست دولت بایدن در قبال ایران و فرصت سوزی‌های قابل توجه وی در رابطه با مساله احیای برجام(برخلاف وعده های ابتدایی او که گفته بود بلافاصله پس از حضور در کاخ سفید نسبت به احیای تواق برجام اقدام می کند)، به بایدن توصیه می کند که هر چه سریع تر جلویِ بحرانی شدن شرایط را در قالب معادله هسته ای ایران بگیرد و با نشان دادن انعطاف، امتیازهای لازم را به ایران بدهد و البته بار دیگر روند نظارت ها بر پرونده هسته ای ایران را برقرار سازد.

مدرن دیپلماسی معتقد است گه انجام اقداماتی نظیر صدور قطعنامه علیه ایران، فقط و فقط گره هسته ای ایران را کورتر خواهد کرد. این نشریه به سیاستمداران آمریکایی یادآوری می کند که نَه زمان به نفع آنهاست(در چهارچوب معادله اتمی ایران) و نَه استدلال های آنها علیه ایران در میدان عمل از پشتوانه ای برخوردار است. مجموع شرایط نیز حاکی از این است که اساسا توپ در زمین آمریکا است.

مدرن دیپلماسی در پایان تاکید می کند که دولت بایدن باید از گذشته درس بگیرد و بداند که ایران تسلیم اقداماتی نظیر صدور قطعنامه شورای حکام علیه خود نخواهد شد و اساسا دولت جدید آمریکا نیز نمی تواند درپرونده هسته ای ایران چیزی را به دست آورد که ترامپ با اِعمال سیلی از فشارها علیه تهران نتوانست آن ها را کسب کند.


*پایگاه خبری مدرن دیپلماسی در مقاله ای ضمن تقبیح اقدام دولت بایدن در ارائه قطعنامه ضدایرنی به شورای حکام، به رهبران آمریکایی توصیه می کند که بهتر است همین حالا جهت احیای برجام وارد عمل شوند در غیر اینصورت، باید خود را آماده پرداخت بهایی سنگین در آینده ای نزدیک کنند.

نشریه فارین پالیسی نیز در گزارشی با عنوان "حماقت های آمریکا در رابطه با ایران"، به طور خاص به اقدام اخیر آمریکا با همراهی اروپا در صدور قطعنامه علیه کشورمان در شواری حکام پرداخته و به این نکته اشاره می کند که آمریکا پس از گذشت بیش از چهار دهه، هنوز از حماقت های تاریخی خود در مورد ایران درس نگرفته است.

فارین پالیسی در گزارشی خود تاکید می کند که این اقدام دولت بایدن در ارائه پیش نویس قطعنامه علیه ایران، فقط و فقط پرونده اتمی ایران را پیچیده تر و ایران را در دستیابی به قله های جدید پیشرفت در معادله اتمی خود، مصمم تر می کند. این نشریه به طور خاص روندی تاریخی از فرصت هایی که رهبران آمریکایی در رابطه با ایران را از دست داده اند مورد اشاره قرار می دهد و از رهبران این کشور می خواهد تا با واقع بینی و نَه تحت تاثیر برخی القائات و نکات مبهم، در رابطه با ایران و توانمندی های اتمی این کشور وارد فضای کنشگری شوند.

فارین پالیسی در پایان تاکید دارد که سیاستمداران و دولتمردان آمریکایی در مورد مسائل ایران، از همان ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی، دچار نوعی کج فهمی و سوءمحاسبه راهبردی بوده اند. مساله ای که هزینه های سنگینی را نیز برای واشینگتن به همراه داشته است.


*نشریه فارین پالیسی در گزارشی، سیاست های دولت های مختلف آمریکا در قبال ایران در مدت سه دهه اخیر را جلوه ای عینی از حماقت و کوته بینی آن ها ارزیابی کرده و به طور خاص به این نکته اشاره کرده که آمریکا به طور مکرر در رابطه با معادله اتمی ایران دچار اشتباه محاسباتی می شود و با انجام اقدامات تنش زا، به جای تضعیف کایران، عملا زمینه را برای قدرتمند تر شدنِ این کشور در عرصه بین المللی فراهم می کند. از این رو، سیاست خارجی این کشور در رابطه با تهران، چیزی بیش از مجموعه ای از فرصت های سوخته نیست.


کد مطلب: 803452

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/report/803452/واکنش-تحلیل-گران-غربی-اقدام-اخیر-امریکا-اروپا-ایران-تسلیم-نمی-شود-جزئیات

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com