پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۳
۲۵
سازمان استاندارد پاسخ دهد؛

«سمند» و «تیبا» یکباره بی‌کیفیت شدند؟/ ماجرا چیست؟

پنجشنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۰۸:۴۰
کد مطلب: 801930
چه شده است که بعد از مدت‌ها سازمان استاندارد به این نتیجه رسیده که این خودروها بی‌کیفیت هستند، چرا در گذشته و زمانی که این خودروها به طور گسترده وارد بازار می شدند این موضوع مطرح نبوده است.
«سمند» و «تیبا» یکباره بی‌کیفیت شدند؟/ ماجرا چیست؟
گروه اقتصادی جهان نيوز: این روزها خبری در حوزه خودروسازی در رسانه‌ها منتشر شد که دوباره مایه تعجب بسیاری شد. در همین راستا مدیر کل دفتر نظارت بر اجرای استاندارد صنایع فلزی سازمان ملی استاندارد گفت: «به تشخیص دفتر تخصصی تمدید اعتبار گواهینامه تایید، تمدید اعتبار تیبا و سمند منوط به رفع نواقص یاد شده است و معاون مهندسی پلیس راهور نیز شماره‌گذاری این خودروها را به ارائه مستندات کامل و ارائه تاییدیه سازمان ملی استاندارد منوط کرده است.» این خبر در 7 خرداد سال جاری منتشر شد.

روز بعد آن یعنی 8 خردادماه «سید رضا فاطمی امین» وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: «خودروهایی نظیر پژو ۴۰۵، سمند و تیبا که سالیان سال از تولید آنها می‌گذرد به دلیل قدیمی بودن پلتفرم‌ها با مشکل کیفیت مواجه هستند و باید تولید آنها متوقف شود.»

وزیر صنعت با اشاره به عدم تمدید اعتبار سمند و تیبا از سوی سازمان استاندارد گفت: «حرف سازمان استاندارد فصل‌الخطاب است و تمام تولیدکنندگان موظفند ضوابط سازمان استاندارد را در مورد کیفیت رعایت کنند.»

این موضوع چند نکته اساسی را به دنبال داشت. اول اینکه اگر این خودروها بی کیفیت بوده اند چرا تا امروز تولید و توسط خودروسازان به بازار عرضه می شدند و در اینجا نقش سازمان استاندارد بسیار حائز اهمیت است. چه شده است که بعد از مدت‌ها سازمان استاندارد به این نتیجه رسیده که این خودروها بی کیفیت هستند. چرا در گذشته و زمانی که این خودروها به طور گسترده وارد بازار می شدند این موضوع مطرح نبوده است.

اینکه سازمان استاندارد از کیفیت پایین و نقص فنی در این خودروها بعد از این همه مدت سخن گفته است بیشتر باعث تعجب عموم شده و بسیاری نسبت به چرایی این اقدام در گذشته و حالا دستور توقف تولید آن سوالاتی دارند که این سازمان حتما بایستی به آنها پاسخ دهد. این درحالی است که در برخی از محافل غیر رسمی و فضای شبکه های اجتماعی در خصوص نفوذ خودروسازان در سازمان استاندارد ادعاهایی مطرح می شود.

نکته حائز اهمیت اینکه به طور کلی موضوع استاندارد در این روزها که متاسفانه حادثه تلخ ریزش ساختمان متروپل ملت ایران را داغ دار کرده است، بیش از پیش مورد توجه عموم بوده است و مردم در حوزه خودرو با توجه به تصادفات شدید جاده ای که بعضا نقص خودروها را خصوصا پلیس راهور علت بروز تصادفات و به خطر افتادن جان هموطنان می داند مطالبات جدی خصوصا از سازمان استاندارد دارند.

در همین رابطه، «حجت الاسلام مجتبی ذوالنوری»، نماینده مجلس شورای اسلامی عنوان می‌کند: «بسیاری از تصادفات به دلیل نقص ایمنی و بدنه ضعیف خودرو و همچنین وجود برخی از ایرادات فنی است که خسارات زیادی را به مردم تحمیل می‌کند لذا نیاز به مدیریت در تولید خودروی اقتصادی داریم و از طرفی قیمت‌های افسار گسیخته را باید مهار کرد.»

نکته دیگر حایز اهمیتی که در سخنان وزیر صمت قابل توجه بوده است عرضه خودروهای با کیفیت به بازار است. فاطمی امین با اشاره به افزایش تولید خودروهایی نظیر تارا از دو هزار دستگاه در سال گذشته به بیش از ۷۵ هزار دستگاه در سال جاری خاطرنشان کرد: «با تولید این خودرو، تولید خودروهایی همچون سمند و پژو ۴۰۵ از خط خارج خواهد شد.»

یکی از مواردی که مردم با وجود کیفیت پایین سراغ خودروهای مانند پراید و تیبا می‌رفتند قیمت به نسبت پایین تر آنان بوده است. این در حالی است که با عدم تولید این خودروها دیگر نه تنها جایگزینی برای آنان نیست بلکه مردم باید پول بیشتری برای خریدن خودروها بدهند. در شرایطی که هر روز نیز شاهد بالا رفتن هر چه بیشتر قیمت این خودروها هستیم. بنابراین در این حوزه نیز با خلاء جدی خودروهایی که قیمت مناسب تری در بازار دارند مواجه هستیم مسئولان مربوطه باید فکری سریع برای جایگزینی خودروهایی در همین رردیف قیمتی داشته باشند.

با این شرایط سازمان استاندارد باید به سوالات بسیاری در خصوص نقص فنی خودروها پاسخ دهد. موضوع استاندارد در کشورمان با توجه به برخی مخاطرات، بسیار بیش از گذشته حائز اهمیت شده است و مردم دغدغه جدی برای بالا رفتن سطح استاندارد کالاها و خدمت مختلف دارند و سازمان استاندارد باید پاسخ مثبت و مطمئنی به اعتماد مردم در این حوزه بدهد.

هرچند که مطالب فوق ناظر به کلیت سازمان استاندارد و چرایی تصمیمات این سازمان مهم و مورد اطمینان است اما شواهد نشان می دهد که تغییر دولت و به ویژه تاکید آیت الله رئیسی بر اهمیت سلامت مردم و برخورد بدون تعارف با خودروسازان باعث تصمیمات جدید سازمان استاندارد شده است.

گفتنی است فرماندهی پلیس راهور هم در ماه های گذشته انتقادات تندی به خودروسازان کشور مطرح کرد و از تاکید رئیس جمهور بر برخورد بدون تسامح با تخلفات خودروسازان خبر داد.
https://jahannews.com/vdcipzavut1au32.cbct.html
jahannews.com/vdcipzavut1au32.cbct.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


محمد امین
Iran, Islamic Republic of
حالا هم کم کم هم صنعت خودرو سازی کشور رو به سمت مونتاژ و تولید خودروهای چینی می رود
Iran, Islamic Republic of
علت عدم صرفه در تولید خودرو ارزان است. همین
Iran, Islamic Republic of
اینا همش تبلیغات که ماشین ایرانی رو بی کیفیت قلم دادکنند تا بتوانند خودرو خارجی رو تو بازار بفروشن.
Iran, Islamic Republic of
سلام دقیقا .
اگر حتی سازمان استاندارد درست بگوید . و این دو خودرو استانداردهای لازم را پاس نکرده باشد . باید خود رو سازان را مورد سئوال قرار داد که چرا تا دیروز مسایل استاندارد را رعایت می کرده و حالا نه ..
Iran, Islamic Republic of
......
علی
Iran, Islamic Republic of
جالبه..دو ماه پیش مدیرعامل سایپا تیبا را یک خودروی بی رقیب در سطح جهان می داست...و.....
United States
اینجوری که دلار می ره بالا خودرو هم شروع میکنه به بالا رفتن!!!
Iran, Islamic Republic of
ظاهرا همه دست اندکاران معتقدند که حتی با قیمت های نجومی این دو سه نوع اتومبیل، هنوز ماشین در ایران ارزان است ....
مردی
Iran, Islamic Republic of
تنها خودروی شکیل و نسبتا ایرانی موجود همین سمند است .
Fpk
Iran, Islamic Republic of
سلام اگر واقعاً این دو ماشین بی کیفیت بوده اند چرا تا حالا اجازه داده اید که آنها را به این مردم بیچاره بفروشند..
Iran, Islamic Republic of
یعنی فقط سمند تولید قدیمی هست؟ پژو ۲۰۶ و پژو پارس جدید هستند؟
علیرضا
Iran, Islamic Republic of
پژو پارس که ۲۰ سال از سمند قدیمی تره ۲۰۶ هم قدیمی تره ..هر دو بی کیفیت تر از سمند هستن و هر دو جان مردم رو می گیرند ...سمند تو تصادف شاخ به شاخ هم دیدم سرنشینان نمردن اما پارس در دم جان باختند ..تجربه نشون داده سمند خیلی محکم تر از پارس هست.
Iran, Islamic Republic of
بخصوص سمند مدل پایین خیلی محکمه خودم مدل ۹۱ دارم و خیلی ازش راضی هستم نزدیک ۸ساله دارمش
Netherlands
خودروسازی رو بدست سپاه بدید...
رضا
Iran, Islamic Republic of
بعلت حاشیه سود پایین سمند و تیبا خودروسازان از مدتها پیش قصد داشتند تولید این دو محصول را متوقف کنند و چون نمی توانستند جوابگوی اذهان عمومی باشند ....
بهرام
Iran, Islamic Republic of
فقط بخاطر قیمت پایین تر است نه ایمنی ، مگر کدام خودرو داخلی استاندارد بهتری داره ..
ahmad
Iran, Islamic Republic of
سمندعالیه از هر لحاظ
ناصرامینی
Iran, Islamic Republic of
این هووی بازیها برای تحریک افزایش قیمت بازاره وبعد آهسته آهسته تولید کردن،شیوه ای که چندین بار برای پراید اجراشده.!!!!!!!!.
علیرضا
Iran, Islamic Republic of
استاندارد یعنی حداقل چیز هایی که باید رعایت کرد!!!!.
United States
مگه بی کیفیت نیست ؟هرکس از این باب دفاع بکنه که بی کیفیت وغیر استاندارد نیست بایستی شک کر د
...
Iran, Islamic Republic of
استاندارد باید جواب دهد که یا او خلاف واقع می گوید یا آنها که سمند را خودروی ملی معرفی کردن؟!1
Iran, Islamic Republic of
دوستان من ثبت نام کردم روز چهار شنبه که نتایج رو اعلام کردند. من برنده اول نتیجه رو دادند . روز پنج‌شنبه پول رو با مشکلاتی جور کردم و سایت مالی ایران خودرو هم بسته بود آمدم که امروز برم پول را واریز کنم نوشته بودند شما رزرو هستید . خواهش اینه اگه کسی دستش میرسه این موضوع رو اطلاع رسانی کنه
Iran, Islamic Republic of
سمند و تیبا بی کیفیت نشده اند یا حداقل در قیاس با دنا ، سورن، ساینا و کوئیک کیفیت پائین تری ندارند فقط نکته اینجاست که تغییر شکل یافته این پلتفرم ها با عناوینی چون آر و اس و پلاس و ... گاوهای شیرده خودروسازان هستند و بدون تفاوت کیفی معنادار ، با قیمتی بالاتر نسبت به محصولات پایه به فروش می روند...!!!!
قصه پرغصه خودروسازان سر دراز دارد.
Iran, Islamic Republic of
کاملا با شما موافقم. تحلیل واقعی و کاملا درست.
Iran, Islamic Republic of
تیبا واقعا خودور خوب و مناسب و کم قیمتی بود.چون قیمت پایینی داشت و مردم ازش استقبال زیادی کردند.