پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰
۲۰
یادداشت کم سابقه مجلسی، دیپلمات اصلاح طلب:

آمریکا تمايلی به احيای برجام ندارد/ قصد برداشتن تحريم‌های عليه ايران را ندارند/ ایران باید به فکر توان داخلی و دور زدن تحریم‌ها باشد

چهارشنبه ۱۱ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۳۰
کد مطلب: 801852
با توجه به اتخاذ مواضعي که از سوي مقامات آمريکايي طي چند وقت اخير شاهد بوده‌ايم مي‌توان اينگونه گفت که آنها در عمل تمايلي به احياي برجام و رسيدن به توافق جديد ندارند .
آمریکا تمايلی به احيای برجام ندارد/ قصد برداشتن تحريم‌های عليه ايران را ندارند/ ایران باید به فکر توان داخلی و دور زدن تحریم‌ها باشد
گروه سیاسی جهان نيوز: فریدون مجلسی، دیپلمات اصلاح طلب که در رزومه خود مواردی نظیر «علت اصلی مشکلات کشور گفتگو نکردن با آمریکاست»، «لوایح FATF را بپذیریم اگر خوب نبود انصراف بدهیم»، «پیش‌ زمینه اصلی همه تحریم‌ها اظهارات درباره نابودی اسرائیل است»، «ایران نباید اسرائیل را تهدید کند...مردم دوست ندارند در شرایط تحریم زندگی کنند» را دارد، در شماره امروز روزنامه اصلاح طلب آرمان یادداشت قابل تاملی را منتشر کرده است.

مجلسی برخلاف همه مواضع گذشته خود که حتی شرط رفع تحریم ها و توافق را تضمین امنیت اسرائیل می دانست این بار گفته است: «آمریکا تمايلي به احيای برجام ندارد»،«قصد برداشتن تحريم‌های عليه ايران را ندارند» و «ایران باید به فکر توان داخلی و دور زدن تحریم‌ها باشد».

امر مبرهن آن است که باید با دیده شک به این مواضع نگریست. چرا که اینگونه تغییر موضع یکباره غربگرایان، بعد از چندین سال اصرار بر یک گونه رفتار و افراط در آن قابل اطمینان نیست. خصوصا آنکه چندماه پیش هم اصلاح طلبان در هنگام نزدیک شدن به توافق در تحلیل ها و یادداشت های خود یکباره عدم توافق را دنبال کردند.

به گزارش جهان نيوز، متن کامل یادداشت مجلسی را در ادامه خواهید خواند:

وضعيت برجام به نحوي است که هر يک از طرفين اين توافق از ظن خود به آن مي‌نگرند. شايد بتوان گفت که درک متقابل و مشترکي براي احياي برجام وجود ندارد. از طرفي روس‌ها که به اذعان برخي تحليلگران به‌خاطر جنگ اوکراين رويکرد سازنده‌اي در قبال پرونده هسته‌اي ايران و رسيدن به توافق در وين نداشته‌اند اکنون از احياي برجام و رسيدن به توافق سخن مي‌گويند. هر چند که اگر نيک بنگريم روسيه بزرگ‌ترين رقيب صادرات نفت ايران است و قاعده اصولي مي‌گويد که نبايد موافق توافق باشد که بتواند نفت و گاز بيشتري به فروش برساند. اکنون که روسيه از فروش نفت و گاز خود در اروپا نيز تا حدود زيادي منع شده و محروم مي‌شود نياز دارد که ايران وارد آن بازار نشود. از طرفي تروئيکاي اروپايي نيز از دوستان صهيونيست‌ها و آمريکا هستند و ممکن است که با اعتماد به اينکه آمريکا مانع اصلي است و مذاکرات نيز با اين کشور صورت مي‌گيرد براي اينکه نزد جمهوري اسلامي نمايشي بدهند تعارفاتي مبني بر اينکه به برجام پايبند هستند و در پي احياي اين توافقند و حتي با آمريکا نيز براي بازگشت به توافق صحبت مي‌کنند، کرده باشند. ولي آنها دوستي خود با آمريکا و برخي کشورهاي منطقه را به ايران ترجيح نمي‌دهند. آنها به محض اشاره‌اي از جانب آمريکا در زماني که ايران را ترک کردند و طرح‌ها و سرمايه‌گذاري‌ها را تعطيل کرده و رفتند هنوز هم در همان شرايط هستند.

آمريکا نيز که موضع بسيار روشن و آشکاري دارد و به نظر مي‌رسد که با برخي رويکردهاي ايران سازگاري ندارد. لذا با توجه به اتخاذ مواضعي که از سوي مقامات آمريکايي طي چند وقت اخير شاهد بوده‌ايم مي‌توان اينگونه گفت که آنها در عمل تمايلي به احياي برجام و رسيدن به توافق جديد ندارند و قصد برداشتن تحريم‌هاي عليه ايران را نيز ندارند.

دولت‌هاي ايران نيز چندين بار کوشيدند که تحريم‌ها برداشته شود اما اين اتفاق به هر دليلي رخ نداد. لذا به نظر مي‌رسد که همان‌طور که برخي مقامات دورانديش کشورمان ابراز کرده‌اند ايران بايد در اين فکر باشد که با آنچه دارد و با تکيه بر توان داخلي به توليد بپردازد و تا آنجا که مي‌شود با دور زدن تحريم‌ها به صادرات محصولاتي که شامل تحريم هستند بپردازد. نکته مهم اينجاست که ايران همواره رويکرد سازنده‌اي نسبت به احياي برجام داشته و پيشنهادهاي خوبي هم در اين راستا مطرح کرده است اما طرف‌هاي غربي صرفا شعار احياي برجام را داده‌اند و در عرصه عمل صرفا اتلاف وقت کرده‌اند.

درباره «فریدون مجلسی» بیشتر بخوانید:
نباید اسرائیل را تهدید کنیم؛ از یمن، سوریه و لبنان هم حمایت نکنیم

لوایح FATF را بپذیریم اگر خوب نبود انصراف بدهیم!
اگر از برجام خارج شویم، آمریکا به ایران حمله می کند!

ایران در محاصره اسرائیل است!
تا وقتی که خودمان کاری نکنیم تحت حمایت برجام هستیم

باید اسرائیل را به رسمیت بشناسیم تا سایه جنگ دور شود!
شکل مذاکره مهم نیست، فقط با بایدن مذاکره کنیم!
پیش‌ زمینه اصلی همه تحریم‌ها اظهارات درباره نابودی اسرائیل است
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
چی شد اقا ما به شما و دیدگاه شما امیدها داشتیم تا با تعامل با دنیا و آمریکا راه رفاه رو به ما نشون بدی و خبرهای خوبی برامون داشته باشی
Iran, Islamic Republic of
امریکا و اروپا برجام را می خواهند اما بدون رفع تحریم ها و تامین منافع ملی ایران و این ممکن نیست.
Iran, Islamic Republic of
اگه نشستی آمریکا برات رفاه بیاره پس اونقدر بشین تا زیر پات علف سبز بشه البته شاید درخت هم سبز بشه
Iran, Islamic Republic of
بعید نیست تغییر تاکتیک برای آدرس غلط دادن به دولت ایران و حتی آمریکا باشد.
مطلب روزنامه شرق هم گرا دادن به تحریم است.
امیر
Iran, Islamic Republic of
نتیجه برجام چیزی بجز تحریم بیشتر نبود.
Iran, Islamic Republic of
برادر بعید نیست اسمت مگه سعید نیست؟
Iran, Islamic Republic of
حاج اقا شبخیر ما چند سال داریم دور می زنیم!!!
Iran, Islamic Republic of
...
ابوذر
Iran, Islamic Republic of
لطفا واژه مقدس "حاج آقا" رو برای این افراد به کار نبریم. .
Iran, Islamic Republic of
معلوم نیست چی تو سر دارن که اینجوری تغییر موضع دادن!! از این جماعت هیچی بعید نیست
یه دردمند
Iran, Islamic Republic of
خواب دیدی خیره آقای مجلسی!!!تمام اینارو ما ملت ایران بخوبی می دونستیم شما هم میدونستین اما حالا مجبور به اعتراف شدید
خسارت محض
Iran, Islamic Republic of
ما سال 92 میدانستیم که امریکا قصد برداشتن تحریم های ضد ایرانی را ندارد برخی تازه متوجه شدند !
Iran, Islamic Republic of
واقعا میدونستی برادر؟
Iran, Islamic Republic of
از خواب گران خواب گران خواب گران خیز
United States
هدف آمریکا تسلیم نظام و ملت ایران است .
Iran, Islamic Republic of
همین پیشنهاد نگارنده هم اجرایی نمی‌شود چون ابزار قوی منجمله اقتصاد پویا و درآمد ملی نداریم.
Iran, Islamic Republic of

تحریم ادامه داره
Iran, Islamic Republic of
بایدن بعد از جنگ روسیه و اکراین و زمین گیر شدن روسیه در اکراین و اجماع جهانی علیه روسیه برای تحریم عملا از بازگشت به برجام منصرف شده است و اکنون تمام تمرکز خود را بر نابودی روسبه گذاشته است و می داند با شدت تحریم ها روسیه دوام نمی آورد....!!!!!
Iran, Islamic Republic of
به نظرم برجام ازاول هم یک تله بود چون هم از لحاظ پیشرفت هسته ای محدود شدیم وباگذشت زمان ازلحاظ اقتصادی ضعیف تر .
Iran, Islamic Republic of
جنگ اکراین خیلی به ضرر ایران در دور زدن تحریم ها تمام شد چون روسیه پشت ایران را در فروش نفت و فولاد در بازارهای جهانی به زیر قیمت ایران خالی کرد