جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۲
۵
موضوع بسیار مهمی که هنوز بر زمین مانده؛

از جراحی اقتصادی دولت تا حادثه متروپل آبادان/ لطفا این سلاح شیمیایی را جدی بگیرید! +جزئیات

يکشنبه ۸ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۵:۳۳
کد مطلب: 801581
حکومتی که با بمباران شایعات، اخبار کذب، شبه تحلیل ها و شبه اطلاعات در فضای مجازی و رسانه روبرو شود و برای مقابله با آن و حفظ امنیت روانی و آرامش مردم برنامه ای نداشته باشد، هر روز با معضلی جدید روبرو خواهد شد.
از جراحی اقتصادی دولت تا حادثه متروپل آبادان/ لطفا این سلاح شیمیایی را جدی بگیرید! +جزئیات
گروه سیاسی جهان نيوز، رضا صفری: بهره مندی از فضای مجازی موجب شده است که قدرت تولید و انتشار پیام و محتوا نسبت به گذشته که خبری از این فناوری نبود، چندین برابر شود و اصلاً قابل مقایسه با گذشته نیست. از طرفی، این قدرت تولید و انتشار به همان نسبت که می تواند مفید باشد، در صورتیکه مدیریت نشده و در یک قالب استاندارد و صحیح، در اختیار مردم قرار نگیرد، قطعاً عوارض جبران ناپذیری برای جامعه به همراه دارد.

در حالت عادی، حکومتی که با بمباران شایعات، اخبار کذب، شبه تحلیل ها و شبه اطلاعات در فضای مجازی و رسانه روبرو شود و برای مقابله با آن و حفظ امنیت روانی و آرامش مردم برنامه ای نداشته باشد، هر روز با معضلی جدید روبرو خواهد شد. مسئولین آن نیز به جای وقت گذاشتن برای حل مشکلات مردم و جامعه، بخش قابل توجهی از وقت خود را باید در جهت دفع شبهات و فتنه های روزمره صرف کنند. در این شرایط، این فضای مجازی است که مردم و مسئولین را به هر سمتی که می خواهد، می کشد.
 
حال، شرایط حکومتی مانند جمهوری اسلامی و مردم آن را در نظر بگیرد که از آمریکایی ها و صهیونیست ها گرفته تا ضد انقلاب خارج نشین و نوچه های آنان در داخل، هر دقیقه و ثانیه از طریق فضای مجازی بی در و پیکر ما، سلاح شیمیایی بر ذهن و روان مردم می ریزند.

مقام معظم رهبری مهرماه سال 97 در همایشی که با حضور بسیجیان در ورزشگاه آزادی برگزار شد، فرمودند: « ... فعلاً دشمن از ابزار رسانه استفاده می کند برای اثرگذاری بر افکار عمومی .توجه کنید! ابزار رسانه، ابزار مهم و اگر دست دشمن باشد، ابزار خطرناکی است. ابزار رسانه را تشبیه می کنند به سلاح های شیمیایی در جنگ نظامی؛ سلاح شیمیایی را وقتی می زنند، سلاح شیمیایی تانک و تجهیزات را از بین نمی برد؛ تجهیزات می ماند و انسانها از بین می روند و از قدرتِ استفاده‌ی از ابزار می‌افتند؛ سلاح شیمیایی در جنگ نظامی این‌جوری است؛ ابزارِ رسانه هم این‌جور است ...»
 
ایشان در همان جا هم مسئولین را مورد خطاب قراردادند: «امروز از تلویزیون، از رادیو، از اینترنت، از شبکه‌های اجتماعی، از انواع و اقسام وسایل فضای مجازی، علیه افکار عمومی ما استفاده می شود؛ این را کسانی که مسئولیت این بخش از کشور را -بخش ارتباطات را- دارند، درست توجه کنند. ما در جلسات حضوری هم به اینها تذکر داده‌ایم، تأکید کرده‌ایم، حالا هم می گوییم؛ توجه کنند که آنها ابزاری نشوند برای اینکه دشمن راحت بتواند سلاح شیمیایی خودش را علیه این مردم به کار ببرد. وظیفه‌ خودشان را بدانند و با جدّیت عمل کنند».
 
در هر صورت، سودجویان از این فضا استفاده می کنند و با موج سواری بر روی احساسات و هیجانات مردم در زمینه های گوناگون، سعی در به دست گرفتن افکار عمومی دارند؛ این ما هستیم که باید فکری به حال مردم و کشورمان بکنیم.
 
یک مثال کوچک آن همین ماجرای غم انگیز فروریختن متروپل در آبادان بود. شایعه در مورد کم کاری در امداد رسانی یا نبود امکانات تخصصی، شایعه در مورد زنده بودن مالک متروپل و همچنین فرار او به خارج کشور، تحریک مردم به اغتشاش و فتنه و ...  تنها بخشی از محتوای مربوط به این حادثه بود که در فضای مجازی دست به دست می شد.

برخی هم تحت تأثیر قرارگرفته و سگ خود را به محل حادثه برده اند تا افراد زیرآوار مانده را نجات دهند. این در حالی است که اساساً سگ های زنده یاب هلال احمر – از نظر نوع فعالیت و همچنین نوع آموزش های تخصصی و ... - زمین تا آسمان با سگ های افراد سگ باز و سگ های خانگی تفاوت دارد. از طرفی، حضور سگ های دیگر در منطقه، چه بسا موجب  اختلال در فعالیت سگ های زنده یاب هلال احمر شود و حضور آنها در محل حادثه - چه برای نیروهای امدادی و چه برای مجروحین و ... -موجب دردسر خواهد بود؛ حتی ممکن است در این میان به دلیل انجام اقدامات نسنجیده، جان عده ای به خطر بیفتد.

یا اینکه در شرایطی که نیروهای امدادی و مسئولین نیاز به تمرکز دارند تا به داد کسانی که زیرآوارمانده اند برسند، عده ای تحت تأثیر فضای مجازی قرار گرفته و با تجمع و شعار دادن های بی جا و یا انتشار اخبار و تحلیل های سطحی، موجب ایجاد تنش، بدبینی و بحران می شوند. 
 
نظیر همین شرایط را به شیوه ای دیگر در ماجرای اصلاح پرداخت یارانه ها و اقدامات اقتصادی دولت نیز شاهد هستیم؛ در زمانی که دولت به دنبال انجام اقدامات ریشه ای برای حل مشکلات اقتصادی است،آرامش جامعه شرط اساسی برای به هدف رسیدن است.

 اما در طی روزهای گذشته، مردم زیر بمباران شایعات، شبه اطلاعات، تحلیل های مخرب و جنگ روانی رسانه های ضد انقلاب قرار گرفتند.

بدون تردید، در شرایطی که فضای مجازی رها شده در اختیار جریان رسانه ای ضد انقلاب و بعضی عناصر داخلی آن باشد، درحقیقت، جریان تحریف، فرصت ویژه ای برای مدیریت و جهت دهی افکار عمومی پیدا کرده و با دامن زدن به شایعات، اخبار جعلی و تحلیل های گمراه کننده در میان توده مردم و برهم زدن آرامش روانی آنها، در مسیر کار دولت و زندگی مردم اخلال ایجاد می کند.
 
از طرفی جای تعجب هم ندارد که مردم با دیدن و شنیدن این محتوای گمراه کننده و فتنه انگیز، تصمیمات هیجان زده و نادرست اتخاذ کنند.

از همین رو، در مواقع بحران، نقش رسانه ها در ایجاد آرامش در سطح جامعه یا به هم زدن اوضاع و یا حتی تبدیل آن بحران به بحران یا بحران های بزرگتر غیر قابل انکار است. بنابراین مدیریت رسانه ها و فضای مجازی، خود بخشی از ماجرا است.
 
در هر صورت باید قبول کنیم که مدیریت و ساماندهی فضای مجازی – فارغ از اینکه مستقلاً در پیشرفت اقتصاد حوزه ICT موثر است- حتی برای انجام اصلاحات اقتصادی نیز ضرورتی انکار ناپذیر است؛ حتی بالاتر از این باید گفت که با توجه به همان نقش تعیین کننده فضای مجازی و رسانه در دنیای امروز، بدون مدیریت و ساماندهی فضای مجازی، سایر بخش های جامعه نیز لنگ خواهد زد؛ چه اقتصادی باشد و چه مسائل گوناگون فرهنگی و اجتماعی و ... .
 
نکته پایانی اینکه، دو مثال مطرح شده از باب نمونه است و در نظر بگیرید که مردم ما هر روز که از خواب بلند می شوند، در موضوعات گوناگون – از مسائل اعتقادی گرفته تا مسائل فرهنگی، اخلاقی، اجتماعی، سیاسی و ... در معرض سلاح های شیمیایی فضای مجازی یله و رها هستند. بنابراین باید حدیث مفصل خواند از این مجمل!
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of

اوضاع جیب ما که خیلی خرابه
Iran, Islamic Republic of
.....
Iran, Islamic Republic of
عزیزان دل دقت کنید برای ساماندهی این فضا بنظر میرسه راه حل شما بستن شبکه ها و ... باشد که هیچ نتیجه ای نخواهد داشت. یکیو ببندید ده تا دیگه باز میشه.
تنها راه حل پایدار تولید محتوی دقیق، منظم، بروز، و بهنگامه و داشتن تیم یکپارچه و متخصص در این حوزه و انتشار اون محتواها در تمام پلتفرم ها در کمترین زمان ممکن.
اگر این راه طی بشه هم اثر پایدار خواهد داشت و هم دیگه وقت و انرژی صرف نشد ها نمیشود.
بنده فوق لیسانس مهندسی فناوری اطلاعات از دانشگاه شیراز هستم.
Iran, Islamic Republic of
تولید محتوای صرف، راهکار نیست. در همه حکومت های دنیا کار سلبی وجود داره و منطقی هم هست. پلیس هم جریمه میکنه و هم تولید محتوا و آموزش و ... . ..
Iran, Islamic Republic of
باید با پارتی بازی و فساد اداری برخورد قوی شود.