کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

گفتگو با نمایندگان پس از دیدار با رهبر انقلاب؛

پژمانفر: نمایندگان نباید به مسائل فرعی مشغول شوند/ مجلس باید رویکرد نظارتی خود را در حوزه اقتصاد و فرهنگ قوی کند/ رضایی: نمایندگان مجلس نباید در امور قوای دیگر دخالت کنند

7 خرداد 1401 ساعت 22:56

پژمانفر با تاکید بر اینکه امروز اولویت در دو بخش اقتصاد و فرهنگ است، خاطرنشان کرد: رهبر انقلاب همیشه به این دو موضوع اشاره کردند. در موضوع فرهنگ و اقتصاد واضح است که چالش‌ها در کدام بخش است و مجلس باید رویکرد نظارتی خود را در این حوزه‌ها قوی‌تر کند.


گروه سیاسی جهان نیوز: نمایندگان مجلس یازدهم روز چهارشنبه چهارم خردادماه به مناسبت آغاز سومین سال دوره یازدهم مجلس با رهبر انقلاب دیدار کردند. در این دیدار رهبر انقلاب در سخنان خود توصیه‌هایی به نمایندگان مردم داشتند که یکی از مهم‌ترین بخش‌های سخنان ایشان درباره خصوصیات نماینده انقلابی بود.

از نظر ایشان نماینده انقلابی نه تنها در بدو ورود به مجلس، بلکه در طول مسیر هم انقلابی می‌‌ماند.

در همین رابطه حجت‌الاسلام نصرالله پژمانفر نایب رئیس کمیسیون اصل ۹۰ قانون اساسی مجلس در گفتگو با جهان نیوز درباره رهنمودهای رهبر انقلاب در این دیدار اظهار داشت: رهبر انقلاب فرمودند اولویت نمایندگان مجلس این است که به مسائل اصلی بپردازند و به مسائل فرعی مشغول نشوند. البته جدا ساختن مسائل اصلی از فرعی مربوط به کمیسیون‌های تخصصی و سیاست مجلس و هیئت رئیسه است.


 
وی با تاکید بر اینکه امروز اولویت در دو بخش اقتصاد و فرهنگ است، خاطرنشان کرد: رهبر انقلاب همیشه به این دو موضوع اشاره کردند. در موضوع فرهنگ و اقتصاد واضح است که چالش‌ها در کدام بخش است و مجلس باید مقداری رویکرد نظارتی خود را در این حوزه‌ها قوی‌تر کند.
 
نایب رئیس کمیسیون اصل ۹۰ در ادامه درباره نظارت مجلس روی سامانه‌ها گفت: سامانه‌ها می‌تواند مانند نورافکنی باشد که روی نقاط تاریک می‌افتد و شفافیت بسیاری از فسادهایی که ممکن است در بخش‌های مختلف وجود داشته باشد را از بین ببرد. سامانه‌هایی در بخش‌های مختلف باید وجود داشته باشد و تاثیرات بسیاری خوبی هم می‌تواند داشته باشد؛ مانند سامانه املاک و اسکان، سامانه تجارت، سامانه گمرک. 

نمایندگان مجلس نباید در امور قوای دیگر دخالت کنند
ابراهیم رضایی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هم در گفتگو با ایرنا درباره دیدار نمایندگان با رهبر معظم انقلاب گفت: آنچه که پیش از این رهبر معظم انقلاب به آن تاکید می‌فرمودند، عدم دخالت نمایندگان در انتصابات بود که متاسفانه رعایت نشد و برخی از نمایندگان مجلس در انتصابات به ویژه در دولت جدید دخالت کردند.
 
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: این اقدام برخی از نمایندگان، خطا، برخلاف امر ولی فقیه و به ضرر مجلس است . چرا که طبق قانون اساسی و اصل تفکیک قوا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی نباید در امور دیگر قوا دخالت کنند. همانطور که دیگر قوا هم اجازه دخالت در کار مجلس را ندارند.
 
وی با بیان اینکه وظیفه نمایندگان نظارت بر امور است، گفت: اگر نمایندگان در امور انتصابات دخالت نمایند، نمی‌توانند به درستی به مسائل نظارتی مربوطه رسیدگی کنند. زیرا مسئول بکارگیری و انتصاب مدیران خاطی هستند. چنین روندی ممکن است موجب بروز آفت‌هایی مانند لابی گری و آلوده شدن نمایندگان شود.

 
رضایی یادآور شد: البته با توجه به اینکه نمایندگان، حوزه انتخابیه و منطقه را به خوبی می‌شناسند، بهترین مشاور برای دستگاه‌های اجرایی محسوب می‌شوند، دولت از این موضوع نباید غافل شود.
 
رضایی تصریح کرد: با توجه به فرمایشات رهبر انقلاب در خصوص عدم دخالت نمایندگان در انتصابات قطعا حجت را بر نمایندگان تمام شده است. پیش از این هم ایشان درباره عدم دخالت نمایندگان در انتصابات توصیه داشتند و تکرار دوباره آن از طرف ایشان، اهمیت موضوع را می رساند.
 
وی خاطرنشان کرد: نمایندگان بر اساس قانون و شرع، باید دستور رهبر معظم انقلاب مبنی بر عدم دخالت در انتصابات را اجرا کنند.
 
رضایی درباره علت دخالت برخی از نمایندگان در انتصابات گفت: دلایل زیادی در این زمینه وجود دارد که بخشی از آن ناشی از ضعف دستگاه اجرایی است، در برخی موارد دستگاه اجرایی وظیفه خود را به درستی انجام نداده و انتخاب صحیحی برای مسوولیت‌ها ندارد و تحت تاثیر پیشنهادات ناسالم قرار می‌گیرد لذا نمایندگان ناچار به دخالت شوند.
 
این نماینده مجلس اضافه کرد:‌ بخشی دیگر هم ناشی از فشاری است که توسط برخی افراد به نمایندگان وارد می‌شود، این افراد با ارائه رزومه‌ کاری، تقاضای پُست دارند.
 
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاکید بر اینکه دولت و مجلس باید به تفکیک قوا پایبند باشند، اظهار داشت: شفافیت حداکثری چاره این مشکل است در این صورت روند انتصابات مشخص می‌شود و نیازی به دخالت نمایندگان مجلس نیست.


کد مطلب: 801478

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/report/801478/پژمانفر-نمایندگان-نباید-مسائل-فرعی-مشغول-شوند-مجلس-باید-رویکرد-نظارتی-خود-حوزه-اقتصاد-فرهنگ-قوی-کند-رضایی-امور-قوای-دیگر-دخالت-کنند

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com