چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۰
۵
کابینه "نفتالی بنت" سقوط می‌کند؟

رویایی دست نیافتنی «ثبات» برای صهیونیست‌ها/ اسرائیل وارد دوره تازه‌ای از بحران‌های سیاسی شده است؟

پنجشنبه ۵ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۰۸:۲۳
کد مطلب: 801072
یکی از چالش های اساسی فعلی در اراضی اشغالی که به طور خاص همزمان با سالگرد تاسیس رژیم جعلی صهیونیست(موسوم به "روز نکبت") نیز در سخنرانی های مقام های مختلف صهیونیست مورد اشاره قرار گرفت، بحران قطبی شدنِ شدید جامعه و سیاست اسرائیل است.
رویایی دست نیافتنی «ثبات» برای صهیونیست‌ها/ اسرائیل وارد دوره تازه‌ای از بحران‌های سیاسی شده است؟
گروه بین الملل جهان نيوز: عرصه سیاست داخلی رژیم صهیونیستی بار دیگر متلاطم و بحرانی شده است. در این راستا، دولت رژیم صهیونیستی به نخست وزیری "نفتالی بنت" که متکی بر ائتلافی از احزاب گوناگون اسرائیلی است، عملا اکثریت خود را در پارلمان این رژیم(موسوم به کِنست) که 120 کرسی دارد از دست داده و همین مساله، این دولت را در آستانه فروپاشی قرار داده است.

در این چهارچوب، در مدت اخیر، "عیدیت صیلمن" رئیس ائتلافی که دولت بنت بر آن استوار شده، از ائتلاف مذکور خارج شده و در حرکتی دیگر، "غیدا زعبی" از حزب چپ گرای اسرائیلی "مرتص" نیز از عدم تمایل به همکاری حود با کابینه بنت خبر داده است. مساله ای که عملا کرسی های حامی دولت مذکور در پارلمان رژیم صهیونیستی را به 59 کرسی کاهش داده است.

البته که پیشتر نیز "حزب رعم" به رهبری "منصور عباس" هم به صورت موقت از ائتلاف تشکیل دهنده دولت نفتالی بنت خارج شد و عملا چهار کرسی آن در پارلمان رژیم صهیونیستی نیز از حمایت خود از دولت نفتالی بنت دست کشیدند(البته که این حمایت، اندکی بعد بار دیگر برقرار شد). با این همه، در شرایط کنونی، دولت نفتالی بنت اکثریت را در پارلمان رژیم صهیونیستی از دست داده و همین مساله آن را با چالاش هایی اساسی رو به رو کرده است. موضوعی که در سطحی کلان، بار دیگر چشم انداز بحران های سیاسی رژیم صهیونیستی آن هم در شرایطی که این رژیم با سیلی از چالش های دیگر رو به رو است را به شدت تقویت نموده است. از این رو، 3 دلیل اساسی را می توان به عنوان محرک های اصلی تضعیف ائتلافِ حامی دولت نفتالی بنت، مورد اشاره قرار داد.

یک: ساختار عجیب و متناقض دولت ائتلافی نفتالی بنت
تنها یک سال از عمرِ دولت نفتالی بنت می گذرد با این حال، دولت وی غرق در حجم قابل توجهی از بحران ها و چالش ها است. بسیاری از ناظران و تحلیلگران مسائل سیاسی در اراضی اشغالی بر این باورند که دلیل اصلی این بحران ها، ساختار متعارض و عجیب ائتلاف تشکیل دهنده دولت نفتالی بنت است.

به عنوان مثال، در شرایط فعلی در ائتلاف مذکور، احزاب راست گرایی هستند که به هیچ عنوان حقوق فلسطینی‌ها را به رسمیت نمی شناسند و با آن قویا مخالفند و در سرکوب آن ها از هیچ کاری دریغ نمی کنند. این در حالی است که "حزب رعم" که تشکیل شده از اعراب ساکن در اراضی اشغالی است، دقیقا در نقطه مقابل احزاب راست‌گرا قرار دارد و آن ها را دشمنان خود می بیند. در عین حال، احزاب چپ گرای حاضر در ائتالاف دولت بنت نیز به هیچ وجه، رویه های راست گرایان حاضر در این ائتلاف را قبول ندارند.

درست به همین دلیل است که شاهد بودیم در جریان اعتراضات اخیر در مسجد الاقصی و واکنش خشونت آمیز نیروهای امنیتی رژیم صهیونیستی به آن ها، حزب رعم، از ساختار ائتلاف برای مدتی خارج شد اما راست گرایان حامی بنت، از سرکوبِ بیشتر حمایت کردند. احزاب چپ گرایی نظیر "مرتص" و یکی از نمایندگان آن ها یعنی "غیدا زعبی" هم به تازگی با این استدلال که دولت بنت به شدت به دنبال خشنود سازی راست گرایان در کابینه خود است و رویه ها و ملاحظات آن ها را در دولت رعایت می کند، از ائتلاف مذکور خارج شده است. از این منظر، ساختار به شدت متناقض ائتلاف تشکیل دهنده دولت نفتالی بنت، نقشی اساسی در ایجاد بحران های گاه و بیگاه برای آن بازی می کند. دلیل اصلی این مساله نیز روشن است: این طیف و مجموعه بازیگرانِ نامتقارن، صرفا با هدف کنار زدنِ "بنیامین نتانیاهو" حاضر به ائتلاف با یکدیگر شده اند و اساسا هیچ نقطه مشترکی را با یکدیکر احساسا نمی کنند.

دو: قطبی شدنِ شدید عرصه سیاسی در اراضی اشغالی
یکی از چالش های اساسی فعلی در اراضی اشغالی که به طور خاص همزمان با سالگرد تاسیس رژیم جعلی صهیونیست(موسوم به "روز نکبت") نیز در سخنرانی های مقام های مختلف صهیونیست مورد اشاره قرار گرفت، بحران قطبی شدنِ شدید جامعه و سیاست اسرائیل است. در این چهارچوب شاهد بودیم که در روز نکبت و در بحبوحه صحبت های وزیر کشور، وزیر دفاع و نخست وزیر رژیم صهیونیستی، همگی آن ها خواستار وحدت صهیونیست ها شدند.

با این حال، توهین های قابل توجهی علیه آن ها صورت گرفت. در این فضا، اساسا احزاب اسرائیلی و حامیان آن‌ها، دیگر صرفا رقبای یکدیگر نیستند، بلکه عملا همدیگر را به چشم دشمنانی می بینند که باید به هر نحو ممکن یکدیگر را حذف کنند. مساله ای که نمود عینی آن را در تشدید اختلافات جاری در اراضی اشغالی و میان احزاب مختلف صهیونیستی مشاهده می کنیم. موضوعی که پایه های دولت ائتلافی نفتالی بنت را کاملا تضعیف کرده است.

سه: خیزش قابل توجه ملت فلسطین و به صدا درآمدن زنگ هشدار در اراضی اشغالی
اعتراضات پُرشور اخیر مسلمانان فلسطینی در مسجد الاقصی و مقاومت آن ها در برابر  نیروهای سرکوبگر صهیونیست و در عین حال، عملیات های شهادت طلبانه اخیر در عمق اراضی اشغالی که در نوع خود زنگ هشدار را در بسیاری از محافل اطلاعاتی و امنیتی رژیم صهیونیستی به صدا در آورده است، عملا بر عرصه سیاست داخلی رژیم صهیونیستی نیز تاثیرگذار بوده و نوعی تشویش و بحران را به آن منتقل کرده است.

در این راستا مثلا شاهدیم که احزاب چپ گرای اسرائیلی و همچنین احزاب عربی، تنش های قابل توجهی را با احزاب راست گرای اسرائیلی پیدا کرده اند که به هیچ عنوان حاضر به پذیرش حقوق فلسطینی ها نیستند. مساله‌ای که عملا به یک درگیری و نزاع سیاسی تبدیل شده و اکنون رگه های روشنی از آن نیز در قالب تنش های جاری در دولت نفتالی بنت، خود را به نمایش گذاشته است.

در این راستا شاهد بودیم که حزب رعم و حزب مرتص، در اعتراض به رویه های خشونت بار و دست راستی دولت نفتلی بنت در مواجههه با فلسطین ها و عدم ارائه یک راه حل واقع بینانه در مورد مساله فلسطین، عملا همکاری خود با دولت بنت را مشروط کرده اند و حتی تهدید می کنند که از ظرفیت های لازم جهت ساقط کردن آن با خروج از ساختار ائتلافی که دولت بنت بر آن استوار است نیز برخوردار هستند. مساله ای که عملا عرصه سیاست داخلی در اراضی اشغالی را با بحران های قابل ملاحظه ای رو به رو کرده و آینده سیاسی این رژیم را نیز در هاله‌ای از ابهام فرو برده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
خدا همه شون لعنت کنه . این اتفاقات سیاسی است . خدا اسرائیل را از روی زمین بردارد انشاا....
United States
اسراییل غده بدخیم سرطانی است علاج ان جراحی جنگی و مابودی و ریشه کنی ان توسط ما ایرانی ها و مقاومت است
United States
اسراییل ام الخبائث منطقه ماست باید بدست ما نابود شود به زودی
Iran, Islamic Republic of
خبرگزاری محترم جهان نیوز
به گوش دولت محترم برسانید به بازار نظارت کنند. دیروز شیری بطری را در قم 26 هزار تومن خریدم. در حالی که دولت 18 هزار تومن اعلام کرده بود....
navid
Iran, Islamic Republic of
گور بابای اسرائیل. ول کنید اسرائیل و آمریکارو به حال خودشون بمیرن....