سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
 
۵
۵۸
تافته‌های جدا بافته و تحمیل هزینه سلامت بر مردم

زیاده خواهی عجیب برای پرکردن جیب برخی پزشکان/ ماجرا چیست؟ + جزئیات و تصاویر

پنجشنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۰۸:۴۸
کد مطلب: 800504
سیاست های تعیین تعرفه خدمات پزشکی و درمانی باید به سمتی برود که به مرور زمان، حقوق و دستمزد پزشکان، هم تراز و متناسب با سایر مشاغل موجود در جامعه مورد ارزیابی قرار گیرد. در هر صورت، اگر این قشر را تافته جدا بافته از جامعه و مردم ببینیم، قطعاً ظلم و بی عدالتی خواهد بود.
زیاده خواهی عجیب برای پرکردن جیب برخی پزشکان/ ماجرا چیست؟ + جزئیات و تصاویر
گروه جامعه جهان نيوز: چند روز قبل بود که پیرو تصویب تعرفه های خدمات تشخیصی و درمانی سال ۱۴۰۱ در هیأت دولت و ابلاغ آن توسط معاون اول رئیس جمهوری، شورای عالی نظام پزشکی در بیانیه ای مواضع خود را نسبت به تعرفه های ابلاغ شده در هفت محور اعلام نمود و اعتراض کرد.

 البته پیش از این نیز سازمان نظام پزشکی با ارسال نامه‌ای به معاون اول رئیس جمهور، افزایش ۲۸.۵ درصدی تعرفه خدمات تشخیصی و درمانی تعیین شده توسط شورای عالی بیمه سلامت را رد کرد و خواستار افزایش بیشتر تعرفه‌ها در سال ۱۴۰۱ شده بود.

پس از این نامه، عبدالملکی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی طی نامه‌ای به رئیس جمهور با اعتراض به زمزمه‌های افزایش نجومی تعرفه‌های تشخیصی و درمانی پیشنهاد کرد که  تعرفه خدمات تشخیصی و درمانی سال ۱۴۰۱ متناسب با افزایش حقوق کارکنان در کشور، ۱۰ درصد رشد داشته باشد.

 در این زمینه و با توجه به بیانیه ای که اخیراً منتشر شده چند نکته قابل بیان است:
 
یک: شورای عالی نظام پزشکی در این بیانیه مدعی شده است که این تصمیم موجب می شود تا سهم مردم در هزینه های سلامت بیشتر شود. اما وقتی سازمان نظام پزشکی انتظار دارد که بیمه ها هزینه های مربوط به خدمات تشخیصی و درمانی را بیشتر بپردازند، خواسته یا ناخواسته در حال رد گم کنی است؛ توضیح اینکه پرداخت هزینه خدمات تشخیصی و درمانی از سه حال خارج نیست؛ یا مستقیم از سوی مردم پرداخت می شود؛ یا توسط شرکت های بیمه و یا دولت. در مورد دوم و سوم نیز بازهم به صورت غیر مستقیم این سرمایه مردم است که  به حساب جامعه پزشکی واریز می شود.

شکی نیست که باید بر روند کار سازمان های بیمه نظارت جدی وجود داشته باشد اما نظارت بر کار بیمه ها یک موضوع است و جلوگیری از برخی زیاده خواهی ها از بیمه یا دولت، موضوعی دیگر. چه بسا فردا هم بیمه ها بگویند ما از عهده هزینه ها بر نمی آییم؛ باز هم در نهایت این مردم هستند که باید حق السهم بیشتری به بیمه ها بپردازند.

بنابراین بهتر است سازمان نظام پزشکی به جای نگرانی های این چنینی برای مردم، در مورد متناسب سازی دستمزدها و هزینه ها در حوزه سلامت با سایر بخش های جامعه دغدغه داشته باشد که این اقدام در حقیقت به سود مردم تمام می شود.

دو: در بخشی از این بیانیه آمده است: «با توجه به دستور مقام معظم رهبري در تاريخ ١٩ ارديبهشت ١٤٠١ با اين مضمون كه "همه قوا و دستگاهها و مردم به دولت کمک کنند"  از مجلس محترم مي خواهيم در اسرع وقت نسبت به اصلاح ساختار بیمه ای و شورايعالي بيمه اقدام كند تا بیمه ها با كمك به دولت در اجراي اصلاحات اقتصادي، از طريق كارآمدسازي، باعث افزايش عدالت ميان مردم و كاهش اختلاف دهك هاي جامعه و در نتيجه كاهش فشار اجتماعی و اقتصادی بر روي دولت و مردم شوند ».
 
اما پرسش ما از پزشکانی که بنا بر قاعده جزو افراد تحصیلکرده جامعه محسوب می شوند این است که اختلاف فاحش دستمزدهای پزشکان – مخصوصاً در بیمارستان های خصوصی – در مقایسه با سایر مشاغل موجود در جامعه مانند کارگران کارخانجات، رفتگران و یا حتی کارمندان عادی دولت، چه تناسبی با عدالت دارد؟ آیا انتظارات نابجای بعضی از پزشکان موجب کاهش اختلاف دهک های جامعه می شود، یا به عکس،شکاف عمیقی که از سیاست های غلط سال های گذشته به وجود آمده را تبدیل به گسل می کند؟!
 
سه: جالب اینجاست که محمد رئیس زاده، رئیس کل سازمان نظام پزشکی در نامه 6 فروردین ماه خطاب به محمد مخبر، معاون اول رئیس جمهور، گفته است: «افزایش 57 درصدی حقوق و دستمزد در سال 1401 بهای خدمات تشخیصی و درمانی را 18 درصد بیشتر از تعرفه پیشنهادی شورای عالی بیمه سلامت افزایش داده که ضروری است این میزان افزایش به تعرفه مذکور افزوده شود ».

 
اما اولاً، افزایش 57 درصدی مربوط به کارگران این مملکت است که بدون آنها چرخ این مملکت نمی چرخد و این درصد، ارتباطی با حقوق کارمندان و سایر اقشار جامعه ندارد.

 ثانیاً، هر چند که بخشی از این افزایش حقوق کارگران به سازمان های بیمه گر پرداخت می شود و ممکن است نظام پزشکی به همین دلیل از سازمان های بیمه گر انتظار پرداخت بیشتری داشته باشد؛ اما چه نسبتی میان سطح زندگی کارگران با برخی پزشکان وجود دارد که حالا افزایش حقوق آنها ملاک قرار گرفته است؟ مثلاً در میان پزشکان افرادی یافت می شوند که با دو ساعت کار کردن، بیش از حقوق یک ماه کارگری را دریافت می کنند که بخش قابل توجهی از ساعات روز خود را در درون کارخانه مشغول کار است!   


چهار: از این جالب تر اینکه سال گذشته، سازمان نظام پزشکی خواستار افزایش ۶۰ درصدی تعرفه‌های پزشکی در  سال ۱۴۰۱ شد!
 
پنج: برخی افراد در این مواقع اشکال می کنند که بر اساس قانون، بالارفتن دستمزدها و حقوق باید متناسب با نرخ تورم باشد. اما دو نکته وجود دارد؛ اول اینکه در بسیاری از مشاغل – فارغ از اینکه دلیل موجه یا غیر موجه وجود دارد - این کار صورت نگرفته است؛ مثلاً  چند روز قبل گفته شد که براساس مصوبه دولت، ضریب حقوق اعضای هیئت علمی دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی و قضات، شاغلین مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری، کارمندان مشمول قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت از جمله کارمندان وزارت اطلاعات و شاغلین پست های سیاسی وزارت امور خارجه، به میزان 10 درصد افزایش می یابد.  

بنابراین اگر برای سایر مشاغل نتوانسته ایم و یا نشده است که متناسب با تورم حقوق ها را افزایش دهیم، دلیلی ندارد که برای قشر پردرآمد پزشکان حساب ویژه ای باز کنیم.

دوم اینکه، اگر همین الآن هم حقوق ها و دستمزدها در بعضی بخش های جامعه پزشکی کشور تغییر نکند، باز هم ضرری به برخی افراد وارد نمی شود. مثلاً یک پزشک متخصص و جراح که دارای دستمزد فوق نجومی است، از قبل، دستمزد زیادی دریافت کرده است! بنابراین به جای افزایش حقوق پزشکان باید به دنبال متناسب سازی حقوق آنان با سایر افراد جامعه باشیم و در بعضی موارد حتی باید حقوق آنها را کمتر هم بکنیم! حتی در میان قشر پزشکی هم تبعیض وجود دارد و برخی بدون دلیل موجه، حقوق های فوق نجومی دریافت می کنند.

هنوز یادمان نرفته است که در گذشته، چه بلایی بر سر مردم و سازمان های بیمه آمد. برای مثال خبرگزاری کار ایران (ایلنا) در سال 98 و در یک نمونه گزارش داد که: «آمارهای تحقیق انجام شده توسط مرکز پژوهش‌های مجلس نشان می‌دهد دستمزد پزشکان در سال ۱۳۹۲ حدود ۵۸۷ میلیارد تومان بوده است که این رقم در سال ۱۳۹۵ به ۲ هزار و ۵۲۸ میلیارد تومان رسیده است! در واقع، دو سال بعد از اجرای طرح تحول، دستمزد پزشکان حدود ۳۳۰ درصد افزایش داشته است!
 
 
شش: اگر هم کسی مدعی شد که حداقل دستمزد کارگران، در سال ۱۴۰۱ افزایش ۵۷.۴ درصدی داشته و باید با پزشکان و سایر گروه های شغلی نیز همینگونه رفتار شود! معلوم است که از واقعیت ها به دور است. نکته اینجاست که 50 درصد افزایش حقوق در جامعه کارگری، با توجه به مقدار حقوق کمی است که یک کارگر دریافت می کند.

برای مثال، فرض کنیم که یک کارگر، ماهانه 4 میلیون درآمد داشته است؛ در آن صورت، افزایش 50 درصدی، حقوق او را می تواند تا 6 میلیون برساند. حال فرض کنیم که یک پزشک، ماهانه 50 میلیون  درآمد داشته باشد؛ در آنصورت، افزایش 50 درصدی، می تواند حقوق او را تا 75 میلیون  برساند! ( حقوق های ذکر شده تنها برای مثال هستند و به طور کلی، دستمزدها متناسب با شرایط خاص افراد و همچنین دولتی و خصوصی بودن محل اشتغال افراد است)
 
هفت: واقعیت این است که پزشکان، بخشی از یک جامعه محسوب می شوند. اما زندگی اجتماعی به مجرد وجود قشر پزشک، حیاتی نخواهد داشت. جامعه به رفتگر نیاز دارد تا پاکیزگی و بهداشت محیط شهری را به شهروندان هدیه دهد؛ به کارگر نیاز دارد تا چرخ زندگی مردم و تولید، اشتغال و اقتصاد مملکت بچرخد؛ به معلم، کشاورز، دامدار، فنی کار و ... نیاز دارد . هر کدام از این اقشار که نباشند، زندگی ما و همه پزشکان، مختل خواهد شد. بنابراین وجهی ندراد که خون پزشکان، رنگین تر از سایر اقشار جامعه باشد و حقوق ها و دستمزدهای نجومی و بعضاً فوق نجومی را – که سال هاست شاهد آن هستیم - حق آنان بدانیم.

به نظر می رسد، سیاست های تعیین تعرفه خدمات پزشکی و درمانی باید به سمتی برود که  به مرور زمان، حقوق و دستمزد پزشکان، هم تراز و متناسب با سایر مشاغل موجود در جامعه مورد ارزیابی قرار گیرد. در هر صورت، اگر این قشر را تافته جدا بافته از جامعه و مردم ببینیم، قطعاً ظلم و بی عدالتی خواهد بود.
 
در پایان ذکر این نکته ضروری است که انتقادات موجود در این نوشتار، متوجه پزشکانی است که همواره خود را صاحب حق می دانند و با جان و سلامتی بیماران به نوعی تجارت به راه انداخته و از بیماری و رنج مردم سوء استفاده می کنند. طبیعی است که افراد زحمتکش حوزه درمان و تشخیص – پزشک و غیر پزشک – که دریافتی های معقول دارند، در قالب این انتقادات نمی گنجند.

بیشتر بخوانید:
پشت پرده توزیع غیرعادلانه پزشکان چیست؟/ تعارض منافع، کمبود پزشک یا سوءمدیریت؟
سخنی با وزیر پیشنهادی بهداشت؛ برای این مساله حیاتی و اولویت مهم چه برنامه‌ای دارید؟
درباره افزایش صدور گواهی Good Standing/ یک نگرانی بابت سوءاستفاده برخی پزشکان
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


مهدی نگارنده
Iran, Islamic Republic of
مگر یک پزشک چند سال درس خواند که یک هیئت علمی نخوانده الان قشر تحصیلکرده هستند که زیر هفت میلیون حقوق می گیرند اگر براساس اهمیت شغلی باشد که مثلا جان مردم است پس یک خلبان باید چقدر بگیرد چون جان حداقل ۲۰۰مسافر در دست اوست ویا یک راننده اتوبوس باید چند بگیرد یا حقوق رئیس جمهور چند است یک پزشکک متخصص تا دوره تخصص ۸سال درس خوانده وبرای دوره فوق تخصص ده سال ااما چرا باید زیر پای یک پزشک وخانم او فرزندان او هر کدام یک ماشین شاسی بلند چند میلیاردی باشد نمی فهمم که چرا اینهم تفاوت یا دستمزد یک فوتبالی که اصلا به زحمت دیپلم داشتندواصلا خیلیها از اینها استعداد درس هواندن نداشتند ولی بعد سه یا چهار سال صاحب درامدهای میلیردی در هر فصل می شوتد اما یک تولید کننده با داشتن ۲۰ کارگر ۵۰۰میلیون سود خالص نباشد
Russian Federation
پزشک عمومی هستم، فقط جمعه ها تعطیل هستیم و چهار روز در ماه هم شیفت داریم. دریافتی فروردین ۷ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان بوده است.
Iran, Islamic Republic of
پایان گزارش گفته که منظور شما نیستید. متأسفانه تبعیض در جامعه پزشکی زیاد هست.
محمدرضا
Iran, Islamic Republic of
اولا که همانطور که نویسنده محترم هم گفتند دربین خود جامعه ی درمانی هم تبعیض و بی عدالتی در پرداخت بسیار وجود داره.
Iran, Islamic Republic of
کجا هستید احتمالا سرباز هستید و حقوق سربازی میگیرید وگرنه حقوق این حق قانون کار برای کارگر بیچاره
Iran, Islamic Republic of
رتبه كنكورت اگر يادت بياد مي فهمي فرق در كجاست،
Iran, Islamic Republic of
....
حبیب
Iran, Islamic Republic of
تعرفه های پزشکی خیلی بالاست ویزیت پزشکان نباید اینقدر بالا برود مردم توان پرداخت حق ویزیت ها ندارند.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
زمان رشته ی ریاضی مهم بود و تو مدرسه ما که جز نمونه ها بود بهترین ها تو رشته ی ریاضی بودند و مهندسی قبول شدند حتی یکی از بهترین های بچه های تجربی مون که مدال طلای المپیاد هم گرفت رفت رشته ی شیمی ونه پزشکی که البته الان با لیسانس تجربی فیزیوتراپ هم از نظر مادی نمی تونه رقابت کنه
Iran, Islamic Republic of
رتبه عالی مهندسی
Iran, Islamic Republic of
شاید باید درامد پزشکان هم بالای سی یا پنجاه میلیون نباشد و شاید موجب شود به جوانان بیشتر میدان داده شود
Iran, Islamic Republic of
مگر پزشکان استعداد رانندگان، کارگران، خدمات فنی ها، کشاورزان، دامداران و .... غیره را دارند که انتظار داریم دیگران استعداد آنها را داشته باشند و گرنه حقوق کمتری بگیرند. کدام پزشک می تواند یخچال منزل خودش را خودش تعمیر کند، نان مصرفی خودش را خودش تولید و پخت نماید، لباس تنش را خودش ببافد و بدوزد و ... که انتظار دارد یا دیگران بتوانند رتبه کنکور او را کسب کنند یا کمتر از او درآمد داشته باشند
Iran, Islamic Republic of
باید حقوق پزشک و کارگر برابر شود تا عدالت . برقرار شود
Iran, Islamic Republic of
.هرکس براساس میزان تحصیل و ساعات کار و خدپتش درآمد داشته باشه نه اینکه کارگر و پزشک یه اندازه حقوق بگیرن
دکتر محمد علی سبحانی فر ، داروساز
Iran, Islamic Republic of
مقابل قرار دادن پزشکان و مردم از سوی هر کس ...اشتباه است.
Iran, Islamic Republic of
......
م.ن
United States
. یک پزشک عمومی که در بیمارستان کارمیکنه، حقوق هفت میلیون و خرده میگیره.
رضا
Iran, Islamic Republic of
یه مهندس کمتر از پزشک درس نخونده سوادش کمتر نیست ، کارش هم راحت تر و کم خطرتر نیست
یه مهندس متوسط ماهیانه زیر 10 تومن درآمد داره
علی
United States
این حقوق بالا و...پزشک مال قدیم بود الان از یک معلم ابتدایی هم کمتر حقوق میگیرن
Iran, Islamic Republic of
. خجالت هم خوب چیزیه
United States
.....
1
Iran, Islamic Republic of
.پزشکان همواره در خدمت مردم بوده اند و البته دریافتی سطح بالا و معقول حق آنان است ..
Iran, Islamic Republic of
پزشکی در ایران باید مثل هندو پاکستان و بنگلادش بشه. و دیگه شغل لاکچری محسوب نشه.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
تمام اینها نتیجه انحصار یک عده است نه ربطی به سواد داره و نه هیچ چیز دیگه ای .
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه پزشکان با پول مردم درس می خوانند اما به همین مردم پشت می کنند ..
علی
Iran, Islamic Republic of
حتما هم با پول تو درس خوندند
خوب شد با مغز تو درس نخوندند
Iran, Islamic Republic of
شما هم خوب مي خوندي!
Iran, Islamic Republic of
مگه بقیه خوب نمیخونن؟
Iran, Islamic Republic of
اجحاف در حق مردم است وقتی افزایش حقوق برای یک دکتر در ادارات 10 درصد وحداکثر 2 میلیون تومان است برای پزشکان با احتساب حداقل افزایش هم چیزی در حدود 20میلیون تومان درماه به در آمدهای نجومی قبلی اضافه میشود. .
احمد کریمی
Iran, Islamic Republic of
بیمه تامین اجتماعی فقط ۷۰ درصد تعرفه دولتی را با بخش خصوصی حساب می کند
تقی
Iran, Islamic Republic of
واقعا حرف حساب گفتی.
Russian Federation
با سرکوب قیمت ها، فقط باعث میشید متخصصان بیشتری از کشور بروند.
متاسفانه بیمه ها باید هزینه های درمان را پوشش دهند که نمی دهند
Iran, Islamic Republic of
میشه بفرمایید بیمه از کجا باید این زیاده خواهی های یک عده را پرداخت کنند. .
Iran, Islamic Republic of
میشه بگید چی داخل این پیام بود که ناقص منتشر کردید
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
اگه انحصار بشکنه میلیون ها از این متخصصین می توانیم داشته باشیم تازه هیچ جای دنیا برای پزشک و دندون پزشک ایران نمی شود با کمترین مسئولیت و بالاترین دریافتی لطفا به وضعیت پزشکان در آلمان نگاه کنید
Iran, Islamic Republic of
اتفاقا اونايي كه مي رن ، ناتوان هاي اين رشته هستند
Iran, Islamic Republic of
جدی . فکر می کنید تو کشورهای دیگه اینجوری پزشک سالاری هست .
Netherlands
در این شرایط واقعا تحلیل مهمی بود
Iran, Islamic Republic of
تحلیل دوزاری
آجورلو
Iran, Islamic Republic of
من تعجب می‌کنم، پزشکان چقدر حریصند، هر قدر هم داشته باشند؛ باز هم گرسنه‌اند. واقعا خجالت نمی‌کشید، با درآمد نجومی که دارید، باز می‌خواهیم از جیب مردم فقیر بیمار، بیرون بکشید
Iran, Islamic Republic of
حق با نظام پزشكي، من ماهي 1.م دارمد داشتم مانده ان در ماه برايم حدود ٦٠٠ م مي شد، سلامتي خود را هم كه از دست مي دادم مهره هاي گردنم هم به جراحي رسيد ، ارزش اين درامد در مقابل سلامتي ازرش نداشت ، الان خارج از شغل خودم درامد بسيار بهتر و با اسايش بيشتر دارم. پزشكي كه مجبور باشد براي دارمد بيشتر، بيمار بيشتر ببيند ، مسلما بيمار ضرر مي كند
علیرضا
Iran, Islamic Republic of
پزشک فوق تخصص کودکان 97 می گرفت سال قبل
اردیبهشت بردم 158 شده طبق تعرفه دولت.
یعنی 62 درصد افزایش
نظام پزشکی میگه باز هم کمه!!!
علی
Iran, Islamic Republic of
سلام
جوابی که به این مقاله تحلیلی می توان داد فقط یک جمله است
.
متاسفم برای نویسنده و سابت جهان نیوز که هنوز فرق شغل با مسوولیت رو نمی دونن
.
Iran, Islamic Republic of
خب کسی که خونه میسازه برای شما یا لاستیک ماشین شما رو جا میندازه مگر در برابر جون من و شما مسئولیت نداره ؟ توجیه نکنید لطفا.
United States
ماجرا برج سازی و ویلا سازی و کشتی خصوصی و تفریحات خارجی گران قیمت پزشکان است که باید از جیب بیمار و بیمه های دولتی پرداخت شود باید به زیاده خواهی انها پایان داد
س ز
Iran, Islamic Republic of
. الان بسیاری برای کرایه خونه شون موندن جراح قلب میشناسم چند ساله کار می‌کنه نمیتونه حتی یه ماشین خونه که هیچ بخره
س ز
Iran, Islamic Republic of
.....
کورش
Iran, Islamic Republic of
همه اینها به کنار، ندادن مالیات توسط پزشکان را چکار می خواهند بکنند..
س ز
Iran, Islamic Republic of
پزشک چرا با کارگر برابر باشه کسی که بهترین دوران عمرش رو سالها هفت سال عمومی چهار سال تخصص دوسال فوق تخصص بعدش هم سالها زیر دست این وان کار کرده تا جراح زبده ای بشه باید حقوق مساوی با کارگر داشته باشه
Iran, Islamic Republic of
کارگر هم جوانیش و بهترین لحظات عمرش رو میده تا پزشک و غیر پزشک کمبود نداشته باشند و چرخ مملکت و زندگی مردم بگرده.
کورش
Iran, Islamic Republic of
.....
Iran, Islamic Republic of
چه عجب بلاخره بجا پیدا شد به این دستمزدها و به دور از عدالت دکتر ها متعرض واکنش نشان داد.
علی رضایی
Iran, Islamic Republic of
.
تا ساختار اصلاح نشود، مشکل حل نمی شود..
اگر تعدا پزشکان زیاد شود
هم رقابت شکل میگیرد و هم مردم معطل نمیشوند و....
Iran, Islamic Republic of
توجیه کنید
ح/ دکترای فیزیک. مدیر مردسه.
Iran, Islamic Republic of
این چه کشوری است که در آن یک معلم یا مدیر مدرسه با مدرک PhD در مشکل ترین رشته های علمی تاریخ بشریت حقوقش می شه 6 میلیون اما دکتر چند ها میلیون.
خیلی از دکتر ها واقعا زیاد درس خون هم نبودن و با پول در دانشگاه های پولی کشور یا خارج مدرک گرفتن. حتی اگر درس خون هم باشند خیلی ها هم هستند به اندازه اونا یا حتی بیشتر از اون درس خون بودن و در دانشگاه و مدرسه زحمت کشیدن شغلشون هم سخت تر از شغل اونا هست اما همون طور که گفتم کل حقوقش ماهیانه اش 6 میلیون می شه.
Iran, Islamic Republic of
......
Iran, Islamic Republic of
یکبار برای همیشه یه جراحی در اقتصاد گروه پزشکی هم انجام بشه و دریافتی اونا هم مثل سایر کشورها شفاف بشه .
Iran, Islamic Republic of
روی سخنم. فقط با کسانی است که تحصیلات. دانشگاهی دارند. گروه پزشکی رقابت بسیار سنگینی دا رند ودیگران که در دوره چها. ساله ‌ ‌پذیرفته میشوند. کارنامه شان با انها قابل مقایسه نیست. وبعد هم که د. دوره فوق یا. دکتری قب.ل می شوند بین خودشان امتحان برگزار می شود که بازهم رقابت سختی نیست