کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

در حاشیه اصلاح ساز و کارهای پرداخت یارانه؛

درباره عزم دولت برای چشاندن مزه شیرین عدالت/ قبل از هر کاری این ۱۳ نکته را بخوانید

19 ارديبهشت 1401 ساعت 8:37

سران قوا باید توجه داشته باشند که برخی اطرافیان آنها با مشاوره ها و یا رفتارهای غلط، موجب اختلاف میان قوا نشوند و در جایی که بیش از پیش نیاز به هماهنگی وجود دارد، دولت به تنهایی وارد گود نشود.


گروه سیاسی جهان نیوز: این روزها شاهد هستیم که اصلاح ساز و کارهای مربوط به پرداخت یارانه با هدف مقابله با فساد و رسیدن یارانه به مصرف کننده نهایی که همان مردم هستند، در دستور کار دولت قرار گرفته است.

رئیس جمهور نیز در نشست هم‌اندیشی با جمعی از اصناف و اتحادیه‌ها بیان داشت: «هدف دولت این است که با کمک اصناف و اتحادیه‌ها، کاری کند تا مردم مزه شیرین عدالت را در پرداخت یارانه‌ها بچشند».
 
اما قبل از هر اقدامی در این راستا باید به چند نکته مهم توجه داشت:
 
یک: چشاندن طعم عدالت به مردم، هدفی متعالی است اما اگر ساز و کارها و ضوابط اجرایی و نظارتی آن دارای نقص باشد، چه بسا مردم را سردرگم کند و در عوض، عوارض و اثرات مخرب به جای گذارد. انتظار می رود که دولت برای مرحله به مرحله اجرای این اقدامات، برنامه مشخص و ضوابط قابل اعتماد داشته باشد.
 
دو: تجربه نشان داده که مردم خاطره خوبی از اقدامات شوک آور ندارند. اتفاقات آبان ماه 98 و ماجرای تغییر یکباره نرخ بنزین و برگشتن کارت سوخت که به صورت شلخته از سوی دولت وقت انجام شد، مثالی تلخ از این اقدامات شوک آور است. انتظار می رود که دولت سیزدهم برای هر یک از اقدامات اساسی خود، علاوه بر بسته اجرایی منسجم، پیوست رسانه ای نیز داشته باشد.

سه: در مواقع حساس، روایت اول، بسیار نقش اساسی و تعیین کننده دارد. حال در نظر بگیریم که در قضایای آرد یا هر چیز دیگر، شبکه های معاند و فضای مجازی یله و رها نقش مخبر واقعی به خود بگیرند و با تحلیل های سطحی، خون مردم را به جوش آورند و با اعصاب آنها بازی کنند؛ در آن صورت ممکن است روایت های دیگر به درستی شنیده نشود و مردم به دنبال اخبار تکمیلی و صحیح نروند و یا حتی اخبار دیگر را باور نکنند. بنابراین دولت همیشه باید سعی کند که در این شرایط، تا جایی که ممکن است زمینه را برای پذیرش اخبار و گمانه زنی های مخرب فراهم نکند و خود، دست برتر را در خبررسانی و اقناع افکار عمومی به دست گیرد تا موج های کاذب در جامعه به راه نیفتد.
 
چهار: ممکن است دولت بهترین اقدام اقتصادی و معیشتی را انجام دهد و کاملاً هم منطقی و کارشناسی شده باشد، اما چنین چیزی به تنهایی برای یک حکومت و دولت برای اجرای برنامه هایش کافی نیست. مردم باید در مورد هر طرح و اقدامی اقناع شوند و احساس کنند که مسئولین، آنها را محرم خود می دانند.
 
پنج: مردم نسبت به اقدامات اساسی در حوزه اقتصادی و معیشتی، حساسیت خاصی نشان می دهند. به همین دلیل، هنگامی که دولت تصمیم به جراحی های اقتصادی و معیشتی دارد، تا حد امکان، رئیس جمهور به عنوان بالاترین مقام اجرایی کشور، در فواصل نزدیک به هم و از طریق رسانه ملی با مردم گفتگو کند، به آنها اطلاعات و اطمینان خاطر دهد.
 
شش: متأسفانه اقدامات مخرب و وعده های سردرگم دولت قبل موجب شده است که مردم نسبت به دولت، فارغ از اینکه رئیس و اعضای آن چه کسی یا کسانی هستند، اعتماد نداشته باشند؛ هرچند که در 9 ماه گذشته اعتماد از دست رفته به دولت در حال ترمیم است. بنابراین دولت سیزدهم باید توجه کند که هم باید زمین های مین گذاری شده و مخروبه دولت قبل را اصلاح کند و هم اعتماد مردم را به دولت جلب کند و تا حد اطمینان بالا ببرد.
 
هفت: یکی از اقداماتی که مردم را آرام خواهد کرد، ارائه آمارهای دقیق و موثق و انتشار گسترده آن در قالب های مختلف است. اگر مردم با آمار و ارقام سر و کار داشته باشند، احیاناً به ذهنشان خطور نمی کند که هیچ تغییری حاصل نشده و یا حاصل نمی شود.
 
هشت: بسیار مهم است که گره ها و اختلافات میان قوا در جلسات سران قوا حل شود تا این جلسات حالت نمایشی به خود نگیرد. از همین رو هماهنگی های لازم برای اجرای صحیح نظام پرداخت یارانه باید با هماهنگی سایر قوا باشد و اینگونه نیست که فقط دولت همه بار را به دوش بکشد.
 
نه:
سران قوا باید توجه داشته باشند که برخی اطرافیان آنها با مشاوره ها و یا رفتارهای غلط، موجب اختلاف میان قوا نشوند و در جایی که بیش از پیش نیاز به هماهنگی وجود دارد، دولت به تنهایی وارد گود نشود.
 
ده: در شرایطی مانند شرایط فعلی که قرار است ساز و کار پرداخت یارانه ها اصلاح شود و مردم دغدغه و نگرانی دارند، لازم است که صدای واحدی از سوی دولت شنیده شود و یک نفر مسئول اظهار نظر و مرجع این نوع اخبار در دولت باشد. اگر نظرات و برداشت های هرکدام از وزراء و مسئولین دولتی در سطح جامعه منتشر شود، ممکن است تناقضاتی به وجود آید؛ آنگاه است که حل این تناقضات خود به معضل تبدیل خواهد شد و از همه مهمتر، مردم سردرگم می شوند و به تبع آن شاهد قضاوت ها و اقدامات ناصواب در سطح جامعه خواهیم بود.
 
یازده:
اگر گفته می شود که قرار است در عوض برداشته شدن یارانه آرد یا هر چیز دیگر، پول یا معادل آن به حساب مردم واریز شود، چنین چیزی باید قبل از ابلاغ و اجرای طرح صورت گیرد. مردم باید این تغییر را کاملاً حس کنند و مابه ازای واقعی آن را در زندگی خود مشاهده کنند.
 
دوازده: متأسفانه بعضاً معاندین و یا افراد مغرض، در فضای مجازی یله و رها اینگونه به مردم وانمود می کنند که با برگشتن کوپن یا کالابرگ و ... در حال عقبگرد هستیم. دولت باید مردم را به این درک برساند که هر اقدامی که انجام می شود، به هر شکل و صورتی که باشد، عین پیشرفت و عدالت و در جهت مبارزه با فساد به وجود آمده در سال های گذشته است.
 
سیزده: مردم در این چند ماه که از روی کار آمدن دولت سیزدهم می گذرد، تلاش های شبانه روزی، کارهای بزرگ، مردمی بودن و صداقت رئیس جمهور را به وضوح مشاهده کرده اند. از همین رو انتظار می رود که رئیس جمهور محترم بدنه دولت را از وجود بانیان وضع موجود پاکسازی کند. زیرا این افراد می توانند در کار دولت مردمی خلل ایجاد کنند و موجب بدنام شدن آن شوند. مخصوصاً که در این روزها دولت مشغول انجام یکی از مهمترین اقدامات اقتصادی و معیشتی پس از انقلاب است.


کد مطلب: 799483

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/report/799483/درباره-عزم-دولت-چشاندن-مزه-شیرین-عدالت-قبل-کاری-این-۱۳-نکته-بخوانید

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com