کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

حکایت "حریم خصوصی" که در آمریکا وجود ندارد

افشای داده‌های عجیب از پشت پرده دموکراسی آمریکایی/ اوج گیری جاسوسی FBI از شهروندان امریکایی +جزئیات

18 ارديبهشت 1401 ساعت 12:43

اوج گیری قابل توجه روند جاسوسی دولت آمریکا از مردم خود، حامل این پیام است که بنیان هایِ قدرت هژمونیک ادعایی آمریکا، از درون سست شده و اساسا آمریکایِ کنونی در مدل حکمروایی خود، در حال تبدیل شدن به نیرویی ضدِ تمامی اصولی است که سال ها با تکیه بر آن ها، خود را به مثابه قدرت برتر و هژمون در جهان معرفی کرده است.


گروه بین الملل جهان نیوز: جامعه اطلاعاتی آمریکا در جدیدترین "گزارش شفافیت سالانه" خود که به تازگی منتشر شده، اعتراف کرده که در دوره زمانی میان دسامبر 2020 تا نوامبر 2021، دفتر تحقیقات فدرال این کشور(اف بی آی/FBI)، قریب به 3.4 میلیون آمریکایی را تحت جاسوسی و بازجویی قرار داده است. این مساله در شرایطی مطرح می شود که "اف بی آی" مدعی است بازجویی های مورد اشاره، با محوریت رهگیری هکرهای خارجی انجام گرفته است. گزارش مذکور به طور خاص از افزایش قابل ملاحظه بازجویی و فعالیت های جاسوسی از مردم آمریکا در سال گذشته، در قیاس با دوره زمانی مشابهِ قبل تر از آن هم خبر داده است. به نحوی که بر اساس این گزارش، میزان بازجویی و جاسوسی از مردم آمریکا توسط "اف بی ای" در بازه زمانی دسامبر 2019 تا نوامبر 2020، 1.3 میلیون مورد بوده که آمارهای اخیرِ ارائه شده، حاکی از افزایش سه برابری میزان جاسوسی نهادهای امنیتی آمریکایی از مردم این کشور و حریم خصوصی آن ها هستند. داده های این گزارش به طور خاص با انتقاد شدیدِ نهادهای مرتبط با حقوق و آزادی های مدنی در آمریکا رو به رو شده است. تا جاییکه برخی از این نهادها حتی از ضرورت ارجاع این مساله به کنگره آمریکا و بررسی دقیق تر موضوع با هدف مقابله با آنچه توسعه نفوذ و جاسوسی نهادهای اطلاعاتی-امنیتی آمریکا در/از زندگی مردم این کشور خوانده می شود ، شده اند. با این همه، اینطور به نظر می رسد که این داده ها به طور خاص حامل سه پیام عمده و مهم هستند.

بحران آزادی و حراست از حقوق بشر در آمریکا
یکی از ابتدایی ترین پیام های گزارش اخیر "شفافیت سالانه جامعه اطلاعاتی آمریکا" این نکته است که اساسا رهبران آمریکا دیگر نمی توانند ادعا کنند که کشورشان مهد آزادی و حراست از حقوق بشر است. آمریکا سال‌هاست که این گزاره ها را جز بنیان های اساسی ایدئولوژی و گفتمان حکمروایی خود معرفی کرده و حتی با تمسک به آن ها، جنگ های خارجی زیادی را نیز به راه انداخته است تا به قول خود، دموکراسی، آزادی و حقوق بشر را به دیگر کشورها صادر کند. با این همه، اکنون و با انتشار گزارش هایی از این دست، به معنای واقعی کلمه به افکار عمومی بین‌المللی نشان داده می شود که زیر پوستِ دموکراسی و حقوق بشر آمریکایی چه می گذرد. البته که در سال های اخیر نیز جهان به وضوح در موارد مختلف نظیر قتل "جورج فلوید" توسط پلیس آمریکا و اعتراضات ضدنژادپرستی مرتبط با آن و همچنین سرکوب قابل توجه حقوق اقلیت های آمریکایی در بحبوحه پاندمی ویروس کرونا و مواردمتعدد دیگر، به واهی بودنِ شعارهای دور و دراز واشینگتن در حوزه های مذکور پی برده است.



گزارش خبرگزاری راشاتودی روسیه از اوج گیری قابل توجه روند جاسوسی دولت آمریکا و نهادهای امنیتی آن از مردم این کشور(اشاره به بازجویی 3.4 میلیون آمریکایی در سال 2021)

سست شدن پایه های قدرت هژمونیک آمریکا
آمریکا سال هاست که خود را در مقام قدرت هژمون و برتر جهان می بیند. در واقع، این کشور نه تنها از حیث تعریف اصول و ارزش ها، بلکه بر اساس معیارهای عینی و مادی نیز خود را بازیگر برتر جهان در عرصه بین المللی ارزیابی کرده و می کند. با این حال، اوج گیری قابل توجه روند جاسوسی دولت آمریکا از مردم خود حامل این پیام است که بنیان های قدرت هژمونیکِ ادعایی آمریکا، از درون سست شده و اساسا آمریکایِ کنونی در مدل حکمروایی خود، در حال تبدیل شدن بر ضد تمامی اصولی است که سال ها با تکیه بر آن ها، خود را به مثابه قدرت برتر و هژمون در جهان معرفی کرده است. از این رو، آمریکای کنونی به نوعی با پوسیده شدنِ بنیان های داخلی قدرت خود مواجه است که همین مساله در عرصه میدانی و عمل نیز تاثیرات خود را گذاشته است. در این رابطه، حتی برخی از ناظران و تحلیلگران این تئوری را مطرح می کنند که روند محدودسازی حقوق و آزادی ها در آمریکا به نحوی است که حتی امکان دارد در سال های آتی، این کشور به دامان اقتدارگرایی سقوط کند.

 
گزارش خبرگزاری بلومبرگ آمریکا از بازجویی ها و جاسوسی سازمان" اف بی آی" از میلیون ها آمریکایی بدون داشتن هرگونه حکم قضایی

اوج گیری قدرت رقبای بین المللی آمریکا
یکی دیگر از پیام های گزارش اخیر شفافیت سالانه جامعه اطلاعاتی آمریکا، اوج گیری قابل توجه قدرت رقبای بین المللی آمریکا نظیر ایران، روسیه و چین است. در واقع، این گزارش تصریح می کند که نهادهای اطلاعاتی-امنیتی آمریکایی بخش زیادی از بازجویی‌ها و نظارت های خود را با محوریت مقابله با اقدامات احتمالی هکرهای خارجی انجام داده اند. مساله ای که حاکی از هراس قابل توجه آمریکایی ها از اوج گیری روند فعالیت های قدرت‌های نوظهور جهان در حوزه های جدید قدرت نظیر حوزه سایبری است. البته که پیشتر نیز گزارش های مختلفی دال ابراز نگرانی مقام های آمریکایی از افزایش قابل توجه توان سایبری کشورهایی نظیر ایران منتشر شده بود. از این رو، آمریکا عملا احساس خطر کرده و سعی دارد با تشدید نظارت های داخلی و جاسوسی از شهروندانش و کنترل همه جانبه آن ها، "امنیت" را برای خود بخرد.


کد مطلب: 799303

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/report/799303/افشای-داده-های-عجیب-پشت-پرده-دموکراسی-آمریکایی-اوج-گیری-جاسوسی-fbi-شهروندان-امریکایی-جزئیات

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com