جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۳
۴
احتمال تمسک به یک آمار؛

درباره افزایش صدور گواهی Good Standing/ یک نگرانی بابت سوءاستفاده برخی پزشکان +جزئیات

يکشنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۱ ساعت ۱۴:۴۲
کد مطلب: 797467
اگر امروز واقعاً تعداد پزشکان کشورمان زیاد است، عیبی ندارد که ما به سایر نقاط دنیا پزشک بفرستیم! اتفاقاً برای ایران جای افتخار دارد که علاوه بر تأمین نیازهای خود، نیاز سایر کشورهای دنیا را نیز تأمین می کند.
درباره افزایش صدور گواهی Good Standing/ یک نگرانی بابت سوءاستفاده برخی پزشکان +جزئیات
گروه سیاسی جهان نيوز، رضا صفری: اخیراً  رضا لاری پور، سخنگوی سازمان نظام پزشکی، ضمن مصاحبه ای اشاره کرده است که در سال ١۴٠٠ نزدیک به ۴ هزار پزشک درخواست گواهی (good standing) کرده اند. (good standing)، گواهی عدم سوء پیشینه یا حسن انجام کار است که برای متقاضیان کار در کشورهای دیگر صادر می‌شود. البته درخواست آن همیشه به معنای مهاجرت نیست و برخی پزشکان (good standing) دریافت کرده اما به دلایلی مهاجرت نمی‌کنند.
 
این اتفاق، دلایل گوناگونی می تواند داشته باشد اما در هر صورت، برخی افراد که مخالف افزایش ظرفیت رشته های پزشکی هستند، ممکن است با تمسک به این آمارها که بعضاً از سوی مسئولین ارائه می شود، برای رسیدن به مقاصد خود استفاده کنند. در هر صورت، علت مخالفت برخی افراد با افزایش ظرفیت پزشکی در کنکور، ترس از بیکارماندن افراد فارغ التحصیل یا آسیب زدن و به خطر افتادن منافع پزشکان و متخصصین حوزه پزشکی در کشور است.

 اما واقعیت این است که به طور کلی، ایجاد انحصار و یا به عبارتی تولید قدرت و به تبع آن، بالارفتن نجومی و فوق نجومی دستمزدهای پزشکی، برای یک صنف خاص که اتفاقاً جان و زندگی مردم هم در دست آنهاست، نه منطقی است و نه مورد خواست و رضایت مردم؛ اتفاقاً انحصار موجب شده است که برخی متخصصین رشته های پزشکی به خود اجازه دهند که به نوعی از بالا به پایین با مردم و مسئولین برخورد کنند و به نوعی برای خود، دیکتاتوری و حاشیه امن ایجاد کنند.

اگر عده ای از فارغ التحصیلان رشته های پزشکی درخواست مهاجرت دارند، دلیل بر این نمی شود که ما بدون حساب و کتاب از جیب مردم و یا دولت – که آن هم جیب مردم است – برداریم و به  صورت غیر طبیعی و به خلاف رضایت مردم به جیب آنها سرازیر کنیم.
 
 شاید خیلی ها اطلاع نداشته باشند  که در گذشته به دلیل کمبود نیرو و برای رفع نیازهای پزشکی، از پزشکان هندی و پاکستانی برای طبابت مردم ایران استفاده می شد؛ حتی برخی ادعا کرده اند که در سال  ۱۳۵۶ تعداد پزشکان حدود ۱۳ هزار و ۴۲۸ نفر بوده است و در آن سال ها نزدیک به ۶۰۰۰ هزار پزشک پاکستانی در کشور حضور داشتند . استخدام پزشکان خارجی– به دلیل فراهم نبودن شرایط از گذشته - حتی مدتی پس از انقلاب اسلامی نیز ادامه پیدا کرد.

 اگر امروز واقعاً تعداد پزشکان کشورمان زیاد است، عیبی ندارد که ما به سایر نقاط دنیا پزشک بفرستیم! اتفاقاً برای ایران جای افتخار دارد که علاوه بر تأمین نیازهای خود، نیاز سایر کشورهای دنیا را نیز تأمین می کند؛ علاوه بر آن، همین پزشکان، مبلغ فرهنگ و آداب و رسوم این مرز و بوم و معرّف ایرانیان در سایر نقاط جهان خواهند بود. در کنار اینها، از طریق ساز و کارهایی مثل امضای تفاهمنامه ها با سایر کشورها، حتی کشورمان می تواند از این طریق، درآمدزایی هم داشته باشد!
 
اگر هم تعداد پزشکان ما هنوز به اندازه کافی نرسیده و ما به پزشکان فعلی که در مدرسه و دانشگاه این مملکت تربیت شده اند نیاز داریم و در واقع مهاجرت آنها به ضرر کشور است، در آن صورت باید از همان ابتدا و هنگام جذب در دانشگاه ها و ... ، به طور جدی شرایطی گذاشته شود که این افراد در برابر خدماتی که دریافت کرده اند، با دریافت حقوق عادلانه و متناسب با سایر مشاغل، به جامعه و مردم خدمت کنند.

 شرایط مهاجرت این افراد هم نباید به سادگی باشد، بلکه با توجه به سرمایه گذاری ای که روی آنها صورت گرفته، باید هزینه تصمیم به مهاجرت را نیز به مردم و کشور بپردازند.

در پایان، نکته دیگری که فارغ از اینها باید گفته شود این است که، چه تعداد پزشکان کشور کافی باشد و چه در این زمینه کمبود وجود داشته باشد، متأسفانه سیاست ها و برنامه ریزی ها به گونه ای پیش رفته که در حال حاضر، توزیع پزشک در مناطق مختلف کشور به صورت عادلانه نیست. موضوعی که مقام معظم رهبری نیز آذرماه سال گذشته در در دیدار با پرستاران به آن اشاره کردند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


دلسوز
Iran, Islamic Republic of
درد کمبود پزشک رو کسانی احساس میکنند که مریض شده باشند وبرای دریافت وقت ویزیت با منت منشی دکترها سه ماه وگاهی بیشتر منتظر نوبت باشند .
United States
توزیع پزشک در مناطق محروم عادلانه نیست... مخصوصا تجهیزات پزشکی....
Ireland
آموزش عالی را غیر رایگان کنید.
United States
آفرین به این راه حل!!.