پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۲
به مناسبت ولادت کریم آل طه امام حسن مجتبی(ع)؛

شجاع‌ترین چهره تاریخ اسلام/ درسی آخرالزمانی از ماجرای صلح کریم اهل بیت(ع)/ جایگاه ماه مبارک رمضان در بیان امام حسن(ع) +گلچین مولودی

شنبه ۲۷ فروردين ۱۴۰۱ ساعت ۲۰:۲۸
کد مطلب: 797441
امام حسن مجتبی(ع) در یک روایت فرمودند: خداوند متعال ماه رمضان را برای بندگان خود میدان مسابقه قرار داد. پس عده‌ای در آن ماه با اطاعت و عبادت به سعادت و خشنودی الهی از یکدیگر سبقت خواهند گرفت و گروهی از روی بی توجهی و سهل انگاری خسارت و ضرر می‌ببینند.
شجاع‌ترین چهره تاریخ اسلام/ درسی آخرالزمانی از ماجرای صلح کریم اهل بیت(ع)/ جایگاه ماه مبارک رمضان در بیان امام حسن(ع) +گلچین مولودی
گروه فرهنگی جهان نيوز: وجود مقدس امام مجتبی (ع) آنقدر نزد پیامبر اکرم (ص) دارای شأن و منزلت است که آن حضرت ایشان را میوه دل خود نامید و فرمود: هر کس او را بیازارد مرا آزرده و هرکه مرا بیازارد خدا را آزرده است «إبْنِی وَ ثَمَرهُ فُؤادِی مَنْ آذی هذا فَقَدْ آذانیِ وَ مَنه آذانیِ ف‌َقَدْ آذَی اللهُ» (احقاق الحق ج ۱۱، ص ۶۳).

یکی از نکات جالبی که در نام‌گذاری هر یک از ائمه معصومین (ع) وجود دارد، این است که خودِ خداوند متعال اسامی مبارکی را برای آن بزرگواران برگزیده است. به عنوان مثال، آن روز که امام حسن (علیه‌السّلام) متولد شد حضرت جبرئیل (علیه‌السّلام) بر حضرت رسول (ص) فرود آمد و گفت: «ای محمد! پروردگار عالم به تو سلام رساند و می‌فرمود که علی (علیه‌السّلام) برای تو به منزله هارون برای موسی است اما بعد تو نبّی نیست پس مسمّی کن این پسر خود را به نام پسر هارون، که فرزندان هارون: شبّر و شبّیر یعنی حسن و حسین نام داشتند (عبقات الأنوار فی إمامة الأئمة الأطهار، ج‏ ۱۱).

حضرت رسول‎ الله (ص) در وجه تسمیه «حسن» فرمود: «سُمِّیَ الحَسَنُ، حَسَناً لِأنّ بإحسانِ اللهِ قامتِ السّمواتُ والأرَض؛ حسن، حسن نامیده شد به خاطر اینکه با «احسان» خداوند آسمان‌ها و زمین‎ برپا شد».

طبق نظر لغویون، احسان از ریشه حُسن (مصدر و اسم مصدر) در مقابل سوء و نیز قُبح به کار رفته است. بنابراین خداوند حُسن آسمان‏‌ها و زمین را به واسطه اسم «احسان» خود شکل داده و خداوند این حُسن را به امام حسن مجتبی (ع) انتساب داده است، لذا می‌‏توان گفت یکی از افعال امام حسن مجتبی (ع) به عنوان خلیفه خداوند، مجرای حُسن بخشیدن به آسمان‌ها و زمین بوده است.



دعایی کارساز و مهم از امام حسن مجتبی(ع)/ حجت الاسلام بهشتی
 
شجاع‌ترین چهره تاریخ اسلام
رهبر انقلاب: من معتقدم امام حسن مجتبى شجاع‏‌ترین چهره‏‌ى تاریخ اسلام است. می‌پرسید از على هم شجاع‌‏تر است، از برادرش حسین هم شجاع‌‏تر است که در میدان جنگ، آن جنگ خونین، با آن فداکارى عجیب خودش را به کشتن داد؟
‌‌
بله، شجاعت واقعى این است که انسان برطبق آنچه مصلحت فکر و ایدئولوژى او است اقدام بکند، اگرچه کسى نفهمد. و امام حسن حاضر شد خود را و نام خود را و وجهه‏‌ى خود را و محبوبیّت خود را در میان دوستان نزدیکش، فداى مصلحت واقعى بکند؛ حاضر شد که او را نشناسند، براى اینکه اسلام را بشناسند و اسلام بماند.
‌‌
 آیا امام حسن میتوانست در جنگ با معاویه شهید باشد؟ نه، نمیتوانست. شهید کیست؟ شهید آن کسى است که جان خود را مایه می‌گذارد، خون خود را می‌ریزد، براى ابقای فکر و ایده‏‌اى که به آن احترام می‌گذارد؛ این شهید است.
‌‌
امام حسن اگر در میدان جنگ کشته میشد، به این معنا بود که معاویه تنها منازع خود را، تنها کسى را که امکان دارد نقش افشاگرى و رسواگرى در برابر روشهاى پنهانى و ریاکارانه‏‌ى معاویه ایفا کند، یک چنین رقیبى را دیگر در مقابل راه خود نبیند.
 

سخنان رهبر انقلاب درباره امام حسن مجتبی(ع) 

درسی آخرالزمانی از ماجرای صلح کریم اهل بیت(ع)
با تحلیلی بر عملکرد مسلمانان در سده‌های اولیه تاریخ اسلام، در می‌یابیم جامعۀ عصر امام حسن علیه‌السلام زمینۀ معرفتیِ لازم برای پیروی از خاندان عترت را نداشتند؛ از این رو امیدی به هواخواهی آنها از امام در مقابل فتنه معاویه نبود. در واقع جامعۀ دوران امام حسن علیه‌السلام جامعه‌ای بود که طی سال‌های پس از رحلت رسول الله صلی الله علیه و آله و به واسطۀ بی‌تدبیریِ خواص امت اسلام، از درون استحاله شده بود و ارزش‌های ناب اسلام همچون عدالت به حاشیه رفته و جای آن، تبعیض و بی‌قیدی نسبت به سنت نبوی  نهادینه شده بود؛ افزون بر اینکه با توطئۀ معاویه در جعل احادیث علیه امیرالمؤمنین(ع)، جایگاه والایی نسبت به خاندان وحی قائل نبودند.

اما نکته‌ای که در اینجا لازم است به آن  اشاره شود، تطبیق رویدادهای سیاسی عصر حاضر با ماجرای صلح امام حسن علیه‌السلام در توجیه مذاکره با دشمن است.

همان‌طور که اشاره شد، از مهم‌ترین دلایل عدم مبارزۀ امام با دشمن، عدم بصیرت و معرفت بسیاری از سران امت بود به گونه‌ای که یاران حقیقی حضرت انگشت‌شمار بودند. اما بر اساس شواهد قرآنی و شواهد تاریخی به این نتیجه می‌رسیم که شیعیان عصر حاضر فاصلۀ بسیار زیادی با جامعه صدر اسلام و دوران امام حسن مجتبی علیه‌السلام از جهت معرفتی دارد به گونه‌ای که اگر امام علیه‌السلام چنین شیعیانی داشتند مطمئناً زیر بار صلح نمی‌رفتند.

شواهد تاریخی
  • انقلاب اسلامی
وقوع انقلاب اسلامی یکی از مشهودترین شواهدی است که حکایت از رشد شیعیان سرزمین ما دارد. آنها به پیروی از یکی از سلالۀ مطهر اهل‌بیت علیهم‌السلام یعنی امام خمینی، رشادتی آفریدند که هر تحلیل‌گر سیاسی را به سکوت وا داشته است. اکنون این ایستادگی به فرماندهی رهبر معظم انقلاب همچنان ادامه دارد و بلکه هر سال پر شکوه‌تر از سال‌های قبل جلوه‌گر می‌شود. 
  • دفاع مقدس
  از دیگر رویدادهای مهمی که نشان از رشد شیعیان در بستر جامعۀ ایران دارد، وقوع دفاع مقدس است. همان جوانانی که در عرصۀ انقلاب اسلامی خوش درخشیدند، با لبیک بر ندای امام راحل (ره) وارد عرصۀ نبرد با دشمن شدند. آیا این شیعیانی که اینچنین در راه اعتلای اسلام و با شعار «پیروی از ولایت» نسبت به یکی از نوادگان عترت خوش درخشیدند، در عصر امام حسن (ع) پشت امام خویش را خالی می‌کردند؟!
  • مدافعان حرم
ماجرای عظیم مدافعان حرم و حرکت انقلابیِ شیعیان ایران و سایر جبهۀ مقاومت، از مهم‌ترین نشانه‌های رشد معرفتی مردم ما نسبت به جایگاه عترت و جانفشانی در مسیر آن بزرگواران محسوب می‌شود. این ماجرا در زمانی اتفاق افتاد که بسیاری تصور می‌کردند به واسطۀ استحالۀ فرهنگی جامعه، جوانان انگیزه‌ای در دفاع از ارزش‌های دینی خود ندارند، اما حرکت آنها، مشت محکمی بر دهان بدخواهان نظام و منافقان بود.

شواهد قرآنی
  • سوره مائده
به استناد آیۀ 54 سورۀ مائده، جامعه عصر نبوی دچار ارتداد شدند؛ «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا مَنْ یَرْتَدَّ مِنْکُمْ عَنْ دینِهِ فَسَوْفَ یَأْتِی اللَّهُ بِقَوْمٍ یُحِبُّهُمْ وَ یُحِبُّونَهُ ... » ای کسانی که ایمان آورده‌‏اید، هر کس از شما از دین خود برگردد، به زودی خدا گروهی [دیگر] را می‌‏آورد که آنان را دوست می‏‌دارد و آنان [نیز] او را دوست دارند.» این آیه که در سیاق آیات ولایت قرار دارد، گویای آن است که بلافاصله پس از رحلت رسول الله (ص) مؤمنان به حضرت، از ولایت امیرالمؤمنین (ع) جدا شدند. امام محمد باقر (ع) در این باره فرمود بعد از پیامبر (ص)  همه مرتد شدند، جز سه نفر: مقداد، ابوذر و سلمان؛ ارْتَدَّ النَّاسُ بَعْدَ النَّبِیِّ ص إِلَّا ثَلَاثَةَ نَفَرٍ الْمِقْدَادُ بْنُ الْأَسْوَدِ وَ أَبُو ذَرٍّ الْغِفَارِیُّ وَ سَلْمَانُ الْفَارِسِیُّ ثُمَّ إِنَّ النَّاسَ عَرَفُوا وَ لَحِقُوا بَعْدُ». نکتۀ ظریف این حدیث، این است که از خاندان عترت (ع) نامی نبرده‌اند؛ چرا که ارتداد را نسبت به مقام امامت و ولایت مطرح کردند نه ارتداد از خدا.

اما خداوند در ادامۀ آیه، از آمدن گروهی خبر می‌دهد که چند ویژگی بارز دارند: «فَسَوْفَ یَأْتِی اللَّهُ بِقَوْمٍ یُحِبُّهُمْ وَ یُحِبُّونَهُ أَذِلَّةٍ عَلَى الْمُؤْمِنینَ أَعِزَّةٍ عَلَى الْکافِرینَ یُجاهِدُونَ فی‏ سَبیلِ اللَّهِ وَ لا یَخافُونَ لَوْمَةَ لائِمٍ» این ویژگی‌ها عبارتنداز: 1ـ خداوند آنان را دوست ‏دارد 2ـ آنها خدا را دوست دارند. 3ـ با مؤمنان‏، فروتن‏ 4ـ بر کافران سرفرازند 5ـ در راه خدا جهاد می‏‌کنند 6ـ از سرزنش هیچ ملامتگری نمی‌‏ترسند.

جالب است که بر اساس سیر تاریخی این آیه، نزدیک‌ترین گروهی که واجد این ویژگی هستند، ایرانیان هستند، همان‌ها که اکنون در برابر دشمنان جهاد می‌کنند و در این راستا از سرزنش ملامتگران (و غرب‌زده‌های داخلی) بیمی ندارند.» رسول خدا صلی الله علیه و آله در پاسخ از پرسشی در مورد تفسیر این آیه شریفه، دست خویش را بر شانه سلمان زد و فرمود «منظور، این مرد و هموطنان اوست.» و روی انّ النّبی صلی الله علیه وآله سئل عن هذه الآیة فضرب بیده علی عاتق سلمان فقال: هذا و ذوه.

در پایان سه نتیجه را حاصل از این مطلب می‌توان ارائه داد:
اول اینکه جامعۀ صدر اسلام به واسطۀ بی‌کفایتی برخی امرای آن، دچار استحالۀ شدیدی نسبت به ارزش‌های حقیقی دین اسلام از جمله مفهوم امامت و ولایت شدند و به تعبیر آیه 54 سورۀ مائده تا حد ارتداد در دین پیش رفتند؛ از این رو درک و شناخت آنها از امامت اهل‌بیت علیهم السلام در حدّ حاکم سیاسی و عادل بود نه امامی که به اذن الله تمام عالم در ید قدرت اوست و نه امامی که حاکم بر شب قدر است. بنابراین در رویدادی مثل نبرد با معاویه، با کوچک‌ترین تطمیع و تهدید پشت امام را خالی می‌کنند تا امام مجبور به صلح شوند.

دوم اینکه شیعیان سرزمین ما فاصلۀ بسیار زیادی نسبت به جامعۀ مرتد عصر امام حسن (ع) دارند و این را حداقل در رویدادهای مثل انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و بعد مدافعان حرم به اثبات رساندند. افزون بر اینکه ادامۀ آیۀ 54 سورۀ مائده در وصف همین شیعیان است؛ بنابراین مقایسه جامعۀ عصر امام حسن با جامعۀ فعلی ما نوعی جهل تاریخی و نقصان معرفتی و بینشی است. 

سوم اینکه باید از تاریخ امام حسن (ع) عبرتی آخرالزمانی گرفت؛ چه اینکه از مهم‌ترین معضلات جامعه آن دوران، عدم بصیرت بزرگان جامعه نسبت به جایگاه مفهومی به نام امام و به دنبال آن، عدم رفتار مناسب (دین) در قبال ولیّ معصوم و تنها گذاشتن وی برابر طوفان‌های زمانه بود. ضروری است در این زمینه سرمایه‌گذاری بیشتری صورت گیرد و فهم جامعه را از جهت معرفت به جایگاه قرآن و عترت بالا برد.

جالب است که خود امام حسن مجتبی علیه‌السلام در دو خطبه‌ای که در توجیه صلح با معاویه داشتند، توجهات را معطوف به حوادث آخرالزمان و ظهور منجی یعنی امام عصر (عج) کردند.

جنگ رسانه‌ای معاویه علیه امام حسن(ع)/ حامد کاشانی
 
 
جایگاه ماه مبارک رمضان در بیان امام حسن(ع)

امام حسن مجتبی(ع) در یک روایت فرمودند:

«خداوند متعال ماه رمضان را برای بندگان خود میدان مسابقه قرار داد. پس عده‌ای در آن ماه با اطاعت و عبادت به سعادت و خشنودی الهی از یکدیگر سبقت خواهند گرفت و گروهی از روی بی توجهی و سهل انگاری خسارت و ضرر می‌ببینند.

إنّ اللهَ جَعَلَ شَهْرَ رَمَضانَ مضماراً لِخَلْقِهِ، فَیسْتَبِقُونَ فیهِ بِطاعَتِهِ إِلی مَرْضاتِهِ، فَسَبَقَ قَوْمٌ فَفازُوا، وَ قَصِّرَ آخَرُونَ فَخابُوا»

(تحف العقول ، ص 236)
 

خدا عاشقان امام حسن را دوست دارد/ حجت الاسلام انصاریان
برای استفاده از مطلب زیر روی متن زیر کلیک کنید:
 

گلچین مولودی ولادت امام حسن مجتبی(ع)

 گل پسر ارشد زهرا حسن (ع)/ با نوای محمدرضا طاهری 
 
حسن جان جلوه توحیدی تو/با نوای میثم مطیعی
زهرا پسر آورده/ با نوای محمود کریمی
پر مروارید شوقه تو صدف های دریا/با نوای محمود کریمی
بیشتر بخوانید:
نمونه هایی از تاثیرات رفتاری امام مجتبی(ع) بر دشمنان
حدیث امام حسن(ع) درباره تمسک به قرآن

چگونه دوستی کردن در کلام امام حسن(ع)
حدیث امام حسن(ع) درباره تفکر
برکات عصر ظهور در روایتی از امام حسن مجتبی(ع)
حدیث امام حسن(ع) درباره دعا کردن برای دیگران
چهار گروه مردم در کلام امام حسن(ع)
راهکار امام حسن(ع) برای دلهای زنگار گرفته

گردآوری:حسام زبیراوی
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *