کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

در کنار سایر دستاوردهای دولت در هفت ماه گذشته؛

اقدام قابل تقدیر رئیسی که کمتر به آن توجه شد چیست؟

17 فروردين 1401 ساعت 8:51

فعالیت دولت در عرصه‌های مختلف خصوصا اقتصادی و احیای شوراهای عالی باعث تحرک هر چه بیشتر فعالان و کنشگران و آزاد شدن ظرفیت‌ها و ایجاد بسترهای توسعه و پیشرفت می‌شود.


گروه سیاسی جهان نیوز، امیر حمزه نژاد: دولت سیزدهم تفاوتی عمده با دولت گذشته دارد که یکی از مهمترین این مسائل احیای برخی شوراها و همچنین شرکت مستمر و جدی رئیس جمهور در شوراهای عالی مختلف است. این درحالی بود که در دولت گذشته حتی دیده می شد که رئیس دولت در جلسات نهادهای مهمی مانند مجمع تشخیص مصلحت نظام که عضو آن بود نیز شرکت نمی کرد. اما حالا نه تنها رئیسی در این شوراها شرکت می کند و دولت اهتمام ویژه‌‌ای برای برگزاری و خصوصا نتیجه گیری از این شوراها دارد بلکه برخی شوراهایی که در گذشته تعطیل شده بود و اهمیت چندانی به آنها داده نمی‌شد نیز احیا شده‌اند.

رئیس جمهور دو شرط اساسی خصوصا برای شرکت خود در جلسات این شوراها دارد. اول اینکه ایده‌ها و حرف های مهم و بدیع در جلسات این شوراها زده شود و دوم اینکه این جلسات نتیجه محور باشند و برگزاری آنان ماحصل و نتیجه مفید و عملی داشته باشد.

نکته جالب توجه اینکه رئیس جمهور خود در بسیاری از این جلسات شرکت می‌کند. این درحالی است که در دولت‌های گذشته برخی از جلسات با حضور معاون اول و دیگر اعضای کابینه برگزار می‌شد. حضور رئیسی در این جلسات حائز دو نکته مهم و اساسی است. اول اینکه وجهه این جلسات با حضور رئیس جمهور ارتقاء یافته و بر اهمیت این جلسات و خصوصا تصمیماتی که در آن اتخاذ می شود افزوده می شود و از سوی دیگر دولت با بدنه مختلف مدیران اجرایی برخورد نزدیک داشته و از مدیریت اتاقی که در دولت قبل جریان داشت، دولت جدید به مدیریت جهادی، در صحنه و مستقیم گرایش پیدا کرده است.

با بررسی شوراهایی که در دولت رئیسی احیا یا فعال شده اند می توان گفت که درواقع دولت سیزدهم یک دولت شورایی است. اهتمام ویژه رئیس جمهور به برگزاری جلسات این شوراها با یک نظم و استمرار خاصی همراه است و در همین رابطه باید گفت که دولت سیزدهم کم رقمی و افول این شوراها را کنار زد و شوراهای عالی در دولت رئیسی قوت گرفت.

برگزاری جلسه شورای عالی فضایی پس از ۱۰ سال از جمله این موارد است. سیدابراهیم رئیسی در آذر ۱۴۰۰، جلسه شورای عالی فضایی بر چند محور مهم تاکید داشت که اولین محور شتاب بخشی به برنامه‌های فضایی کشور بود تا بتوان در دولت سیزدهم به مدار لئو که بیشترین حجم ماهواره‌ها در این مدار قرار می‌گیرد، دست یافته و آن را تثبیت کنیم.

در حالی که در دولت گذشته شورای عالی انقلاب فرهنگی با تعطیلی 5 ماهه روبرو بود رئیس جمهور در شهریور 1400 ماموریت ویژه‌ای به آن داد.  رئیسی به دبیرخانه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی ماموریت داد که به چابک‌سازی ساختار، کاهش بار تشکیلات، ارتقای توان کارشناسی، حذف فعالیت‌های موازی و برگزاری منظم جلسات شورا به نحوی که جلسات دو هفتگی این نهاد به هیچ وجه تعطیل نشود، بپردازد.

در شهریور 1400 همچنین دبیر جدید شورای فرهنگ عمومی کشور معرفی شد و بر ایجاد تحول در عملکرد و جایگاه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در راستای تحقق مطالبات مقام معظم رهبری تاکید شد.

همچنین رئیسی بعد از 10 سال جلسه شورای عالی آموزش و پرورش را احیا کرد. رییس‌جمهوری در شهریورماه 1400 با تاکید بر اینکه شورای عالی آموزش و پرورش باید از حاشیه خارج و وارد متن شود، گفت: «سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش باید اجرا شود.» این درحالی بود که به طور مرموزی در آموزش و پرورش سند آموزش 2030 که در راستای سیاست‌های غرب بود به طور زیرپوستی اجرا می‌شد.

در آبان سال گذشته شورای عالی اشتغال جلسه‌ای برگزار کرد. دستور رئیس‌جمهوری برای تهیه بانک اطلاعاتی از افراد شاغل و بیکار براساس تعریف دقیق از بیکاری و اشتغال، تهیه آمار بیکاران و افراد فاقد شغل شایسته و شناخت توانایی‌ها و مهارت‌های علمی و عملی افراد بیکار و تعیین نوع اشتغال مناسب برای آنان از جمله نتایج این جلسه بود.

احیای شورای عالی مسکن از دیگر اقدامات دولت سیزدهم بوده است. رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تدوین پیش‌نویس بودجه سال ۱۴۰۱ بر تشکیل منظم جلسات شورای عالی مسکن و تدوین لوایح تسهیل کننده طرح‌های تولید مسکن و حمل‌ونقل تاکید کرد.

شورای عالی آب نیز از جمله شوراهایی بوده است که در سال گذشته جلسات مهمی در قالب آن برگزار شده است. ۱۴ مصوبه در زمینه‌های رفع مشکلات حوزه آب، مدیریت مصرف و تقاضا، فعال کردن دیپلماسی آب، اصلاح الگوی مصرف، افزایش بازده در حوزه کشاورزی، تسریع در اجرای پروژه‌های مربوط به آب، انتقال آب برای بخش کشاورزی، افزایش نصب آب‌شیرین‌کن‌ها و اصلاح الگوی کشت در جلسه شورای آب در آبان ماه سال گذشته به تصویب رسید.

شورای عالی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی از جمله شوراهایی بود که در سال گذشته جلسه داشت و رئیس‌جمهوری بر افزایش سهم مناطق آزاد در صادرات از ۲ درصد به حداقل ۴ درصد در جلسه این شورا تاکید کرد.

احیای شورای سینما که یک شورای عالی است از جمله دیگر اقدامات دولت در راستای فعال کردن بخش مشورتی و کارشناسی است. پس از روی کار آمدن حسن روحانی به عنوان رئیس جمهوری دولت یازدهم، شورای عالی سینما نیز از درجه اعتبار افتاد و پس از برگزاری دو جلسه آن هم در سطح ریاست وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، به نحوی تعطیل شد و به محاق رفت. محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در توئیتی از موافقت هیات وزیران با تشکیل «شورای سینما » خبر داد و نوشت: «در جلسه امروز ( یکشنبه اول اسفند) هیات دولت، در راستای نیاز سینمای کشور به هماهنگی و همکاری همه دستگاه های اجرایی و نهاد های ذیربط و انجام اقدامات اساسی و زیر بنایی، هیات وزیران با هدف ساماندهی، شکوفایی و هدایت سینمای کشور به سمت ارزش ها و اهداف انقلاب اسلامی با تشکیل ‫شورای سینما موافقت کرد.»

رئیس جمهور جلسات مهمی با فعالان و کنشگران مهم اقتصادی نیز برگزار کرده که اگرچه در قالب شوراهای عالی نمی گنجند اما برگزاری این نشست‌ها بسیار مهم و حیاتی است. به طور مثال پس از 11 سال در سال گذشته رئیس جمهور با مدیران عامل شبکه بانکی کشور جلسه مشترک برگزار کرد و در آن 5 فرمان مهم برای اصلاح نظام بانکی را به روسای بانک‌ها ابلاغ کرد.

آنچه در این حوزه بسیار مهم و حیاتی است فعالیت دولت در عرصه‌های مختلف خصوصا اقتصادی است که باعث تحرک هر چه بیشتر فعالان و کنشگران اقتصادی و فرهنگی و ... می‌شود و همین موضوع باعث پویایی بسیاری از بخش‌ها می‌شود و فرصت‌ها و ظرفیت‌های مختلفی را بوجود و مشکلات بسیاری را مرتفع می‌کند.

به نظر می رسد با ادامه این جلسات و احیای روش تصمیم گیری شورایی می توان بار بسیاری از مشکلات را از دوش کشور برداشت؛ موضوعی که دولت سیزدهم تا به امروز نشان داده که اهتمام ویژه‌ای به این موضوع دارد.  


کد مطلب: 796239

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/report/796239/اقدام-قابل-تقدیر-رئیسی-کمتر-توجه-چیست

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com