کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

ساده لوحی یا...؟!

پیشنهاد بامزه دیپلمات اصلاح طلب درباره FATF/ لوایح را بپذیریم اگر خوب نبود انصراف بدهیم!

26 اسفند 1400 ساعت 15:34

دولت به ایـن نکتـه آگاهی دارد که بـــدون احیای برجام و برداشته شدن تحریم‌های ایران گشایشی در وضعیت اقتصادی کشور ایجاد نخواهد شد.


گروه سیاسی جهان نیوز: رئیس جمهور به صراحت می گوید که چشم امید به وین و نیویورک ندارد و جدای از گشایش هایی که تاکنون ایجاد شده است، آینده را هم بسیار روشن می بیند. بی اعتباری بهانه گیری های دولت قبل نظیر بحث مذاکرات و FATF هم در شش هفت ماه گذشته به وضوح مشخص شد. علاوه بر ماجرای واردات واکسن، امروز ایران روزانه 1.5 میلیون بشکه نفت می فروشد و پول آن هم بر میگردد. ظاهرا این موضوع برخلاف میل برخی اصلاح طلبان است چراکه اهداف ضدایرانی برخی از آنها را ناکام می گذارد.

فریدون مجلسی دیپلمات اصلاح طلب به تازگی گفته است: «بـــدون احیای برجــام و برداشته شدن تحریم‌های ایـــران گشایشـــی در وضعیت اقتصادی کشور ایجاد نخواهد شد» و «اینکه ایران هنوز حاضر به پذیرش اف‌ای تی اف نشده علامت خوبی نیست»! نکته جالب تر آنجاست که این چهره اصلاح طلب در یک گفتار آشنای دوران کودکی می گوید ایران می تواند لوایح اف ای تی اف را بپیذرد و اگر نخواست انصراف دهد! از نوع این گزاره ناخواسته این مفهوم به ذهن می رسد که برخی اصلاح طلبان اصرار دارند کشور را در چاه ویل بیاندازند.

درباره FATF باید گفت که آنها به هیچ عنوان در پی مبارزه با تروریسم و پولشویی نیستند. اگر چنین بود آمریکا و اروپا- اعضای اصلی FATF- رکورددار پولشویی نبودند. در حاضر 70 درصد پولشویی در جهان توسط آمریکا و اروپا انجام می شود. سازمان FATF هیچگاه در مقابل اقدامات تروریستی اقدامی انجام نداده است؛ از جنایات منافقین تا داعش. وظیفه FATF این است که تحریم های آمریکا علیه ایران را هوشمند کند. با اینحال برخی در داخل برای هوشمندسازی تحریم های ضدایرانی بی قرار و دلواپس هستند.

گفتنی است پیش از این اصلاح طلبان از اینکه دولت سیزدهم می گوید اقتصاد کشور را به مذاکرات گره نمی زند، ابراز نارضایتی کردند!

لازم به ذکر است از مواضع سابق فریدون مجلسی می توان به موراد شرم آوری نظیر «ایران نباید اسرائیل را تهدید کند؛ از یمن، سوریه و لبنان هم حمایت نکند» اشاره کرد.

به گزارش جهان نیوز، بخش هایی از اظهارات فریدون مجلسی را در ادامه خواهید خواند:

*دولت همچنیــن به ایـن نکتـه آگاهی دارد کــــه بـــدون احیای برجــام و برداشته شدن تحریم‌های ایـــران گشایشـــی در وضعیت اقتصادی کشور ایجاد نخواهد شد.

*شاید مذاکرات همچنان ادامه داشته باشد اما به نتیجه جدی نخواهد رسید. ممکن است توافقات موقتی صورت بگیرد و یا پولی آزاد شود اما نمی‌توان با این شرایط در بلندمدت در عرصه جهانی تجارت کرد. نکته دیگر اینکه هنوز ایران به اف‌ای تی اف نپیوسته و هنوز در داخل کشور اجازه تجارت خارجی داده نشده است. این در حالی است که اگر ایران اف‌ای تی اف را بپذیرد هر زمان که تمایل داشت می‌تواند از آن انصراف بدهد و خارج شود. به همین دلیل، اینکه ایران هنوز حاضر به پذیرش اف‌ای تی اف نشده علامت خوبی نیست.

بیشتر بخوانید:
اگر از برجام خارج شویم، آمریکا به ایران حمله می کند!

مجلسی: ایران در محاصره اسرائیل است!
تا وقتی که خودمان کاری نکنیم تحت حمایت برجام هستیم
باید اسرائیل را به رسمیت بشناسیم تا سایه جنگ دور شود!

شکل مذاکره مهم نیست، فقط با بایدن مذاکره کنیم!

*باید این نکته را در نظر گرفت که تحریم‌ها زندگی مردم را سخت کرده و امروز مردم برای گذران امور خود با مشکلات جدی مواجه هستند. تحریم‌ها باعث شده رقبای منطقه‌ای ما در دهه‌های اخیر پیشرفت کنند و ایران به‌جز در زمینه‌های دفاعی در زمینه‌های اقتصادی و سیاسی و توسعه‌ای عقب بماند.

*واقعیت این است که مردم اعتماد خود را تا حدی از دست‌ داده‌اند و برخی تصمیمات که در داخل کشور گرفته می‌شود نیز نباید به این مساله دامن بزند. مردم نگران این موضوع هستند که پول‌هایی که به‌واسطه توافق به دست ایران می‌رسد در چه مسیری مورد استفاده قرار می‌گیرد. این پول‌ها صرف توسعه و ایجاد اشتغال و رفاه برای مردم شــود تا رضایـــت مردم را به همراه داشته باشد. هنگامی‌که اقتصــاد یک کشور در وضعیـــت نامناسبی قرار داشته باشد این وضعیت می‌تواند روی رویکردهای امنیتی و نظامی جامعه تأثیر بگذارد. به‌هر حال ما امروز در شرایطی قرار داریم که می‌توانیم با جهان تعامل داشته باشیم، به منابع مالی و تجــارت جهانی از طریق بانک‌های جهانی دسترسی داشتـــه باشیـــم. طرف مقابــــل نیز نگران مسائل امنیتی در منطقه خاورمیانه است. این نگرانی بـــه‌خصوص درباره مناطقی بیشتر است که برای آنها خط قرمز به شمار می‌رود.


کد مطلب: 795231

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/report/795231/پیشنهاد-بامزه-دیپلمات-اصلاح-طلب-درباره-fatf-لوایح-بپذیریم-اگر-خوب-نبود-انصراف-بدهیم

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com