کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

در میانه تحلیل‌های ضدروسی اصلاح طلبان؛

اعتراف ناخواسته غربگرایان وطنی درباره حمله روسیه به اوکراین چیست؟ +جزئیات

22 اسفند 1400 ساعت 13:00

اصلاح طلبان نشان داده‌اند که بی‌طرف نیستند و همواره رو به سوی منافع غرب چرخیده‌اند. این جریان سیاسی حتی در تحلیل‌های خود نیز به گونه‌ای عمل می کند که طرفداری از غرب را سرلوحه کار خود قرار داده است.


گروه سیاسی جهان نیوز، امیر حمزه نژاد:‌ اصلاح‌طلبان همواره به سوی غرب غش کرده‌اند. در ماجرای جنگ روسیه و اوکراین که غربی‌ها منافع‌شان ایجاب می‌کند که علیه روسیه  اقدام کنند و ایران نیز در این زمینه طرف بی طرف است و طرفین را به سمت صلح دعوت می‌کند اصلاح طلبان نشان داده‌اند که بی‌طرف نیستند و همواره رو به سوی منافع غرب چرخیده‌اند. این جریان سیاسی حتی در تحلیل‌های خود نیز به گونه‌ای عمل می کند که طرفداری از غرب را سرلوحه کار خود قرار داده است. یکی از تحلیل‌های قابل تامل این جریان سیاسی مطرح می‌کند که حمله روسیه به اوکراین درواقع یک تله آمریکایی بوده است و درآن بایدن و ناتو به گونه‌ای عمل و روسیه را تحریک کرده که این کشور به باتلاق اوکراین بیندازد و تضعیف کند.

از سوی دیگر آمریکا به طور غیر مستقیم با تحریم‌های گسترده اقتصادی روسیه را به بهانه حمله به اوکراین تضعیف می‌کند. هر چند که کارشناسان مطرح می‌کنند که همین تحریم‌ها روسیه را بیشتر مصمم می‌کند که جنگ را در اوکراین ادامه دهد؛ چراکه چیزی برای از دست دادن ندارد و اگر آتش بس نیز در اوکراین صورت گیرد تحریم‌های آمریکا علیه روسیه لغو نمی‌شود و اتمام جنگ از سوی روسیه یک شکست دو سویه خواهد بود.

با این حال اصلاح طلبان در یک تحلیل قابل توجه آمریکا را دست برتر این جنگ معرفی می کنند. با این حال اگر این تحلیل را درست بدانیم معنای اصلی آن این است که آمریکا مردم اوکراین را قربانی منافع خود کرده است و دوباره طرحی خونین رقم زده تا خود را که در مدار تضعیف قرار گرفته، نجات دهد!

البته اصلاح طلبان در این حوزه یک کار رسانه‌ای نیز به نفع خود انجام می‌دهند و سوار بر موج ضد روس خود را طرفدار اوکراین و رقیب سیاسی را طرفدار روسیه عنوان می‌کنند و از این جهت جالب است که بدانیم اصلاح‌طلبان نیز ماهی خود را از رودخانه خونین اوکراین صید می کنند و درواقع آنان نیز به نوعی با قربانی شدن مردم اوکراین برای خود وجهه دست و پا می‌کنند.

در این رابطه سایت جماران با مطرح کردن این سئوال که «آیا پوتین در «تله غرب» افتاده است؟» نوشت: همدردی فزاینده بین‌المللی با غیرنظامیان اوکراینی، پوشش شدید رسانه‌های غربی از آن جنبه بشردوستانه، و تصویر روسیه از یک کشور نازی که به دنبال بلعیدن یک کشور دموکراتیک در اروپا است، وجود دارد، این جنبه ای است که روسیه نمی تواند با روایت غرب همگام شود و بنابراین همه این عوامل انزوای روسیه را افزایش می دهد و منجر به سقوط پوتین در "تله غربی" در خاک اوکراین می شود که هدف آن تخلیه روسیه است.
 
 
روزنامه اصلاح طلب ستاره صبح نیز نوشت: به عقیده نویسنده اکنون روسیه به دلیل حمله به اوکراین از معادلات سیاسی حذف‌ شده و این کشور دیگر نقش آن‌چنانی در احیای برجام نخواهد داشت. در چنین شرایطی به نفع مردم است که ایران از روسیه فاصله بگیرد یا حداقل «توازن» در سیاست خارجی با شرق و غرب ایجاد کند. همان‌طور که غربی‌ها در سال ۱۹۹۱ توانستند اتحاد جماهیر شوروی -ابرقدرت دوم جهان- را از جغرافیای جهان حذف کنند، چه‌بسا اکنون‌که پوتین در تله غرب افتاده است، بتوانند او را نیز حذف کنند.

 
جماران در مطلب دیگری در همین رابطه نوشت:‌ روسیه خطا کرد! مرد دائم‌الخمری که به کتک زدن همسر و فرزندانش عادت داشت، سال‌ها بود وانمود می‌کرد خوش‌اخلاق شده و دیگر روی خانواده‌اش کمربند نمی‌کشد! اما باز روسیه به سراغ کمد قدیمی رفت، بطری‌های ودکا را درآورد، مست کرد و زن و بچه‌اش را زیر کتک گرفت. این رفتار بدترین پیام را به سایر همسایگان روسیه مخابره کرد (مانند مداخلات اخیرش در بلاروس و قزاقستان).


این رسانه افزود:‌ در یک جمله: غرب نمی‌تواند دندان این خرس سیبری را بکِشد، اما خرس را مجبور کرد طعمۀ گوشت‌تلخ و چغری را به دندان بگیرد تا یا مجبور شود سریع آن را رها کند یا ناگزیر شود سال‌ها آن را در آرواره‌اش بفشارد و بدین‌سان دندانش از ریشه سست شود. آدم عاقل با خرس سرشاخ نمی‌شود، آن را در تله می‌اندازد.

آنچه از این تحلیل‌ها به خوبی دریافت می‌شود قربانی شدن مردم اوکراین برای منافع غرب است. جالب اینجاست که اصلاح طلبان که همنوا با غرب از مظلومیت مردم اوکراین سخن می گویند و دیگران را متهم می‌سازند که چرا به داد مردم اوکراین نمی رسند و با آمریکا و اصلاح طلبان علیه روسیه در یک جنگ روانی همنوا نمی‌شوند خود اوکراین را به عنوان یک تله و طعمه برای روسیه قلمداد می کنند. آنچه در این میان باید مورد توجه قرار داد بی ارزش و ابزاری بودن مسائل انسانی و حقوق بشر برای غرب و حامیان آنان است که در ماجرای اوکراین و تحلیل‌های اصلاح طلبان از این موضوع به خوبی می توان آنرا دریافت کرد. درواقع اصلاح طلبان برای اوکراین اشک تمساح می‌ریزند و دوستی آنان با مردم این کشور یک دوستی خاله خرسه است.

اصلاح طلبان در سیاست خارجی راه‌هایی را انتخاب می‌کنند که نه تنها منافع ایران را تامین نمی کند بلکه باعث می‌شود کشورمان بیشتر در تنگنا قرار گیرد. با این حال اینکه عنوان می‌شود ایران باید از اوکراین حمایت کند نمی‌تواند برای اوکراین جنگ زده مفید باشد. در این حوزه آنچه ایران انتخاب کرده جانب بی‌طرفی و برقراری صلح است اما اروپا و غرب تنها به اوکراین به مثابه ابزاری برای رسیدن به مقاصد کاملا امپریالیستی خود نگاه می کنند. موضوعی که باعث شد اوکراین به تله آمریکا بیفتد و آتش جنگ در این کشور روشن شود و حالا غربی‌ها نه تنها کمکی به اوکراین نمی کنند بلکه تنها در حال تحریم روسیه و ضربه زدن به این کشور هستند و همین امر باعث می شود که روسیه برای عدم شکست در دو حوزه جنگ نظامی و اقتصادی اوکراین را رها نکند.


کد مطلب: 794530

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/report/794530/اعتراف-ناخواسته-غربگرایان-وطنی-درباره-حمله-روسیه-اوکراین-چیست-جزئیات

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com