جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱
پنجمین روز جنگ در اوکراین؛

ارتش روسیه کنترل بردیانسک و انرگودار را به دست گرفت/ درخواست اوکراین برای عضویت فوری در اتحادیه اروپا/ مسکو: آماده توافق هرچه سریع‌تر با اوکراین هستیم +فیلم

دوشنبه ۹ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۰۸:۰۷
کد مطلب: 793321
سخنگوی وزارت امور خارجه بلاروس اعلام کرد محل مذاکرات بین روسیه و اوکراین آماده است و گفتگوها به محض ورود هیئت‌های هر دو طرف آغاز خواهد شد.
ارتش روسیه کنترل بردیانسک و انرگودار را به دست گرفت/ درخواست اوکراین برای عضویت فوری در اتحادیه اروپا/ مسکو: آماده توافق هرچه سریع‌تر با اوکراین هستیم +فیلم
گروه بین المللی جهان نيوز: عملیات نظامی روسیه در اوکراین پنجشنبه گذشته و در پی تشدید تجاوزات اوکراین علیه جمهوری‌های «دونتسک» و «لوهانسک» آغاز شد. برگزاری مذاکره میان طرفین برای پایان دادن به این درگیری، موضوعی است که از روز یکشنبه مطرح شد.

بر اساس گزارش مهر، پنجمین روز از حمله نظامی روسیه به اوکراین درحالی آغاز شده که دیوان بین المللی دادگستری شکایت اوکراین علیه مسکو را پذیرفته است. در همین راستا، دیوان بین المللی دادگستری در لاهه هلند در بیانیه‌ای مطبوعاتی اعلام کرد که اوکراین درخواستی را به این دادگاه تسلیم کرده و روسیه را به نقض کنوانسیون ۱۹۴۸ در مورد پیشگیری و مجازات جنایت نسل کشی متهم کرده است.

افزون بر این، اخیراً شورای امنیت سازمان ملل متحد رأی به تشکیل مجمع عمومی در ارتباط با بحران اوکراین رأی داد. در نشست شورای امنیت اما روسیه مانع تصویب پیش نویس قطعنامه پیشنهادی آمریکا درباره جنگ اوکراین شد و «واسیلی نبنزیا» نماینده روسیه در این نشست موضوع حمله به زیرساخت‌های غیرنظامی در اوکراین را رد کرد. علاوه بر رأی منفی روسیه، کشورهای چین، هند و امارات نیز به این پیش نویس رأی ممتنع دادند، هرچند در نهایت برگزاری نشست مجمع عمومی رأی آورد.

جنگ اوکراین درحالی ادامه دارد که کانادا نیز اعلام کرده است تجهیزات نظامی برای ارتش اوکراین ارسال می‌کند. پیش از این نیز دولتمردان انگلیس اعلام کردند که لندن جزو اولین طرف‌هایی بود که اقدام به ارسال سلاح برای اوکراین کرد. حمایت‌های تسلیحاتی از اوکراین درحالی است که روز گذشته وزارت دفاع روسیه اعلام کرد: از آغاز عملیات نظامی تاکنون ۱۰۷۶ پایگاه نظامی اوکراین را منهدم کرده‌ایم.

۰۲:۴۷ زلنسکی: مذاکرات با روسیه هنوز به نتیجه مطلوب برای اوکراین نرسیده است

۰۲:۳۴ ایتالیا برای کمک به پناهجویان اوکراینی وضعیت اضطراری اعلام کرد
دولت ایتالیا برای کمک به پناهجویانی که از اوکراین به کشورهای اروپایی می آیند تا پایان سال وضعیت اضطراری اعلام کرد.

شورای وزیران ایتالیا در بیانیه‌ای اعلام کرد که تصمیم گرفته است تا رویه‌های کمک و حمایت از افرادی را که به دنبال پناهندگی در کشورهای اتحادیه اروپا هستند تشدید کند. این شورا با اعلام وضعیت فوق‌العاده تا دسامبر موافقت کرد.‌

۰۱:۵۰ میزان تلفات غیر نظامی حملات روسیه به مردم اوکراین
وزارت بهداشت اوکراین خبر داد: تعداد کشته‌شدگان غیرنظامی به دنبال حملات روسیه در حال حاضر به ۳۵۲ نفر از جمله ۱۴ کودک رسیده است.

سازمان ملل نیز اعلام کرد: از زمان آغاز تهاجم روسیه به اوکراین بیش از ۵۰۰ هزار نفر از اوکراین فرار کرده‌اند.

همچنین دادستان دیوان بین‌المللی کیفری گفته که قصد دارد تحقیقاتی را درباره جنایات جنگی و جنایات علیه بشریت در اوکراین آغاز کند.

۰۱:۲۰ آژیرهای خطر در کی یف به صدا درآمد
المیادین گزارش داد: نمایندگان شورای شهر برواری در شرق کی یف تأیید کردند که نیروهای روسی وارد شهرشان شده‌اند.

همچنین رسانه‌های منطقه‌ای نیز خبر دادند: پدافند هوایی روسیه حمله اوکراین که با موشک بالستیک U-tochka که به دنبال هدف قرار دادن جمهوری دونتسک بود را دفع کرد.

۰۴:۲۰ کشته شدن ۴ غیر نظامی و زخمی شدن ۱۰ نفر در دونتسک
مقامات دونتسک اعلام کردند که به دنبال حملات اوکراین به شهر گورلوکا ۴ غیرنظامی کشته و ۱۰ تن دیگر زخمی شدند.

۰۱:۲۰ حمایت ۶۸ درصدی مردم روسیه از حمله به اوکراین‌
نتایج نظرسنجی مرکز تحقیقات افکار عمومی روسیه نشان داد که ۶۸ درصد از مردم روسیه از عملیات نظامی این کشور در اوکراین حمایت می‌کنند.

۰۱:۱۸ نماینده دائم روسیه در سازمان ملل: روسیه قصد اشغال اوکراین را ندارد

۰۰:۱۰ آمریکا ۱۲ عضو هیئت نمایندگی روسیه در سازمان ملل را از خاک خود اخراج کرد
خبرگزاری فرانسه: آمریکا ۱۲ عضو هیئت نمایندگی روسیه در سازمان ملل را از خاک خود اخراج کرد.

همچنین لودریان اعلام کرد: فرانسه سفارت خود در کی یف را به غرب اوکراین منتقل خواهد کرد.

۲۳:۳۳ ممنوعیت عبور کشتی‌های جنگی از تنگه‌های بوسفور و داردانل
طبق اعلام رسانه‌های روسیه، ترکیه اعلام کرد از عبور کشتی‌های جنگی از دو تنگه بسفر و داردانل جلوگیری خواهد کرد.

۲۰:۵۵ سخنان نماینده چین در سازمان ملل
نماینده چین در سازمان ملل در مجمع عمومی این سازمان گفت: از مذاکرات مستقیم به عنوان راه حلی اساسی در حل تنش های کنونی حمایت می کنیم.باید غیرنظامیان حفظ شوند. به عنوان عضو شورای امنیت می خواهیم به نقش خود در برقراری صلح و امنیت متعهد باشیم.هیچ چیزی از جنگ به دست نمی آید. ما از ناتو، اتحادیه اروپا و روسیه می خواهیم تا به مذاکره و گفتگو روی بیاورند تا صلح و ثبات به قاره اروپا بازگردد.

۲۰:۴۲ اردوغان: مصمم به اجرای کنوانسیون مونترو هستیم
رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه امروز در سخنانی اعلام کرد: مصمم به اجرای کنوانسیون مونترو برای جلوگیری از تشدید بحران روسیه و اوکراین هستیم. ما به دلیل وضعیت اوکراین  ناراحتیم و پیشنهاد دادیم میان کیف و مسکو نقش میانجی را ایفا کنیم.

۲۰:۱۵ زلنسکی درخواست پیوستن اوکراین به اتحادیه اروپا را امضا کرد
رییس جمهور اوکراین درخواست پیوستن اوکراین به اتحادیه اروپا را امضا کرد.

۲۰:۱۳ پوتین فرمان اقتصادی علیه آمریکا امضا کرد
کرملین خبر داد: پوتین فرمانی مبنی بر اعمال تدابیر ویژه اقتصادی علیه ایالات متحده و کشورهایی که به آنها ملحق شده اند را امضا کرد.
 
۲۰:۰۳ مذاکرات پایان یافت؛ اوکراین از پیشرفت مذاکرات گفت

تاس خبر داد: روسیه و اوکراین به مذاکرات صلح پایان دادند و برای رایزنی های بیشتر به پایتخت های خود باز می‌گردند.

ولادیمیر مدینسکی دستیار رئیس جمهور روسیه و رئیس هیئت مذاکره کننده روسی، گفت: مهمتر ما توافق کردیم که روند مذاکرات را ادامه دهیم، دیدار بعدی در روزهای آینده در مرز لهستان و بلاروس برگزار خواهد شد.
هیئت اوکراین  در مذاکرات اعلام کرد: در  جریان مذاکرات صلح پیشرفت هایی حاصل شد، اما امروز تصمیم رسمی گرفته نخواهد شد.

۱۹:۴۱ سخنرانی نماینده اتحادیه اروپا در سازمان ملل
نماینده اتحادیه اروپا در سازمان ملل در جلسه ویژه مجمع عمومی این سازمان گفت: روسیه باید بی قید و شرط همه اقدامات  خود را متوقف کند.این مجمع باید فورا اقدام روسیه را  محکوم کند.ما عملیات گروه ای جدایی طلب در شرق اوکراین را نیز محکوم می کنیم. به نظر ما استفاده از نیروهی نظامی در قرن ۲۱ جایگاهی ندارد. منشور ملل متحد استفاده از هر نیرویی علیه حاکمیت کشورها را رد می کند.

وی گفت: روسیه در حال منزوی کردن خود است. در زمان حیاتی قرار داریم. جامعه بین الملل گاها پیشتر نتوانسته بود برخی امور را به انجام برساند؛ ما نمی توانیم دست روی داست بگذاریم . تشعشعات هسته ای از طرف اوکراین برای مردم این کشور و حتی سایرین خطرناک است و ما باید در این مجمع کاری بکنیم.

نماینده دانمارک نیز به نمایندگی از کشورهای شمالی و منطقه بالتیک در این نشست گفت:  دنیا دارد این اقدام رویه را می بیند. ما از مردم اوکراین حمایت  می کنیم. این حمله نقض اشکار تمامیت ارضی اوکراین است و این موضوع قابل قبول نیست.

۱۹:۱۹ سخنرانی نماینده روسیه در سازمان ملل
واسیلی نبنزیا نماینده روسیه در سازمان ملل در جلسه ویژه مجمع عمومی این سازمان با بیان اینکه آن ها مردم و غیرنظامیان در دونتسک و لوهانسک را هدف قرار می دادند و مردم این دو منطقه ۸ سال در معرض تجاوزات اوکراین قرار داشتند، گفت : این کار را برای نازی زدایی بر اساس ماده ۵۱ منشور ملل متحد به انجام رساندیم. روسیه می خواهد بر اساس قوانین سازمان ملل از مردم دونباس حمایت کند.

نبنزیا ادامه داد: خرابکاری های دولت اوکراین در مرزها سیل مهاجران در مرزها را راه انداخت. سایرین اتهام زنی های اوکراین را تکرار کرده و اقدامی برای جلوگیری از تنش آفرینی های کی یف به انجام نرساندند. غربی ها به سرکردگی آمریکا بی شرمانه تسلیحات را به این کشور اعزام می کنند.

وی گفت: در ۱۵ فوریه رییس جمهور اوکراین گفت که به دنبال عضویت در ناتو است. پوتین در سال ۲۰۰۸ هشدار داده بود که  اعضای ناتو باید دوباره درباره پیشنهاد عضویت اوکراین و گرجستان فکر کنند. در سال ۲۰۱۴ ملی گرایان اوکراین کودتای را در این کشور به انجام رساندند تا این کشور را به ناتو اضافه کنند. این موضوع خط قرمز ما است.در دسامبر سال گذشته پیشنهاد دادیم که این اقدامات باید به اتمام برساند. 

وی تاکید کرد: روسیه همواره با آغوش باز در خصوص گفتگوها آماده بوده اما آن ها خلف وعده کردند. 

نماینده روسیه در سازمان ملل با بیان اینکه غربی ها باید نقش مؤثری را برای این تنش ها ایفا می کردند، افزود: اقدامات آن ها از قبیل کشتن و زندانی کردن مخالفین و یا اقدام زلنسکی در بستن شبکه های تلویزیونی در حالی به انجام می رسد که آن ها ادعای دموکراسی دارند. 

وی گفت: آنها بی شرمانه دروغ می گویند. نیروهای روسیه نیستند که به غیرنظامیان حمله می کنند؛ چنین موضوعی به هیچ عنوان صحت ندارد. در منطقه ای که نیروگاه چرنوبیل قرار دارد، پلیس اوکراین حضور دارد؛ اوکراینی ها خودشان سکوهای پرتاب شان را در مناطق مسکونی قرار می دهند. این اقدامات آنها بر خلاف منشور ملل متحد است. آنها زندانی ها را از زندان آزاد کردند و به آن  ها اسلحه می دهند، نئونازی ها در اوکراین قدرت گرفته اند و دارند رشد می کنند؛ ما این اقدامات آنها را محکوم می کنیم. آن ها ۲۵ هزار  اسلحه را به مردم عادی می دهند، بدون ثبت آن.

۱۹:۱۸ فیفا و یوفا تیم‌های باشگاهی و ملی روسیه را محروم کردند
در پی عملیات نظامی روسیه؛ فیفا و یوفا تیم‌های باشگاهی و ملی روسیه را از تمام رقابت‌ها محروم کردند.

۱۹:۰۰ سخنرانی نماینده اوکراین در سازمان ملل
نماینده اوکراین در سازمان ملل در نشست ویژه مجمع عمومی متنی از یک سرباز کشته شده اوکراینی خواندن و فضا را احساسی کرد.

وی گفت روسیه یک کرسی در شورای امنیت اشغال کرده و نمی گذارد قطعنامه تصویب شود. روسیه زیرساخت های ما و محل دفن زباله های هسته ای را هدف گرفته است. بیش از ۳۹۰ نفر در اوکراین کشته شدند و تعداد زیادی از آنها کودک بودند.

نماینده اوکراین با درخواست توقف حمله به کشورش گفت: روسیه باید به رسمیت شناختن دونتسک و لوهانسک را لغو کند. اگر اوکراین باقی نماند سازمان ملل هم می رود.

۱۸:۵۰ سخنان دبیرکل سازمان ملل در نشست مجمع عمومی
گوترش دبیرکل سازمان ملل در نشست مجمع عمومی این سازمان گفت: باید از غیرنظامیان حفاظت شود و تمامیت ارضی اوکراین باید رعایت شود. یکشنبه با زلنسکی حرف زدم و قول دادم که به این کشور کمک خواهیم کرد. سازمان ملل ۲۴ ساعته در حال کمک است تا کمک های مورد نیاز به مردم به ویژه مردمی که در پناهگاه ها هستند ارائه شود. امیدوارم که مذاکرات جاری میان اوکراین و روسیه به نتیجهای مثبت منتهی شود. مردم در همه شهرهای مختلف درخواست می کنند که جنگ باید به اتمام برسد.

۱۸:۴۰ نشست ویژه مجمع عمومی سازمان ملل درباره اوکراین آغاز شد
نشست ویژه مجمع عمومی سازمان ملل متحد درباره تحولات اوکراین هم اکنون آغاز شد

۱۸:۲۵ بورل از افزایش حمایت نظامی اتحادیه اروپا از اوکراین خبر داد
اسپوتنیک نوشت: جوزف بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرده است اتحادیه اروپا قصد دارد حمایت نظامی خود از اوکراین را افزایش دهد.

کشورهای اتحادیه اروپا بسته تحریم هایی علیه بلاروس و همه کسانی که از حمله روسیه به اوکراین حمایت می کنند را گسترش خواهند داد.
 
۱۸:۲۰ دور بعدی مذاکرات تادقایقی دیگر آغاز می شود
مشاور ولادیمیر زلنسکی رییس جمهور اوکراین اعلام کرد: سومین دور از مذاکرات هیأت های نمایندگی روسیه و اوکراین در شهر گومل واقع در بلاروس تا دقایقی دیگر آغاز می شود.

۱۷:۴۹ آمریکا از شهروندان خود خواست روسیه را ترک کنند
اسپوتنیک خبر داد: وزارت خارجه آمریکا به بهانه هایی از قبیل حوادث اوکراین، تهدیدات تروریستی و محدودیت های حمل و نقل از شهروندان این کشور خواست از سفر به روسیه خودداری کنند.

الجزیره نیز اعلام کرد وزارت خارجه آمریکا از شهروندان خود می‌خواهد که فوراً از طریق راه‌های موجود روسیه را ترک کنند.

۱۷:۳۵ روسیه حریم هوایی خود را به روی شرکت های هواپیمایی ۳۶ کشور بست
خبرگزاری اسپوتنیک هم اکنون با انتشار این عکس نوشت: روسیه حریم هوایی خود را به روی شرکت های هواپیمایی ۳۶ کشور بَست.

۱۷:۳۵ تحریم‌های مالی سوئیس علیه پوتین و مقامات روس
سوئیس تحریم‌های مالی علیه روسیه و مسدود کردن دارایی‌های افراد و شرکت های مورد هدف خود را رسانه‌ای کرده است. به گزارش الجزیره، وزیر دادگستری سوئیس هم از تحریم ۵ تاجر روسی نزدیک به پوتین همراه با ممانعت از سفر آنها به سوئیس خبر داد.

۱۷:۳۰ الجزیره به نقل از رسانه اوکراینی خبر دادند: پایان دور نخست مذاکرات روسیه و اوکراین در نزدیکی مرز بلاروس.

۱۶:۳۹ وزیر دفاع روسیه اعلام کرد که نیروهای هسته‌ای این کشور پس از فرمان دیروز پوتین در وضعیت تهاجمی قرار گرفتند.

۱۶:۳۰ هیئت مذاکره کننده اوکراین خواستار خروج نیروهای روسیه از کی‌یف شد
رسانه‌های اوکراینی اعلام کردند: هیئت مذاکره کننده اوکراین خواستار خروج نیروهای روسیه از کی یف از جمله کریمه و دونباس شده است.

۱۶:۲۵ وزارت خزانه‌داری آمریکا: دارایی‌های بانک مرکزی روسیه در ایالات متحده مسدود می‌شود
وزارت خزانه داری آمریکا اعلام کرد: بر اساس دستور اخیر، واشنگتن آمریکایی‌ها را از انجام هرگونه تجارت با بانک مرکزی روسیه منع کرده است.

بر اساس دستورالعمل امروز وزارت خزانه داری آمریکا، همه دارایی‌های بانک مرکزی روسیه در ایالات متحده مسدود می‌شود.
 

۱۶:۲۲ آمریکا فعالیت سفارت خود در بلاروس را تعطیل کرد
سفیر آمریکا در مینسک اعلام کرد: همه کارکنان؛ سفارت آمریکا در بلاروس را ترک کرده‌اند.

۱۶:۲۲ وزارت دفاع روسیه: نیروهای جمهوری لوگانسک محاصره ماریوپل را کامل کردند

۱۶:۱۹ روسیه سفیر کانادا در مسکو را احضار کرد / هشدار به اوتاوا
به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره، وزارت خارجه روسیه امروز دوشنبه سفیر کانادا در مسکو را احضار کرد.

بر اساس بیانیه صادره از سوی وزارت خارجه روسیه، این اقدام مسکو در واکنش به برپایی تظاهرات ضدروسی در برابر سفارت مسکو در اوتاوا به بهانه تحولات اخیر در اوکراین صورت گرفته است.

۱۶:۱۶ ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه پس از اعمال تحریم‌های غرب علیه روسیه، غرب را امپراطوری دروغ توصیف کرد

۱۵:۱۴ خبرگزاری تاس حمله هکری به وب سایتش را تایید کرد
دپارتمان ارتباطاتی خبرگزاری تاس اعلام کرد: در روزهای اخیر، وب سایت تاس همواره تحت حملات گسترده هکرها بوده است. امروز، مهاجمان موفق به غلبه بر لایه حفاظتی شدند. در حال حاضر، کار برای بازگرداندن وب سایت به حالت عادی در حال انجام است.

۱۵:۰۹ خبرنگار الجزیره گزارش داد: خبرگزاری تاس، نوووستی و برخی خبرگزاری‌های دیگر روسیه هدف حمله سایبری قرار گرفته است.

۱۴:۱۰ سخنگوی کرملین هدف اصلی ارتش روسیه در اوکراین را اعلام کرد
«دیمیتری پسکوف» سخنگوی کاخ کرملین اعلام کرد که هدف اصلی ارتش روسیه در اوکراین، امنیت غیرنظامیان است و ارتش این کشور هر کاری را برای این منظور انجام می‌دهد.

وی در این باره و با اشاره به اینکه ملی گرایان اوکراینی از غیرنظامیان به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کنند، گفت: در مورد جمعیت غیرنظامی، وظیفه اصلی ارتش روسیه تضمین امنیت مردم غیرنظامی است و ارتش ما هر کاری که ممکن است برای جلوگیری از این امر انجام می‌دهد.

۱۳:۳۹ شورای حقوق بشر سازمان ملل نشست اضطراری برگزار می‌کند
شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد با درخواست اوکراین برای برگزاری نشست فوری درباره اقدام نظامی روسیه موافقت کرد.

قرار است در این جلسه، اوکراین خواستار اعزام تیمی از کارشناسان برای رصد و گزارش موارد سوءاستفاده و ارتکاب جنایات جنگی شود.

از ۴۷ عضو این شورا، کشورهای چین، روسیه، کوبا، ونزوئلا و اریتره به برگزاری نشست رای منفی و ۱۵ عضو دیگر به آن رای ممتنع دادند.

۱۲:۱۹ دفتر زلنسکی: آتش بس و خروج نیروهای روسی، هدف اصلی مذاکرات است
دفتر «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین اعلام کرد که موضوع اصلی مذاکرات، آتش بس فوری و خروج نیروها از خاک اوکراین است.

زلنسکی بار دیگر از اتحادیه اروپا برای ورود فوری اوکراین به این اتحادیه تحت یک رویه جدید و ویژه، درخواست کرد.

۱۱:۵۸ شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد با برگزاری جلسه فوق‌العاده در خصوص اوکراین موافقت کرد ۱۱:۵۷ هیئت اوکراینی برای مذاکره وارد بلاروس شد
آناتولی گلاز، سخنگوی وزارت امور خارجه بلاروس اعلام کرد محل مذاکرات بین روسیه و اوکراین آماده است و گفتگوها به محض ورود هیئت‌های هر دو طرف در محل برگزاری آغاز خواهد شد.

ولادیمیر مدینسکی، رئیس هیئت مذاکره کننده روسیه در بلاروس گفت: ساعت ۱۲ به وقت محلی با طرف اوکراینی به مذاکره می‌نشینیم و مسکو علاقه مند به دستیابی سریع به توافق با اوکراین است و این باید به نفع هر دو طرف باشد.

۱۱:۴۵ سرویس امنیت فدرال روسیه: اوکراینی‌ها از تلاش‌های کی‌یف برای استفاده از هموطنان شان برای خرابکاری در روسیه خبر دادند

۱۱:۲۴ نماینده رسمی وزارت دفاع روسیه: ۱۱۱۴ تأسیسات و زیرساخت نظامی در اوکراین منهدم شده است

«ایگور کوناشنکوف» نماینده رسمی وزارت دفاع روسیه اعلام کرد از آغاز عملیات ویژه، نیروهای مسلح روسیه ۱۱۱۴ تأسیسات و زیرساخت نظامی را در اوکراین منهدم کرده‌اند.

۱۱:۱۶ وزیر خارجه چین: با تحریم‌های یکجانبه علیه روسیه مخالف هستیم
وزیر خارجه چین: با تحریم‌های یکجانبه علیه روسیه مخالف هستیم. این تحریم‌ها نه تنها مشکلی را حل نمی‌کند بلکه مشکلات جدیدی را ایجاد خواهد کرد. اوضاع در اوکراین پیچیده و بی ثبات است و ما به رایزنی با تمامی طرف‌ها ادامه می‌دهیم.

۱۱:۰۹ سوریه از عملیات نظامی روسیه در اوکراین حمایت می‌کند
«بثینه شعبان» مشاور رئیس جمهور سوریه امروز دوشنبه به بیان موضع کشورش در قبال بحران اوکراین پرداخت. این مقام سوری تأکید کرد که دمشق از عملیات نظامی روسیه در اوکراین حمایت می‌کند.

پیشتر «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه در تماس تلفنی با پوتین از عملیات نظامی روسیه در اوکراین حمایت کرد.

۱۱:۰۱ سخنگوی نجبا از استانداردهای دوگانه کشورهای غربی در قبال بحران اوکراین انتقاد کرد
سخنگوی جنبش مقاومت اسلامی «نجباء» عراق از مواضع و استانداردهای دوگانه کشورهای غربی در قبال بحران اوکراین انتقاد کرد.

وی گفت: همین [جهان غرب] تمام امکانات خود را به‌کار گرفته و مرزهایش را برای شهروندانی که داوطلب جنگ در خارج از سرزمین‌های خودشان [اوکراین] هستند، آماده می‎‌کند؛ در حالی که این کارزار بین دو کشور همسایه درگرفته است.


۱۰:۵۴ رئیس هیئت مذاکره کننده روسیه در بلاروس: مسکو به دستیابی به توافق با اوکراین در اسرع وقت اهتمام می ورزد

«ولادیمیر مدینسکی» رئیس هیأت مذاکره‌کننده روسیه در بلاروس تصریح کرد که مسکو تمایل دارد هرچه سریع‌تر با اوکراین به توافق برسد.

بنا بر گزارش خبرگزاری روسی «ریانووستی»، مدینسکی امروز (دوشنبه) تصریح کرد، از آنجایی که هر ساعت از ادامه درگیری ها تلفات جدیدی را در میان سربازان اوکراینی به همراه دارد، مسکو علاقه مند است تا «در اسرع وقت» با هیأت کی‌یف به توافق برسد.

طبق این گزارش، وی در جمع خبرنگاران تصریح کرد: «از آنجایی که در هر ساعت از ادامه درگیری، تلفاتی در بین شهروندان و سربازان اوکراینی به همراه خواهد داشت، ما مطمئناً به دستیابی به توافقاتی در سریعترین زمان ممکن علاقمند هستیم. البته این توافقات باید به نفع هر دو طرف باشد».

پیش از این، «یوری ووسکرسنسکی» کارشناس سیاسی بلاروسی نزدیک به سازماندهندگان مذاکرات روسیه و بلاروس به ریانووستی گفته بود که «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین پس از گفت‌وگو با «الکساندر لوکاشنکو» رئیس‌جمهور اوکراین به هیأتی از کی‌یف دستور داد که برای مذاکره با هیأت روس عازم بلاروس شوند.

مدینسکی گفته است که اوکراین با مذاکره در منطقه گومل موافقت کرده است و یک هیأت روس در آنجا حضور دارد. «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین نیز اعلام کره است که پیش از توافق اوکراین، زلنسکی با لوکاشنکو تماس تلفنی داشته‌اند.

نشست میان هیأت روس و اوکراینی در شرایطی که هیأت روس در ابتدا روز گذشته برای مذاکره با اوکراین عازم بلاروس شد و پس از آن زلنسکی تصریح کرد که با برگزاری مذاکرات میان روسیه و اوکراین در بلاروس مخالف است.


۱۰:۵۱ وزارت دفاع روسیه: ارتش روسیه کنترل شهرهای بردیانسک و انرگودار را به دست گرفتند
وزارت دفاع روسیه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که نیروهای نظامی این کشور کنترل شهرهای «بردیانسک» و «انرگودار» را به دست گرفتند.

بر اساس این گزارش، در ادامه بیانیه ارتش روسیه آمده است: ارتش روسیه منطقه اطراف نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا را به طور کامل تحت محافظت و کنترل دارد. رژیم کی‌یف از مردم شهر به عنوان سپر انسانی برای ملی گراهایی که تجهیزات نظامی در مناطق مسکونی پایتخت مستقر کرده‌اند، استفاده می‌کند.

۱۰:۲۴ ارتش اوکراین اعلام کرد که شدت تهاجم نیروهای روسیه به اوکراین کند شده است
ارتش اوکراین اعلام کرد که شدت تهاجم نیروهای روسیه به اوکراین کند شده است. گفتنی است امروز طرفین روس و اوکراینی مذاکره خواهند کرد. گفتنی است امروز طرفین روس و اوکراینی مذاکره خواهند کرد.

۱۰:۰۶ تایمز مدعی شد: روسیه به دنبال ترور زلنسکی است!
روزنامه تایمز انگلیس مدعی شد که روسیه بیش از ۴۰۰ مزدور را برای کشتن ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین اجیر کرده است.

ادعا شده که محل انجام این عملیات شهر کی‌یف و عاملان آن وابسته به «گروه واگنر» هستند که یک شرکت خصوصی در زمینه ارائه خدمات امنیتی است.

همچنین ادعا می‌شود که این افراد حدود پنج هفته پیش با هدف بی ثبات کردن پایتخت اوکراین، از آفریقا به این مأموریت اعزام شده‌اند.
 

۰۹:۲۳ ترکیه درخواست اوکراین برای بستن «بسفر» و «داردانل» را بررسی می‌کند
«ان تی وی» ترکیه از جلسه امروز کابینه دولت آنکارا به ریاست رجب طیب اردوغان رئیس جمهور این کشور برای بررسی درخواست ولودیمیر زلنسکی همتای اوکراینی مبنی بر بستن راه ورودی دریای سیاه به روی شناورهای نظامی روسیه، خبر داد.

تحت کنوانسیون «مونترو» مورخ سال ۱۹۳۶ میلادی، ترکیه کنترل تنگه‌های بسفر و داردانل که دریای مدیترانه را به دریای سیاه متصل می‌کند، در اختیار دارد و در زمان بروز جنگ یا تهدیدهای دیگر، می‌تواند مانع از عبور کشتی‌های جنگی از این دو آبراه شود.

نیروی دریایی روسیه از دریای سیاه، سواحل جنوبی اوکراین را هدف قرار می‌دهد.

۰۹:۱۲ بلاروس امروز به اوکراین نیرو اعزام می‌کند
واشنگتن پست به نقل از یک مقام دولت آمریکا مدعی شد که بلاروس در تدارک اعزام نیرو در حمایت از اقدام نظامی روسیه در اوکراین است.

ادعا شده که اعزام نیروهای بلاروس از امروز دوشنبه آغاز می‌شود.

۰۸:۵۴ پاسخ «آری» مردم بلاروس به انصراف از وضعیت «غیر هسته‌ای»
گزارش‌ها حاکی از آن است که مردم بلاروس طی همه پرسی که روز یکشنبه برگزار شد، به اصلاحات قانون اساسی رای مثبت داده‌اند. مهمترین این اصلاحات به انصراف از وضعیت غیرهسته‌ای کشور منجر می‌شود که راهگشای استقرار تسلیحات هسته‌ای روسیه در خاک بلاروس خواهد بود- اقدامی که از زمان فروپاشی شوروی سابق به این سو، بی سابقه تلقی می‌شود.

۰۸:۲۴ بایدن با شرکای واشنگتن قرار گفتگوی تلفنی گذاشت
جو بایدن رئیس جمهور آمریکا قرار است صبح امروز دوشنبه با متحدان واشنگتن درباره وضعیت اوکراین و واکنش هماهنگ به اقدام نظامی روسیه، رایزنی کند.

به گفته کاخ سفید تماس بایدن و شرکا در ساعت ۱۱:۱۵ صبح به وقت محلی آمریکا انجام می‌شود.

۰۸:۱۱ واشنگتن پست مدعی شد: بلاروس امروز به اوکراین نیرو اعزام می‌کند
واشنگتن پست به نقل از یک مقام دولت آمریکا مدعی شد که بلاروس در تدارک اعزام نیرو در حمایت از اقدام نظامی روسیه در اوکراین است.

ادعا شده که اعزام نیروهای بلاروس از امروز دوشنبه آغاز می‌شود.

این در حالی است که امروز شهر «گومل» بلاروس میزبان مذاکرات هیئت‌های روسیه و اوکراین است حال آنکه طرف اوکراینی مدعی شده که امیدی به نتیجه گفتگوها ندارد.
گفته می‌شود که «الکساندر لوکاشنکو» رئیس جمهور بلاروس در تماس تلفنی روز گذشته با همتای اوکراینی متعهد شده در ساعاتی که کشورش میزبان مذاکرات است، تمامی هواپیماها، بالگردها و موشک‌های مستقر در خاک بلاروس روی زمین باقی بمانند.

۷:۵۰ زاخارووا: گروه ۷ ابتدا اقدامات خودش را ارزیابی کند
«ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه در یک گفتگوی تلویزیونی اعلام کرد که کشورهای عضو «گروه ۷» (G۷) ابتدا باید خسارت‌هایی را که به دنیا وارد کرده اند، مورد ارزیابی قرار دهند.

زاخارووا در اظهار نظر در مورد بیانیه گروه ۷ مبنی بر اینکه روسیه مسئول هر گونه خسارت وارده به اوکراین، اتباع اوکراین و سازمان‌های بین المللی است، گفت که آنها باید اول از خودشان شروع کنند. وی در این باره گفت: وقت آن رسیده است که G۷ خساراتی را که اعضای آن طی ۲۰ تا ۲۵ سال گذشته به جهان وارد کرده اند، ارزیابی کند و آن را با پول خود جبران کند نه با پول دیگران.

۶:۵۰ کانادا هم تجهیزات نظامی برای ارتش اوکراین ارسال می‌کند
کانادا اعلام کرده است که تجهیزات نظامی حفاظتی غیر کشنده مانند کلاه ایمنی و جلیقه ضد گلوله را برای ارتش اوکراین ارسال خواهد کرد. کانادا در عین حال اعزام نیرو به اوکراین برای نبرد با نیروهای روسی را رد کرده است.

در همین ارتباط نیز، «ملانی جولی»، وزیر امور خارجه کانادا روز یکشنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت که نیروهای اوکراینی به جلیقه ضد گلوله، کلاه ایمنی، ماسک ضد گاز و تجهیزات دید در شب نیاز دارند.

جولی گفت که این کمک‌ها ۲۵ میلیون دلار کانادا (۱۷.۶ میلیون یورو) خواهد بود و تأکید کرد که این درخواست را «مستقیماً» از معاون نخست‌وزیر اوکراین دریافت کرده است. همچنین «آنیتا آناند»، وزیر دفاع کانادا هم تکرار کرد که این کشور یک مأموریت جنگی را در دست اجرا برای اوکراین ندارد.

کانادا در ۱۴ فوریه نیز اعلام کرده بود که برای اولین بار اسلحه و مهمات را همراه با وام ۵۰۰ میلیون دلاری به اوکراین خواهد فرستاد. «جاستین ترودو»، نخست وزیر کانادا نیز در توئیتی ارسال تجهیزات نظامی به اوکراین را تائید کرد و نوشت: «برای کمک به مردم اوکراین در دفاع از خود، ما تجهیزات نظامی بیشتری را که درخواست شده است، از جمله عینک دید در شب، جلیقه ضدگلوله، ماسک گاز و کلاه ایمنی ارسال می‌کنیم.»

۶:۱۰ بدنبال بسته شدن حریم هوایی اروپا؛ وزیرخارجه روسیه نمی‌تواند در نشست سازمان ملل شرکت کند
ماریا زاخارووا»، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گفته است که سازمان ملل نمی‌تواند شرایطی را برای ورود یک هیئت روسی به رهبری سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه به ژنو برای نشست کمیسیون خلع سلاح سازمان ملل و شورای حقوق بشر سازمان ملل ایجاد کند.»

او گفت: «دبیرکل سازمان ملل اعلام کرده که این سازمان نمی‌تواند شرایطی را برای ورود هیئت روسی به ژنو برای نشست کمیسیون خلع سلاح و شورای حقوق بشر ایجاد کند.»

سخنگوی وزارت خارجه روسیه این مشکل را با توجه به بسته شدن حریم هوایی اروپا به روی روسیه عنوان کرده و گفته است: «با توجه به اینکه کشورهای اروپایی همسایه ما حریم هوایی خود را به روی هواپیماهای روسی بسته اند، پروازی که هیئت روسی قصد داشت برای سفر به ژنو برای بحث در مورد مسائل مبرم مربوط به خلع سلاح و حقوق بشر انجام دهد، نمی‌تواند وارد اروپا شود و سفر لاوروف منتفی است.»

۵:۳۰ بریتیش پترولیوم قصد دارد سهام خود در «روس نفت» را بفروشد
شرکت انگلیسی بریتیش پترولیوم قصد خود را برای فروش سهامش در شرکت روسی «روس نفت» به دلیل عملیات نظامی روسیه در اوکراین اعلام کرد. شرکت «بی پی» تأیید کرد که قصد دارد ۱۹.۷۵ درصد سهام خود در «روس نفت» را بفروشد.

روزنامه «فایننشال تایمز» به نقل از منابع آگاه نوشت که «بی پی» به دلیل آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین مورد انتقاد گسترده قرار گرفته و برخی از سیاستمداران انگلیسی خواستار فروش سهام خود در «روس نفت» شدند. بریتیش پترولیوم با قبول زیان احتمالی ۲۵ میلیارد دلاری فعالیت در صنعت نفت روسیه را پایان خواهد داد.

وزارت دفاع روسیه: بیش از ۳۰۰ تانک اوکراین شکار شد
بر اساس گزارش ایرنا، ایگور کوناشنکوف سخنگوی وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که نیروی هوافضای روسیه شش ستون زرهی ارتش اوکراین شامل ۳۱۱ تانک را نابود کرده است.

شبکه تلویزیونی ار.ب.کا روسیه گزارش داد: کوناشنکوف عصر دوشنبه به وقت محلی در بیانیه ای اعلام کرد که تانک‌ها در عملیات هواپیماها و بالگردهای نیروی هوافضای روسیه شکار شده‌اند.


برخی رسانه‌های منطقه از احتمال بروز "فاجعه انسانی در اوکراین" خبر می‌دهند
خبرگزاری آناتولی به نقل از رئیس بزرگترین بیمارستان کودکان اوکراین گزارش کرد که کودکان بستری در بیمارستان ها با کمبود داروی مورد نیاز مواجه هستند و جانشان در خطر است.

در ادامه این گزارش آمده است: به گفته ولودیمیر جومیر، از زمان آغاز جنگ، بیماران بستری در بیمارستان کودکان "اخماتدیت" پایتخت به واسطه وجود خطر بمباران، مجبورند اغلب اوقات در پناهگاه های زیرزمینی و راهروها به سر ببرند.


چین: از آغاز مذاکرات مستقیم روسیه و اوکراین استقبال می‌کنیم
ژانگ جون سفیر و نماینده دائم چین در سازمان ملل متحد اظهار داشت پکن از آغاز مذاکرات مستقیم میان روسیه و اوکراین استقبال می‌کند.

این مقام دولت شی جین پینگ روز دوشنبه به وقت محلی در نشست اضطراری و فوری این مجمع درباره بحران اوکراین افزود:چین از نزدیک تحولات را دنبال می‌کند. تحولات اوکراین به گونه ای پیش رفته است که به نفع هیچ یک از طرف ها نیست.


صف‌آرایی غرب علیه روسیه در مجمع عمومی سازمان ملل در حمایت از اوکراین
 غربی‌ها به رهبری ایالات متحده آمریکا در نشست اضطراری و فوری مجمع عمومی سازمان ملل درباره بحران اوکراین، یکصدا علیه روسیه موضع گیری کردند.

نماینده اتحادیه اروپا روز دوشنبه به وقت محلی در نشست فوری و اضطراری مجمع عمومی سازمان ملل درباره بحران اوکراین در سخنانی گفت  اتحادیه اروپا کاملا از مردم اوکراین حمایت می کند. آنها درحال مقابله با یک حمله بدون دلیل و ناعادلانه از سوی روسیه هستند.


روسیه از تمام رقابت‌های بین‌المللی تحت پوشش فیفا و یوفا تعلیق شد
فدراسیون بین‌المللی فوتبال(فیفا) و اتحادیه فوتبال اروپا(یوفا) در بیانیه‌ای مشترک تیم‌های ملی و باشگاهی روسیه را تا اطلاع ثانوی از حضور در رقابت‌های بین‌المللی تحت پوشش این دو نهاد تعلیق کردند.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، این تصمیم امروز از سوی دپارتمان شورای فیفا و کمیته اجرایی یوفا که به ترتیب بالاترین هیات‌های تصمیم گیرنده در این دو نهاد بین‌المللی محسوب می‌شوند، اتخاذ شد.


روسیه خطوط هواپیمایی 36 کشور را محدود کرد
مسکو در واکنش به تحریم ها و محدودیت های اعمال شده از سوی کشورهای اروپایی علیه خطوط هواپیمایی روسیه، اعلام کرد که محدودیت هایی برای پرواز هواپیماهای 36 کشور از آسمان روسیه وضع کرد.

احضار سفیر کانادا در مسکو
وزارت امور خارجه روسیه سفیر کانادا را برای اعلام مراتب اعتراض مسکو به سیاست های اوتاوا در قبال جنگ در اوکراین احضار کرد.

برگزاری دور دوم گفت و گوهای روسیه و اوکراین
دور نخست مذاکرات هیات های روسیه و اوکراین که امروز و حدود دو ساعت قبل در شهر گومل بلاروس نزدیک مرز اوکراین آغاز شده بود، دقایقی قبل پایان یافت و گزارش رسانه ها حاکی است هیات اوکراینی بلاورس را ترک کرده است.

هیات های روسیه و اوکراین در مذاکرات در بلاروس پس از استراحت کوتاه در پایان دور نخست، دور دوم مذاکرات را آغاز کردند.


رسانه‌های روسیه زیر تیغ تحریم‌ها و هکرها
تحریم‌های ضدروسی آمریکا و اتحادیه اروپا، شامل حال رسانه‌های روسیه هم شده و رسانه‌هایی مانند خبرگزاری تاس، شبکه راشاتودی، اسپوتنیک و روزنامه اقتصادی کامرسانت یا تحریم یا هک شده‌اند و دسترسی به آنها در بسیاری از کشورها امکان پذیر نیست.

اولین واکنش رسمی قطر به تحولات اوکراین
وزیر خارجه قطر در اولین واکنش رسمی خود به عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین گفت: دوحه به حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی اوکراین در مرزهای شناخته شده بین‌المللی احترام می‌گذارد.

«محمد بن عبد الرحمن آل ثانی» وزیر خارجه قطر در سخنانی در چهل و نهمین نشست شورای حقوق بشر در ژنو درباره تحولات اوکراین گفت: «ما تنش نظامی در اوکراین را با نگرانی زیاد دنبال و بر اهمیت احترام به حاکمیت و سلامت ارضی این کشور تأکید می‌کنیم».

اعتراض سفیر آمریکا به همتای صهیونیستی خود به‌دلیل خودداری از محکومیت روسیه
تارنمای آمریکایی آکسیوس به نقل از مقامات صهیونیستی نوشت: لیندا توماس گرینفیلد سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد به تصمیم همتای صهیونیستی خود به دلیل خودداری از حمایت از قطعنامه تحت امر آمریکا در شورای امنیت برای محکومیت حمله روسیه اعتراض کرده است.

آکسیوس نوشت: اسرائیل تلاش کرده روابط خوب خود با روسیه و اوکراین را در طول بحران کنونی حفظ کند و حتی تلاش کرده نقش میانجی را ایفا کند. اما این تصمیم مورد انتقاد روسیه و اوکراین و اکنون آمریکا قرار گرفته است.

دفتر نخست وزیری و وزارتخارجه رژیم صهیونیستی مدعی شده که دولت جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا نیاز تل آویو به دقت نظر در واکنش خود به حمله روسیه را به منظور حفظ هماهنگی امنیتی با روسیه در سوریه درک می‌کند.

وزیر دفاع بلغارستان متهم به جانبداری از روسیه، برکنار شد
 کریل پتکوف، نخست‌وزیر بلغارستان از پیشنهاد برکناری استفان یانوو وزیر دفاع این کشور به دلیل اکراه و خودداری در استفاده از کلمه "جنگ" برای توصیف حلمه روسیه به اوکراین، خبر داد.

پتکوف افزود که دولت راست‌میانه ائتلافی امروز (دوشنبه) جلسه‌ای برای بررسی وضعیت و برکناری یانوو همچنین پیشنهاد وزیر دفاع جدید برگزار خواهد کرد. 

سازمان ملل: تاکنون ۱۰۲ غیرنظامی در جنگ اوکراین کشته شده‌اند
رئیس امور حقوق بشر سازمان ملل تصریح کرد که از زمان آغاز جنگ در اوکراین، دست کم ۱۰۲ غیرنظامی کشته و ۳۰۴ نفر دیگر زخمی شده اند.
تارنمای شبکه اسکای نیوز گزارش داد میشله باشلت امروز عنوان کرد که نگران است این آمار به طور چشمگیری بالاتر باشد.

باشلت این آمار را در آغاز نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل مطرح کرد.

مذاکرات روسیه و اوکراین در بلاروس آغاز شد
همزمان با پنجمین روز جنگ در اوکراین، مذاکرات روسیه و اوکراین با هدف پایان دادن آتش جنگی که از روز پنجشنبه گذشته بین دو کشور آغاز شده است، دقایقی پیش به میزبانی شهر "گومل" در بلاروس آغاز شد.

هیات مذاکراه کننده اوکراین که روز گذشته وارد بلاروس شده است، شامل پنج نفر است و معاون وزیر خارجه این کشور، ریاست هیات مذاکراه کننده را برعهده دارد.

دبیرکل ناتو: حمایت ها از اوکراین رو به افزایش است
ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو اعلام کرد اعضای این ائتلاف نظامی درحال افزایش دادن حمایت ها از اوکراین از طریق ارسال موشک های دفاع هوایی و سلاح های ضدتانک هستند.

روسیه: ترکیه چیزی درباره احتمال بستن تنگه ها در دریای سیاه اعلام نکرده است
سرکنسولگری روسیه در استانبول اعلام کرد هیچ بیانیه یا اطلاعیه ای از  ترکیه  درباره احتمال مسدود کردن تنگه های بسفر و داردانل به روی کشتی های روسی در دریای سیاه دریافت نکرده است.

زلنسکی خواستار عضویت فوری اوکراین در اتحادیه اروپا شد
ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین روز دوشنبه بار دیگر از اتحادیه اروپا خواست تا موضوع عضویت کی یف در این اتحادیه را با اولویت و فوریت در دستور کار قرار دهد. اوگفت: ما می خواهیم با اروپایی ها باشیم و حقوق برابر با آنها داشته باشیم.

روسیه نرخ سود بانکی را بیش از ۲ برابر افزایش داد
در پی اعمال تحریم های مالی غرب و سقوط شدید ارزش روبل، بانک مرکزی روسیه امروز نرخ سود بانکی را از ۹.۵ درصد به ۲۰ درصد افزایش داد.

 خبرگزاری رویترز نوشت که بانک مرکزی امروز در بیانیه ای نرخ سود بانکی را بیش از ۲ برابر افزایش داد و مسئولان اقتصادی نیز به صادرکنندگان دستور دادند تا برای بهبود وضعیت روبل، ارز خود را در بازار بفروشند.

در بیانیه این نهاد مالی آمده است: شرایط بیرونی برای اقتصاد روسیه به شدت تغییر کرده است. افزایش نرخ سود، رشد سپرده ها به سطح مورد نیاز برای جبران کاهش ارزش روبل و مخاطرات تورمی را تضمین می‌کند.

در ادامه این بیانیه، بانک مرکزی افزایش نرخ سود را برای حمایت از وضعیت مالی روسیه، ثبات قیمت ها و جلوگیری از کاهش ارزش اندوخته های مردم لازم دانست.

آتش بس فوری، انتظار اوکراین از مذاکره با روسیه
همزمان با ورود تیم مذاکره‌کننده اوکراین به محل مذاکرات با روسیه، دفتر ریاست‌جمهوری اوکراین اعلام کرده است که هدف اصلی کی‌یف در این مذاکرات آتش‌بس فوری و خروج نیروهای روس از خاک اوکراین خواهد بود.

مذاکره کننده روس: مسکو علاقه مند به دستیابی به توافق با اوکراین است
 خبرگزاری رویترز نوشت: در حالی که هیات های مذاکره کننده روسیه و اوکراین خود را برای گفت وگو در منطقه ای واقع در نزدیک مرز بلاورس- اوکراین و به میزبانی بلاروس آماده می کنند؛ ولادیمیر مدینسکی مذاکره کننده روس گفت کشورش علاقه مند به دستیابی به توافقی است که منافع دو طرف را تامین کند.

خبرگزاری تاس اعلام کرده مذاکرات ساعت 12 ظهر امروز به وقت محلی آغاز می شود.

تشویق شهروندان لتونی برای جنگ مقابل روسیه
اسپوتنیک: پارلمان جمهوری لتونی به شهروندان این کشور اجازه داد که در صورت تمایل برای اوکراین بجنگند.

مخالفت چین با تحریم روسیه
واکنش وزارت امور خارجه چین در خصوص اعمال تحریم‌های غرب علیه روسیه: پکن با هرگونه تحریم غیرقانونی یک‌جانبه، مخالف است.

ادعای رسانه انگلیسی: کرملین با نیروها مزدور قصد ترور زلنسکی را دارد
رسانه انگلیسی تایمز مدعی شد: کاخ کرملین ۴۰۰ نفر از شبه نظامیانش را با هدف ترور ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین به این کشور اعزام کرده است.

تایمز افزود برخی از این شبه نظامیان به مناطق دونتسک و لوگانتسک در شرق اوکراین اعزام شده‌اند.

پیام ارتش روسیه به ساکنان کی یف
ارتش روسیه به مردم غیرنظامی و ساکنان شهر کی یف پایتخت اوکراین اعلام کرده است که می توانند آزادانه این شهر را ترک کنند.

شب گذشته مقامات گفته بودند کی یف محاصره شده و کسی نمی تواند از شهر خارج شود.

بیش از هزار زیرساخت نظامی اوکراین هدف حملات روسیه
وزارت دفاع روسیه اعلام کرد نیروهای روس از ابتدای عملیات در اوکراین، 1114 زیرساخت نظامی این کشور را هدف قرار داده‌اند.

وزارت دفاع روسیه همچنین تصرف شهر بردیانسک اوکراین توسط نیروهای این کشور را تایید کرده است. بردیانسک شهری بندری مهم در دریای آزوف است.

خبرگزاری فرانسه: اوکراین از کاهش اقدامات تهاجمی روسیه خبر داد
همزمان با پنجمین روز جنگ در اوکراین، خبرگزاری فرانسه به نقل از ارتش این کشور اعلام کرد روسیه شدت اقدامات نظامی و حملات خود را کاهش داده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ارتش اوکراین در حالی از کاهش میزان اقدامات روسیه در پنجمین روز از جنگ خبر داده است که امروز قرار است هیات های مذاکره کننده دوکشور در بلاروس با هدف پایان دادن به جنگ گفت و گو کنند. این مذاکرات هنوز آغاز نشده است.

روسیه از ممنوعیت پرواز هواپیماهای روسی در اتحادیه اروپا انتقاد کرد
دیمیتری راگوزین رئیس شرکت دولتی فضایی روسیه (روس کوسموس) از تصمیم اتحادیه اروپا برای ممنوعیت پرواز هواپیماهای روسیه در این اتحادیه انتقاد کرد.

راگوزین روز دوشنبه در کانال خود در شبکه تلگرام نوشت: اتحادیه اروپا، پرواز و فرود هواپیماهای روسی در کشورهای عضو این اتحادیه را منع کرد. کلمه کلیدی در بیانیه اتحادیه اروپا در این رابطه ممنوعیت به پرواز در امدن هواپیماهای روسی است. 

صربستان: بلگراد در جنگ اوکراین به حفظ منافع خود ادامه می‌دهد
نخست ‌وزیر صربستان در باره بحران اوکراین و جنگ در این کشور گفت: صربستان بدون توجه به فشارهای پیش رو، در سیاست خارجی مطابق با قوانین بین‌المللی به حفظ منافع خود ادامه می‌دهد.

«آنا برنابیچ» روز یکشنبه در یک برنامه تلویزیونی خاطرنشان کرد که هیچ‌کس صربستان را بخاطر مواضع اش در باره اوکراین سرزنش نمی‌کند.

نخست وزیر صربستان با تاکید بر اینکه نمی‌توان از صربستان خواست که به تمامیت ارضی خود احترام نگذارد، گفت: موضع ما آسان نیست، اما بطور اصولی از موضع خود دفاع خواهیم کرد.


سازمان جهانی بهداشت: بیمارستان‌های اوکراین با کمبود اکسیژن مواجه خواهند شد
سازمان جهانی بهداشت هشدار داد از آنجا که جنگ خدمات بهداشتی را مختل کرده، ممکن است بیمارستان‌های اوکراین ظرف ۲۴ ساعت با کمبود اکسیژن مواجه شوند.

سازمان جهانی بهداشت در بیانیه‌ای اعلام کرد، بیمارستان‌های اوکراین ممکن است ظرف ۲۴ ساعت آینده با کمبود اکسیژن مواجه شوند زیرا حمله روسیه باعث اختلال در حمل‌ و نقل در سراسر کشور شده و جان هزاران نفر دیگر را در معرض خطر قرار داده است.

به گفته سازمان جهانی بهداشت کامیون‌ها قادر به انتقال اکسیژن از کارخانه‌ها به بیمارستان‌های سراسر کشور از جمله پایتخت اوکراین که یک شبه با رگبار حملات موشکی روسیه مواجه شد، نیستند.


زلنسکی: ۲۴ ساعت آینده برای اوکراین بسیار مهم است
داونینگ استریت سخنگوی نخست وزیر انگلیس بامداد دوشنبه اعلام کرد، ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین در تماس تلفنی با بوریس جانسون گفت، ۲۴ ساعت آینده برای اوکراین بسیار مهم است. 

سخنگوی نخست وزیر انگلیس در بیانیه‌ای افزود: جانسون نیز اظهار داشت انگلیس و متحدانش هر کاری برای تضمین دریافت کمک‌های دفاعی توسط اوکراین انجام خواهند داد. 


بزرگ‌ترین هواپیمای جهان در حمله روسیه نابود شد
شرکت تسلیحاتی اوکراین موسوم به "اوکروبورون پروم" اعلام کرد هواپیمای آنتونوف ۲۲۵ ساخت این کشور در حمله روسیه به یک فرودگاه راهبردی در نزدیکی کی‌یف نابود شده است.

این شرکت در بیانیه‌ای افزود: نیروهای روسیه مهمترین دستاورد صنعت هوایی اوکراین یعنی هواپیمای آنتونوف ۲۲۵ میریا را نابود کردند. این اتفاق در فرودگاه آنتونوو در نزدیکی کی‌یف پایتخت اوکراین اتفاق افتاد.

دیمیترو کولبا وزیر خارجه اوکراین در واکنش به این حادثه گفت: روسیه هیچگاه نمی‌تواند رویای اوکراین به عنوان یک کشور اروپایی قوی، آزاد و دموکراتیک را نابود کند. 


شنیده شدن صدای انفجار و آژیر حمله هوایی در پایتخت اوکراین
رسانه‌های اوکراین بامداد دوشنبه از شنیده شدن صدای یک انفجار بزرگ و آژیر حمله هوایی در شهر کی‌یف پایتخت این کشور خبر دادند.

به گفته این رسانه‌ها، مقامات اوکراین از شهروندان کی‌یف خواسته‌اند تا به پناهگاه‌ها پناه ببرند. 


اوکراین مدعی حمله موفق پهپادی علیه نیروهای روسیه شد
ارتش اوکراین مدعی حمله موفقیت آمیز با استفاده از پهپادهای ساخت ترکیه علیه نیروهای روسیه شد.

نیروهای مسلح اوکراین یکشنبه شب تصاویری از انهدام خودروی زرهی توسط یک پهپاد را منتشر کردند و گفتند که این حمله علیه یک خودروی حامل سامانه موشکی زمین به هوای روسیه موسوم به "بوک" انجام شده است. 

والری زالوژنی فرمانده کل نیروهای مسلح اوکراین گفت که حمله پهپادی ارتش اوکراین در نزدیکی شهر مالین  در ۱۰۰ کیلومتری شمال غرب کی یف پایتخت این کشور رخ داده است. 

اوکراین سال گذشته پهپادهای موسوم به بایراکتر "تی بی‌۲" را از ترکیه دریافت کرد.

 

تجمع مخالفان جنگ در مقابل سازمان ملل / جنگ را متوقف کنید
مخالفان جنگ همزمان با نشست اضطراری عصر یکشنبه شورای امنیت سازمان ملل تا پاسی از شب مقابل این نهاد بین المللی تجمع کردند و خواستار توقف جنگ در اوکراین شدند.

مخالفان جنگ و طرفداران اوکراین با در دست داشتن پرچم این کشور و نیز پلاکاردهایی، خواستار توقف جنگ در این کشور اروپایی شدند.

آنها شعارهایی در حمایت از مردم اوکراین سر می دادند و خواستار حمایت سازمان ملل از مردم این کشور شدند.
تجمع کنندگان در مقابل سازمان ملل فریاد می زدند «جنگ را متوقف کنید» و همچنین سرودهایی برای همدردی با کشته شدگان وقوع جنگ در اوکراین می خواندند.


نشست اضطراری مجمع عمومی سازمان ملل؛ روز دوشنبه درباره بحران اوکراین
نشست اضطراری مجمع عمومی سازمان ملل متحد صبح دوشنبه به وقت محلی به ریاست عبدالله شهید رئیس این مجمع در پی رای مثبت شورای امنیت برای تشکیل آن درباره بحران اوکراین برگزار می شود.

رئیس مجمع عمومی سازمان ملل اعلام کرد که جلسه اضطراری این مجمع با موضوع بحران اوکراین روز دوشنبه ساعت ۱۰ صبح به وقت نیویورک برگزار خواهد شد.

عبدالله شهید افزود: پس از تصمیم شورای امنیت، فردا ۲۸ فوریه ۲۰۲۲ در ساعت ۱۰ صبح ریاست جلسه ویژه اضطراری مجمع عمومی را بر عهده خواهم داشت.


کمک مالی اروپا به اوکراین برای خرید تسلیحات
اتحادیه اروپا اعلام کرد، برای خرید تسلیحات توسط اوکراین که در حال حاضر مقابل تهاجم روسیه ایستاده است، تامین مالی می‌کند.

اورسولا فون در لاین رئیس کمیسیون اروپا یکشنبه شب گفت: اتحادیه اروپا برای نخستین بار  به منظور خرید تسلیحات و تجهیزات توسط کشوری که مورد حمله قرار گرفته تامین مالی می‌کند.

فون در لاین در ادامه افزود: اتحادیه اروپا همچنین قصد دارد حریم هوایی خود را به روی هواپیماهای روسیه از جمله جت‌های خصوصی الیگارشی‌های روسی ببندد.


شهر بردیانسک اوکراین به تصرف نیروهای روسیه درآمد
الکساندر سویدلو سرپرست شهر بردیانسک در جنوب اوکراین اعلام کرد که نیروهای روسیه وارد این شهر شده و کنترل آن را به دست گرفته‌اند.

بردیانسک که در آن یک پایگاه کوچک نیروی دریایی اوکراین قرار دارد، حدود ۱۰۰ هزار نفر جمعیت دارد. 

سویدلو در پیامی در رسانه‌های اجتماعی گفت: چندی پیش سربازان مسلح وارد ساختمان کمیته اجرایی شهر شدند و خود را نیروی ارتش روسیه معرفی کردند و به ما اطلاع دادند که تمامی ساختمان‌های اداری تحت کنترل آن‌ها قرار گرفته است و آن‌ها به دنبال کنترل ساختمان کمیته اجرایی هستند. 


بورل: کشورهای اروپایی جنگنده در اختیار اوکراین قرار می‌دهند
جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد، به درخواست اوکراین و برای کمک به کی‌یف برای مقابله با حملات هوایی و زمینی روسیه، کشورهای این اتحادیه به اوکراین جنگنده ارسال خواهند کرد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز یکشنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: ما جنگنده در اختیار اوکراین قرار خواهیم داد. این کمک‌ها محدود به مهمات نخواهند شد. ما سلاح‌های مهم‌تری را فراهم خواهیم کرد. "

بورل ادامه داد: دیمیترو کولبا وزیر امورخارجه اوکراین به اتحادیه اروپا گفته است که آن‌ها به جنگنده‌های قابل استفاده در ارتش اوکراین نیاز دارند و برخی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا این نوع هواپیماها را در اختیار دارند.


آمریکا و فرانسه خواهان خروج شهروندان خود از روسیه شدند
آمریکا و فرانسه در هشدارهایی از شهروندان خود خواستند تا هرچه زودتر کشور روسیه را ترک کنند.
سفارت آمریکا در مسکو در بیانیه‌ای گفت: "شهروندان آمریکایی باید فوراً از طریق گزینه‌های تجاری که هنوز در دسترس است، روسیه را ترک کنند." 

وزارت امور خارجه فرانسه نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: "همه اتباع فرانسوی باید فورا روسیه را ترک کنند."

فرانسه همچنین به شهروندان خود در مورد سفر به بلاروس هشدار داده است. 


یک شرکت هواپیمایی روسیه پروازهای خود به اروپا را تعلیق کرد
شرکت هواپیمایی «آئروفلوت» روسیه اعلام کرد که تمامی پروازهای خود را به سراسر اروپا تعلیق کرده است.
پس از آنکه اتحادیه اروپا در واکنش به حمله مسکو به کی‌یف حریم هوایی خود را به روی هواپیماهای روسیه بست، آئروفلوت شرکت هواپیمایی بزرگ روسیه روز یکشنبه اعلام کرد که پروازهای خود به اروپا را به حالت تعلیق در می‌آورد. 
این شرکت در وب سایت خود اعلام کرد:  «آئروفلوت پروازهای مسیرهای اروپایی را از ۲۸ فوریه (۹ اسفند) ۲۰۲۲ تا اطلاع ثانوی به حالت تعلیق در می‌آورد».

پیش از این، سازمان هواپیمایی روسیه (روس آویا) نیز در اقدام متقابل حریم هوایی خود را به روی هواپیماهای کشورهای تحریم کننده خود بسته است. 


گفت وگوی رئیس جمهور فرانسه با ولیعهد سعودی درباره بحران اوکراین
منابع خبری یکشنبه شب گزارش دادند، «امانوئل مکرون» رئیس جمهور فرانسه با «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان سعودی درباره بحران اوکراین تلفنی گفت وگو کرده‌ است.

در تماس تلفنی مکرون با ولیععهد عربستان دو طرف درباره اوضاع اوکراین و تأثیر این بحران بر بازار انرژی گفت وگو کردند.
بر اساس این گزارش، محمد بن سلمان بر توجه ریاض نسبت به ثبات و توازن در بازارهای نفت و تعهد این کشور بر توافق اوپک پلاس تأکید کرده است.

در این تماس تلفنی دو طرف همچنین درخصوص آخرین تحولات منطقه‌ای و بین المللی و همچنین همکاری‌های دوجانبه گفت وگو کردند.



نشست فوق‌العاده امروز اتحادیه عرب درباره تحولات اوکراین
اتحادیه عرب تصمیم گرفته است امروز دوشنبه نشست فوق العاده ای در سطح نمایندگان دائم این اتحادیه درباره تحولات اوکراین برگزار کند.

بر اساس این گزارش، ریاست این نشست را «ناصر القحطانی» معاون وزیر خارجه کویت در امور عربی بر عهده خواهد داشت.

این گزارش می افزاید، درخواست برگزاری نشست فوق العاده از سوی مصر ارائه شده و با هدف بحث و رایزنی درباره تحولات جاری در اوکراین برگزار می‌شود.


اتحادیه اروپا "راشا تودی" و "اسپوتنیک" را تحریم می‌کند
وزیران خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا ، انتشار اخبار خبرگزاری اسپوتنیک و راشاتودی در کشورهای عضو این اتحادیه را منع کردند.

جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا یکشنبه به خبرنگاران گفت: ما باید با انتشار اخبار نادرست و جعلی مبارزه کنیم. در این رابطه ما تصمیم به منع انتشار اخبار شبکه تلویزیونی راشاتودی و خبرگزاری اسپوتنیک در اتحادیه اروپا گرفتیم.

این تصمیم باید در مجله رسمی اتحادیه اروپا منتشر شود و پس از آن اعتبار اجرایی خواهد یافت.

این اقدام اتحادیه اروپا بخشی از مجازات روسیه برای اجرای عملیات نظامی در اوکراین است. 


جانسون: کمک ۴۰ میلیون پوندی انگلیس به اوکراین / لندن حامی کی‌یف است
بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس با تاکید براینکه لندن حامی کی‌یف است از ارسال کمک بشردوستانه ۴۰ میلیون پوندی مازاد بر کمک‌های در نظر گرفته شده سال جاری به اوکراین خبر داد.

این بودجه به آژانس‌های کمک‌رسانی کمک می‌کند تا دسترسی به تجهیزات پزشکی مانند دارو، سرنگ‌، پانسمان و بسته‌های مراقبت از زخم و سایر نیازهای اولیه را فراهم کنند.

جانسون نخست وزیر انگلیس در دیدار با جامعه اوکراینی در لندن گفت: در این روزها جهان شاهد نمایش‌های هیبت انگیز از شجاعت و قهرمانی از سوی مردم اوکراین در پاسخ به کسانی بوده است که به دنبال محو آزادی آنها با زور هستند.

جانسون در ادامه افزود: انگلیس در زمان مورد نیاز به اوکراین پشت نخواهد کرد و ما تمام حمایت اقتصادی و نظامی خود را برای کمک به اوکراینی‌هایی که برای محافظت از کشورشان همه چیز را به خطر می‌اندازند، ارائه می‌کنیم.


صندوق دولتی نروژ دارایی‌ها خود را در روسیه واگذار می‌کند  
نخست وزیر نروژ اعلام کرد، صندوق دارایی ۱.۳ تریلیون دلاری نروژ که بزرگترین صندوق سرمایه گذاری جهان است، پس از حمله روسیه به اوکراین، دارایی‌های خود را در روسیه واگذار خواهد کرد.

"یوناس گار استور" نخست وزیر نروژ یکشنببه شب در کنفرانس خبری گفت: ما تصمیم گرفته‌ایم که سرمایه‌گذاری‌های صندوق را مسدود کنیم و روند فروش (سهام خود در روسیه) را آغاز کرده‌ایم.

براساس داده‌های دولت نروژ، دارایی‌های صندوق این کشور در روسیه متشکل از سهام حدود ۴۷ شرکت و همچنین اوراق قرضه دولتی است که در پایان سال ۲۰۲۱ به ۲۵ میلیارد کرون نروژ (۲.۸۳ میلیارد دلار) ارزش گذاری شده است.


اتحادیه اروپا حریم هوایی خود را به روی هواپیماهای روسی بست
وزیران خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا تصمیم گرفتند حریم هوایی خود را به روی هواپیماهای روسیه ببندند.
«جوسپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز یکشنبه گفت: ما توافق کردیم که حریم هوایی اتحادیه اروپا به روی هواپیماهای روسیه بسته شود.

وی افزود: هیچ هواپیمای روسی نمی تواند در فرودگاه های کشورهای عضو اتحادیه اروپا فرود آمده یا از آنجا به پرواز در آید. 

این تصمیم اتحادیه اروپا پس از انتشار در مجله رسمی اتحادیه اروپا، اعتبار اجرایی می یابد. 


روایتی از یک نشست برای جلسه ویژه مجمع عمومی سازمان ملل درباره اوکراین
 سرانجام پس از چهار نشست اضطراری شورای امنیت در پی بحران اوکراین و به رغم ناکامی غرب در صدور قطعنامه ای در این شورا علیه مسکو، سرانجام این شورا به برگزاری نشست ویژه و فوری در مجمع عمومی رای داد تا این موضوع را به رای همه اعضای سازمان ملل بگذارد.

آنچنان که دیپلمات ها می گویند برای اولین بار در چند دهه گذشته است که شورای امنیت سازمان ملل خواهان یک نشست فوری  و اضطراری در مجمع عمومی این نهاد بین المللی در نیویورک  شده است.

به گزارش ایرنا، رای گیری در ابتدای چهارمین نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل برگزار شد و آرا را  سفیر و نماینده روسیه در سازمان ملل، یعنی یکی از طرفین بحران اوکراین که کشورش ریاست دوره ای شورای امنیت در ماه جاری میلادی (فوریه) برعهده دارد، قرائت کرد.

۱۱ کشور از ۱۵ کشور عضو شورای امنیت به تشکیل جلسه فوری و ویژه مجمع عمومی سازمان ملل درباره بحران اوکراین رای موافق دادند، ۳ کشور  شامل چین، هند و امارات هم  رای ممتنع  و  یک کشور یعنی خود روسیه رای مخالف.


شهردار کی‌یف: با وجود محاصره شهر از روحیه کامل جنگی برخورداریم
ویتالی کلیچکو شهردار کی یف پایتخت اوکراین با یادآوری اینکه نیروهای حاضر در شهر دارای روحیه کامل جنگی هستند افزود که نیروهای روسی درحال نزدیک شدن به پایتخت هستند و این شهر محاصره شده است.

شهردار پایتخت اوکراین همچنین ادامه داد که اگر نیروهای روسیه کی یف را تصرف کنند، تخلیه غیر نظامیان از این شهر غیر ممکن خواهد شد. 

کلیچکو گفت: ما نمی‌توانیم غیرنظامیان را تخلیه کنیم زیرا تمام راه‌ها مسدود شده‌اند. درحال حاضر مهمترین مساله دفاع از کشورمان است. 


روسیه و اوکراین امروز بدون هیچ پیش شرطی مذاکره می‌کنند
دفتر ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین اعلام کرد که هیات مذاکره کننده این کشور امروز دوشنبه بدون هیچ پیش شرطی در مرز بلاروس و در نزدیکی نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل با هیات روسیه مذاکره می‌کند.

به گفته دفتر رئیس جمهور اوکراین، موافقت کی یف با این گفت وگو پس از تماس تلفنی ولودیمیر زلنسکی و الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهور بلاروس اتفاق افتاده است. 

در بیانیه دفتر رئیس جمهور اوکراین آمده است: سیاستمداران موافقت کردند هیات اوکراینی با هیات روسیه بدون هیچ پیش شرطی در مرز اوکراین و بلاروس، در نزدیکی رودخانه پریپات و نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل دیدار کند.

برچسب ها: اوکراین روسیه جنگ
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *