کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

بی‌خبری یا غفلت عمدی؟

پررویی سیاسی اصلاح‌طلبان در قبال شکست برجامی/ علت حس مالکیت اصلاحات بر مذاکرات هسته‌ای چیست؟

8 اسفند 1400 ساعت 22:50

اصلاح‌طلبان با وجود عملکرد ضعیف‌شان سعی دارند با فرار رو به جلو اگر اقدامات مثبتی در دولت رئیسی اتفاق بیفتد خود را به میان انداخته و این موفقیت را حاصل اقدامات خود عنوان کنند و در این راستا در حال زمینه چینی هستند.


گروه سیاسی جهان نیوز: دوران هشت ساله دولت روحانی با رویاپردازی و رویافروشی برجام و چیده شدن همه تخم مرغ‌ها در سبد مذاکرات هسته‌ای سپری شد. تمرکز و توقفی که کشور را با مشکلات و مخاطرات بسیاری روبرو کرد و تا به امروز بعضا عادت رفتاری آن در کشور وجود داشته و متاسفانه دیده می‌شود که بازار نیز در این حیطه با هر دوره مذاکره دستخوش تغییراتی می‌شود. معادله‌ای که دولت سیزدهم سعی کرده آنرا بهم بزند و در این راه با اقدامات مختلف و طرح و برنامه‌ریزی اقتصادی به تحرک بخش‌های مختلف اقتصادی کمک کرده است.

«سید ابراهیم رئیسی»‌ رئیس جمهور کشورمان در این حیطه مطرح می‌کند که «در کنار رفع تحریم‌ها به دنبال خنثی‌سازی آن هستیم.» بنابراین دولت تنها در امر مذاکرات هسته‌ای که بخش اساسی سرنوشت آن در دست غرب است و از همین مسیر هم ضربات مختلف اقتصادی و اجتماعی زیادی می‌تواند به کشورمان وارد کند معطل و متوقف نمانده است.

اما با این رویکرد، اصلاح طلبان و ادامه مذاکرات هسته‌ای این جریان سیاسی به تب و تاب افتاده‌اند و گام‌های عملی دولت رئیسی در امر دیپلماتیک را به دو شیوه تجزیه و تحلیل و القاسازی می‌کند. اصلاح طلبان که دچار مشکل عملکرد ضعیف در دو دوره دولت روحانی هستند سعی می‌کنند با توجیهاتی که دست و پا می‌کنند در مقام اول دولت رئیسی را مخالف مذاکرات معرفی کنند. این درحالی است که دولت رئیسی نه تنها مخالف مذاکره نیست بلکه با قوت اما با نتیجه گرایی و نه مذاکره برای مذاکره پای به وین گذاشته است.

در واکنش دوم اصلاح طلبان سعی می کنند توجیه دیگری درباره ضعف عملکردی خود بیاورند و مطرح کنند که رئیسی نیز راه روحانی را می رود و موانع داخلی باعث شد دولت روحانی نتواند مذاکرات هسته ای و برجام را به سرانجام مطلوب برساند اما دقیقا رئیسی راهی جدا را طی می کند و نه مانند دولت روحانی بدون واکنش به اقدامات تخریبی برجام که باعث گستاخی غرب و وضعیتی که تا به امروز بر سر این توافق با این اهمال کاری دیپلماتیک آمد، مذاکرات را پیش می برد و زمان را برای رسیدن به حصول نتیجه واقعی از دست نمی‌دهد.

درواقع غرب متوجه شده که با تیم دیپلماتی طرف است که همیشه و در همه حال در پای میز مذاکره حاضر نیست و ابزارهای دیگری در دست دارد و برای نتیجه مطلوب و به طور جدی باید مذاکره صورت گیرد.

اینکه اصلاح طلبان مطرح می‌کنند مذاکرات هسته‌ای تنها ابتکار عمل آنان بوده یا از مذاکرات سال‌های قبل آن بی خبرند یا خود را با پررویی سیاسی در قبال نتایج منفی که در برجام رقم زده‌اند به بی خبری می‌زنند. هنوز بسیاری نشست خبری «محمد جواد ظریف» و معاونش در تهران را بعد از امضای برجام از یاد نبرده اند که به مردم وعده برداشتن تمامی تحریم ها را دادند و تا انتهای هشت سال دولت روحانی خبری از این وعده نشد.

در حوزه همین پررویی سیاسی روزنامه اصلاح طلب آرمان با تیتر «برجام روحانی ایراد داشت؛ الان ندارد!» از قول «داریوش قنبری» فعال اصلاح طلب نوشت:‌ «آنچه تاکنـــون مشخص‌شده این است کــه سیاست خارجی دولت رئیسی با رویکردی که سیاست خارجی دولت آقای روحانی در پیش‌گرفتــه بود تفاوت چندانی نخواهد داشت و به هم شبیه خواهد بود. هدف ایران این است که با توافق در پرونده هسته‌ای تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران برداشته شود و ایران بتواند مانند گذشته مراودات تجاری خود را با کشورهای جهان از سر بگیرد. ارتباط اقتصادی ایران با کشورهای جهان و امکان سرمایه‌گذاری‌های خارجی در ایران مستلزم برداشته شدن تحریم‌ها است و به نظر می‌رسد دولت رئیسی در این زمینه تلاش خواهد کرد. »

همچنین در مجموعه القاسازی‌های اصلاح طلبان،‌ جبهه اصلاحات ایران در بیانیه‌ای با نگران نشان دادن خود در خصوص معیشت مردم اعلام کرد:‌ «موقعیّت دیپلماتیک ایران در نیل به توافق برجام در دولت های یازدهم و دوازدهم نیز از سوی مدعیان همان سیاست تخریب شد و به فرجام دلخواه ملّت و تیم تلاش گر مذاکره‌کننده ایرانی دست نیافت.با روی کار آمدن دولت جدید و نیل حاکمیّت به قدرت یکپارچه، امید آن می‌رفت که دستگاه دیپلماسی برای جلب اعتماد و رضایت عمومی هم که شده، به تلاش‌های جدّی در زمینه‌ رفع تحریم‌های خانمانسوز بین‌المللی علیه ملت ایران بپردازد، که با کمال تأسّف، چنین رویکردی در حاکمیت ملاحظه نمی‌شود.در شرایطی که ملّت ایران با مشکلات طاقت‌فرسای اقتصادی و معیشتی دست به گریبان است، هرگونه درنگ در بازگشت به برجام، جز خسارت برای کشور و ملّت به بار نخواهد آورد.»

در همین راستا، «قاسم محبعلی» فعال اصلاح طلب و دیپلمات سابق در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت: «قبل از انتخابات ریاست جمهوری  و پس ‌از آن کشور در وضعیت خاص و خطیری قرارگرفته بود و به همین دلیل دولت جدید که روی کار آمد هنوز با واقعیت‌های مدیریت کشور آشنا نبود و شاید گمان می‌کردند راه‌حل‌های دیگری نیز به‌جز برجام و مذاکره وجود دارد. با این‌وجود هرچه بیشتر از عمر دولت گذشت و واقعیت‌ها بیشتر برای دولتمردان آشکار شد درنهایت به این نتیجه رسیدند که راه‌حل دیگری به‌جز برجام وجود ندارد و بهتر است در این مسیر حرکت کنند».

«علی صوفی» دبیر کل حزب پیشرو اصلاحات نیز مدعی شد: این دولت هنوز هیچ تصمیمی نگرفته است و به معنای واقعی، کاملا منفعل است. اگر دولت آقای روحانی منتظر برجام بود دولت آقای رییسی همه کارهایشان را تعطیل کردند و منتظر برجام هستند. پیشرفتی هم ندارند چون کارشناسی ندارند، فردی مانند ظریف را ندارند به بیان دیگر فردی که بتواند به خوبی مذاکره کند را ندارند و در واقع فن مذاکره را نمی‌دانند.

با این حال اصلاح طلبان هر چند حس مالکیتی در خصوص برجام و مذاکرات هسته‌ای دارند اما به خوبی از این موضوع آگاه هستند که 8 سال هزینه‌ای که کشور و مردم در خصوص برجام دادند دولت سیزدهم نمی تواند کنار بگذارد. اصلاح طلبان درحالی که باید پاسخگو باشند که چرا در این هشت سال که مدت کمی هم نیست به وعده های خود عمل نکردند سعی دارند با فرار رو به جلو اگر اقدامات مثبتی در دولت رئیسی اتفاق بیفتد خود را به میان انداخته و این موفقیت را حاصل اقدامات خود عنوان کنند و در این راستا در حال زمینه چینی هستند.


کد مطلب: 792980

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/report/792980/پررویی-سیاسی-اصلاح-طلبان-قبال-شکست-برجامی-علت-حس-مالکیت-اصلاحات-مذاکرات-هسته-ای-چیست

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com