کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

بازی جدید برای تخریب دولت؛

رئیس‌جمهور خوب، کابینه بد؛ سناریوی جدید اصلاح‌طلبان/ چه کسانی دایه مهربان‌تر از مادر برای دولت شده‌اند؟

18 بهمن 1400 ساعت 9:07

اصلاح طلبان اینگونه وانمود می‌کنند که دولت سیزدهم سری بزرگ روی یک تنه نحیف و ضعیف است و از این رو کابینه تاب تحمل برنامه‌های آیت الله رئیسی را ندارد!


گروه سیاسی جهان نیوز، امیر حمزه نژاد: کابینه دولت سیزدهم در دوران سختی مدیریت اجرایی کشور را تحویل گرفت. آنچه کشور در این برهه زمانی نیاز دارد و در دولت‌های یازدهم و دوازدهم کمبود آن به شدت احساس شد و عواقبش دامن این روزهای ایران اسلامی را گرفته است، مدیریت قوی و کارآمد بود. حالا عده‌ای که ساکتین اتفاقات 8 سال گذشته بودند، علم بی کفایتی کابینه را برداشته‌اند و اینطور وانمود می‌کنند که دولت سیزدهم اگرچه رئیسی قوی در صدر امور خود دارد اما وزرای آن چندان نمی‌توانند انتظارات را برآورده کنند و باید استیضاح و برکنار شوند.

جالب اینجاست که بسیاری از این افراد نه تنها دلسوز دولت و شخص آیت الله رئیسی نیستند بلکه بیشتر سعی دارند دولتی که از تاسیس آن چندی نمی‌گذرد را اسیر دست‌اندازهای مختلف کرده تا در حرکت آن به سوی پیشرفت خلل وارد کنند. از این رو عنوان می‌کنند که برخی از وزرای کابینه دولت سیزدهم مناسب اهداف رئیس جمهوری نیستند و باید عوض شوند. اما بسیاری از کارشناسان مطرح می کنند که تغییر وزرای کابینه نه تنها در این برهه زمانی کار درستی نیست بلکه بیشتر باعث می شود که دولت نظم ساختاری خود را از دست بدهد و اهداف آن که در حوزه های مختلف و وزارتخانه‌های گوناگون مانند یک پازل به هم چسبیده تجمیع شده است، محقق نشود.

از سوی دیگر باید گفت که آنچنان که برخی لاف عدم کارآمدی وزرای دولت سیزدهم را می زنند چندان این موضوع صحیح نیست و وزرای مختلف دولت هر کدام یا تجربه یا علم و در بسیاری از موارد هر دو این ویژگی‌ها برای اداره امور وزارتخانه متبوع خود تلاش می ‌کنند. آنچه این روزها هم دولت و بویژه کشور نیاز دارد اجرای درست سیاست های دولت است تا سررشته امور از کف آن خارج نشده و هر چه سریعتر کشور از برخی موانع عبور کند و در راه پیشرفت قرار بگیرد. قطعا در این راه کم و کاستی‌های زیادی وجود دارد اما آنچه مهم است اجرای صحیح سیاست‌هاست. دولت در آغاز کار خود قرار دارد و در این حیطه مبنای کار وزراء باید انجام درست برنامه ها باشد.

از سوی دیگر این دغدغه و حساسیتی که برخی به طور کاملا اغراق‌گونه‌ای از خود نشان می‌دهند در خود رئیس جمهور به طور ویژه‌ای وجود دارد.

در همین رابطه، سید محمد حسینی معاون پارلمانی رئیس جمهور از جلسه آیت الله رئیسی با نمایندگان نقل می کند: «بحث شایستگی و صلاحیت مدیران دولت سیزدهم از مسائلی بود که رئیس جمهور بر آن تاکید کرد که دولت با دقت و بررسی کافی مدیران را انتخاب می کند و احیانا اگر نمایندگان موردی را خلاف شایسته سالاری سراغ دارند به صورت مصداقی معرفی کنند تا رسیدگی شود.»

اما اگر نگاهی به افرادی که تنوره آتش انتقاد از کابینه دولت سیزدهم را تند می کنند و خواستار استیضاح وزراء هستند بیندازیم، ردپای کسانی را مشاهده می کنیم که در دولت گذشته با همه مشکلات مدافع آن بودند و حالا با ژست منتقد سعی دارند مشکلات دولت سیزدهم را بیشتر کنند.

در همین رابطه، محمدرضا خباز، فعال اصلاح طلب و استاندار سمنان در دولت یازدهم با بیان این ادعا که رئیسی اشرافی به کابینه خود ندارد، گفت:‌ «برخی وزرا قبل از آنکه خودشان را وزیر آقای رئیسی بدانند، خودشان را مدیون کسانی می دانند که آنها را برای رسیدن به این مسئولیت حمایت کردند بنابراین به حسب ظاهر از آقای رئیسی تبعیت می کنند و برخی مسائل را به آقای رئیس جمهور نمی گویند.»

همچنین از دیگر منتقدان قابل توجه کابینه دولت سیزدهم غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی از نمایندگان پرحاشیه مجلس قبل را می‌توان نام برد. وی که به حمایت از دولت روحانی شهرت دارد در اظهار نظری جدید درباره کابینه دولت رئیسی مطرح می کند: «‌وقت آن است که آقای رئیسی یک خانه تکانی جدی در کابینه انجام دهد. به کارگیری جوان انقلابی خوب است اما این جوان انقلابی باید تخصص قرار گرفتن در آن مسئولیت را نیز داشته باشد.»

وی که در این انتقادات خود را دلسوز رئیس جمهور نشان می‌دهد، بیان می کند:‌ «آقای رئیسی واقعا دارد زحمت می کشد و تلاش می کند. او از سفر روسیه به کرمان رفت و دائم در حال تکاپو برای رسیدگی به مشکلات کشور است ولی عدم انسجام بین تیمش باعث محقق نشدن برنامه هایش می شود، در نتیجه می بینیم نارضایتی ها در حال افزایش است، بدون آنکه اتفاق خاصی در حوزه حل مشکلات مردم رخ دهد.»

این اظهارات هماهنگ اصلاح طلبان نشان می دهد که سناریو جدید این جماعت سیاسی آن است که بین رئیس جمهور و کابینه چه در میان مردم و افکارعمومی و چه در خود دولت فاصله بیندازند و به القاسازی درباره ناکارآمدی کابینه دولت دست بزنند.

سناریو رئیس جمهور خوب و کابینه بد در حالی از سوی اصلاح طلبان همراه با انتقادات برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی از عملکرد وزراء اجرا می‌شود که اصلاحات سعی دارد از هر نوع چالشی جهت تخریب دولت استفاده و با آن موج سورای سیاسی کند و راه سخت و دشوار دولت سیزدهم را تبدیل به سنگلاخ کند.

اصلاح طلبان اینگونه وانمود می کنند که دولت سری بزرگ روی یک تنه نحیف و ضعیف است و کابینه تاب تحمل برنامه های دولت آیت الله رئیسی را ندارند و از این جهت یا باید عوض شوند که تغییر آن یک خلل و بی نظمی در کار دولت است و یا اگر این افراد باشند اینگونه القا می شود که دولت کارآمد نیست!


کد مطلب: 790965

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/report/790965/رئیس-جمهور-خوب-کابینه-بد-سناریوی-جدید-اصلاح-طلبان-کسانی-دایه-مهربان-تر-مادر-دولت-شده-اند

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com