کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

سهوی یا عمدی؟

آدرس غلطی که در مورد «امر به معروف» و «نهی از منکر» داده می‌شود، چیست؟

6 بهمن 1400 ساعت 9:11

به طور کلی بر اساس فرمایش امیرالمؤمنین در نهج البلاغه: «تمام اعمال نیک وحتى جهاد در راه خدا، در برابر امر به معروف و نهى از منکر همچون آب دهان است در برابر دریایی عمیق و پهناور».


گروه جامعه جهان نیوز: امر به معروف و نهی از منکر موضوعی نیست که اختصاص به جامعه مسلمین داشته باشد؛ یعنی در همه جای دنیا نسبت به معروف و منکر، حساسیت وجود دارد. اتفاقاً بسیاری از قوانینی که امروزه در تمام دنیا مشاهده می کنیم، به همین اصل بر می گردد؛ منتها اینکه چه چیزی منکر است و چه چیزی معروف؟ ممکن است در هر منطقه ای از دنیا تعریف مخصوص به خود را داشته باشد.

از طرفی دایره معروف و منکر نیز بسیار وسیع است و عرصه های گوناگون زندگی ما را در بر می گیرد. مثلاً از آشغال ریختن در کف خیابان و کثیف کردن شهر گرفته تا ظلم به حیوانات، اختلاس و به طور کلی تضییع حقوق مردم و ... همه در دایره منکر جای می گیرند.

متأسفانه بعضاً آدرس های غلط در این زمینه به مردم داده می شود؛ به گونه ای که امروز بسیاری از مردم با شنیدن عبارت «امر به معروف و نهی از منکر» ذهنشان سریع به سمت حجاب می رود. اینکه حجاب، یکی از مسائلی است که تبعات فرهنگی، اخلاقی، اجتماعی و ... دارد و به نوعی چندین مسأله ریز و درشت به آن مرتبط است، در آن شکی نیست؛ اما موضوع مهم و حیاتی حجاب و عفاف، تنها بخشی از این اقیانوس بزرگ است.

به طور کلی بر اساس فرمایش امیرالمؤمنین در نهج البلاغه: «تمام اعمال نیک وحتى جهاد در راه خدا، در برابر امر به معروف و نهى از منکر همچون آب دهان است در برابر دریایی عمیق و پهناور».
 
هر چند همانطور که گفتیم، موضوع امر به معروف  نهی از منکر در موضوع حجاب خلاصه نمی شود اما جالب اینجاست که با وجود اینکه بسیاری از مردم امر به معروف و نهی از منکر را با حجاب می شناسند، اما باز هم امروز شاهد آن هستیم که امر به معروف و نهی از منکر در همین حوزه هم به درستی اجرا نشده است.

بخشی از امر به معروف و نهی از منکر در زمینه حجاب، برعهده مردم عادی است و آنها نمی توانند از آن شانه خالی کرده و با تساهل و تسامح از کنار آن بگذرند؛ زیرا از آنجایی که مردم در حال زندگی در جامعه هستند، دود این بی تفاوتی، به چشم آنها و اطرافیانشان هم خواهد رفت. یعنی حتی با دید مادی محض هم به موضوع نگاه کنیم، نمی توانیم نسبت به حجاب، بی تفاوت باشیم. از همه مهمتر، این وظیفه ای است که خداوند بر عهده تک تک ما گذاشته است.

بخش دیگر این موضوع نیز مربوط به حکومت است. مطرح کردن موضوعاتی نظیر فرهنگ سازی و آموزش و ... همه می توانند در راستای امر به معروف و نهی از منکر تعریف شوند اما باید توجه داشت که اگر متولیان امور، خود را در این موارد محصور کنند و یا بیان این واژه ها، لقلقه زبانشان باشد و از همه ظرفیت های حکومت برای ادای این فریضه بزرگ الهی استفاده نکنند، باید در پیشگاه الهی و به مردم پاسخگو باشند.

رئیس جمهور نیز اخیرا گفته است: «همه دستگاههای اداری باید در کنار تلاش برای مقابله با فساد، روابط ناسالم و رشوه، مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در زمینه حجاب و عفاف نیز اجرا کنند»

شکی نیست که نیروی انتظامی در جای خود باید به وظیفه اش عمل کند، اما در این زمینه، هم دولت، هم مجلس و هم قوه قضائیه وظایف سنگینی به عهده دارند.


کد مطلب: 789606

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/report/789606/آدرس-غلطی-مورد-امر-معروف-نهی-منکر-داده-می-شود-چیست

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com