سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 23 Apr 2024
 
۱
۱۸
کرونا و معضل ضعف آموزشی دانش آموزان؛

بازگشایی مدارس صدای چه کسانی را در می‌آورد؟/ درس دانش آموزان هم وارد بازی سیاسی شده؟

شنبه ۹ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۱۴:۳۳
کد مطلب: 789602
دولت بدون در نظر گرفتن واقعیات موجود در خصوص بیماری کرونا و تهمیدات لازم دست به بازگشایی مدارس می‌زند؟
بازگشایی مدارس صدای چه کسانی را در می‌آورد؟/ درس دانش آموزان هم وارد بازی سیاسی شده؟
گروه جامعه جهان نيوز: حضوری شدن مدارس دغدغه‌ای است که این روزها در کشور مطرح شده و موافقان و مخالفانی دارد. با وجود بیماری کرونا مسئله آموزش با تنگناها و مشکلاتی روبرو بوده است. همین امر باعث شده که در کشور اختلاف نظراتی پیش بیایند. عده ای به جهت ضعف در آموزش مطرح می کنند که مدارس باید به طور حضوری دایر شود. این افراد از ضعف دانش آموزان خصوصا در موارد پایه‌ای کلاس‌های اول و دوم دبستان می گویند که در خواندن و نوشتن مشکلاتی دارند و هم اینکه مطرح می‌شود از نظر تربیتی دانش آموزان با مشکلات روحی و روانی و حتی جسمی با عدم حضور در مدارس مواجه می شوند. یکی از موارد، اجتماعی شدن افراد در سنین پایین حضور در مدارس و برخورد با همسالان و همچنین معلمان بوده است که با وجود بیماری کرونا این موضوع مختل شده است.

در همین رابطه، «رضوان حکیم زاده» معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش با عنوان اینکه در دوران کرونا و آموزش مجازی، از لحاظ کیفیت آموزش دچار مشکل شدیم، گفت: «پس از بازگشایی حضوری مدارس گزارش‌هایی که داشتیم حاکی از این بود که دانش آموزان، خصوصا دانش آموزان پایه دوم و سوم ابتدایی که دو سال گذشته را به صورت مجازی درس خوانده بودند، در مهارت های سواد پایه خصوصا "نوشتن" ضعف اساسی دارند».

همچنین نگرانی برخی از فعالان حوزه آموزش در خصوص آموزش دانش آموزان محروم است. بسیاری از دانش آموزان محروم از پس مخارج تهیه گوشی تلفن همراه و تبلت و همچنین هزینه اینترنت بر نمی‌آیند و همین امر سبب شده که آموزش آنان مختل شود. به هر جهت افرادی که نظر به حضوری شدن مدارس دارند دلایل و استدلال‌های منطقی بیان می کنند.

دولتمردان چندین بار نظراتی در خصوص دایر شدن مدارس ابراز داشته‌اند که این مسئله ضد و نقیض بوده است. به نظر می رسد دولت در این خصوص در حال بررسی کارشناسانه موضوع است هرچند افکارعمومی نیز در این حوزه باید قانع شوند. بسیاری از والدین نسبت به حضور دائمی فرزندانشان در مدارس ابراز مخالفت می‌کنند و نگرانی خاصی در خصوص سلامت فرزندان‌شان دارند که این موضوع نیز مزید علت شده تا کار بازگشایی مدارس سخت شود.

در همین راستا، «علیرضا کمرئی»، معاون وزیر و سخنگوی وزارت آموزش و پرورش بیان می‌کند: «تکلیف است که مدارس بازگشایی را انجام دهند. بنابراین با برگشت به شرایط آموزش حضوری هم مدارس تکلیف روشنی دارند و هم دانش آموزان باید بر اساس آیین نامه‌های آموزشی مقررات مدرسه را رعایت کنند.»

 وی در خصوص برخی دغدغه‌ها در خصوص رعایت بهداشت و حفظ سلامت دانش آموزان گفت: «رعایت فاصله‌گذاری ملاک اصلی فعالیت حضوری است و ایجاب می‌کند دانش‌آموزان گروه بندی شوند. ممکن است در طول هفته برخی دانش آموزان سه روز، برخی دو روز به مدرسه بروند. به همین علت قبلا به اطلاع دانش آموز و خانواده رسیده است که وی چه روزهایی باید به مدرسه برود.»

از سوی دیگر برخی جریانات سیاسی و رسانه ها در راه بازگشایی مدارس سنگ اندازی می‌کنند. این جریانات سیاسی طوی عمل می‌کنند که گویی با غرض ورزی سیاسی در یک امر اجتماعی آموزشی قصد دارند اختلال ایجاد کنند.

برخی رسانه‌های ضدانقلاب نیز بازگشایی مدارس در این زمان را منجر به بالارفتن درجه شیوع بیماری کرونا معرفی می‌کنند. آنان هم سعی دارند نگرانی مردم در این زمینه را افزایش دهند. بی بی سی فارسی و یا رسانه سعودی ایران اینترنشنال به طور ویژه‌ای در حال القاسازی این موضوع است که بازگشایی مدارس رابطه مستقیمی با افزایش شیوع بیماری کرونا دارد.

این درحالی است که دولت با امر واکسیناسیون عمومی که به دوز سوم رسیده اهتمام ویژه‌ای در خصوص از بین بردن اپیدمی کرونا بخرج داد و آمار و ارقامی که این روزها از مرگ و میرها و مبتلایان به کرونا ثبت می شود نشان از اقدامات مناسب و نتیجه بخش دولت در این حوزه بوده است.

مضاف بر اینکه تعلل دولت در این حوزه نیز بعضا می تواند نشان از حساسیت ویژه این موضوع برای خود دولتمردان باشد و قطعا باید دولت با تمهیدات خاصی مدارس را دایر کند که مراکز آموزشی با رعایت نکات بهداشتی خاصی در امر آموزش بتوانند فعال شوند. اما از سوی دیگر ضد و نقیض عمل کردن دولت در این حوزه نیز آسیب هایی در بر خواهد داشت و باید تصمیم قاطع اما کارشناسی شده با تمهیدات لازم و رعایت پروتکل‌های بهداشتی اتخاذ شود.

رئیس جمهور هم امروز در جلسه ستاد مبارزه با کرونا که پیرامون شیوع سویه اُمیکرون برگزار می شد، با تاکید بر عدم تعطیلی همه مدارس گفت: «تعطیلی سراسری مدارس و دانشگاه‌ها به شکل سابق و شاخص های قبلی، نباید تکرار شود چرا که سبب زیان های فراوان از جمله افت‌ تحصیلی بسیار بالا شده است. ستادهای استانی مقابله با کرونا فقط حسب ضرورت می‌توانند مدارس هر بخش یا شهرستان را برای مدتی که لازم است، تعطیل کنند».

به هر جهت بازگشایی مدارس موضوع حساسی است اما آنچه در این میان بایستی مورد توجه قرار گیرد واقعیات موجود و همچنین نظرات کارشناسانه‌ای است که باید مورد بررسی قرار بگیرند. هم آموزش و هم سلامت دانش آموزان موضوعات مهم و حیاتی هستند. در هر صورت دولت نیز بدون برنامه و تهمیدات لازم به امر بازگشایی مدارس اقدام نمی کند و از این نظر هم وزارت بهداشت و درمان و هم وزارت آموزش و پرورش بایستی به طور ویژه و با همکاری یکدیگر موضوع بازگشایی مدارس را در دستور کار خود قرار دهد.

هفته پیش هم وزیر کشور با بیان اینکه در خصوص بازگشایی مدارس ارزیابی‌های مقایسه‌ای از سایر کشورهای دنیا صورت گرفته است، گفت: «در هیچ کشوری حتی در شدیدترین شرایط بیماری هم  آموزش و پرورش تعطیل نشد و روی این موضوع اتفاق نظر وجود دارد که تعطیلی آموزش و پرورش باعث عقب افتادگی های علمی می شود».
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
متاسفانه شما در مدارس حضور ندارید ، من در یک کلاس 12متری 20 دانش اموز دارم با شوفاژ خراب و سرمای منفی 17 درجه ، در چنین شرایطی زمینه بیمار شدن هر چه بیشتر مردم را مهیا می کنیم ،ر
Iran, Islamic Republic of
.....
Iran, Islamic Republic of
راه حل این مشکل شما تعطیل کردن مدارس نیست...
Iran, Islamic Republic of
آقای دانشمند راه حلش چیست؟.
Canada
سیاسیه بازیه.
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
مدارس باید باز شوند...
شرایط کشور باید عادی شود.
Iran, Islamic Republic of
نویسنده محترم . فقط در جوابت می توانم بگم صدات از جای گرمی بلند میشه.
Iran, Islamic Republic of
.....
Iran, Islamic Republic of
.....
Iran, Islamic Republic of
بی اطلاعی مردم خودسرانه عمل کردن مدارس غیرانتفاعی و ترس و احتیاط بیش از حد باعث سردرگمی همه شده
از شخص وزیر آموزش و پرورش انتظار داریم مدیریت کنن این امر رو
Iran, Islamic Republic of
....
سیف
Iran, Islamic Republic of
فرزند بنده کلاس پنجم هست هرگز با این شرایط نمیفرستم مدرسـه نهایتش تحصیلش یکسال عقب بیوفتـه اصلا مهم نیست...
Iran, Islamic Republic of
درود بر شما .
کمال
Iran, Islamic Republic of
با توجه به ورود به پیک ششم کرونا و عدم تزریق واکسن دانش آموزان ابتدایی و فضاهای کوچک. کلاس ها ی درس مدارس کشور و تعداد بالای دانش آموز تجمع در کلاس قطعا باعث هم گیری خواهد شد و خدایی نکرده فاجعه تدبیر باید کرد و نه سیاسی کاری
مهدی
Iran, Islamic Republic of
من به شخصه اجازه حضور فرزندانم رو تو دانشگاه و مدرسه نمیدم
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
.....
Iran, Islamic Republic of
نویسنده ی محترم یا بچه ندارند یا فرزندشون سن بالا و احتمالا واکسن زده ان، نفسش از جای گرم در میاد، .