کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

پیامدهای سفر تاریخی رئیس جمهور؛

تحلیل رسانه‌های مطرح دنیا از سفر رئیسی به مسکو +تصاویر

4 بهمن 1400 ساعت 14:46

"شبکه الجزیره" می نویسد: «روابط ایران و روسیه در شرایط کنونی و پس از سفر اخیر ابراهیم رئیسی به روسیه، در مقایسه با گذشته بسیار قوی تر و مستحکم تر است.


گروه بین الملل جهان نیوز، سامان سفالگر: اندکی پس از پایان سفر تاریخی رئیس جمهور کشورمان به روسیه، رسانه های معتبر بین المللی ضمن تحلیل ابعاد مختلف این سفر، آن را حاملِ دستاوردهای قابل توجهی برای تهران و مسکو ارزیابی کردند که این مساله جدای از روابط دوجانبه، تاثیرات و پیامدهای قابل توجهی را نیز در ابعاد منطقه ای و بین المللی با خود به همراه خواهد داشت.

به گزارش جهان نیوز، همزمان با سفر تاریخی "ابراهیم رئیسی" رئیس جمهور کشورمان به روسیه و رایزنی های وی را "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهور این کشور، جریان های سیاسی و رسانه ای بین المللی به نحو گسترده ای این رویداد را پوشش  داده و در ابعاد مختلف به بررسی این سفر پرداختند. در این میان، نقطه اشتراکِ تقریبا اغلب تحلیل ها در مورد این سفر این بوده که این رویداد به ویژه در شرایط کنونی سیاست بین الملل، از اهمیت زیادی برخوردار است و می تواند در راستای منافع تهران و مسکو و همچنین همکاری های راهبردی آن‌ها در عرصه روابط بین الملل باشد.

با این حال، اندکی پس از پایان این سفر نیز، بسیاری از رسانه های معتبر بین المللی و همچننین اندیشکده های خارجی، همچنان در حال پرداختن به این سفر و بویژه پیامدهای احتمالی آن هستند.

در این راستا، "نیویورک تایمز" به تازگی در گزارشی با عنوان "نمایش اتحاد ایران و روسیه علیه آمریکا"، می‌نویسد: «دیدار اخیر ابراهیم رئیسی با ولادیمیر پوتین در روسیه، نوعی نمایش ژئوپلیتیکی قدرت در برابر آمریکا و همچنین مخالفان تهران و مسکو در عرصه بین المللی بود». نیویورک تایمز به طور خاص سخنرانی ابراهیم رئیسی در مجلس دومای روسیه را اتفاقی ویژه دانسته که موقعیت آن برای هر رهبر سیاسی در جهان فراهم نمی شود. مساله ای که حاکی از اهمیت قابل توجهِ ایران در عرصه سیاست خارجی روسیه است. نیویورک تایمز در ادامه به این نکته اشاره می کند که این دیدار تاریخی میان روسای جمهور ایران و روسیه عملا پیام های خاصی را برای سیاست منطقه‌ای و بین المللی نیز مخابره می کند که این پیام بیش از همه معطوف به چالش کشیدن رویه های آمریکا و متحدانش در عرصه روابط بین الملل است. جدای از این ها، انجام یکچنین دیدارهایی موجب می شود تا هماهنگی میان تهران و مسکو افزایش یابد و از شدت فشارهای خارجی به این دو کشور بویژه از جانب کشورهای غربی و آمریکا نیز کاسته شود. نیویورک تایمز به طور خاص رایزنی های دو کشور در مساله توافق مشارکت و همکاریهای راهبردی 20 ساله میان ایران و روسیه را که در جریان سفر اخیر رئیس جمهور ایران به روسیه نیز در مورد آن بحث شده، مهم ارزیابی کرده و آن را موجب تقویت موضع هر دو کشور در عرصه سیاست بین الملل دانسته است.



*نیویورک تایمز در گزارشی، دیدار اخیر روسای جمهور ایران و روسیه را نوعی نمایش قدرت در برابر ایالات متحده آمریکا دانسته و این رویداد و هماهنگی بیشتر میان تهران و مسکو را حامل دستاوردهای قابل توجه برای دو طرف در ابعاد مختلف ارزیابی کرده است.

"شبکه الجزیره" نیز در گزارشی با عنوان "پس از دیدار رئیسی و پوتین چه چیزی در انتظار پیوندها و روابط دوجانبه ایران و روسیه است؟" می نویسد: «روابط ایران و روسیه در شرایط کنونی و پس از سفر اخیر ابراهیم رئیسی به روسیه، در مقایسه با گذشته بسیار قوی تر و مستحکم تر است و از این ظرفیت برخوردار خواهد بود که به ویژه در ابعاد تجاری و اقتصادی، رشد قالب توجهی را تجربه کند».


*شبکه الجزیره در گزارشی تاکید می کند که روابط ایران  روسیه پس از دیدار اخیر روسای جمهور دو کشور و فارغ از اینکه نتیجه نهایی مذاکرات هسته ای وین چه خواهد شد، تا حد زیادی تقویت شده است.

الجزیره به طور خاص از احتمال امضای توافق های تسلیحاتی میان ایران و روسیه خبر داده و تاکید کرده که روسیه می تواند بازیگری موثری را نیز در قالب معادله برجام داشته باشد و زمینه را برای احیای این توافق هموار کند. جدای از این ها، الجزیره در مقاله خود تاکید می کند که تهران و مسکو می توانند همکاری های راهبردی را نیز در افغانستان و سوریه با یکدیگر داشته باشند که این مساله آثار و تبعات منطقه ای خوبی را می تواند با خود به همراه داشته باشد. جدای از این ها، روسیه می تواند تا حدی در امر تنش زدایی از روابط ایران با کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس نیز نقشی میانجی گرانه و مثبت را داشته باشد.

تلویزیون انیترنتی "اینترآذ" آذربایجان نیز به طور خاص یکی از نکات محوری در دیدار اخیر روسای جمهور ایران و روسیه که همان تکمیل "دالان بین المللی حمل و نقل شمال-جنوب" است را مورد اشاره قرار داده است. دالانی ارتباطی که بخش از آن از خاک جمهوری آذربایجان می گذرد و پوتین و رئیسی موضعی یکسان را در مورد ضرورت اجرایی شدن آن داشته و بر تکمیل شدنِ هر چه سریع تر این پروژه نیز تاکید کرده اند.

خبرگزاری مسکو تایمز روسیه نیز با تیتر "پوتین از روابط قویِ روسیه با ایران استقبال کرد" ، سفر اخیر ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری ایران به روسیه را حامل دستاوردهای فراوان دانسته وتاکید کرده که انتظار می رود پس از این دیدار، تهران و مسکو در حوزه های مختلف نظیر: پرونده هسته ای ایران، همکاری های منطقه ای، و بویژه توسعه مناسبات اقتصادی، تغییرات ملموس و قابل توجهی را تجربه کنند. مسکو تایمز کلیتِ این سفر را مثبت ارزیابی کرده و آن را به نوعی مقدمه ای جهت اوج گیری قابل توجه روابط دو کشور در حوزه های مختلف ارزیابی کرده است.



*خبرگزاری مسکو تایمز روسیه در گزارشی، دیدار اخیر روسای جمهور ایران و روسیه را حامل دستاوردهایی قابل توجه در ابعاد گوناگون دانسته و به طور خاص از تاثیر آن بر همکاری های منطقه ای، اقتصادی و بویژه فعال شدن بیش از پیش روسیه در قالب معادله هسته ای ایران خبر داده است.


کد مطلب: 789408

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/report/789408/تحلیل-رسانه-های-مطرح-دنیا-سفر-رئیسی-مسکو-تصاویر

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com