جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۳
۲۹
در حاشیه اخبار تلخ اخیر؛

سرمایه هایی که در حال از بین رفتن است/ هفت خسارتی که خودروسازان به جامعه وارد می کنند

چهارشنبه ۲۹ دی ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۰۲
کد مطلب: 789017
امروز می بینیم که این همه سرمایه های دولت و مردم که به پای خودروسازی ریخته شده است، متأسفانه نتیجه مورد نظر را نداده است و خودروسازان با زیان های انباشته و بحران مواجه شده اند.
سرمایه هایی که در حال از بین رفتن است/ هفت خسارتی که خودروسازان به جامعه وارد می کنند
گروه سیاسی جهان نيوز: این روزها شاهد انتقادات گسترده به وضعیت خودروسازی کشور هستیم. صنعت خودروسازی سال ها مورد حمایت دولت قرار گرفته است و مردم نیز سال هاست که همه محدودیت ها را به جان خریده اند و منتظر اقدامات اساسی هستند تا در این حوزه نیز کشورمان در دنیا حرفی برای گفتن داشته باشد.

به طور کلی، خودروسازی کشور را از جهات مختلف می توان مورد بررسی قرار داد اما در اینجا به طور اجمالی به سرمایه هایی اشاره می کنیم که خودروسازان داخلی موجب برباد رفتن آنها می شوند : 

یک: آسیب های فردی و اجتماعی و ضرر زدن به نیروی انسانی 
با ورود خودروهای بی کیفیت و ناامن به داخل شهرها و جاده های کشور و به تبع تصادفات حادثه سازی که رخ می دهد، بسیاری از هموطنان، کشته می شوند. برخی دیگر نیز دچار قطع نخاع و مشکلات دیگر می شوند که عملاً از کار و زندگی خود می افتند و یا در تنگنا قرار می گیرند. همه اینها یعنی آسیب وارد شدن به روح و جان مردم؛ خارج کردن ظرفیت نیروی انسانی از جامعه؛ همان نیروی انسانی ای که از ابتدای تولد، هم خانواده و هم دولت برایش هزینه کرده و وقت گذاشته است تا هم خود او به مرحله رشد و شکوفایی برسد و هم  به مردم و کشور خود خدمت کند. ضربه ها و بحران های خانوادگی و اجتماعی ناشی از اتفاقات مذکور هم خود موضوعی دیگر است که باید به آن توجه داشت.

دو: از بین رفتن سرمایه های مادی
سال هاست که خودروسازان مورد حمایت دولت هستند. امروز می بینیم که این همه سرمایه های دولت و مردم که به پای خودروسازی ریخته شده است، متأسفانه نتیجه مورد نظر را نداده است و خودروسازان با زیان های انباشته و بحران مواجه شده اند؛ با عدم رضایت مردم و مجبور شدن آنها به خرید خودروی های کم کیفیت نیز خودروسازان با آه و نفرین مردم مواجه شده اند. 

سه: نا امیدشدن و فرار نخبگان
بخشی از نخبگان جوان کشور با مشاهده بی اعتنایی خودروسازان به ظرفیت ها و یا دستاوردهای آنان، قطعاً نسبت به صنعت خودروسازی کشور نگاه منفی پیدا می کنند و چه بسا برخی از آنها با پیشنهادها و همچنین امکاناتی که برای استفاده از ظرفیت و دانش آنها در برخی کشورهای صاحب نام این حوزه  وجود دارد، به فکر مهاجرت بیفتند. برخی دیگر از نخبگان نیز وارد حوزه خودرو نمی شوند و با وارد شدن در سایر حوزه ها، چه بسا استعدادهای آنها هم در این مسیر بسوزد.

چهار: تزریق مفهوم «ما نمی توانیم» به درون جامعه
امروز خودروسازی بعد از گذشت چند دهه، برای ما تبدیل به نماد « ما نمی توانیم » و عقب ماندگی شده و موجب ناامیدی مردم می شود. این در حالی است که پیشرفت قابل توجه کشورمان در حوزه های گوناگون علمی و غیرعلمی، با وجود همه فشارها و تحریم ها، موجب تحیر آمریکا و غرب شده است. اساساً انقلاب اسلامی آمده است که این روحیه خودتحقیری و عقب ماندگی را از بین ببرد.

پنج: بازی با آبروی ایران در سطح جهانی
کشور ما از جهاتی به عنوان کشوری منحصر به فرد در دنیا شناخته می شود. همچینین علاوه بر ابرقدرت منطقه بودن، به دلیل پیشرفت های شگرف خود در عرصه های گوناگون، در مسیر تبدیل شدن به یکی از کشورهای ابرقدرت دنیا قرار دارد؛ بنابراین، وضعیت خودروسازی ایران و خودروهایی که در کشورمان به مردم عرضه می شود، موجب می شود که با آبروی ما بازی شود و در این زمینه از کشورهای قدرتمند، عقب بمانیم و یا حتی مورد تمسخر قرار بگیریم.
 
شش: بی اعتماد کردن مردم نسبت به حاکمیت
با ادامه روند فعلی، دود سوء مدیریت و عقب ماندگی در حوزه خودروسازی، به چشم حاکمیت خواهد رفت؛ زیرا هر چقدر که حاکمیت برای حمایت از صنعت خودروسازی آبرو گذاشته است، متأسفانه خودروسازان این رشته ها را پنبه کرده اند؛ این موضوع، موجب می شود که مردم احساس کنند حاکمیت پشت آنها قرار ندارد و حال اینکه حاکمیت برای کسب رضایت مردم و پیشرفت کشور است که در این سال ها از خودروسازان حمایت کرده است. 

هفت: بدنام کردن و تحقیر تولید داخلی
یکی از ضروریات پیشرفت اقتصادی و قدرتمند شدن هر کشور، ثبات و رشد تولید داخلی آن کشور است؛ از همین رو، در همه جای دنیا سعی می شود در قالب وضع قوانین، ارائه تسهیلات، وضع تعرفه بر کالاهای وارداتی و ... به تولید داخلی کمک کنند.

متأسفانه امروز خودروسازان به دلیل عرضه خودروهای تاریخ مصرف گذشته و عقب ماندن از خودروسازی روز دنیا، دیگر زبانزد خاص و عام هستند. وقتی در حوزه های گوناگون، سخن از بومی سازی و تولید داخلی می شود، با تعریض عده ای روبرو می شویم و سریع پای خودروسازی به میان می آید و مانند پتک بر سر تولید داخلی زده می شود. 

در هر صورت، ضروری است که دولت و مجلس شوری اسلامی هر چه زودتر نسبت به وضعیت بغرنج خودروسازی کشور، اقدامات جدی تر و اساسی انجام دهند؛ ضمن اینکه نهادهای نظارتی نیز از نقش خود غافل نشوند و بدون هر گونه مماشات با متخلفان این حوزه برخورد کنند.

بیشتر بخوانید:
خودروسازان تا چه زمانی اجازه دارند آبروی تولید داخلی را ببرند؟
رئیس پلیس راهور: ایربگ هیچ خودرویی در حادثه بهبهان باز نشد
با قیمت خودروی خارجی، خودروی ناایمن به مردم ندهید
برخی خودرو‌ها اگر تندتر بپیچید؛ چرخ خودرو باز می‌شود
سلیمی: خودروسازان ۲۵ هزار نفر نیروی مازاد دارند
مگر می‌شود خودروی صفر کیلومتر بعد از تحویل نقص داشته باشد؟
از تغییر چشم و ابرو تا جراحی خودروهای منقرض خارجی
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


حمیدرضا
Iran, Islamic Republic of
خیلی از جونای با استعداد هستن که میتونن خودروهایی به مراتب بهتر از پراید و سمند بسازن.
Iran, Islamic Republic of
ضروری است که دولت و مجلس شوری اسلامی هر چه زودتر نسبت به وضعیت بغرنج خودروسازی کشور، اقدامات جدی تر و اساسی انجام دهند؛....
Iran, Islamic Republic of
.....
رضايي ع ر
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
کی قراره مساله خودرو برای همیشه حل بشه! جوونیمون رفت .
Iran, Islamic Republic of
ماشین سه سال پیش که سی تومن بود را حالا سیصد تومن باید بدیم و تازه بی کیفیت تر از قبل .
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
ایا با افزایش قیمت خودرو که یکی دو ماه پیش انجام شد و قیمت خودرو را افزایش دادن-قیمت حاشیه بازار کاهش یافت یا افزایش؟
Iran, Islamic Republic of
احسنتم به این موارد اضافه کنید شکاف طبقاتی بین کارگران این خودروسازی ها.
Iran, Islamic Republic of
به عنوان نمونه یکی از کارگران ایران خودرو موقع معامله ملک با ما برگه دریافت وام 2.5 میلیاردی خود از ایران خودرو رو نشون داد و با کمال ناباوری دیدیم که این شرکت خودروسازی به علت درآمد فوق نجومی خود، به کارگران اینقدر وام میده،.!!
Iran, Islamic Republic of
صنعت خودرو در ایران به نوعی صنعت برداشت محترمانه از جیب مردم است!!
Iran, Islamic Republic of
فعلا ما در خودروسازی نمیتوانیم رو به خوبی صر ف کنیم
United States
برداشتن از جیب مردم با رضایت آنها با منت !!!
Germany
الحمدالله کارکنان خودروسازها بویژه مدیران، راضی و پولدار شدند و بقیه مسایل مهم نیستند...
Iran, Islamic Republic of
عامل تزریق روحیه ما نمی توانیم در جامعه
Iran, Islamic Republic of
......
Iran, Islamic Republic of
تولیدخودروتوسط ۲شرکت ایرانخودرو،وسایپابه قدری هزینه براست مثل اینکه سیگارت راباصددلاری روشن کنی!
Iran, Islamic Republic of
چرابایدیک ایرانی قیمت خرید یک تویوتا راپرداخت کندولی پرایدوپژو۴۰۵و...سوارشوداین مسله نیازبه تحقیق وتفحص وبررسی نداره بلکه بایدغده سرطانی جراحی وقطع نمود
احمدرضا
United Arab Emirates
صنعت خودرو مثل یه آدم ناتوانه که دولت حداقل 43 ساله داره از این صنعت حمایت میکنه ولی نتونسته خودشو در سطح دنیا بالا بکشه و رقابت کنه..
احمد
Iran, Islamic Republic of
تنها راه حل مشکلات عدیده خودروسازان، آزاد نمودن ورود خودرو از خارج است....
علیرضا
Iran, Islamic Republic of
. ایران خودرو و سایپا تخریب شود وگرنه همان آش و کاسه خواهد بود!!!!.
فهیم
Iran, Islamic Republic of
......
بابک
Iran, Islamic Republic of
چرا ۸ تا پس چن تا هزار تا .
علی
Iran, Islamic Republic of
اززمان هاشمی اسحاق جهانگیری تله ای درخودروسازی کارگذاشته که نمی توان ازآن عبورکرد.
رضايي ع ر
Iran, Islamic Republic of
مين گذاري شده !!؟.
Iran, Islamic Republic of
....
عذاب الهی
Iran, Islamic Republic of
به امید تیر غیب الهی بر مافیای خودروسازان .
رضايي ع ر
Iran, Islamic Republic of
.......
Iran, Islamic Republic of
پرچم جهان نیوز بالاست
کم دیدم حتی سایتای انقلابی به این مسائل بپردازه اما جهان دمت گرم
واقعا تعارف نداره