کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

در حاشیه پویش رای پایین به اینستاگرام؛

حمله‌ای که به راحتی خنثی شد!/ درس عبرت دوباره «اینستاگرام» و «گوگل‌پلی» به ما و مسئولان

21 دی 1400 ساعت 8:43

سیاست ها و راهبردهای کلان یک پلتفرم، موضوعی نیست که مدیران آن به همین سادگی از کنار آن بگذرند؛ علاوه بر اینکه با یک فشار از مقامات آمریکایی و یا تحریم، یک پلتفرم آمریکایی به راحتی همه تعهدات خود را زیر پا می‌گذارد.


گروه سیاسی جهان نیوز، رضا صفری: پس از آنکه اخیراً مقام معظم رهبری به حذف گسترده محتوای مربوط به سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی در فضای مجازی و به تبع آن، نوع مدیریت فضای مجازی کشور اعتراض و این اقدام را مایه تنبیه و تنبه ذکر کردند، برخی پیشنهاد دادند که برای ضربه زدن به اینستاگرام، کاربران طی اقدامی هماهنگ به Google Play مراجعه کنند و به شبکه اجتماعی مذکور امتیاز پایین بدهند. هر چند این اقدام در ابتدا با شور و شعف خاصی توسط کاربران دنبال شد و نتایج اجمالی هم به دنبال داشت، اما با گذشت زمان مشخص شد که مسأله بسیار فراتر از این حرف هاست.

چند نکته در این باره قابل بیان است:
 
یک: این نوع اقدامات کاربران را از این منظر که تا اندازه ای موجب به وجود آمدن تنفر عمومی نسبت به یک پلتفرم می شود و یا اینکه در حد خود یک موج رسانه ای - هر چند کوتاه مدت – می تواند به وجود آورد، نمی توان به طور کلی رد کرد؛ همچنین این اقدام به نوعی موجب هم افزایی و حرکت رو به جلوی کاربران ایرانی نسبت به گذشته بود؛ اما در حقیقت، یک نوع مسکّن و واکنش برآمده از خدشه دار شدن احساسات است و درمان مسأله در جای دیگری وجود دارد.


 
دو: واکنش های مثبتی که در شبکه های اجتماعی و پیامرسان ها در مورد کاهش امتیاز اینستاگرام صورت می گرفت، در حقیقت با توجه به حبابی بود که در Google play برای کاربران ایرانی ایجاد شد؛ یعنی اینکه امتیاز آن در ایران به شدت پایین آمده بود، اما هم اکنون می بینیم که امتیاز کلی اینستاگرام همچنان در جای خود باقی مانده است؛ زیرا حمله کاربران به امتیاز اینستاگرام در Google play محدود به ایران بود و گسترش جهانی پیدا نکرد. این را هم اضافه کنیم که برخی رسانه ها نیز گزارش دادند که Google play برای برای کمک به اینستاگرام دست ‌به کار شد و بعضی نظرات کاربران حذف شده است!
 
سه: اگر با این نوع اقدامات، سهام و ارزش یک پلتفرم به طور قابل توجهی سقوط کند و یا آن پلتفرم عذرخواهی کند – که متأسفانه چنین چیزی هم اتفاق نیفتاده است – بازهم هیچ تضمینی وجود ندارد که دوباره چنین اتفاقاتی رخ ندهد.

همچنین باید توجه کرد که قطعاً بمباران تولید و نشر محتوا در مورد شهید حاج قاسم و مکتب او، در ایام سالگردش قابل مقایسه با غیر آن نیست؛ بنابراین حتی به فرض عذرخواهی اینستاگرام هم نمی توان دوباره به آن ایام برگشت و این شبکه اجتماعی در موقع مناسب وارد شده و جلوی ضریب و همه گیری محتوا را گرفته است. ضمن اینکه بسیاری از حساب های کاربری هم که برایشان زحمت کشیده شده بود، قلع و قمع شدند.

چهار: نکته دیگر این است که سیاست ها و راهبردهای کلان یک پلتفرم، موضوعی نیست که مدیران آن به همین سادگی از کنار آن بگذرند؛ علاوه بر اینکه با یک فشار از مقامات آمریکایی و یا تحریم و مانند آن، یک پلتفرم آمریکایی به راحتی همه تعهدات خود را زیر پا می گذارد، چه برسد به پلتفرمی نظیر اینستاگرام که هیچ تعهدی به ما نداده و برخی مسئولان و نمایندگان در گذشته با سخنان و رفتارهای نسنجیده خود، برایش به رایگان و با چک سفید امضاء، فرش قرمز پهن کرده اند!
 
پنج: سخن پایانی اینکه، مهرماه سال 98، مقام معظم رهبری در مراسم دانش‌آموختگی دانشجویان دانشگاه امام‌حسین(ع)، نکات بسیار راهبردی در مورد استفاده از ابزارها از جمله فضای مجازی فرمودند: «ابزار بایستی پیشرفته باشد؛ بایستی ناوابسته باشد؛ ابزار مال خود شما باید باشد؛ خود شما بایستی ابزار را به وجود آورده باشید، تولید کرده باشید، ابداع کرده باشید؛ به معنای حقیقی کلمه مالک ابزار باید باشید. [ابزار] به‌روز باید باشد ...  مسئله‌ی فضای مجازی، امروز جزو ابزارها است؛ مسئله‌ی بازی جنگ، امروز جزو ابزارها است؛ به اینها بایستی توجّه کنید».
 
 اگر می خواهیم در دنیا اثرگذار باشیم، قطعاً باید رسانه خود را داشته باشیم؛ در غیر اینصورت دیدیم که حتی در داخل کشورمان هم صدایمان به خودمان نمی رسد ! زیرا از هزاران کیلومتر آن طرف تر برای ما تعیین تکلیف می کنند!

البته این سخن به معنای کشیدن حصار به دور خود نیست؛ زیرا منافاتی ندارد که یک پلتفرم ایرانی با کیفیت، هم در داخل کشور و هم در سطح بین المللی مورد استفاده قرار گیرد. همانگونه که «تیک تاک» چینی تا قلب آمریکا نفوذ کرد. از همین رو باید از ظرفیت کشورهای فارسی زبان، جبهه مقاومت و منطقه غرب آسیا، مسلمانان دنیا و حتی کشورهای غیر اسلامی در مقابله با دیکتاتوری رسانه های آمریکایی استفاده کرد و با برنامه ریزی و هم افزایی با سایر کشورها، پلتفرم های پاک را در سراسر جهان گسترش داد. 

در هر صورت امیدواریم که این نوع اقدامات اینستاگرام، درس عبرتی برای برخی مسئولین و نمایندگان مجلس باشد تا از رویه گذشته و انفعال دست بردارند.


کد مطلب: 788146

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/report/788146/حمله-ای-راحتی-خنثی-درس-عبرت-دوباره-اینستاگرام-گوگل-پلی-مسئولان

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com