کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

روایت هفته چهاردهم لیگ برتر؛

هفتهٔ شیرینِ فرهاد/ توقف نابهنگام یحیی/ سپاهان در یک قدمی پرسپولیس/ ادامه هیجان در نیم‌فصل دوم

19 دی 1400 ساعت 14:13

در مهم‌ترین دیدار‌های هفته چهاردهم لیگ برتر، سرخ پوشان تهرانی مقابل قعرنشین جدول متوقف شدند و آبی پوشان پایتخت نیز با نتیجه سه بر ۲ مس رفسنجان را شکست دادند و فاصله‌ خود را با پرسپولیس بیشتر کردند.


گروه ورزشی جهان نیوز، ابراهیم جاگرانی: پرسپولیس بعد از چهار پیروزی پیاپی با یک تساوی غیرمنتظره با قعرنشین جدول، خیال استقلال را برای قهرمانی نیم فصل راحت کرد، سپاهان هم با شکست فولاد به یک قدمی سرخ ها رسید تا هیجان بالای جدول در نیم فصل بعدی هم ادامه داشته باشد.

روایت بازی‌های این هفته (18 دی‌ماه 1400):

نساجی مازندران 1 ـ 0 ذوب‌آهن اصفهان/ ساری، اصفهان، مشهد؛ ببرها فعلاً نمی‌بازند
قائم‌شهری‌ها که این فصل به دلیل تعمیرات ورزشگاه وطنی قائمشهر نتوانسته‌اند در خانه میزبان حریفان خود باشند، بعد از نقش‌جهان اصفهان، این هفته؛ ورزشگاه امام رضا(ع) مشهد را برای بازی خانگی این هفته‌ی خود انتخاب کردند تا اولین بازی هفته در این ورزشگاه برگزار شود.

ببرهای مازنی با این وجود، بعد از شکست برابر سپاهان در هفته هفتم، رنگ شکست ندیده‌اند و این هفته هم توانستند نوار دو پیروزی تیم تارتار در دو هفته اخیر را با گل دقیقه 47 ایوب کلانتری پاره کنند. بعد از این گل اصفهانی‌ها هر چه زدند به دروازه‌بان و دفاع و تیرک خورد و به تور نخورد تا بازی با همین نتیجه تمام شود. با این نتیجه نساجی 19 امتیازی شد و دو رتبه بالاتر آمد و در جایگاه هشتم قرار گرفت و ذوب‌آهن هم که هفته قبل به رتبه تک‌رقمی رسیده بود دوباره به رتبه دهم رفت.

فجر شهیدسپاسی شیراز 1 ـ 1 تراکتورسازی تبریز/ همچنان فانوس به دست
مصاف دو تیم شناخته شده اما فانوس به‌دست لیگ امسال با تساوی و تقسیم امتیاز به پایان رسید تا هر دو با 12 امتیاز همچنان در رتبه سیزدهم و چهاردهم جدول باقی بمانند. نه پنج تغییر کلانتری در ترکیب شیرازی‌ها توانست آن‌ها را بعد از 9 هفته به پیروزی برساند و نه دو تغییر سولدو و واگذاری تراکتور به مس سونگون توانست به این تیم شوک وارد کند تا بعد از سه شکست پیاپی به پیروزی برسد. در این دیدار سرد و کم موقعیت، حسین مهربان در دقیقه 64 و رضا دهقانی در دقیقه 77 برای دو تیم در حافظیه گلزنی کردند.

پدیده مشهد 1 ـ 1 پرسپولیس تهران/  مساوی بی وقت
در روزی که پرسپولیس به نظر می‌رسید پس از چهار برد متوالی کار سختی برابر قعرنشین سه امتیازی جدول نداشته باشد، با تکرار نتیجه برگشت فصل قبل، باز هم دو امتیاز را در حساس‌ترین زمان نیم‌فصل به یک تیم انتهای جدولی تقدیم کرد. یک بازی و یک نیم‌فصل دست‌نخورده تا پایان ماراتن بیست‌ویکم لیگ برتر کشور باقی مانده و فاصله امتیازات هم زیاد نیست، اما یحیی به‌خوبی می‌داند رقبای او چه تدارک و انگیزه‌ای برای ممانعت از دبل هتریک او و تیمش در قهرمانی دارند، این امتیاز از دست دادن‌های راحت، شاید امسال به‌راحتی قابل جبران نباشد.

این بازی در حالی در ورزشگاه ثامن مشهد برگزار می‌شد که ورزشگاه مجهز امام رضا(ع) این شهر در همین روز برای میزبانی نساجی از ذوب‌آهن در اختیار مازنی‌ها قرار گرفته و صدای پدیده‌ای‌ها را درآورده بود. گل اول را مسعود زائرکاظمی بازیکن پدیده دقیقه 32 با ضربه سر به اشتباه وارد دروازه خودی کرد و دقیقه آخر همین نیمه، احسان حسینی بازیکن قرضی پرسپولیس در پدیده هم موفق شد با ضربه سری که گویا به سر وحید امیری هم ساییده شد، دروازه لک و پرسپولیس را باز کند.

پرسپولیس با این مساوی 29 امتیازی شد و همچنان دوم است اما فاصله یک امتیازی‌اش با رقیب سنتی در صدر جدول به سه امتیاز رسید و سایه سپاهان را در یک امتیازی خود حس می‌کند. پدیده هم با اختلاف هفت امتیازی با تیم بالای خود، همچنان در قعر جدول منتظر معجزه است.



پیکان تهران 1 ـ 1 آلومینیوم اراک/ مصاف ناقص گلرهای دوقلو
تیم‌های پنجم و ششم لیگ‌برتر فوتبال کشور برای رسیدن به رتبه چهارم، در ورزشگاه پاس قوامین (دستگردی) به مصاف هم رفتند و نتایج هفته قبل و بازی برگشت فصل گذشته این دو تیم تکرار شد. در روزی که حتی رسول خطیبی هم معتقد بود شاگردان مجتبی حسینی در پیکان بازی بهتری نمایش گذاشتند و می‌توانستند پیروز این دیدار باشند؛ با گل دقیقه 31 علیرضا کوشکی از آلومینیوم جلو افتادند اما امیر نوری در دقیقه 75 با جبران این گل، تیم اراکی را از دومین شکست فصل نجات داد تا با شکست مس، 23 امتیازی شود و جای رقیب رفسنجانی در جایگاه چهارم قرار بگیرد. پیکان هم با 21 امتیاز در همان مکان ششم هفته قبل خود باقی ماند.

در روزی که داوران از سیستم رادیویی برای ارتباط با هم بهره می‌بردند، روح‌الله شریفی دقیقه 45 برخورد توپ با دست بازیکن آلومینیوم را پنالتی تشخیص داد اما بلافاصله رأی‌اش را تغییر داد تا صدای اعتراض پیکانی‌ها بلند شود.

دیگر اتفاق این بازی اینکه؛ حسین پورحمیدی دروازه‌بان آلومینیوم در روزی که فرهاد مجدکرمانشاهی به‌جای برادر دوقلویش حسن؛ درون دروازه پیکان ایستاده بود؛ نتوانست کلین‌شیت دیگری ثبت کند، حسینی و کنت دیگر رقبای او در صدر جدول بهترین گلرهای این فصل هم مثل او در این هفته نتوانستند دروازه تیم‌شان را بسته نگه دارند تا هر سه با همان هشت کلین‌شیت فعلاً در بالای این جدول کنار هم حضور داشته باشند.

گل‌گهر سیرجان 1 ـ 0 هوادار تهران/ صدای پای ژنرال
قلعه‌نویی با اینکه معتقد است تیمش همان 27 امتیاز پیش از کسر هفت امتیاز انضباطی از سه بازی را دارد، اما باز با تمام وجود برای پیروزی و جبران این هفت امتیاز تیمش را وارد زمین می‌کند. آن‌ها در حالی دومین پیروزی پیاپی خود را پس از دو تساوی، برابر هوادار به‌دست آوردند که این تیم در شش بازی بدون شکست گذشته خود تنها دو گل از پرسپولیس دریافت کرده‌ و در چهار بازی اخیر خود هم گل نخورده بود.

سرمربی با تجربه گل‌گهر می‌گوید در این سالی که با تیم سیرجانی بوده، هیچ تیمی در خانه و بیرون از خانه به اندازه هوادارِ عنایتی به تیمش فشار نیاورده است، عنایتی‌ای که این بازی با وجود پارگی رباط صلیبی؛ دست به عصا نود دقیقه کنار زمین تیمش را هدایت کرد. تنها گل بازی را امین پورعلی کاپیتان گل‌گهر به ثمر رساند، این هافبک‌مهاجم تا اینجای لیگ، با سه گل و دو پاس گل، گلزن‌ترین و از بهترین کاپیتان‌هاست. با گل سه امتیازی او تیمش یک پله‌ی دیگر به صدر و جمع مدعیان نزدیک‌تر شد و با 20 امتیاز در رتبه هفتم قرار گرفت، هوادار هم با این شکست یک رتبه پایین‌تر رفت و با همان 14 امتیاز در رده دوازدهم جدول ایستاد.

صنعت نفت آبادان 2 ـ 0 نفت مسجدسلیمان/ شهرآورد نفتی
آبادانی‌ها بعد از اعتصاب این هفته خود بابت نداشتن هیچ دریافتی مالی در سیزده بازی گذشته، توانستند تیم هم‌نام و هم‌استانی خود را در یک شهرآورد خوزستانی دیگر با سر زیبای دقیقه 14 طالب ریکانی و شوت زیبای محمود مطلق‌زاده در دقیقه 78 با همان نتیجه بازی رفت فصل قبل در خانه شکست دهند و با 16 امتیاز یک پله دیگر از انتهای جدول فاصله بگیرند و به رتبه یازدهم برسند.

کمالوند بعد از یک پیروزی و تساوی برابر فجر و نساجی از تماشای نفت متفاوت در بازی‌های بعد سخن گفت، بعد از این وعده او ابتدا دو بر صفر به گل‌گهر باخت و این هفته هم با همین نتیجه شهرآورد نفتی خوزستان را واگذار کرد تا در رتبه یکی مانده به انتهای جدول با 11 امتیاز باقی بماند. او و شاگردانش البته کمی هم بدشانس بودند که دو ضربه عیدی و نقی‌زاده در ابتدا و انتهای بازی به تیرک خورد و وارد دروازه صنعت نشد.
 

سپاهان 2 ـ 1 فولاد خوزستان/ بازی زیبا؛ نتیجه دلخواه
هفته گذشته نوشتیم که موتور سپاهانِ لیگ بیستم بعد از مصاف با پدیده و البته شکست در آن بازی روشن شد، اتفاقی که به نظر می‌رسد امسال هم درست در همان هفته سیزدهم اما با پیروزی برابر این تیم مشهدی پس از سه شکست متوالی اصفهانی‌ها دارد رقم می‌خورد. برای سپاهان نویدکیا بازی با فولادِ سخت و پدیده‌ی قعر تفاوتی ندارد و او بازی دلپذیری از خود به نمایش می‌گذارد، هرچند روبروی شکست‌های این تیم عدد پنج حک شده باشد.

امید نورافکن و سروش رفیعی مردان همه کاره‌ی سپاهان در این بازی بودند، هم گل زدند و هم به هم پاس گل دادند، سروش نیمه اول و دقیقه 35 بعد از 13 پاس هم‌تیمی‌هایش گل اول و امید نیمه دوم و دقیقه 56 با دو سه دریبل و شوتی زیبا گل دوم طلایی‌پوشان اصفهان را به ثمر رساند تا انتقام شکست 5 بر 4 این تیم در یک‌چهارم جام حذفی گذشته از فولاد گرفته شود.

تک گل فولادی‌ها هم پاتوسی در دقیقه 60 در نبود پریرا از روی نقطه پنالتی به ثمر رساند. فولاد البته در همان ابتدا هم می‌توانست از سپاهان جلو بزند اما ساسان انصاری قدر اشتباه کنت دروازه‌بان اتریشی سپاهان را ندانست و توپش به تیرک دروازه خورد تا نکونام اعتراف کند که برای قهرمانی به داشتن ستاره نیاز است نه بازیکنی که فرصت مسلّم را به تیر بزند!

این چهارمین شکست فولاد بود، آن‌ها چهار بازی اخیر رنگ برد ندیده‌اند و حالا با همان 18 امتیاز از رتبه هفتم به رتبه نهم سقوط می‌کند. سپاهان هم با مساوی پرسپولیس، خود را به یک امتیازی این تیم و چهار امتیازی صدر جدول رساند و در همان جایگاه سوم هفته قبل خود باقی ماند.

استقلال تهران 3 ـ 2 مس رفسنجان/ نیم فصل شیرین فرهاد
قبلاٌ نوشتیم پای مس که در میان باشد؛ باید منتظر بازی پرگل باشیم، بازی شاگردان ربیعی در هفت دیدار قبلی با وجود مساوی بدون گل برابر فجر، به‌طور میانگین بالای سه گل در هر مسابقه داشته است. فوتبال روان و هجومی این تیم؛ آن‌ها را تا دیروز در کنار پرسپولیس و امروز با استقلال در صدرِ بیشترین گل زده قرار داده است، هرچند با این شکست یک رتبه پایین‌تر رفتند و با 22 امتیاز در جایگاه باز هم خوبِ پنجم ایستادند.


استقلال که دوازده هفته اول لیگ تنها دو گل از حریفان آن هم نه در جریان بازی که از روی پنالتی و ضربه ایستگاهی و در خارج خانه خورده بود، برابر این مس دو بار دروازه‌اش در خانه باز شد و خوش شانس بود که پیروز از زمین خارج شد. گل پنالتی دقیقه 9 کوین یامگا را گادوین منشاء در همان نیمه اول و دقیقه 34 با یک پنالتی دیگر پاسخ داد. سومین پنالتی هم سهم استقلال بود و دقیقه 60 بار دیگر بازیکن فرانسوی استقلال در حضور ورویا غفوری توپ را به تور دروازه نوشی‌صوفیانی چسباند. مجیدی که ترس از دست دادن دوباره پیروزی در دقایق پایانی داشت و هنوز از انتقادات هفته قبل خارج نشده بود؛ با چند تعویض سعی کرد زیاد عقب‌نشینی نکند، امین قاسمی‌نژاد یکی از این تعویضی‌ها بود که توانست به‌خوبی از اشتباه عقیل کعبی و پاس به دروازه‌بان او بهره ببرد و اولین گلش با پیراهن استقلال و گل سوم این تیم را در دقیقه 87 به ثمر برساند. ارزش این گل قاسمی‌نژاد وقتی مشخص شد که مس و محمدرضا حسینی در دقیقه 91 نشان دادند انتقاد منتقدین و ترس مجیدی بیراه نبوده است و دروازه استقلال را برای بار دوم باز کردند تا استقلال سنت شکنی نکند و باز هم بعد از دقیقه نود یک گل دیگر دریافت کند.

حسینی هرچند در این بازی کلین‌شیت نکرد اما با چند واکنش خوب، نقش پررنگی در پیروزی تیمش داشت، مجید علیاری هم در آن‌طرف برای تیمش پنالتی گرفت، شوت سرکش خطرناکی زد و یک توپ هم به تیرک دروازه استقلال زد و فقط یک گل کم داشت تا درخشش او کامل شود. منشا و یامگا هم با پنالتی‌های این روز، با هشت و شش گل در صدر جدول گلزنان ایستادند.

بازی‌های هفته آخر نیم‌فصل (پانزدهم):
در هفته پایانی نیم‌فصل، استقلال که قهرمانی‌اش تقریباً مسجل است برای مصاف با نفت به مسجدسلیمان می‌رود، سپاهان با امید به تساوی یا باخت پرسپولیس با آلومینیوم در اراک بازی می‌کند تا شاید بتواند نائب‌قهرمان نیم‌فصل بشود، سرخ‌های پایتخت برای تثبیت دومی خود یا نزدیک شدن به صدر جدول در خانه میزبان فجر هستند، مس و پیکان دیدار جذابی در رفسنجان برگزار می‌کنند، ذوب‌آهن و گل‌گهر در اصفهان با هم دیدار می‌کنند، تراکتور برای نجات از محدوده خطر با نساجی در تبریز بازی می‌کند، هوادار و صنعت برای فاصله گرفتن از منطقه سقوط به مصاف هم می‌روند و در نهایت فولاد و پدیده هم در اهواز با هم دیدار می‌کنند.

همه بازی‌های هفته چهاردهم لیگ برتر فوتبال کشور شنبه 18 دی‌ماه 1400 برگزار می‌شود. پرسپولیس و فولاد ساهت 17 میزبان حریفان خود هستند و سایر بازی‌ها ساعت 15 برگزار می‌شود.


کد مطلب: 787976

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/report/787976/هفته-شیرین-فرهاد-توقف-نابهنگام-یحیی-سپاهان-یک-قدمی-پرسپولیس-ادامه-هیجان-نیم-فصل-دوم

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com