جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۲
۱۵
آیا محصولات صادراتی ایران سمی هستند؟

از تردید در امنیت غذایی مردم تا سنگ اندازی در تجارت با همسایگان/ آشنا هم وارد شد!

چهارشنبه ۸ دی ۱۴۰۰ ساعت ۱۳:۴۸
کد مطلب: 786649
درحالی که دولت آیت الله رئیسی صادرات کالاهای ایرانی به کشورهای مختلف از جمله همسایگان را تسهیل کرده است، برخی با خبرپراکنی‌های عمدتا جعلی سعی در ایجاد خدشه در امر تجارت بین الملل ایران دارند.
از تردید در امنیت غذایی مردم تا سنگ اندازی در تجارت با همسایگان/ آشنا هم وارد شد!
گروه سیاسی جهان نيوز: دولت آیت الله رئیسی در بخش اقتصادی خصوصا تجارت بین الملل برنامه مدونی را طرح ریزی کرده است. استفاده از ظرفیت‌های منطقه یکی از همین موارد است که کارشناسان بسیاری بر روی آن تاکید دارند. تنها در همسایگی ایران که کشورهای پرشماری با جمعیت زیادی حضور دارند، بازار 400 میلیونی وجود دارد که استفاده و بهره‌بردای از این پتانسیل می‌تواند اقتصاد هر کشوری را زیر رو و شکوفا کند.

 علاوه بر اینکه کشورهای منطقه بازار پر رونقی دارند، از سوی دیگر در بخش‌های مختلف صنعتی، کشاورزی و ... چنان پیشرفته نیستند تا بتوانند نیاز خود را رفع کنند. از این رو با توجه به اینکه کشورمان در حوزه‌های مختلف با نیروهای نخبه و حرفه ای می تواند ظرفیت‌های تولید بالایی را بوجود بیاورد، در این راستا عدم اعتنا به بازار همسایگان یک نقیصه بزرگ در حوزه تجارت بین‌الملل محسوب می‌شود. مسئله‌ای که متاسفانه در دولت قبل با همه تاکیدات فعالان اقتصادی و کارشناسان ذی ربط مورد توجه قرار نگرفت و همه تخم مرغ‌ها در سبد آمریکا و اروپا چیده شد و ماحصل آن برجامی بود که تا به امروز مذاکرات آن تداوم دارد اما نتایج خاصی در بر نداشته است.

اگر نگاهی به سفرهای خارجی آیت الله رئیسی و پیمان‌ها و تفاهم نامه‌های بین المللی که دولت جدید در چند ماهه حضور خود در  پاستور انجام داده بیندازیم به راهبرد گسترش تجارت بین الملل دولت سیزدهم پی می‌بریم. اگر به برخی از کشورهای همسایه مانند ترکیه نگاهی بیندازیم به وضوح مشاهده می‌کنیم که به چه میزان اقتصاد منطقه و همسایگان این کشور در رونق گرفتن بازار و اقتصاد ترکیه نقش داشته است و این کشور از هیچ فرصتی برای ایجاد ظرفیت‌های اقتصادی بالا در منطقه خاورمیانه چشم پوشی نمی کند.

اما  اتفاقی این روزها رخ داده است که به نظر می رسد یک شیطنت رسانه‌ای و جریانی خاص پشت آن قرار دارد که با تخریب وجهه تولیدات داخلی سعی دارد این راهبرد اقتصادی را زمین بزند. در همین رابطه اخیرا خبرپراکنی درباره برگشت خوردن برخی محموله‌های کشاورزی کشورمان که به همسایگان صادر شده در دستور کار برخی از رسانه‌ها و همچنین افرادی در شبکه‌های اجتماعی قرار گرفته است اما وقتی به اصل موضوع مراجعه می کنیم بعضا یا این موارد تکذیب یا مطرح می شود که جزئیات ماجرا چیز دیگری بوده است.

در همین رابطه،«مجید محمدنژاد»، رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و ترکمنستان درباره برگشت خوردن محموله سیب زمینی عنوان کرد: «من تعجب می‌کنم برخی رسانه‌ها اظهاراتی را به نقل از اتحادیه بار فروشان مشهد منتشر می‌کنند که اصلا در صلاحیت این فرد نیست که بگوید سیب زمینی ایران از ترکمنستان برگشت خورده  است. ما در ماه‌های اخیر هیچ سیب زمینی به مقصد ترکمنستان صادر نکردیم که برگشت بخورد!»

بررسی‌های صورت گرفته نشان می‌دهد تنها گزارش شده یک کامیون سیب زمینی از کشور دیگر یعنی ازبکستان نه به خاطر مسائل بهداشتی بلکه به سبب برخی استاندارد مربوط به بار کمی در ارسال این محموله به این کشور با تاخیر مواجه شده است.

در همین رابطه، سخنگوی گمرک ایران با اشاره به برگشت سیب زمینی از ازبکستان گفت که حدود دو ماه پیش یک محموله ۵۰ تنی که از مسیر ترکمنستان به مقصد ازبکستان ترانزیت شده بود، به دلیل حجم بیش از استاندارد خاکی که دور سیب زمینی‌ها بود، برگشت خورد اما در ادامه طی مذکرات صورت گرفته محموله برگشتی به حالت استاندارد درآمده و مجددا به ازبکستان صادر شده است.

همچنین در آذرماه سال جاری خبری درباره برگشت خوردن محموله کیوی منتشر شد که ذیل آن عنوان می شد این کیوی‌ها دارای سموم تشخیص داده شدند که در این رابطه، «حسین سعیدی» مدیرکل گمرک شهید باهنر بندرعباس در خصوص واقعیت ماجرای برگشت محموله ۲۰ تنی کیوی گفت: خبر منتشر شده در برخی خبرگزاری‌ها مبنی بر برگشت این محموله کیوی از امارات صحیح نیست و اصلاً این محموله به امارات صادر نشده است.

وی افزود: در روزهای قبل محموله ۲۰ تنی کیوی به گمرک شهید باهنر بندرعباس وارد شد که به علت نداشتن مجوز قرنطینه، گمرک از صادرات آن جلوگیری کرد و محموله را به مبدا بازگشت داد.

«عبدالرضا اشرف منصوری» مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان هم داشتن مجوز گواهی بهداشت گیاهی را مجوز لازم برای صادرات میوه به خارج عنوان کرد و گفت: «در بازدیدی که از این محموله انجام شد به علت مشاهده آفت در محصول، از دادن گواهی بهداشت گیاهی و در نتیجه از صادرات محصول جلوگیری شد.»

جالب اینجاست که این اخبار به صورت چند منظوره در برخی رسانه‌ها و شبکه های اجتماعی منتشر می شود و ضدانقلاب و معاندان در چندین حوزه علیه کشورمان از آن سوء استفاده می کنند. نه تنها موضوع صادرات ایران در برخی از این اخبار ضدو نقیض با شیطنت هدف قرار می گیرد، بلکه برخی از شرکای تجاری ایران مانند چین نیز در این حوزه باخبرسازی منفی مورد حمله قرار می گیرند.

در همین راستا، «مجیدرضا حریری»، رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین در گفت و گویی نسبت به خبرپراکنی‌های منفی درباره صادرات محصولات کشاورزی گفت: واردات تمامی سموم و محصولات مرتبط با حوزه کشاورزی با مجوز سازمان غذا و دارو و وزارت جهاد کشاورزی انجام می‌شود و ادعای استاندارد نبودن سموم و نسبت دادن آن به کارخانه سازنده نمی‌تواند درست باشد.

وی افزود: اینکه مثلا ممکن است باقی مانده سم در محصول بیش از حد مجاز باشد چه ربطی به کارخانه سازنده آن دارد؟ شما سم را از آمریکا یا بنگلادش هم وارد کنید، ممکن است همین اتفاق بیفتد. گاهی مشکل از سم نیست و مواد موثره استفاده شده در محصول کشاورزی مشکل دارد.

رئیس جمهور نیز در همین راستا با بیان اینکه بر اساس آمار، صادرات محصولات غیرنفتی کشور امسال نسبت به سال قبل حدود ۴۰ درصد افزایش داشته است، اظهار داشت: «وقتی دولت تمرکز خود را بر گسترش تعاملات اقتصادی با کشورهای همسایه قرار داده و در این مسیر موفق نیز بوده است، طبیعی است که بدخواهان به دنبال خرابکاری در روابط ایران با همسایگانش باشند که باید مراقبت کرد آیا واقعا مشکل در کالاهای صادراتی بوده است یا مساله سیاسی وجود دارد؟»

توئیت حسام الدین آشنا بعد از انتشار خبر بازگشت محصولات ایران

موضوع دیگری که در این حوزه مطرح می‌شود سلامت غذایی محصولات کشاورزی داخلی است. این مسئله نیز باعث نگرانی مردم شده و همچنین برخی با بیان اینکه بیماری‌های حادی مانند سرطان افزایش یافته است به این نگرانی‌ها دامن می زنند. البته در این حوزه با توجه به اینکه مردم باید نسبت به امنیت غذایی خود اطمینان خاطر داشته باشند مراکز ذی ربط اطلاع رسانی دقیقی انجام دهند و همچنین نظارت‌ها همانطور که در مبادی خروجی صادرات کالاها و محصولات مختلف کشاورزی سخت و محکم است باید در کشورمان نیز همین جدیت وجود داشته باشد.

این موضوعی است که وزارت بهداشت در خصوص آن باید اظهار نظر و شفاف سازی کند. مسائلی چون این نکته که محصولات کشاورزی از مبادی خروجی ایران به خاطر تشخیص امر ازدیاد سموم به کار رفته بازگشت می خورند و سرنوشت آنان درکشور چه می شود ازجمله مواردی است که باید به آن پاسخ داده شود.

به هر جهت آنچه در فضای امروز کشور دیده می شود اراده و تلاش دولت برای ایجاد ظرفیت های مختلف جهت توسعه صادرات و ایجاد درآمد و بازارسازی بین المللی است که جریانی خواهان آن است که با خبرسازی های جعلی و دستکاری برخی مباحث از آن جلوگیری کند که مسئولان با شفاف سازی دراین امر باید جلوی این اقدام کارشکنانه را بگیرد. اینکه کشوری سعی می کند در اقتصاد جهانی خودی نشان دهد و سهمی داشته باشد قطعا باید با رعایت استانداردهای بین المللی باشد اما از سوی دیگر باید برای دست اندرکاران، مقوله سلامت مردم نیز در اولویت قرار گیرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


United Arab Emirates
....
دانیال
Iran, Islamic Republic of
وزیر صنعت: صادرات غیرنفتی کشور از 40 میلیارد دلار فراتر رفت.
Iran, Islamic Republic of
...
مجید
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
با تلاشهای رئیسی برای تغییر اوضاع،
دست مخالفان دولت کم کم خالی میشود
رو آورده اند به سیب زمینی و،،،
Iran, Islamic Republic of
اگرپشتوانه مردمی داشته باشیدهیچ خرابکاری نمی تواند ضربه بزند .
Iran, Islamic Republic of
‏....
محمد علی
Iran, Islamic Republic of
مسلمانان با این پدیده ی سنگ اندازی در معاملات بیگانه نیستند ....
علی
Iran, Islamic Republic of
ساکت باش
حمیدرضا
Iran, Islamic Republic of
.هیچی بعید نیس.
Iran, Islamic Republic of
......
United States
پشتوانه ی مردمی در واردات سم و کود غیر استاندارد چینی و افزایش میزان مواد سمی در محصولات کشاورزی چه خاصیتی دارد؟؟!!! .
Iran, Islamic Republic of
علت چیه . چرا این اصلاح طلبان به جای کمک کردن به مردم و دولت شایعه درست می کنند و دل مردم را خالی می کنند .
رر
Iran, Islamic Republic of
......
محمد حسین خطیری
Iran, Islamic Republic of
....