سه شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 7 May 2024
 
۲
۱۶
اظهارات جلایی پور، از عناصر تندروی اصلاحات:

انقلاب، جنگ، جنبش سبز جزو تلاش‌های جمعی ملت در اين چهل و اندی ساله بوده/ اصلاح‌طلبان در سياست خارجی برجام را تاسيس کردند/ الان هم رييسی نمي‌تواند راه برجام را نرود/ بعضی محققان فکر می‌کنند با رفتن جمهوری اسلامی، ايران به سمت دموكراسی می‌رود

سه شنبه ۳۰ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۱۴:۰۱
کد مطلب: 785959
يك انگاره در بين بعضي از محققان شكل گرفته مبني بر اينكه چون جامعه ايران جنبشي است پس جمهوري‌اسلامي رفتني است و ايران به سوي دموكراسي حركت مي‌كند! اين انگاره خطايي است.
انقلاب، جنگ، جنبش سبز جزو تلاش‌های جمعی ملت در اين چهل و اندی ساله بوده/ اصلاح‌طلبان در سياست خارجی برجام را تاسيس کردند/ الان هم رييسی نمي‌تواند راه برجام را نرود/ بعضی محققان فکر می‌کنند با رفتن جمهوری اسلامی، ايران به سمت دموكراسی می‌رود
گروه سیاسی جهان نيوز: روزنامه اعتماد با حميدرضا جلايي‌پور از عناصر تندروی جریان اصلاحات به مناسبت انتشار كتاب جامعه‌شناسي سياسي ايران گفتگو کرده است.

البته که اگر جلایی پور را جزو جامعه شناسان محسوب شود باید برای این علم فاتحه و صلواتی قرائت کرد. با این حال نکات قابل توجهی در میانه اظهارات به ظاهر جامعه شناسانه این فعال سیاسی وجود دارد. جلایی پور مدعی است که اصلاح طلبان باعث و بانی برجام -بخوانید خسارت محض و تقریبا هیچ- شدند و رئیسی هم چاره ای ندارد جز که همین راه برجام را ادامه دهد. البته که خیال جلایی پور باطل است و هم نوع مذاکرات و هم جنس مذاکرات در دولت رئیسی تفاوت دارد و البته که کشور معلق به برجام نشده است.

جلایی پور همچنین مدعی شده است که اصلاح طلبان در انتخابات های اخیر باختتند اما اصلاحات نباخت. البته که نیاز هر جامعه ای به اصلاح قطعی است اما خود اصلاح طلبان عامل تحریف هستند نه اصلاح و در انتخابات های گذشته، مردم هم به اصلاح طلبان و هم به اصلاحات مدنظر این جریان غربگرا نه گفتند. 

این فعال اصلاح طلب همچنین از قول برخی محققان(!) گفته است که آنها فکر می‌کنند اگر جمهوری اسلامی برود ایران به سمت دموکراسی حرکت می کند! البته که خواب رفتن جمهوری اسلامی هم خواب باطلی است چه رسد به آنکه اصلاح طلبان و مثلا محققان این توهم را در بیداری داشته باشند. احتمالا منظور این مثلا محققان دموکراسی حاکم بر قبله آنها یعنی ایالات متحده آمریکا و وقایع ننگ آور رخ داده در این کشور است که به تعبیر برخی کارشناسان دیکتاتوری عربستان به دموکراسی آمریکا اولی است.

البته اعتراف جلایی پور به قدرت موشکی جمهوری اسلامی در این گفتگو نیز قابل اشاره است.

به گزارش جهان نيوز، بخش هایی از اظهارات جلایی پور را در ادامه خواهید خواند:

*اعتراضات ۸۸، ۹۶، ۹۸ و ۱۴۰۰ نشان داد كه مردم ناراضي‌اند ولي همچنان مردم از اصلاحات عبور نكردند. شما ديديد اقشار متوسط صد شهر وقتي اعتراضات با خشونت همراه شد به اعتراضات نپيوستند. اگر پيوسته بودند كه انقلاب مي‌شد، در صورت وقوع چنين وضعي، آن موقع مي‌شد عبور مردم را از اصلاحات پذيرفت.

*مردم از اصلاح‌طلبان هم عبور نكردند بلكه اصلاح‌طلبان در دو انتخابات ۷۶ و ۸۰ و در دو انتخابات ۹۲ و ۹۶ نامزدشان پيروز شد... اصلاح‌طلبان در انتخابات ۸۴ و ۱۴۰۰ فقط باختند، اصلاحات كه نباخت.

*اصلاح‌طلبان با دفاع از حسن روحاني ايران را از وضعيت نيمه امنيتي خارج كردند، در سياست خارجي برجام تاسيس شد (كه الان هم رييسي نمي‌تواند راه برجام را نرود)، زيربناهاي اينترنتي كشور سراسري و تقويت شد، توطئه خروج ترامپ از برجام تا حالا خنثي شده است.

*تلاش جمعي ملت در اين چهل و اندي ساله چه بوده است؟ انقلاب ۵۷ و پيامدهايش بوده، جنگ هشت‌ساله بوده، بازسازي پس از جنگ بوده، جنبش اصلاحات و جنبش سبز و جنبش‌هاي موضوعي بوده (مثل جنبش اعتراضي مردم در حاشيه شهرها، جنبش‌هاي جوانان- دانشجويان، زنان، اقوام، جنبش‌ مالباختگان ۹۶، جنبش اعتراضي معيشتي به قيمت سوخت بنزين در سال ۹۸، اعتراضات متعدد و پيوسته سنديكايي و صنفي كارگران، كاميون‌داران و معلمان و درويشان و ...) براي آشنايي با تلاش ملت ايران با اين تلاش‌هاي مذكور و جنبشي بايد آشنا شد.



*يك انگاره در بين بعضي از محققان شكل گرفته مبني بر اينكه چون جامعه ايران جنبشي است پس جمهوري‌اسلامي رفتني است و ايران به سوي دموكراسي حركت مي‌كند! اين انگاره خطايي است. يكي از مباحث مهم جامعه‌شناسي سياسي اين است كه پيامدهاي انقلاب‌ها و جنبش‌ها چيست؟ انقلاب‌ها و جنبش‌ها ممكن است رژيم‌ها را جابه‌جا بكنند ولي لزوما دموكراسي را به ارمغان نمي‌آورند.

*بحران مشاركت در ايران، بحران «مشاركت انتخاباتي» است نه مشاركت به‌طور كلي چون جامعه اعتراضي و جنبشي است. انتخابات ۹۸ و ۱۴۰۰ به روشني بحران مشاركت انتخاباتي را نشان دادند. علت آن اين بود كه دولت موازي بيست سال جلوي اصلاحات و انتخابات مردم مانع‌تراشي كرد. ظاهرا از عدم مشاركت مردم هم خوشحالند چون حكومت را يك‌دست كردند. شما درست گفتيد راه‌حل اين مشكل فقط توصيه و انذار حكومت نيست. ولي به نظر من راه‌حل «انقلاب ديگر» هم نيست. راه‌حل همچنان تقويت جامعه مدني و دولت با ظرفيت است.

*بخش سوم كتاب در فرازهاي مختلف اين بحران دستاورد را نشان مي‌دهد. ولي در عين حال اين به معناي اين نيست كه جمهوري اسلامي هيچ دستاوردي نداشته. كارنامه حكومت در آموزش نيروي انساني، خصوصا زنان، در بهداشت و درمان قابل دفاع است. من به يك مورد ديگر اشاره مي‌كنم كه كمتر مورد توجه منتقدين وضع موجود قرار مي‌گيرد. در دو دهه گذشته امريكا دنبال دموكراسي كلنگي بود. اقدامات ترامپ فوق‌العاده خطرناك و عليه تماميت ايران بود. در برابر اين تهديدات جمهوري اسلامي با اتكا به توان نظامي داخلي (با اتكا به تسليحات توليد داخل) از تماميت ارضي ايران دفاع كرده و معلوم نيست اگر توان موشكي ايران نبود چه بر سر ايران مي‌آمد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
جلایی پور بگه برخی محققان فکر می کنند با رفتن جمهوری اسلامی کشور به سمت دمکراسی می رود بگه خودش چه نظری داره کدوم محققان؟///
حمید
Iran, Islamic Republic of
جلایی پور خودش بهتر میداند که برجام خسارت محض بود زیرا باعث 10 برابر شدن تحریم ها شد.
هاشمی
Iran, Islamic Republic of
آیا جنبش سبز راه دمکراسی را رفت که هی دمکراسی دمکراسی می کنید .
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
منظور احتمالا محققان اتاق فکر اصلاح طلبان با عضویت سران فتنه ها و استحاله خواهان سبزی هست
مسعود
Iran, Islamic Republic of
اصلاح طلبان اقتصاد کشور و معیشت مردمو نابود کردند.
Iran, Islamic Republic of
پس بگو چرا این همه فتنه های 78 و 88 و دهه 90 و... این همه دوستانو همفکرانشون تلاش کردن براندازی کنن خوب از اول بگو ما دمکراسی غذبی رو دوست داریم ما غرب گراییم دیگه چرا هی موضوع رو پیچ میدی .اما حیف که توهم بوده . شما اول جواب تجارت و بهرمندی اصلاح طلبا در 8 سال گذشته رو بده بعد
فتنه 88
Iran, Islamic Republic of
هیلاری کلینتون: تحریمهای بانکی و نفتی جمهوری اسلامی در حمایت از سبزها و اصلاح طلبان بود.
مهدی
Iran, Islamic Republic of
اصلاح طلبان بزرگترین مانع پیشرفت و آرامش کشور هستن.
Iran, Islamic Republic of
...
میرزا
Iran, Islamic Republic of
محققان نادان و نوچه احتمالا.... هان؟؟؟
اگه این جامعه شناسه در دانشکده جامعه شناسی رو گل بگیرید
Russian Federation
مردم شما و افکار شما هم دیدن و هم صابون شماها به تنشون خورده دیگه این بازیهای سیاسی رو تموم کنید و برید مدتی استراحت کنید
United States
اینها توی تار و پود دموکراسی پوسیده و لجن زار شده غرب هنوز گیر هستند. دموکراسی را توی اشغال دونی انداختند و درشو بستند.
حامد
United States
" الان هم رييسی نمي‌تواند راه برجام را نرود" قبلی ها رفتند خونه را مفت دادند، معلوم است که الان باید بروند چونه بزنند تا چیزی در ازای خونه بگیرند.
Iran, Islamic Republic of
بله اقای جلایی پور راست میگه برجام رو اصلاح طلبا درست کردن و تو دامن ملت گذاشتند اما نمی دونم چرا مردم قدر نمی دونن . خوب مردم باید با جیب پرپول و خانواده هاشون برن اروپا و آمریکا برای تفریح و سیاحت و تحصیل .چرا مردم اینقدر ناسپاس هستند؟!!!!!
محمد
Iran, Islamic Republic of
اقای جلایی پور شما برتاریخ سیاسی هم قطعا اشراف دارید به نظر شما اگر بصیرت نداشته باشیم و بدون در نظر گرفتن سیاستهای منفعت طلبانه و خباثت الود غربی ها خصوصا امریکا دنباله رو انها باشیم کار درست میشودلطفا از تجربه های تاریخی استفاده کنید از شما انتظار زیادی است زیرا شما برادر سه شهید هستید.