جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۲
۲۲
در حاشیه ثبت یک دستاورد بزرگ برای دولت؛

تبدیل ایران قرمز کرونایی به آبی آرامش/ امید و انتظار برای بهبود شرایط کشور با الگوی مدیریتی جدید

سه شنبه ۳۰ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۲۰:۴۶
کد مطلب: 785694
در چندماهه اول دولت آیت الله رئیسی مقابله جدی و مستمر و نتیجه بخش با بیماری کرونا در سطح کشور شکل گرفت که می‌توان آنرا دستاوردی بزرگ در حوزه مدیریت اجرایی کشور به شمار آورد.
تبدیل ایران قرمز کرونایی به آبی آرامش/ امید و انتظار برای بهبود شرایط کشور با الگوی مدیریتی جدید
گروه جامعه جهان نيوز: هرچند که خبر ورود سویه جدید کرونا (اُمیکرون) به ایران تائید شده اما وضعیت کشور از لحاظ شیوع بیماری کرونا نوید بخش شرایط خوبی است که این موضوع به مدد برخی سیاستهای دولت سیزدهم حاصل شده است. تا سه ماه پیش اوضاع شهرستان های مختلف کشور از لحاظ شیوع و درگیری بیمارستان‌ها و مراکز درمانی با بیماری کرونا چندان خوب نبود و اکثر رنگ شهرهای کشور قرمز و هشدارآمیز بودند. اما حالا نگاهی به نقشه کرونایی کشور نشان می دهد که به جز چند شهرستان که در حالت زرد قرار دارند اغلب شهرها و استان‌های کشور آبی رنگ شده اند. این نقشه را اگر با نقشه سه ماه قبل که آغاز دولت آیت الله رئیسی بود مقایسه کنیم، به وضوح تفاوت در عمل و نتیجه را احساس می کنیم. شهرهای کشور اغلب نارنجی و قرمز بودند و کارشناسان همواره نسبت به وضعیت کشور هشدار می دادند و حتی پیشنهاد می کردند که کل کشور برای خروج از بحران کرونا تعطیل (قرنطینه دوهفته ای کشور) شود.

این درحالی بود که رئیس جمهور در جلسه اضطراری ستاد ملی مقابله با کرونا عنوان کرد که اولویت اصلی کشور مقابله با بیماری کروناست و خود نیز در این عرصه برای زدودن کم و کاستی‌ها دست به کار شد تا جایی که در بحران کرونا به میدان رفته و به بیمارستان ها و مراکز درمانی سر زد و همچنین از برخی داروخانه های کشور بازدید کرد. در این راستا مشکلات کمبود دارو و خیل افرادی که برای اخذ دارو به داروخانه‌ها رفته بودند مشهود بود.
 

بازدید آیت الله رییسی از داروخانه شبانه روزی ۲۹ فروردین

کشور به یکباره شاهد تشکیل ستاد ویژه مقابله با کرونا با هماهنگی تمامی قوا و وزارتخانه ها شد. در این راستا همه ظرفیت های ممکن برای مقابله با این بیماری پای کار آمد.

یکی از تاثیرگذارترین سیاست های دولت رئیسی تامین واکسن برای واکسیناسیون عمومی بود. برخی از اخباری که منتشر شده نشان می دهد که رایزنی دیپلماتیک آیت الله رئیسی با برخی از کشورهایی که تولید کننده واکسن بودند راهگشا و واکسن مورد نیاز کشور به سرعت تامین شد. البته این ابتدای مسیری بود که باعث شد بیماری کرونا در کشورمان تا حدود زیادی فروکش کند. پس از آن وزارت بهداشت با کمک کادر درمان اقدام به واکسیناسیون عمومی کرد. دراین حوزه نظم و تحمل کادرتزریق واکسن در کشور بسیار قابل توجه بود. سرعت کار نیز بسیار بالا بود. در این حیطه با نظم خاصی مردم برای تزریق واکسن به داخل مراکز تزریق هدایت می شدند و مدیریت قابل توجهی در این زمینه شکل گرفت. سرعت کار طوری بود که در یک روز بیش از یک میلیون 650 هزار نفر واکسن دریافت کردند.
 

 بازدید رئیسی از بخش کرونایی بیمارستان امام خمینی

همچنین در حیطه سفرهای استانی درحالی که در دولت قبل با مشکلات متعددی در خصوص سیاست‌های سهل انگارانه و غیر عملیاتی مواجه بودیم، دولت سیزدهم با جدیت تمام سیاست های ترددی در حوزه کرونا را اجرا کرد و در این حیطه نه تنها ناهماهنگی های پیشین بوجود نیامد بلکه با نظم و اقتدار خاصی قانونی که برای سلامت کشور لازم و ضروری بود اجرا شد و در این حوزه مردم نیز کمتر با حواشی حاکی از نامدیریتی و سهل انگاری در اجرای دستورات روبرو شدند. مثلا در دولت حسن روحانی شاهد آن بودیم که سیاستهای منع تردد در تعطیلات نوروز ارائه می شد اما در مقام عمل جدیت خاصی در این حوزه دیده نمی شد و بعد از تعطیلات نیز شاهد شیوع موج جدیدی از این بیماری به سبب عدم اجرای جدی یک سیاست بودیم.

نگاهی مقایسه‌ای به دو رویکرد دولت های های دوازدهم و سیزدهم و مقامات اجرایی کشور نشان می دهد که کار اجرایی جدی به جای سیاست سهل انگارانه، حضور میدانی رئیس جمهور به جای دستورات اتاقی و پشت شیشه، دستورات سریع، ضرب الاجلی و ستادی به جای ساختار کند و بدون مبنا، دیپلماسی فعال به جای دیپلماس منفعل بهداشتی، اعتقاد به واکسیناسیون عمومی به جای همه گیری گله ای و ... سبب شد تا همه ظرفیت های کشور با اولویت گذاری ویژه برای مقابله با یک بیماری به میدان آمده و الگویی از مدیریت موفق چه درنتیجه و چه در نظم سیستمی را بوجود بیاید.

بازدید رئیس جمهور از بخش کرونایی بیمارستان اهواز
 
بنابراین در چندماهه اول دولت رئیسی مقابله جدی و مستمر و نتیجه بخش با بیماری کرونا در سطح کشور شکل گرفت که می توان آنرا دستاوردی بزرگ در حوزه مدیریت اجرایی کشور به شمار آورد. دستاوردی که نشان داد الگوی مدیریتی جدید می تواند بسیار راهگشا باشد و ظرفیت های معطل مانده کشور را به خوبی احیا کند. از سوی دیگر توانمندی کشور برای مقابله با یک بیماری مرموزو هوشمند نیز به خوبی شناسایی و آشکار شد. بر همین اساس می توان این نوع مدیریت را الگویی مبنایی برای پیشرفت کشور و خروج از بحران های متعدد قرار داد. البته بیماری کرونا هنوز ریشه کن نشده و هنوز دنیا با این بیماری با سویه های جدید دست و پنجه نرم می کند اما از سوی دیگر می توان امیدوار بود که همین تجربه مثبت می تواند کشور را در مقابله با این بیماری یاری دهد.

همچنین در دیگر عرصه ها نیز بایستی با همین الگو و با شرایط و اقدامات کارشناسانه خاص خود عمل شود. مقابله با بحران کرونا یک اقدام کوتاه مدت اثرگذار بود اما در دیگر عرصه ها خصوصا مسائل اقتصادی باید اقدامات بلند مدت اثرگذار صورت گیرد و مردم کماکان منتظر اثربخشی اقدامات دولت آیت الله رئیسی خصوصا در حوزه معیشت و اقتصاد کشور هستند. مدیریت در حوزه سخت مقابله با بیماری کرونا دست کم این امیدواری را در مردم زنده کرد که با دولتی توانمند روبرو هستند و قطعا هر چقدر دولت در حوزه رفع مشکلات مردم کوشا تر باشد مردم نیز در این عرصه همیاری، همکاری و حمایت بیشتری از دولت به عمل می آورند.

بیشتر بخوانید:
فرض کنید دولت روحانی تمدید شده بود/ ۱۰ نکته جالب
چهار کار بزرگ رئیسی در ۳ ماه اول ریاست جمهوری +فیلم
آیا دولت رئیسی در ۱۰۰ روز اول توانسته اتفاق راهبردی رقم بزند؟

چرا رئیسی از این اقدام خوب خودداری می‌کند؟
رئیسی چگونه لذت رفتن روحانی را دوچندان کرد؟
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


امیرحسین
Iran, Islamic Republic of
رئیسی در حل مسئله کرونا درخشید واردات واکسن و تسریع در واکسیناسیون عمومی مهم ترین وعده دولت بود که محقق شد.
Iran, Islamic Republic of
دستاوردتراشی نکنید..؟؟!!
شاهین
Iran, Islamic Republic of
رئیسی با واردات 140 میلیون دوز واکسن کاری کرد کارستان.
Iran, Islamic Republic of
.....
Iran, Islamic Republic of
شاهکار همیشه ماندگار روحانی اداره کشور در تحریم و جنگ اقتصادی
Iran, Islamic Republic of
روحانی کشور رو اداره میکرد؟
Iran, Islamic Republic of
نکنه شماها اداره میکردین؟!!
Iran, Islamic Republic of
بله ما اداره میکردیم !!!!!!!!
خخ
Iran, Islamic Republic of
بله دلار 32 هزار تومانی و سکه 16 میلیونی و پراید 160 میلیونی شاهکار بود !
Iran, Islamic Republic of
اصلاح طلبان مملکت را شخم زدند و زمین سوخته و خزانه خالی تحویل دادند.
United States
رئیسی رئیسی حمایتت میکنیم...
Germany
....
Iran, Islamic Republic of
خداوند تبارک و تعالی پشت و پناهش باشد انشاءالله
Iran, Islamic Republic of
البته باید بررسیدعلمی بشود تا به این نتیجه رسید
ممکن است فردی به طبیبی مراجعه کند و دارویی دریافت کند و بعد از مدتی خوب نشده و به طبیب دیگر مراجعه می کند و با داروی او بهبود می یابد چه بسا داروی اولی الان اثر گذاشته و یا بیماری با گذشت زمان بهبود یافته است
انصاف چیز خوبی است
United Arab Emirates
آقای رئیسی : آقای احمدی‌نژاد و یاران غرب زده اش ،
یارانه‌ها رو از اقتصاد ایران اسلامی حذف کردند و زندگی مردم رو به سختی و مشقت انداختن ، در حالیکه دادن یارانه به مردم جزو وظائف حکومت اسلامی است و این کشورهای لیبرالی و سرمایه داری هستند که یارانه ها رو برای مردم حذف می کنند.!!! .
آقایان تبدیل رنگبندی ها کارسختی نیست یک کاربر و تغییر رنگ ها !اما آیا مطب های پزشکان،کلنیک های رادیولوژی ،داروخانه گویای بهتر شدن اوضاع است!....
آقایان متولی بهداشت از تجربیات کشورهای غربی در برخورد با کرونا درس عبرت بگیریم زیرا(( سیاست واکسیناسیون جمعی وحذف محددیت ها ولغو دورکاری ها)) کاملا اشتباه ومحکوم به شکست است ساده ترین،ملموس ترین وبه عینه ترین نمونه همین کشورهای غربی که گاها دوز سوم هم اتمام نموده اند اونم با واکسن فایزر ومدرنا که در سطح جهان اول هستند.
United Arab Emirates
آقای رئیسی ، اقتصاد دانان کشور ، روش غلطی رو برای تخصیص یارانه بنزین درنظر گرفتند و مدعی هستند خانواده هایی که خودرو ندارند باید یارانه بنزین دریافت کنند ، چون این عده از بنزین خودرو هیچ مصرف ندارند. اگه این استدلال رو درنظر بگیریم ، وا مصیببتا خواهدبود چون ، بیش از 90 درصد از مردم از هواپیما استفاده نمی‌کنند ، پس باید یارانه سوخت موتور هواپیما به 90 درصد از مردم پرداخت بشه ، و یا اکثر مردم از قطار استفاده نمی‌کنند پس باید یارانه سوخت دیزل هم به این مردم اختصاص پیدا کنه و .... بسیاری از این دست موارد وجود داره.!!!!
Iran, Islamic Republic of
. هواپیما شخصیه،،؟
Iran, Islamic Republic of
کار خوب خودش خودش رو معرفی می کنه به نظرم نیازی به تبلیغات نیست .
حمید
Iran, Islamic Republic of
سلام،پیک کرونا تقریبا در تمام جهان کاهش و یا افزایش میابد،غلو نکنید اگر خدایی ناکرده چند روز دیگه امیکرون فرا گیر شد چه میگید،در دولت قبل پنج پیک افزایشی و کاهشی داشتیم،
Iran, Islamic Republic of
تا زمانیکه این ماسک های خفه کننده بربینی دارید اگر در بهشت برین هم قدم بزنید در معرض بیماری هستید ..!!