پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
 
۲
۱۸
در حاشیه طرح افزایش ظرفیت دانشجوی پزشکی؛

پشت پرده توزیع غیرعادلانه پزشکان چیست؟/ تعارض منافع، کمبود پزشک یا سوءمدیریت؟

سه شنبه ۲۳ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۱۴:۴۹
کد مطلب: 785254
سیاست های غلط حوزه بهداشت و درمان در چند دهه گذشته موجب شده است که یک حاشیه امنی برای برخی پزشکان ایجاد شود و آنها را تبدیل به یک قشر مرفه و جدا از سایر مردم تبدیل کند.
پشت پرده توزیع غیرعادلانه پزشکان چیست؟/ تعارض منافع، کمبود پزشک یا سوءمدیریت؟
گروه سیاسی جهان نيوز: مقام معظم رهبری در دیدار اخیر خود با پرستاران و خانواده شهدای سلامت به این موضوع اشاره کردند: «{اینکه} آیا پزشک کم داریم، کم نداریم، بنده وارد این مقولات نمیشوم، این را خود اهلش میدانند که کم داریم یا نداریم؛ امّا آنچه بنده می دانم این است که توزیع پزشک عادلانه نیست. در یک نقاطی از کشور - در نقاط دوردست –  کمبودهایی وجود دارد». به همین بهانه، بیان چند نکته در این زمینه خالی از فایده نیست :
 
یک:
مدتی است که موضوع افزایش ظرفیت دانشجویان پزشکی، در دستور کار شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار گرفته است. در همین حال، ۱۶۵ نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، در نامه‌ای به رئیس جمهور، از طرح افزایش ظرفیت دانشجویان پزشکی حمایت کرده اند. در عوض، وزارت بهداشت، فرهنگستان علوم پزشکی کشور، سازمان نظام پزشکی و کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در نامه ای از رئیس جمهور خواستند که طرح افزایش ظرفیت پزشکی از دستورکار خارج شود. در هر صورت، مخالفت آنها را چه به تعارض منافع یا برداشت غلط ربط دهیم و با آن مقابله کنیم و چه قابل دفاع بدانیم، نمی توان اصل این موضوع را انکار کرد که امروز در کشور ما توزیع پزشک، عادلانه نیست.
 
دو: از دو حال خارج نیست؛ یا اینکه نیروی پزشک به اندازه کافی وجود ندارد و یا اینکه پزشک به اندازه کافی داریم. اگر به اندازه کافی وجود ندارد، هیچ توجیه و بهانه ای را نمی توان قبول کرد و برای جبران عقب ماندگی و جلوگیری از تهدید سلامتی مردم، هر چه سریع تر باید ظرفیت پذیرش دانشجویان رشته پزشکی افزایش یابد. اگر هم پزشک به اندازه کافی وجود دارد، این پرسش به وجود می آید که چرا نظام بهداشت و درمان کشور نسبت به توزیع غیرعادلانه پزشک در کشور  به صورت ضربتی وارد نمی شود؟
 
سه: یکی از اساسی ترین موضوعاتی که متأسفانه در سال های گذشته به اندازه کافی به آن توجه نشده است، نبود و یا کمبود متخصص زن در رشته های گوناگون پزشکی است. برای مثال امروز به تعداد زیادی سونولوژیست و یا متخصص اورولوژی زن نیاز داریم. از سوی دیگر برخی از بانوان به دلیل حجب و حیایی که دارند، تمایل ندارند به پزشکان مرد مراجعه کنند و بعضاً مجبور می شوند که برای نوبت گرفتن از پزشکان زن، مدت زمان طولانی منتظر بمانند و یا مسافت های طولانی  طی کنند و یا بعضاً حاضر به تحمل درد باشند اما به پزشکان مرد مراجعه نکنند. بنابراین موضوع توزیع عادلانه پزشک، فقط مربوط به مناطق دور دست نیست، بلکه در همین شهرهای بزرگ نیز مشکلاتی وجود دارد.
 
چهار: سیاست های غلط حوزه بهداشت و درمان در چند دهه گذشته موجب شده است که یک حاشیه امنی برای برخی پزشکان ایجاد شود و آنها را تبدیل به یک قشر مرفه و جدا از سایر مردم تبدیل کند. دستمزدهای فوق نجومی عمل های جراحی و دست نیافتنی بودن رشته پزشکی در کنکور، موجب شده است که امروز در جامعه ما رشته پزشکی به یک رشته ی پرزرق و برق تبدیل شود. از همین رو برخی از پزشکان در شأن خود نمی بینند که در بیمارستان های دولتی و یا مناطق دوردست طبابت کنند.

اما باید توجه کرد که  یک جامعه را همه افراد آن می سازنند. جامعه را نمی توان بدون پزشک تصور کرد اما بدون کارگر، رفتگر، معلم و ...  هم ضربان قلب جامعه از کار می افتد. البته این پرسش هم وجود دارد که چرا درآمد یک پزشک و جراح باید ده ها برابر برخی دیگر از افراد جامعه باشد؟ اگر مردم به پزشک نیاز دارند، پزشک هم برای زندگی کردن در جامعه به آنها نیاز دارد!
 
پنج: ممکن است برخی افراد شرایط کرونا را بهانه کنند و بگویند که در این شرایط نباید مسائل دیگر را مطرح کرد. اما باید گفت که اتفاقاً برنامه ریزی مربوط به این حوزه، موضوعی است که با جان و مال مردم ارتباط مستقیم دارد و اگر در سال های گذشته، این معضلات حل نشده دلیل بر این نیست که امروز و فردا هم به روند غلط گذشته ادامه دهیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
بیشتر سومدیریت و عدم اجرای نظام ارجاع است نه کمبود پزشک
خراسانی
Iran, Islamic Republic of
بعنوان کسی که از بطن وزارت بهداشت خبر دارم سالها گفته ام وزرات بهداشت نیاز به انقلاب فرهنگی مجدد دارد .
Pakistan
اتفاقاً مشکل اصلی کمبود پزشک است... وضعیت دسترسی به پزشک در ایران نسبت به استانداردهای حداقلی خوب بده
Iran, Islamic Republic of
این ها به فکر کسب حقوق ها و در آمدهای ... بالاتر هستند مگر نه اگر مثل کشورهای دیگه یک پزشک مثل اکثر حقوق بگیران دریافتی داشت نیاز به محدود کردن تعداد پزشکان نبود.
Iran, Islamic Republic of
باید جامعه را از پزشک اشباع کرد تا حقوق پزشکان این گونه نباشد که یک پزشک بتواند درآمدی معادل 100 کارگر در ماه کسب کند
Pakistan
بخدا ما هم دکتریم ...زحمت کشیدیم درس خوندیم...عمرا درآمد ما یک صدم جامعه پزشکی نیست..
حسن
Iran, Islamic Republic of
اگر کمبود پزشک نداریم چرا نوبت دوماهه و سه ماهه به ما می دهندآقایان اعضا فرهنگستان پزشکی یک روز بعد از ظهر لطف کنند به ساختمانهای پزشکان سر بزنند ببینند چه خبره. نمیشه روهواحرف زد
Iran, Islamic Republic of
چون شما می خوای بری پیش یک پزشک خاص ...
بهادری
Iran, Islamic Republic of
موضوع کمبود پزشک نیست الان موضوع این هست هر پزشکی سر جای خودش کار نمی کند ..
محمد علی
Iran, Islamic Republic of
سلام
غافل نشویم که یکی از دلایل تراکم پزشکان در شهرهای بزرگ ،رفاه نسبی است که این شهرها مثل تهران ،مشهد،اصفهان و...دارند .
Iran, Islamic Republic of
پزشک متخصص در شهرستانها خیلی خیلی کمه و بیشتر پزشکان در شهرستانها در مرکزز استان حضور دارند
Pakistan
چون آقای پزشک بجز پول و رفاه خودش به چیز دیگه ای فکر نمی کنه...سوگند پزشکی شده کشک
ل
Iran, Islamic Republic of
به نظر من این پزشکهایی که در کرونا جان خود را از دست دادند شهید نیستند جان باخته هستند مثل همه ی مردم دیگر که در کرونا مرحوم شدند اگه اون طور باشه چقدر کارگری که در کارخانه های ذوب فلزات و غیره دچار حادثه میشوند و جانشان را ازدست میدهند باید شهید نامیده باشند ولی چون آنها رسانه ای ندارند و صدایشان شنیده نمیشوند کشته نامیده میشوند آنها هم برای مردم ایران در جاهای سخت و خطرناک کار میکنند.
ح - شهری
Iran, Islamic Republic of
در خراسان رضوی پزشکان متخصص سهمیه مناطق محروم تعدادزیادی در مرکز استان فعالیت می نمایند .
Iran, Islamic Republic of
علاوه بر افزایش تعداد باید آموزش پزشکی در وزارت علوم ادغام شود
ل
Iran, Islamic Republic of
احسنت گل گفتی گام بعدی شورای عالی فرهنگی همین ادغام پزشکی در وزارت علوم است.
Iran, Islamic Republic of
تا زمانی که آموزش دهنده (دانشگاه علوم پزشکی) و ناظر(سازمان نظام پزشکی) خودشون ذینفع هستن، همینه که هست.
Iran, Islamic Republic of
به نظر من. باید قبل. از اینکه از پزشک خواسته بتشید در مپاطق محروم وبخشها بمانند. باید اولا گروه فرهنگی که اکثرا. روستایی هساند با خانواده اژشان برگردند و. به فرهنگ مردم سیدگی کنند فرهنگ هرانچه که ادم را ادم می کند. ...