کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

بازی یک اقلیت با اعصاب اکثریت؛

حیوانات خانگی؛ معضل جدید زندگی شهری/ نگهداری از حیوانات نیازمند قانون مشخص نیست؟ +تصاویر

24 آذر 1400 ساعت 0:04

حمایت شرطی و صرف برخی از حیوانات خانگی باعث ایجاد مشکلاتی برای شهروندان شده است و بسیاری مطرح می کنند باید در این حوزه قانون مشخص و جدی طراحی و اجرا شود.


گروه جامعه جهان نیوز: از ماجرای سگ های ولگرد که بعضا باعث نگرانی و هراس مردم می شود و در نقاط مختلف کشور با توجه به حمایت برخی افراد از این حیوانات افزایش پیدا کرده اند، بگذریم به ماجرای سگ های دست آموز یا خانگی می رسیم. دیگر در پارک‌ها و مراکز تفریحی بیشتر از اینکه کودکان و خانواده ها بتوانند اوقات فراغت خود را بگذرانند سگ ها و حیوانات دست آموز حضور دارند که هم به لحاظ بهداشتی و هم به لحاظ روانی محیطی ناسالم را خصوصا در پارک ها بوجود آورده اند.


جالب اینجاست که قانونی نیز برای برخورد جدی با این موارد وجود ندارد و افراد نیز نمی دانند در برابر این نوع پدیده سانتی مانتالیسم جدید چه کنند. این فضای مواجهه با افرادی که با سگ های خود برای دیگران مزاحمت ایجاد می کنند در بسیاری از اماکن تفریحی به طور بی رویه در حال رشد است. در آپارتمان ها که اصلا جای نگهداری از حیوانات خانگی نیست دیده می شود که برخی سگ های کوچک و به اصطلاح فانتزی نگهداری می کنند. همین افراد برای سگ گردانی به اولین پارک محل زندگی خود می روند و دیده می شود که اغلب پارک ها با حضور سگ گردان ها به فستیوال سگ چرانی تبدیل شده است. در این حوزه برخی با ژست غرب گرایی سگ های خود را برای ورزش به بیرون می برند و با آنها در طول راهی که برای ورزش عمومی تهیه شده است و پیر و جوان و زن و کودک در این فضا برای ورزش و ایجاد آرامش روانی و تخلیه همه شلوغی ها می روند فضا را ناامن و ناآرام می کنند.
 

کافی است که به پارک های معروف تهران از جمله پارک هنرمندان و پارک لاله سری بزنید. بیشتر از انسان در این فضاهای کوچک و شلوغ گربه و کلاغ دیده می شود. برخی از به اصطلاح دوستدار حیوانات با کیسه های آشغال و گوشت های دور ریز به این مکان های تفریحی می آیند و با ریختن این موارد که بوی نامطبوع و مشمئز کننده دارند سفره عریض و طویلی برای گربه ها و البته کلاغ ها راه می اندازند. دیگر بسیاری از پارک های تهران بوی مطبوع چمن و هوای تازه را نمی دهد و بیشتر بوی نامطبوع حیوانات و گوشت های دور ریز و  ... در آن به مشام می رسد.

شاید بسیاری با این استدلال که حیوانات نیز حق حیات دارند نسبت به انتقاد مردم نسبت به دادن غذا به حیوانات شهری خرده بگیرند اما نکته اساسی اینجاست که این حیوانات که تعدادشان بسیار زیاد است و اکوسیستم طبیعی را به هم می زنند در فضایی که برای تفریح خصوصا کودکان و زنان و افراد مسن تدارک دیده شده است حضور دارند و باعث سلب آسایش آنان می شوند.
 

در حوزه سگ های ولگرد و همچنین سگ های بزرگ نا نژادهایی خطرناک هیچ قانون جدی در کشور وجود ندارد که جلوی چرخاندن آنان گرفته شود. در کشورهای خارجی نیز البته خطر سگ های وحشی و نژادهای خطرناک وجود دارد اما در این کشورها با شناسایی این نژادها جلوی حضور آنان در انظار عمومی و آسیب رساندن به مردم را می گیرند و با توجه به اینکه فرهنگ آنان با سگ شکل گرفته است نهادهای مختلفی برای بررسی نژادها و گونه های مختلف و نحوه برخورد با قانون گریزان در این عرصه وجود دارد.

نکته اساسی دیگر اینکه در این کشورها هم با سگ و هم صاحب آن با جدیت تمام برخورد می شود و در زمانی که سگ به یک انسان حمله یا قصد حمله و ایجاد رعب و وحشت داشته باشد به مراکز نگهداری از این حیوانات برده شده و حتی معدوم می شود.
 

در این حوزه اما خلاء جدی در برابر سگ گردان ها با نژادهای خطرناک وجود دارد. ناآگاهی و حیوان دوستی صرف برخی از افراد که خود را خیلی متمدن و آگاه می پندارند نیز به این مشکل دامن زده است. برخی تنها به مهربانی به حیوانات فکر می کنند و حتی در این حوزه تا جایی پیش می روند که صدمه زدن آنها به انسان های دیگر برایشان مهم نیست. در این عرصه آنچه دیده می شود یک نوع حیوان دوستی صرف ناآگاهانه و بدون منطق است.

این درحالی است که در این عرصه قوانین بین المللی به افراد تا جایی آزادی عمل در نگهداری از حیوانات را داده است که برای هیچ فردی خطر و آسیبی نداشته باشد. مثلا ‏در برخی پارکهای آمریکا سگ گردانی ممنوع است و در بیشتر مراکز تفریحی این کشور سگ ها حتما باید قلاده داشته باشند و از گرداندن سگ ها با نژادهای خطرناک به جد جلوگیری می شود. نظافت فضولات سگ هم بر عهده صاحب آن است و اگر تمیز نکند ممکن است تا 500 دلار جریمه شود.
 

مطالبه جدی وجود دارد که نهادی به طور مستقیم و جدی در این راستا وارد عمل شده و نسبت به صدمات و آسیب هایی که حیوانات ولگرد و خصوصا حیوانات دست آموزی که نژادهای خطرناکی دارند جلوگیری صورت گیرد. در این عرصه متاسفانه با برخی از افراد که به هر علتی با ژست پولداری یا علائق شخصی اقدام به سگ گردانی با نژادهای خطرناک در پارک ها و مراکز ورزش عمومی می کنند برخورد و انتقاد می شود  یا حالت تدافعی وحشتناکی می گیرند و  یا حتی با سگ هایشان ممکن است منتقدان را تهدید کنند. در این باب بایستی حتما نهادهایی به طور ضربتی و شدید برخورد کنند و قوانین سفت و سختی در این حوزه شکل بگیرد و افراد نسبت به این امر با مسئولیت پذیری ویژه ای عمل کنند و از ایجاد رعب و وحشت در مراکز تفریحی و بر هم زدن آرامش عموم در این اماکن جلوگیری شود.



بعد از اینکه برخی از مردم به گرداندن سگ ها و حیوانات از این دست در مراکز عمومی شکایت کردند، مجلس شورای اسلامی نیز در این خصوص طرحی را ارائه کرده است. این طرح نیز با توجه به اینکه باید به طور کارشناسی بررسی شود باید چکش کاری های لازم را طی کند. همگان بر این عقیده هستند که بایستی برای حیوانات خانگی مقرارات مشخص و سفت و محکمی همانند همه کشورهای دنیا داشته باشیم. هر چند برخی از افراد و رسانه ها سعی دارند این موضوع را با عنوان اینکه اولویت جامعه نیست پس بزنند،  این درحالی است که جامعه تنها یک اولویت خاص ندارند و باید همه ابعاد و شئونات زندگی دیده شود تا رفاه عمومی به بهترین شکل و با کیفت مطلوب بوجود بیاید.

بیشتر بخوانید:
از سگ بازی تا «سگ فروشی»/ شغل جدید سلبریتی‌ها در فضای مجازی +تصاویر
حمله یک اقلیت به امنیت و آرامش جامعه/ معضلی به نام سگ بازی و گرایش به نگهداری سگ


کد مطلب: 785168

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/report/785168/حیوانات-خانگی-معضل-جدید-زندگی-شهری-نگهداری-نیازمند-قانون-مشخص-نیست-تصاویر

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com