جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۳
۵۴
تقاطع گرانی دلار و جریان اصلاحات؛

اصلاح طلبان از برخورد با اخلالگران ارزی هم ناراحت شدند/ همه چیز باید به مذاکرات گره بخورد!

دوشنبه ۲۲ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۰۸:۰۸
کد مطلب: 785056
چه گره زدن اقتصاد به برجام و چه گره زدن موفقیت برجام به سیاست سازش هر دو نشان دهنده راه یکسانی است که اصلاح طلبان دنبال می کنند.
اصلاح طلبان از برخورد با اخلالگران ارزی هم ناراحت شدند/ همه چیز باید به مذاکرات گره بخورد!
گروه سیاسی جهان نيوز: همواره در حوزه کارشناسی دو نگاه سیاسی و اقتصادی به مذاکرات هسته‌ای و ماحصل آن یعنی برجام بوده است که سعی کرده که بر اساس آن آینده این مذاکرات را نیز پیش بینی کند. یک نگاه خاص اقتصادی به برجام بوده است که کارشناسان مطرح می کردند اگر ابزار اقتصادی را از آمریکایی‌ها بگیریم در راه بی اثر کردن تحریم ها قدم گذاشته و آینده مذاکرات را مثبت و به نفع ایران رقم خواهیم زد. زیرا تا زمانی که غربی ها تاثیر تحریم ها بر ایران را زیاد می بینند قطعا دست از اهرم فشار خود علیه کشورمان بر نمی دارند.

در نگاه دوم یعنی نگرش سیاسی که آینده برجام و مذاکرات منفی دیده شده است، عنوان می‌شود که آمریکا با توجه به عناد سیاسی که دارد دست از تحریم ایران بر نمی دارند و مذاکرات هسته‌ای نیز در انتها به پایانی خوش نمی رسد مگر اینکه ایران رویه خود را تغییر داده و ارتباط مستقیمی با آمریکا بوجود بیاید.

در این برهه زمانی که قرار داریم بازهم کارشناسان دو جناح سیاسی اصلاح طلب و اصولگرا بر نگرش های معطوف به اقتصاد و سیاست راهبردی به برجام می نگرند. نگاهی به صفحات روزنامه های اصلاح طلب به خوبی تفوق نگرش سیاسی سازش انگارانه را می بینیم.

در همین زمینه«کورش احمدی» فعال اصلاح طلب در روزنامه اعتماد می نویسد:‌ «باید توجه داشت که آنچه بر برجام رفت تا حدودی ناشی از ادامه تنش بین ایران و امریکا در حوزه‌های دیگر و مسکوت ماندن نکات نانوشته و ضمنی برجام است. اگر برجام با گام‌های دیگر تکمیل نشود، بعید به نظر می‌رسد که به‌طور کامل قابل اجرا باشد و آینده‌ای داشته باشد».

«حشمت الله فلاحت پیشه» نماینده حامی دولت روحانی در مجلس دهم در یادداشتی در روزنامه آرمان نوشت: «اشتباه دو طرف ایرانی و آمریکایی این است که با پرهیز از مذاکره مستقیم، زمام این بخش از دیپلماسی را به دست کشورهای واسط قرار داده‌اند که این کشورهای واسط هر کدام موضوع برجام را از زاویه منافع، دغدغه‌ها و سیاست‌های خودشان می‌بینند...تنها راهی که اگر ایران و آمریکا بخواهند به سمت توافق حرکت کنند این است که باید موضوع برجام را به بخشی از سیاست تنش‌زدایی بین دو کشور تبدیل کنند».

اصلاح طلبان با قلم های خود در جرایدشان درحالی از تسامح و سازش با آمریکا می نویسند که در حوزه اقتصادی در بازار خصوصا ارز اتفاقاتی همزمان با برگزاری دور جدید مذاکرات وین با تیم دولت آیت الله رئیسی شاهد هستیم. تا جایی که رئیس جمهور نسبت به این اتفاقات ابراز داشته است که «خبر دقیق داریم عده‌ای شبانه‌روز در تلاشند همزمان با مذاکرات، نرخ ارز را بالا ببرند و مذاکرات را به اقتصاد گره بزنند تا خواسته‌های خود را به ملت تحمیل کنند. دستگاه‌های اطلاعاتی پیگیر معرفی افراد هستند.»

با این اظهارات رئیس جمهور و برخورد با اخلال گران بازار ارز برخی از رسانه‌های  اصلاح طلب با ادبیات «برخورد امنیتی با اقتصاد» دولت را از این کار منع کردند.

در همین رابطه روزنامه اصلاح طلب آرمان از زبان یک کارشناس می نویسد:‌ «درد بازار، بحث عرضه‌ و تقاضاست این کارشناس اقتصادی در واکنش به خبر توقفی 700 حساب ارزی افراد متخلف هم اظهار رد: این هم در راستای امنیتی‌کردن جو بازار است؛ قبلا هم سابقه آن وجود داشته یعنی وقتی که نمی‌توانستند عرضه و تقاضا را جواب بدهند یا مکانیزم دخالت بانک‌مرکزی درست کار نمی‌کرد این اتفاقات رخ می‌داد.»

این روزنامه می افزاید: «امنیتی‌کردن بازار و بستن 700 حساب و دستگیری چند نفر که مثلا اعتراف کنند از خارج خط گرفته‌اند که شاید هم بگیرند درد بازار نیست. درد بازار بحث عرضه و تقاضاست. وقتی عرضه کم می‌شود و مشکل ورود ارز به کشور داریم این اتفاقات هم رخ می‌دهد. فاصله نرخ هم به‌دلیل همین عدم عرضه مناسب است. وقتی عرضه به‌واسطه تحریم و دیپلماسی و مذاکرات و... مشکل دارد این مسائل هم ایجاد می‌شوند. او در واکنش به اظهارات رئیسی، رئیس‌جمهوری در جمع دانشجویان درباره اینکه افزایش نرخ ارز به‌دلیل دستکاری عده‌ای خاص است، اضافه کرد: این یک عده چقدر ابزار دارند که بتوانند این بازار را در دست بگیرند. عمده فروشنده‌ها شرکت‌های صنعتی، معدنی و پتروشیمی و عمده سهام آنهایی هم که در بورس هستند، دولتی است و خود اینها هستند که ارز را بالاتر از نرخ مصوب به سامانه نیما می‌فروشند.»

هم راستا با این روزنامه اصلاح طلب بی بی سی فارسی نیز نوشت: «با اینکه ابراهیم رئیسی و دیگر مقام‌های دولت اصرار و تاکید دارند که اقتصاد، نان، سفره و معیشت مردم را به مذاکرات گره نمی‌زنند، اما فقط همین یک نمونه یعنی نوسانات بازار ارز به خوبی نشان می‌دهد که چگونه این همه بی‌اعتنا به اظهارات مقام‌های سیاسی، با هم گره در گره هستند.سرنوشت مذاکرات ایران و کشورهای طرف مذاکره به اعتباری مهم‌ترین عامل در تعیین روند قیمتی در بازار ارز و پس از آن در کل اقتصاد ایران است. پیشرفت این مذاکرات به معنای گشایش در تنگنای مالی دولت است که می‌تواند بر افزایش سطح درآمدهای دولت و تعیین تکلیف کسری بودجه تاثیر گذار باشد.»

روزنامه جمهوری اسلامی نیز که از بدو روی کار امدن دولت رئیسی به عنوان منتقد دولت جدید همواره به اغلب اقدام پاستورنشینان واکنش نشان داده اینبار هم با مطرح کردن ماجرای «جمشید بسم الله» نوشت که این بیماری اقتصادی است که باید درمان شود و دولت بایستی با آنها برخورد کند.

تناقض در اردوگاه اصلاح طلبان درباره اقدامات دولت بسیار آشکار است. یکی از دولت انتظار برخورد جدی دارد که البته در این حوزه برخورد مناسبی صورت گرفت و دیگری نسبت به این برخوردها خرده می گیرد. اما در سیاست اصلاح طلبان تنها یک خط مشی آنهم در خصوص برجام و غرب دیده می شود. حرف اصلاح طلبان در دو حوزه سیاسی و اقتصادی یک چیز و آن سازش با آمریکاست. چه گره زدن اقتصاد به برجام و چه گره زدن موفقیت برجام به سیاست سازش هر دو نشان دهنده راه یکسانی است که اصلاح طلبان دنبال می کنند.

آنچه از اقدامات دولت آیت الله رئیسی خصوصا با منطقه گرایی و استفاده از ظرفیت های اقتصادی منطقه مشخص است، دولت در حالت حرکت برای اخذ ابزارهای اقتصادی از آمریکا و خنثی سازی تحریم ها در بیرون از فضای مذاکرات و در فضای واقعی اقتصادی است. البته این مانع برگزاری مذاکرات وین نشده است و دولت در همه عرصه ها در حال کار است. این درحالی است که در دولت روحانی با یک نگاه تک بعدی به اقتصاد ظرفیت ها همه در خدمت برجام در آمده و مسکوت مانده بودند و این موضوع باعث شده بود که ابزارهای تحریم های دشمن بیشتر اثرگذاری داشته باشند اما حالا در دولت رئیسی رویه برای استفاده از دیپلماسی فعال اقتصادی در همه عرصه ها صورت گرفته که این موضوع امیدواری نسبت به شکل گیری مذاکرات مثبت در پایتخت اتریش را بوجود آورده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


United States
با اخلال گران ارزی و اقتصادی و رانت خواران و.... قطعا برخورد جدی شود....مردم دیگر طاقت گرانی ندارند...
Iran, Islamic Republic of
برخورد شود برادر
Iran, Islamic Republic of
جهان نیوز بهتره به جای گیر دادن به اصلاحات از کارنامه تون بگین
Iran, Islamic Republic of
جریان همسوی اصلاح طلبان از سال 68 تا 1400 بیش از سی سال تمام کادرسازی و تصمیم سازی و اجرای اقتصاد رو در اختیار داشته(حتی در زمان احمدی نژاد هم در لایه های میانی قدرت اثرگذار بوده)، حالا امثال جهان نیوز و جریان انقلابی باید از کارنامه اش بگه؟؟!!!
United Kingdom
چه اشکالی داره از کارنامش بگه؟ مگه مشکل کجاست؟!
امیرحسین
Iran, Islamic Republic of
اصلاح طلبان قیمت ارز و سکه و مسکن و خودرو و موبایل و موادغذایی و غیره را 10 برابر کردند و باید سکوت کنند.
مهران
Iran, Islamic Republic of
فکر کنم جز دلالان هستی که اینقدر ناراحت شدی
Iran, Islamic Republic of
اشکالش کجاست اگه از کارنامه تون بگین؟
خخ
Iran, Islamic Republic of
کارنامه اصلاح طلبان مردود است و دوست ندارند در موردش حرفی بزنند.
Iran, Islamic Republic of
جهان نیوز بگه که کاره ای نبوده اما شما که 8 سال قدرت و اقتصاد دم دستتون بوده و همه امکانات مالی- اقتصادی هم . باز هم از این حرفها میزنید
Iran, Islamic Republic of
جهان نیوز از کارنامه خودشون بگه مگه چه اشکالی داره
United Kingdom
اصلاحطلبان و احمدی نژادی ها عمر تلف کردگان علاف مجازی
البته مردم واقعی در حال کار و تلاشند
Iran, Islamic Republic of
اصلاح طلبا که تکلیفشون معلومه احمدی نژادی ها مه که خسر الدنیا و الاخره هستند نه اینند و نه آن
Iran, Islamic Republic of
پس شماها اینجاها چکار میکنین برادر؟ و
Iran, Islamic Republic of
ما دنبال یه لقمه نون برای امرار معاش و کامنت پراکنی هستیم
Iran, Islamic Republic of
حالا چرا ناراحت شدن؟
Iran, Islamic Republic of
دلیلشو نگفتن؟
Iran, Islamic Republic of
با مدیران ضعیف مثل حسن روحانی باید برخورد شود.
سفالگر
Canada
بیخود ناراحت شدن پدر مردم رو دراوردن و حالا هعم ناراحت میشن عجب رویی البته تعجب هم نداره چون احتمالا برنامه هایی برخی هاشوت داشتن که با این برخوردها خراب میشه
کوزه گر
Iran, Islamic Republic of
....
United Kingdom
احسنت به برادر سفالگر
کوزه خر
United Kingdom
...
کوزه فروش
United Kingdom
...
Iran, Islamic Republic of
سلام. آقای جهان تیغی در سمت چپ تبلیغات سایت شما، فروش تمبر با عکس .... داره تبلیغ میشه! ..
سعید
Iran, Islamic Republic of
از نظر کارنامه۱۰۰ روز اول کاری؛دولت کانامه قابل قبولی بنظر من تا حالا نداشته
Iran, Islamic Republic of
واقعا هم که نظر تو برای سرنوشت کشور مهمه!!
Iran, Islamic Republic of
برای امثال تو که 100 روز کار کردن رو فقط زدن و رقصیدن برای برجام خیالی میدونید معلومه که کارهای رئیسی به چشم نمیاد
Iran, Islamic Republic of
فقط یه مورد قضیه کرونا که توی 100 روز بیشتر از 100 میلیون دوز واکسنی زده شد که دولت قبلی 2 سال میگفت تا به FATF نپیوندیم بهمون واکسن نمیدن
Iran, Islamic Republic of
برای امثال جنابعالی همون امثال روحانی خوبه که توی هشت سال هیچ کاری نکرد!
Iran, Islamic Republic of
منفی ها مشکوک است به سایت جهان نیوز حمله سایبری می شود.
شاهین
Iran, Islamic Republic of
رئیسی با واردات 140 میلیون دوز واکسن کاری کرد کارستان.
Iran, Islamic Republic of
بابا ول کنید این اصلاحات رو دیگه تموم شد رفتن! زودتر وضع مملکت رو درست کنید خسته شدیم!1
Iran, Islamic Republic of
باید محاکمه و منحل بشوند
عادل
Iran, Islamic Republic of
ای مرجع قضایی / اقدام انقلابی
Iran, Islamic Republic of
از برخورد با اخلالگران کسی ناراحت نمیشه. ولی از بگیر و ببند الکی که هیچ نتیجه ایی جز امنیتی کردن و ترسوندن مردم نداره، بیزارند. اخلالگران رو مگه نگرفتند؟ چرا قیمت ارز پایین نیومد؟
Iran, Islamic Republic of
کارنامه شما اگر عملکرد مثبتی نداشته سعی در اصلاح خودتان باشید .فرافکنی جواب نخواهد داد!!
Iran, Islamic Republic of
آقا اصلاحات تمام شد و رفت اکنون دولت همسو روی کار آمده عملکردتان چیست ؟
Iran, Islamic Republic of
نه خیر اقا اول شما که 8 سال سرکار بودین بگو عملکردت چی بود انوقت من برای چندماه می گم فرافکنی رو مدیران بیکفایت شما انجام دادن که الان معیشتمون به اینجا رسیده خودتو به اون راه نزن
معین
Iran, Islamic Republic of
اصلاح طلبان 8 سال سرکار بودن و نتیجه عملکرد شون 10 برابر شدن تحریم ها و چندین برابر شدن قیمت دلار و سکه بود.
کمال
Iran, Islamic Republic of
تو را بخدا دست بردارید از این بازی مشمئز کننده اصلاح طلب بد و اصول گرای خوب .
فتنه 88
Iran, Islamic Republic of
اصلاح طلبان بزرگترین مانع پیشرفت و آرامش کشور هستن.
Iran, Islamic Republic of
باید با خود اصلاح طلبان برخورد شود تا کی این اصلاح طلبان را تحمل میکنید؟ .
Iran, Islamic Republic of
بشود برادر پس چرا نمیشود عزیز دل برادر
Iran, Islamic Republic of
همه چیز به مذاکرات گره خورده است اصلا در این دولت هم نبوده است در شرایط برجام در دولت قوبل به گرده ملت گذاشته شده اتست
خسارت محض
Iran, Islamic Republic of
عراقچی» نتیجه برجام تحریم بیشتر بود.
حسن
Iran, Islamic Republic of
کسانی که از مبارزه با اخلال ارز ناراحت می شوند خودشان دست دارندحتما برخورد شده و سرانشان به مردم معرفی شود!!!
حسین
United Kingdom
تو راست میگی برادر حسین!!!1
Iran, Islamic Republic of
حتی آب خوردنمون هم به برجام گره خورده بود دیگه از این واضح تر میخواین
Iran, Islamic Republic of
گره رو باز کنید و از برجام خارج بشین اگه راست میین
Iran, Islamic Republic of
مکانیسم ماشه مانع خروج ایران از برجام است.
Iran, Islamic Republic of
نترس برادر کاری بهت ندارن خارج بشین!!
محمد
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
.
فقط فاجعه بنزینی سال 98. برای محاکمه روحانی کافیه ،،،...!!!