کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

نگرانی برای مردم ایران؛ نه!

حاشیه قابل تامل مذاکرات رفع تحریم‌ها/ اصرار اصلاح طلبان برای خوش خدمتی به اسرائیل/ ماجرا چیست؟

27 آذر 1400 ساعت 10:00

برخی اصلاح طلبان بدون هیچ واهمه ای از بیان و انتشار، از رفع تهدید امنیتی یک رژیم غاصب کودک کش به عنوان شرط برداشتن تحریم های علیه جمهوری اسلامی سخن می‌گویند.


گروه سیاسی جهان نیوز، حسین خان بابازاده: همزمان با آغاز مذاکرات رفع تحریم‌ها در دولت سیزدهم، گروهی از اصلاح طلبان و رسانه های این جریان در اقدامی قابل تامل سعی می کنند به هر عنوان که شده بحث را به امنیت و آینده رژیم صهیونیستی بکشانند!

بررسی مجموعه یادداشت ها و گفتگوهای این افراد نشان می دهد که برخی اصلاح طلبان بدون هیچ واهمه ای از بیان و انتشار، از رفع تهدید امنیتی یک رژیم غاصب کودک کش به عنوان شرط برداشتن تحریم های علیه جمهوری اسلامی سخن می‌گویند. حتی برخی از این افراد به راحتی بحث از سرنوشت «مردم اسرائیل»(!) سخن به میان آورده اند.

این در حالی است که دولت رئیسی در حال کار شبانه روزی، مردم پیگیر اخبار برای حل مشکلات و تیم مذاکره کننده هم در حال تلاش جدی برای رفع تحریم هایی است که قرار بود شش سال پیش در دولت روحانی رفع شود. اما در این سمت دغدغه یک عده از سیاسیون و رسانه ها بحث عقب نشینی ایران و امنیت اسرائیل شده است!


موارد مطرح شده در این باره را بخوانید:

در مبارزه‌ با رژیم صهیونیستی باید مقداری تجدید نظر کنیم!

نصرت الله تاجیک، سفیر پیشین ایران در اردن: رویکرد ما به رژیم صهیونیستی هسته اصلی برخی معضلات ما در منطقه و جهان و نه‌تنها در سیاست خارجی و روابط دوجانبه بلکه در روابط بین‌المللی ما شده است. این رویکرد حتی می‌تواند بر اوضاع سیاسی اجتماعی و مخصوصا بعد امنیتی آن و نیز روند توسعه کشور یا کسب جایگاه منطقه‌ای و بین‌المللی ایران تأثیر بگذارد. من معتقدم که باید مقداری در این رویکرد تجدید نظر صورت بگیرد.



*رویکرد کنونی ما به این رژیم باعث شده است به دلیل قدرت مالی، سیاسی و لابی‌گری که این رژیم دارد، ما به‌عنوان خطر امنیتی جهان تلقی شویم. قدرت سیاسی و اجتماعی و اقتصادی یهودیان در دنیا، مخصوصا در آمریکا، در غرب، در کشورهای تأثیرگذار غربی و مخصوصا قدرت برپایی تشکیلات سیاسی، سازمان‌دهی و لابی‌گری و تأثیرگذاری بر افکار عمومی از سوی صهیونیست‌ها بر کسی پوشیده نیست.

*در مبارزه‌مان با این رژیم باید مقداری تجدید نظر کنیم...مخصوصا با مشکلاتی که ما در داخل، در سیاست خارجی و در جنبه‌های مختلف زندگی مردم ایران داریم...ما...متأسفانه به جای اینکه استراتژی‌مان حمایت از فلسطین باشد، آن را تبدیل به استراتژی دشمنی با اسرائیل در حد نابودی این رژیم کرده‌ایم.


دشمنی با آمریکا و شعار محو اسرائیل به ضرر ما تمام شد!
حسین انصاری راد، نماینده ادوار مجلس و فعال سیاسی اصلاح‌طلب:
یکی از شعارهای اصلی ما در سیاست خارجی دشمنی با آمریکا و محو اسرائیل بود. به همین دلیل نیز هزینه‌های زیادی در این زمینه پرداخت شد. نتیجه این نوع سیاست ورزی به ارتقای اقتصادی و سیاسی ایران در مجامع بین‌المللی نینجامید. این سخن به معنای این است که نه‌تنها شعارهایی که داده می‌شد تحقق پیدا نکرد و بلکه این شعارها به ضرر کشور نیز تمام‌شده است.

*اگر قرار است وضعیت مردم تغییر کند باید استراتژی‌هایی که در سال‌های اخیر توسط جمهوری اسلامی مورد استفاده قرارگرفته تغییر کند.


تا وقتی ایران به دنبال حذف اسرائیل است روابط ما با دنیا اصلاح نمی‌شود!
قاسم محبعلی، مدیر کل پیشین خاورمیانه وزارت امور خارجه: موضوعاتی مانند حضور ایران در سوریه، لبنان، عراق و یمن، روابط ایران و عربستان سعودی و از همه مهم‌تر تهدید موجودیت اسرائیل موضوعاتی هستند که تا وقتی که این مسائل حل و فصل نشود انتظار اینکه مناسبات ایران با منطقه و جهان عادی بشود فکر نمی‌کنم که انتظار بجایی باشد.


ایران نباید اسرائیل را تهدید کند؛ از یمن، سوریه و لبنان هم حمایت نکند!
فریدون مجلسی، دیپلمات پیشین: مشکل ایران تحریم‌هاست و به همین دلیل ایران خواهان برداشته شدن تحریم‌هاست. این در حالــی است که مشکل کشــورهای غربی تهدید است. به‌همیــن دلیل در شرایــط کنونی چالش مهم ایــران تحریم است و چالش کشورهـــای غربی تهدید. درنتیجه اگر قــرار است انعطافی در زمینه مذاکرات صــورت بگیــرد بایــد درزمینه تحریم‌ها و تهدیدهای دو طرف صورت بگیرد.

*آمریکا از خصومت ناشی از گروگان‌گیری ابتدای انقلاب و دشمنی پایداری که در طول این چهل سال برای آنها وجود داشته است.کشورهای اروپایی بیشتر به نقض قوانین ان پی تی که ایران عضو آن بوده توجه می‌کنند. از سوی دیگر آمریکا و کشورهای اروپایی به شعار استراتژیک جمهوری اسلامی در راستای نابودی اسرائیل توجه دارند.

*کاهـش تهدیدها نیز تنها در حد حرف نیست و بلکه باید در عمــل مورد ارزیابی قرار بگیرد. حمایت‌های ایران در کشورهایی مانند ســوریه، لبنان، یمن و... یکی از موضوعاتی است که کشورهای غربی آن را به‌مثابه تهدید قلمداد می‌کنند. انعطاف در مـــذاکـرات یک رویکرد معقــول و منطقی است و باید توسط هر دو طرف مورد استفاده قرار بگیرد.


نگرانی برای سرنوشت مردم اسرئیل!
صادق جوادی حصار، سخنگوی حزب اعتماد ملی: ایران باید شفاف بیان کند که سیاست بین المللی ما همان است که در خصوص اسرائیل عنوان کردیم و به سازمان ملل اعلام کردیم. یعنی معتقد به انجام رفراندوم هستیم تا تعیین سرنوشت مردم اسرائیل(!) به دست خودشان رقم بخورد و نه ما. در نهایت هم سازمان ملل باید در خصوص این کشور تصمیم بگیرد.

چند نکته در این باره گفتنی است:

یک: سران صهیونیست ها پیش از این گفته بودند که اصلاح طلبان سرمایه بزرگ اسرائیل هستند و به عنوان خط مقدم این رژیم با جمهوری اسلامی می جنگند. جالب تر آنکه اصلاح طلبان به این ادعا واکنش خاصی نشان ندادند! ظاهرا همان جماعت «نه غزه نه لبنان» فتنه سال 88 امروز همان حرف ها را از قول دیپلمات و تحلیلگر در روزنامه و سایت‌هایشان می نویسند.

دو: اصلاح طلبان با صراحت اعلام می کنند که شرط برداشتن تحریم های ایران رفع تهدید رژیم صهیونیستی و عقب نشینی از سوریه، عراق، یمن و ... است. این یعنی اصلاح طلبان بلندگوی حامیان صهیونیست ها و اربابان داعش شده اند و آنها خواسته خود را از طرف اشخاص و رسانه های این جریان مطرح می کنند تا بتوانند شکست، ناکامی و ترس خود را از این طریق جبران کنند.

سه: جنس اظهارات اصلاح طلبان به عنوان جریانی غربگرا که چندین رسانه مکتوب و مجازی دارند نشان می‌دهد که اصلاح طلبان در حال عادی سازی خواسته طرف‌های آمریکایی و اروپایی هستند. اساسا برجام(هرچند ناقص و مبهم) برای رفع همه تحریم های ایران در مقابل برخی امتیازات هسته ای شکل گرفت. حال که وقت نقد کردن این توافق پرخسارتِ شکل گرفته در دولت روحانی رسیده، بی شرمانه سخن از امنیت اسرائیل و عقب نشینی از عمق راهبردی منطقه برای رفع تحریم ها شده است!

چهار: افراد این جریان به وقت انعقاد برجام این خسارت را برای مردم بزک می کردند، کمی بعدتر بحث برجام موشکی و منطقه ای را به میان آوردند، الان هم امنیت اسرائیل و عقب نشنیی از منطقه را مطرح می کنند.

پنج: این جماعت علاقه ای به رفع تحریم ها ندارند و چه بسا شاید بقای تحریم ها برای آنان مهم تر باشد. برجام و ماجرای تحریم ها را هم صرفا بهانه ای برای تحقق گام به گام خواسته های گستاخانه تلقی می‌کنند. به تعبیر بهتر رفع تحریم‌ها، مشکلات معیشتی، پیشرفت ایران و... هیچ کدام در قاموس فکری این جریان مهم نیست و فقط آن را بهانه ای برای انحراف افکار عمومی جهت تحقق سرسپردگی و تسلیم در مقابل به ظاهر ابرقدرت ها می دانند. یک کلام؛ نوکری بی جیره مواجب!


کد مطلب: 784681

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/report/784681/حاشیه-قابل-تامل-مذاکرات-رفع-تحریم-ها-اصرار-اصلاح-طلبان-خوش-خدمتی-اسرائیل-ماجرا-چیست

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com