کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

فریدون مجلسی، دیپلمات اصلاح طلب:

انعطاف در مذاکرات معقول و منطقی است/ ایران نباید اسرائیل را تهدید کند؛ از یمن، سوریه و لبنان هم حمایت نکند/ مردم دوست ندارند در شرایط تحریم زندگی کنند

17 آذر 1400 ساعت 15:47

مشکل ایران تحریم‌هاست و به همین دلیل ایران خواهان برداشته شدن تحریم‌هاست. این در حالــی است که مشکل کشــورهای غربی تهدید است. به‌همیــن دلیل در شرایــط کنونی چالش مهم ایــران تحریم است و چالش کشورهـــای غربی تهدید.


گروه سیاسی جهان نیوز: فریدون مجلسی، دیپلمات پیشین و تحلیل‌گر روابط بین‌الملل که می توان از او در کنار برخی افراد نظیر فاضل میبدی، هاشمی طبا و... به عنوان چهره های مورد علاقه رسانه های اصلاح طلب برای بیان اظهارات عجیب نام برد، در شماره امروز روزنامه آرمان تلاش خود را به کار گرفته تا بگوید ایران باید از تهدید رژیم صهیوینیستی و حمایت از مردم مظلوم فلسطین، یمن، سوریه و... دست بکشد تا تحریم‌های هسته‌ای رفع شود! 

این مثلا تحلیل مجلسی فی الواقع مُهر تائید ناخواسته ای بر آن واقعیت است که پرونده هسته ای ایران صرفا یک بهانه است و ماجرا موضوع دیگری است. حتی به فرض آنکه جمهوری اسلامی برخلاف ذات عزتمند و ظلم ستیز خود این موضوعات را هم بپذیرد دوباره غربی ها پیش تر آمده و به موضوعات موشکی، حقوق بشری و... ورود خواهند کرد. اساسا مشکل دشمنان ملت مستقل و ظلم ناپذیر ایران با موجودیت انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی است و پس از ناامیدی از تحقق این خواسته در سال‌های ابتدایی پیروزی انقلاب رو به فعالیت در سایر موضوعات آوردند.

حال برخی اصلاح طلبان همچون مجلسی خواه یا ناخواه در نقشه دشمنان ملت ایران بازی می‌کنند و خواسته یا ناخواسته برای تحقق منافع آمریکایی‌ها نظیر امنیت رژیم نحس نجس صهیونیستی یا جبران ناکامی‌های عربستان در یمن یا داعش در سوریه تلاش می کنند.

این افراد برای رسیدن به هدف مطلوب خود سعی می کنند تا بگویند ایران به خاطر استقلال و عزت خود مثل کشورهای مرتجع و سرسپرده منطقه پیشرفت نکرده است! حتی از حقوق کارمندان هم به عنوان دستاویزی برای دوقطبی سازی استفاده می کنند. البته که اشاره نمی کنند دولت های غربگرای مورد حمایت آنها چگونه در سالهای گذشته عمر پیشرفت ایران عزیز را به پای خوش خیالی برای چرخش نگاه غربی ها هدر داده و اقتصاد کشور را به این نقطه تاسف بار رساندند.

گفتنی است چندی پیش هم قاسم محبعلی که متاسفانه در یک بازه زمانی مدیر کلی خاورمیانه وزارت امور خارجه را عهده دار بود، اظهار داشت: «تا وقتی ایران به دنبال حذف اسرائیل است روابط ما با منطقه و دنیا اصلاح نمی‌شود!»

به گزارش جهان نیوز، بخش هایی از اظهارات مجلسی را در ادامه خواهید خواند:

*واقعیت این است که نگاه کشورهای غربی به پرونده هسته‌ای ایران به شکل دیگری است و هنگامی‌که پرونده روی میز قرار می‌گیرد از آغاز به آن نگاه می‌کنند. آمریکا از خصومت ناشی از گروگان‌گیری ابتدای انقلاب و دشمنی پایداری که در طول این چهل سال برای آنها وجود داشته است.کشورهای اروپایی بیشتر به نقض قوانین ان پی تی که ایران عضو آن بوده توجه می‌کنند. از سوی دیگر آمریکا و کشورهای اروپایی به شعار استراتژیک جمهوری اسلامی در راستای نابودی اسرائیل توجه دارند. از دیدگاه آنها ایران در زمینه ان پی تی مرتکب تخلفات و پنهان‌کاری در دولت احمدی‌نژاد شده است. به همین دلیل باعــث ایجاد حساسیت نسبت به پرونده هسته‌ای ایران شده است.
 
*مردم ایران‌دوست ندارند در شرایط تحریم زندگی کنند. تحریم‌ها زندگی مردم را سخت کرده و امروز مردم برای گذران امور خود با مشکلات جدی مواجه هستند.
 
*تحریم‌ها باعث شده رقبای منطقه‌ای ما در دهه‌های اخیر پیشرفت کنند و ایران به‌جز در زمینه‌های دفاعی در زمینه‌های اقتصادی و سیاسی توسعه‌ای عقب بماند. در نتیجه رفع تحریم‌ها برای ایران از همه‌چیز مهم‌تر است.
 
*ایران باید دلایل و رویکرد کشورهای غربی را مشاهده کند که آنها به دنبال چه چیزی هستند و آیا شرایط تحقق آنها را دارد یا خیر. امتیازاتی که آنها به دنبال آن هستند و جمهوری اسلامی نیز نسبت به آنها آگاهی دارد و در مقدمه برجام نیز به‌صورت تلویحی به آنها اشاره‌شده رعایت صلح و امنیت در منطقه است.


 
*مسأله اسرائیل در مرحلــه نخست به ملت فلسطین، در مرحلــه دوم به کشورهای عربی  و در مرحلـه سوم به جامعه جهانی اسلامی ارتباط پیدا می‌کند. در شرایط کنونی کشورهای عربی به دنبــال احقاق حقوق مردم فلسطین هستند و رویکردی که در مقابل اسرائیل در پیش‌گرفته‌اند مبتنی بر پرداخــت خسارت و غرامت از سوی اسرائیل به مردم فلسطین است. اگر ایران به سمت توسعه برنامه هسته‌ای خود پیش برود و طرف مقابل احساس خطر کند به‌خصوص با رابطه خصمانه‌ای که بین ایران و آمریکا وجود دارد و آمریکا به‌عنوان حامی اصلی اسرائیل شناخته می‌شود می‌تواند خطرآفرین باشد.
 
*مشکل ایران تحریم‌هاست و به همین دلیل ایران خواهان برداشته شدن تحریم‌هاست. این در حالــی است که مشکل کشــورهای غربی تهدید است. به‌همیــن دلیل در شرایــط کنونی چالش مهم ایــران تحریم است و چالش کشورهـــای غربی تهدید. درنتیجه اگر قــرار است انعطافی در زمینه مذاکرات صــورت بگیــرد بایــد درزمینه تحریم‌ها و تهدیدهای دو طرف صورت بگیرد.
 
بیشتر بخوانید:
اگر از برجام خارج شویم، آمریکا به ایران حمله می کند!

مجلسی: ایران در محاصره اسرائیل است!
تا وقتی که خودمان کاری نکنیم تحت حمایت برجام هستیم
باید اسرائیل را به رسمیت بشناسیم تا سایه جنگ دور شود!

شکل مذاکره مهم نیست، فقط با بایدن مذاکره کنیم!

*کاهـش تهدیدها نیز تنها در حد حرف نیست و بلکه باید در عمــل مورد ارزیابی قرار بگیرد. حمایت‌های ایران در کشورهایی مانند ســوریه، لبنان، یمن و... یکی از موضوعاتی است که کشورهای غربی آن را به‌مثابه تهدید قلمداد می‌کنند. انعطاف در مـــذاکـرات یک رویکرد معقــول و منطقی است و باید توسط هر دو طرف مورد استفاده قرار بگیرد.
 
*اگر توافق و انعطاف در حدی باشد که کشورهای غربی احساس خطر نکنند و در مقابل رفع تحریم رفع تهدید نیز صورت بگیرد می‌توان نسبت به آینده مذاکرات خوشبین بود.
 
*تا حدودی شانس موفقیت برای مذاکرات قائل هستم. کسانی که امروز دولت را در اختیاردارند درگذشته ازجمله منتقدان و مخالفان برجام بودند. امروز که این افراد مدیریت کشور را به دست گرفته‌اند متوجه این نکته شده‌اند که مسائل مهم‌تر از موضوع فلسطین در کشور وجود دارد و دفاع از حقوق و منافع مردم ایران دارای اهمیت بیشتری است.


کد مطلب: 784608

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/report/784608/انعطاف-مذاکرات-معقول-منطقی-ایران-نباید-اسرائیل-تهدید-کند-یمن-سوریه-لبنان-هم-حمایت-نکند-مردم-دوست-ندارند-شرایط-تحریم-زندگی-کنند

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com