جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
۱۱
درباره ارجاع طرح حمایت به مرکز پژوهش‌ها؛

چهار نکته مهم در مورد طرح مربوط به فضای مجازی/ طرح مجلس دوباره آمریکایی‌ها را عصبانی خواهد کرد؟

پنجشنبه ۱۱ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۰۹:۰۸
کد مطلب: 783907
اکنون که این طرح به مرکز پژوهش ها ارجاع داده شده است، انتظار می رود که ضمن ترمیم نقاط ضعف طرح فعلی و رفع نگرانی ها از بابت ضربه به برخی کسب و کارهای مجازی، بر نقاط قوت آن افزوده شود.
چهار نکته مهم در مورد طرح مربوط به فضای مجازی/ طرح مجلس دوباره آمریکایی‌ها را عصبانی خواهد کرد؟
گروه سیاسی جهان نيوز، رضا صفری: در نشست اخیر کمیسیون مشترک «طرح حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی» در مجلس شورای اسلامی، تصمیم بر این شد که این طرح برای بررسی و إعمال نظرات و پیشنهادهای مطرح شده، به مرکز پژوهش های مجلس ارجاع داده شود.

دکتر قالیباف هم با انتشار مطلبی در صفحه توییتر خود نوشت: «طرح حمایت از کاربران در فضای مجازی به مرکز پژوهش‌های مجلس ارجاع شد تا ابعاد گوناگون اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و زیرساختی آن با بررسی‌های کارشناسی بیشتر اصلاح شود. قانون‌گذاری در حوزۀ فضای مجازی با در نظر گرفتن مطالبات مردم، منافع صاحبان کسب‌ و کار و اجماع نخبگانی اثربخش خواهد بود.»

در این زمینه چند نکته قابل بیان است:
 
یک: این طرح تا اندازه ای مهم است که گروهی از قانونگذاران هر دو حزب آمریکا با ارسال نامه ای به وزیر امور خارجه و وزیر خزانه داری ایالات متحده، از دولت بایدن خواسته اند که به مقابله با آن بپردازد. از همین رو طرح نهایی زمانی دارای نقطه قوت است که دوباره آمریکایی‌ها را عصبانی کند، به مرور زمان، سلطه اقتصادی، فرهنگی، امنیتی، اطلاعاتی و ... دشمن در فضای مجازی را کمتر کرده و در نهایت از بین ببرد، ایران را در زمره کشورهای قدرتمند حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات قرار دهد، کسب و کارهای ما را وابسته به پلتفرم های دشمن نکند و ... .

اکنون که این طرح به مرکز پژوهش ها ارجاع داده شده است، انتظار می رود که ضمن ترمیم نقاط ضعف طرح فعلی و خصوصا رفع نگرانی ها بابت ضربه به برخی کسب و کارهای مجازی، بر نقاط قوت آن افزوده شود. اگر غیر از این باشد، باید بگوییم نیازی نیست که برای فضای مجازی رهای کشور، قانونی تصویب کنیم که این وضع یله را تثبیت کند! اتفاقاً اگر یک قانون محافظه کارانه و منفعلانه نوشته شود، طرفداران فضای یله و رهای فعلی فردا روزی به همین قوانین تمسک خواهند کرد.
  
دو: در هنگام تصویب و بررسی چنین قوانین مهم و حیاتی، آنچه که در اولویت قرار دارد، منافع کلان کشور و مردم و تثبیت حاکمیت سایبری کشور است نه منافع پلتفرم های مجازی خارجی یا تضمین منافع عده ای خاص.
 
سه: یکی از خطراتی که این طرح را تهدید می کند این است که در نهایت و پس از این همه رفت و آمدها، نمایندگان تحت تأثیر بعضی جریانات روشنفکری و لیبرال ها قرار گرفته و به هیاهوهای عده ای خاص توجه نشان دهند و از طرفی هم برای رفع تکلیف و پاسخ به مطالبات گسترده مردم و همچنین ضرورت های این عرصه، مجبور شوند که در نهایت قانون و طرحی خنثی را تصویب کنند.
 
چهار: جای هیچ شکی نیست که در همه جای دنیا اقدامات سلبی وجود دارد و هر قانونی یک جنبه ایجابی و یک جنبه سلبی به همراه دارد. اگر عده ای انتظار دارند که در طرح حمایت، اقدامات سلبی مثل جریمه و ... وجود نداشته باشد، یا معنای قانونگذاری را نمی دانند و یا  از فضای مجازی و ساز و کارهای آن شناخت کافی ندارند. اگر بنا بر این باشد که به سخنان شبه روشنفکری و برخی رسانه های معلوم الحال اهمیت دهیم، در نهایت باید به دنبال یک قانون وهمی و خیالی باشیم!

بیشتر بخوانید:
ساماندهی فضای مجازی به نفع مردم/ پاسخ به یک شبهه فراگیر درباره طرح مجلس
چهار نکته درباره حملات هدفمند به طرح مهم مجلس/ وقتی آمریکاپرستان اینجا آمریکایی نیستند!
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


ارشدان
Iran, Islamic Republic of
ممنون از سایت خوبتون که اخبار جهان رو به اطلاع ما میرسونید حقیقی و به روز ...
سینا
Iran, Islamic Republic of
باید مانند چین و کره شمالی بساط این اینترنت غربی و منحط رو برچینیم و با تکیه بر دانش بومی و جوانان بسیجی اینترنت ملی و اسلامی را بر پا کنیم. انشالله ظهور آقا نزدیک است.
Iran, Islamic Republic of
باید مانند آمریکا، چین و .... نسبت به حکمرانی سایبری حساسیت ویژه داشته باشیم. این مقولات شوخی بردار نیست..
Iran, Islamic Republic of
چرا طرحی برای کاهش دادن فیمتهای سر به فلک کشیده شده اجناس مورد نیاز و همچنین مسکن از سوی مجلس مثل همین طرح فضای مجازی صورت نمیگیرد..
Iran, Islamic Republic of
آنهم صورت میپذیرد کمی صبر کنید دولت جدید اینکار را حتمی انجام میدهد
چرا از دولت قبل نمی خواستید؟
United Kingdom
مثلا امریکا عصبانی بشه که چی چه اتفاقی می افتد......
سامان سفالگر
Canada
.....
غضنفر کلابی
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
آمریکا چرا عصبانی بشه دقیقا از چی عصبانی بشه؟.
Iran, Islamic Republic of
....
آگاه
Romania
این طرح بسیارخوب است چرامردمی که به این طرح ایرادمیگیرند،نسبت به آن ومنافع وآسایش خیالی که برای پدرومادرهاوحریم امنی که درآن ایجادمیشودتفکرنمیکنند؟