پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۷
۲۶
در کنار اقدام قابل تقدیر دولت سیزدهم؛

چند پیشنهاد خوب برای جمع شدن بساط حقوق‌های نجومی

پنجشنبه ۴ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۰۹:۰۰
کد مطلب: 783153
در ماجرای حقوق های نجومی، علاوه بر برخورد و انفصال از کلیه خدمات و مناصب دولتی، همچنین باید با مسئولین حراست، بازرسی و به طور کلی هر مسئولی که وظیفه نظارت بر این امور را برعهده داشته است و در این زمینه کوتاهی کرده نیز برخورد لازم صورت گیرد.
چند پیشنهاد خوب برای جمع شدن بساط حقوق‌های نجومی
گروه سیاسی جهان نيوز: این روزها دوباره بحث داغ حقوق های نجومی در میان مردم و رسانه ها مطرح شده است و در دولت جدید نیز بارقه های امیدآفرین برای برخورد با آن به چشم می خورد.

چند نکته مهم در این باره قابل بیان است:
 
یک:
باید دقت شود که حساسیت ها فقط به سمت حقوق های نجومی نرود؛ علاوه بر حقوق های نجومی، ما با مزایای نجومی نیز طرف هستیم. مانند درخواست اعطای زمین، کسب جواز، هدیه های نجومی و ... که همه اینها مانند حقوق های نجومی باید به دقت بررسی شده و به طور قاطع با آنها برخورد شود.
 
دو:
افشاگران فیش های نجومی حتماً باید تشویق شوند. به طور کلی هیچ کارمند، معاون و مدیری نباید حاشیه امنی برای دریافت حقوق و مزایای نجومی داشته باشد و هر لحظه باید حس کند که نزدیکترین افراد در اداره، نهاد یا سازمان ممکن است او را به مردم و نهادهای نظارتی معرفی کنند.
 
سه: در ماجرای حقوق های نجومی، علاوه بر برخورد و انفصال از کلیه خدمات و مناصب دولتی، همچنین باید با مسئولین حراست، بازرسی و به طور کلی هر مسئولی که وظیفه نظارت بر این امور را برعهده داشته است  - و برای همین نظارت، از بیت المال حقوق دریافت می کند - و در این زمینه کوتاهی کرده نیز برخورد لازم صورت گیرد.
 
چهار: حقوق ها، دستمزدها و مزایا در برخی وزارتخانه ها بسیار بحث برانگیز و برای جامعه غیر قابل قبول است. از همین رو انتظار می رود گروهی ویژه و مورد اعتماد، در این زمینه مسئولیت تحقیق و تفحص از وزارتخانه هایی نظیر نفت، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و همچنین کار، رفاه و تأمین اجتماعی را به عهده گیرند.

پنج: یکی از نمایندگان مجلس، در برنامه دیروز صبح بخیر ایران مدعی شد که بر اساس قانون، مجموع دریافتی کارکنان دولت نباید بیش از 35 میلیون باشد. اما باید توجه کنیم که همین رقم هم برای مردم عادی قابل هضم نیست و به نوعی برای آنها نجومی است!

این نماینده مجلس همچنین اشاره کرد که سقف دریافتی پزشکان نیز نباید بیش از 100 میلیون تومان (40 میلیون درآمد دولتی و 60 میلیون کارانه) باشد!

بر این اساس، برخی از پزشکان کشور، به طور رسمی، بیش از ده برابر حقوق یک کارگر، دریافتی ماهانه دارند. هر چند که ممکن است گفته شود این دریافتی ها به همراه کارانه یا نظیر آن باشد و یا توجیه آورده شود که از درآمد اختصاصی بیمارستان است، اما در هر صورت این پول ها از جیب مردم و بیمه باید به آنها داده شود. اگر این امکان وجود دارد که برای عمل جراحی یا خدمات بهداشتی و درمانی، هزینه کمتری از مردم گرفته شود، چرا این کار صورت نگیرد؟!
 
اگر پزشک، نجات دهنده جان یک بیمار است، یک کارگر هم با تلاش و زحمت خود، موجب نجات اقتصاد کشور و برطرف کردن نیاز این کشور و مردم است، یک رفتگر زحمتکش هم خاک می خورد تا مردم خاک نخورند
؛ جامعه، بدون پزشک نمی تواند باشد، بدون مدیر نمی تواند باشد، اما قطعاً جامعه بدون کارگر و رفتگر هم حیاتی نخواهد داشت. حال چرا میان اینها باید تا این اندازه تفاوت باشد؟ آیا خون عده ای از افراد جامعه رنگین تر از خون عده ای دیگر است؟! سخن بر سر این نیست که همه افراد جامعه، حقوق یکسان دریافت کنند اما تا این اندازه نابرابری که برای یک پزشک، بیش از اندازه جایگاه قائل شویم و یک کارگر را پایین دست ببینیم، به هیچ وجه قابل پذیرش نیست.
 
شش: دیروز، رئیس جمهور در جلسه هیئت دولت با اشاره به قابل تحمل نبودن پرداخت های نامتعارف در دولت و شرکت های دولتی، از سازمان اداری و استخدامی کشور خواست قبل از نهایی شدن بودجه ۱۴۰۱ نسبت به تدوین یک نظام پرداخت عادلانه حقوق و دستمزد اقدام کند. همچنین سازمان اداری و استخدامی در یک اقدام شایسته، طی روزهای گذشته اعلام کرد که کارمندانی که اطلاعات آنها در سامانه پایگاه اطلاعات کارکنان دولت وارد نشده باشد، حقوق دریافت نمی‌کنند.

بنابراین، در دولت رئیسی، گفته نشد که مدیران نجومی بگیر، ذخایر نظام هستند، و یا گفته نشد: «اگر در گوشه‌ای چند نفر حقوق بالاتری را برداشت کردند، آن را تبدیل به مسئله ملی نکنیم»!
 
هفت: شایسته است به بهانه اتفاقاتی که این روزها در مورد دریافتی های نجومی در حال رخ دادن است، یک پویش ملی و مردمی برای بررسی حقوق و مزایای کارکنان و مدیران دولتی و همچنین پزشکان راه بیفتد تا هرچه زودتر با افشاگری مردم و اقدامات اساسی دولت و مجلس، بساط دریافتی های نجومی برچیده شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
کاملا صحیح هست . همه شغل ها سختی خود را دارند پزشکان هم باید مانند سایر کشورها در رده های مساوی بلکه پایین تر باشند . تا مانند مسول مربوطه که چند روز پیش ..در تلویزیون از پزشکان دفاع می کرد و برای خود حریمی غیرقابل نزدیک شدن قایل شده اند باید از بین برود
Iran, Islamic Republic of
ازحراست وبازرسی که مدیرکل ورئیس اداره وسازمان آن را منتصب می کند وزیر بلیط ودین رئیس دستگاه است چه انتظاری برای نظارت دارید
Iran, Islamic Republic of
چند پیشنهاد :
1-افرادی که حقوق نجومی دریافت می کنند علاوه برا بازگشت اصل مبالغ اضافی دریافت شده تا 10 برابر آن جریمه شده و تا پایان عمر از هرگونه استخدام و انتصاب در پست های دولتی و نهادهای عمومی محروم باشند.
2- درصورت یافتن مدیران و کارمندان خاطی در یک سازمان مسئول حراست ان سازمان عزل شود.
3- هرگونه خرید سکه توسط سازمان های دولتی ممنوع شده و سازمان های دولتی موظف باشند تمام پرداخت های خود در قبال حقوق ، مزایا ف خرید خدمات ، خرید کالا و .. را از طریق واریز به حساب بانکی و با ثبت کدملی یا شناسه ملی انجام دهند و کلیه پرداخت های سازمان های دولتی به اشخاص رهگیری شود.
4- کدملی کلیه مدیران دستگاه های دولتی و خصولتی و نهادهای عمومی در سامانه ای ثبت شده و حساب بانکی این افراد به صورت سالانه کنترل شود و موظف باشند براساس قانون از کجا اورده ای مدارک لازم در خصوص واریزی های حساب های بانکی خود را ارائه نمایند.
سعادتی
Iran, Islamic Republic of
بساط کارت هدیه و سکه و فوق العاده جذب و غیره هم باید برچیده شود
Iran, Islamic Republic of
باید افزایش سالانه حقوق برای بالاتر از حد خاصی از حقوق متوقف شود تا حقوقهای پایین طی چند سال مقداری نزدیک شود تا ما در مجموع یک اختلاف حداکثر پنج برابری بین حداقل حقوق و حداکثر حقوق را شاهد باشیم نه اختلاف بیست برابری و بلکه بیشتر را .
علی
Iran, Islamic Republic of
تا سامانه ها و پایگاه های اطلاعاتی حقوق و مزایای یک پارچه و هوشمند راه اندازی نشده است امکان سد و جلوگیری از پرداخت های نجومی و غیر متعارف میسر نخواهد شد ..
رضايي ع ر
Iran, Islamic Republic of
حقوق مسئول حراست و بسيج هر اداره و سازمان را همان نجومي بگير ها امضا مي كنند حالا اون مسئول حراست را كه فيش حقوق نجومي بگير يا همان رئيس خودش را افشا كند سه سوته بركنار مي شود كه
United Arab Emirates
یکی از مشکلات کشور ما عدم نظارت بر نهادها و سازمانهای نظارتی است ....!!
اولین اقدام علنی وانتشار فیش های مدیران بالادستی از روسای محترم قوا گرفته تا وزار ومعاونین وزرا و استانداران /نمایندگان/فرمانداران میباشد.اگر به این اقدام با وضع قوانین رسیدیم بقیه مشکلات حل شدنی است.
Iran, Islamic Republic of
وزارت صنعت، نیرو، ورزش وفرهنگ و ارشاد هم باید نظارت بشه..
Romania
فقط از حقوق کارمندان دولت میگید چرا یک بار به داد ما کارمندهای شرکت های خصوصی نمیرسید همه جا شده دریافتی پایه حقوق وزارت کار زیر ۴ میلیون تومان اونم با مدرک فوق لیسانس
Iran, Islamic Republic of
شما که خارج نشینی عزیز.؟! اقلا انصاف داشته باش
Iran, Islamic Republic of
دستور رئیس‌ جمهور محترم برای برکناری مدیران نجومی سبب امیدواری شده است. از ایشان تشکر می‌کنیم. شایسته است درباره سایر غارتگران بیت‌المال نیز اینچنین برخورد شود. .
Iran, Islamic Republic of
سوال اینجاست که دولت حسن روحانی چرا در این مدت 8 سال جلوی حقوق‌های نجومی را نگرفته است.
Iran, Islamic Republic of
اراده کنترل حقوق های نجومی در صورتی عملی میشود که مقامات اجرایی بخواهند.
علی
Iran, Islamic Republic of
ما قانون از کجا اوردیدی را برای مسئولان را از رده بخشدار به بالا و مدیران کل و کار مندان بانک‌ها که شاید حدود سيصد هزار نفر می‌شوند را با ثروت پیش از ۳۵ میلیارد تومان با تور م امروزه بررسی گردد اضافه بر آن باید به بیت المال عودت گردد
United States
سران ۳ قوه و کلیه ی مسئولین بالای مملکتی همگی فیش حقوقی خود را منتشر کنند و محض عندالله پول دیگری دریافت نکنند و بصورت جهادی و فی سبیل الله کار کنند و مثل افراد فقیر نان و اشکنه بخورند.... ملت ممنون خواهد شد.
Iran, Islamic Republic of
براساس تبصره ماده ۷۴ قانون استخدام کشوری حداکثر سقف مجاز حقوق مزایای مستمر و غیر مستمر ۷ برابر حداقل دستمزد است که این حداکثر در سال ۱۴۰۰ نهایتا ۲۰ میلیون تومان می باشد ۳۵دومیلیون تومان را متاسفانه آقایان ذینفع سر زبان انداخته و بعضا در بودجه سالیانه بدان اشاره می نمایند هر کس بیش از این برداشت نموده همانطوریکه مقام معظم رهبری نیز گله مند کار خلاف شرع و قانون انجام و حقوق ملت را غصب و باید مسترد نماید..
Iran, Islamic Republic of
سلام بهترین کار اینه که تیم های 3 یا4نفره (مستقل وبدون هیچگونه حب وبغض شخصی فراسازمانی _ یعنی مال اون دستگاه نباشن _ ازبیرون بیان ودر اموراداری هردستگاه مستقربشن وبدون دخل وتصرف مدیران و مسولان اون دستگاه پرونده پرسنلی واموراداری شخص رو دقیق بررسی کنن وتطبیق بدن با فیش حقوقی ومبلغ دریافتی تاناخالصیها دربیاد این تیمها میتونه ازافراد مطلع اداری که باتقوا صاحبنظروکارشناس در اموراداری باشن تشکیل بشه
Iran, Islamic Republic of
پس روسای جمهور وزرا ومدیران کل وحراست وبازرسی ودیوان محاسبات این 42 سال چکار می کردند
Iran, Islamic Republic of
خیلی راحت می توان با استعلام از بانک ها واریزیهای حقوق های نجومی را دریافت و با آن مقابله کرد
مگر همه حقوق ها از طریق سیستم بانکی انجام نمی شود؟
رضايي ع ر
Iran, Islamic Republic of
سكه ها و خودروهاي در اختيار با هزينه و مسافرت هاي داخل وخارج با هزينه سازمان و شركتهاي وابسته اينها چي ؟؟
رضايي ع ر
Iran, Islamic Republic of
كاري نداره اموال و دارايي هاي مديران فرزندان انها را در داخل و خارج از كشور بررسي كنيد....
Iran, Islamic Republic of
استثناات قانون خدمات کشوری که برخی شرکت‌های دولتی و سازمان‌های دولتی را از قانون خدمات کشوری مستثنی کرد اگر با متمم قانونی اصلاح شود داستان حقوق های نجومی برای همیشه تمام می‌شود و برچیده
Iran, Islamic Republic of
اقدام فوری این است که با یک بخش نامه هر گونه پرداخت مزایا نباید از 50 درصد یا 100 درصد اصل حقوق بیشتر باشد و ممنوع شود.
Iran, Islamic Republic of
کاش رانت خواری را از ادارات جمع میکردید!، .