کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

پیشنهاد از آمریکا، لبیک از اصلاح طلبان؛

کارشناس روزنامه اصلاح طلب: توافق موقت می تواند بن‌بست را بشکند/ درباره آمریکا انصاف داشته باشیم/ بدبین نباشیم که امریکا نمی خواهد به برجام برگردد

30 آبان 1400 ساعت 21:53

توافق موقت می‌تواند منجر به این شود که ایران اندکی بیشتر به آمریکا اعتماد کند و به سمت تعهدات هسته‌ای خود رود.


گروه سیاسی جهان نیوز: طرح موضوع «توافق موقت» در آستانه مذاکرات وین فضای جدیدی را ایجاد کرده است. براساس گزارش‌ها جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی دولت بایدن در دیدار با همتای اسرائیلی خود ایده توافق موقت با ایران برای خرید زمان بیشتر برای مذاکرات هسته‌ای را مطرح کرده است.

از سوی دیگر فرانسه دوباره در تلاش برای برگشت به نقش پلیس بد مذاکرات است. انتظار جامعه ایران برداشته شدن تحریم‌ها همزمان با مذاکرات وین است و مسئولان کشور دیگر به وعده‌ها و بازی‌های سیاسی خوش‌بین نخواهند بود اما گویا طرف‌های غربی علی‌رغم فرافکنی‌های بسیار در ماه‌های گذشته و در زمینه آغاز مذاکرات وین، حالا در فاصله کوتاه باقی‌مانده تا آغاز مذاکرات مسیر دیگری را در پیش گرفته‌اند که برای ایران خوشایند نیست؛ طرح هرگونه مسیر انحرافی و حاشیه‌ای، پیمودن این راه را دشوارتر خواهد کرد.

در همین باره، علی اکبر فرازی، سفیر پیشین ایران در رومانی در گفت‌وگو با روزنامه اصلاح طلب آرمان از موضوع توافق موقت استقبال کرده و گفته است: «توافق موقت می‌تواند منجر به این شود که ایران اندکی بیشتر به آمریکا اعتماد کند و به سمت تعهدات هسته‌ای خود رود». او همچنین توافق موقت ویتنام و آمریکا را الگوی خوبی از این نسخه موفقیت آمیز دانسته است!

ظاهرا برخی اصلاح طلبان اعم از سیاسی، دیپلمات و رسانه ای به طور کلی عهده دار نقش وکیل مدافع آمریکایی ها و حفاظت از منافع آمریکا در داخل ایران شده اند و نه تنها تعصب خاصی هم روی منافع کشورشان ندارند بلکه ظاهرا یک تقسیم کار با طرف غربی دارند. چندی پیش هم اصلاح طلبان گفته بودند که برای برگشت امریکا به برجام نه شرط بگذارید نه تضمین بخواهید.

فی الواقع کمترین اهمیت در بین موضوعات ذهنی اصلاح طلبان، رفع تحریم ها است؛ یعنی همان موضوعی که دولت مدعی روحانی به خاطر آن وارد مذاکرات هسته ای شد اما «تقریبا هیچ» و «خسارت محض» نصیبش شد. برخی اصلاح طلبان تحریم ها را صرفا بهانه ای برای ورود به مذاکرات و تسلیم در برابر خواسته های امریکا می دانند.

به گزارش جهان نیوز، بخش هایی از این گفتگو را در ادامه خواهید خواند:
 

*فرصت‌ها به سرعت در گذر هستند و امیدوار هستم این بار که فضا برای احیای مذاکرات برجام فراهم شده است، به بهترین شکل از آن استفاده کنیم. امروز مشخصا برای شکستن بن بست ایجاد شده در مذاکرات احیای برجام، توافق موقت می‌تواند خوب و مفید باشد.

*مهم این است که از مذاکرات و روند احیای برجام گره گشایی شود و از بن بست خارج شویم. توافق موقت اگر به گونه‌ای صورت گیرد که اعتماد را در میان طرفین تقویت می‌کند، باید در دستور کار قرار گیرد و طبق آن پیش رفت. اگر توافق موقت ذره‌ای می‌تواند در این عرصه موثر باشد باید با جدیت پیگیری شود.

*توافق موقت یک رویه دیپلماتیک است که در گذشته نیز منتج به نتایج مثبتی شده است. آمریکا و ویتنام پس از جنگ از همین توافق موقت استفاده کردند و توانستند به آتش بس دائمی دست پیدا کنند.

*توافق موقت می‌تواند منجر به این شود که ایران اندکی بیشتر به آمریکا اعتماد کند و به سمت تعهدات هسته‌ای خود رود. توافق موقت از سوی دیگر می‌تواند منجر به ایجاد یک مسیری شود که هزینه کمتری به کنش‌های ما تحمیل می‌کند.

 
*اینکه عنوان می‌شود آمریکا قصد بازگشت به برجام را ندارد صحت ندارد و یک بهانه گیری از سوی یک تفکر خاص است. این یک بهانه جویی است و در بیان آن باید انصاف را رعایت کرد.... نیت خوانی در خصوص اینکه می‌گویند آمریکا نمی‌خواهد به برجام بازگردد، باید مشخص شود از کجا نشات می‌گیرد. نمی‌توان به این شکل پیش بینی بی پایه و اساس کرد. هیچ بینه‌ای در این خصوص وجود ندارد و نباید بدبینی در این خصوص را اشاعه داد.

*اینکه به دنبال این باشیم که از آمریکا تضمین بگیریم، یک اقدام خوب است اما نباید به این بهانه در مسیر احیای برجام کارشکنی کنیم و یا پیش بینی بدون دلیل داشته باشیم.


کد مطلب: 782724

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/report/782724/کارشناس-روزنامه-اصلاح-طلب-توافق-موقت-می-تواند-بن-بست-بشکند-درباره-آمریکا-انصاف-داشته-باشیم-بدبین-نباشیم-امریکا-نمی-خواهد-برجام-برگردد

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com