پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
 
۰
۲
به دنبال جمهوری خواهان؛

بن سلمان و سودای بازگشت ترامپ به کاخ سفید/ بازی نفتی ولیعهد جوان با جو بایدن نتیجه می‌دهد؟

سه شنبه ۲ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۰۷:۵۱
کد مطلب: 782682
بسیاری از ناظران و تحلیلگران آمریکایی بر این باورند که بن سلمان اساسا روی کارآمدن یک رئیس‌جمهورِ جمهوریخواه در آمریکا را بیش از هر چیز دیگری در راستای منافع عربستان سعودی ارزیابی می‌کند.
بن سلمان و سودای بازگشت ترامپ به کاخ سفید/ بازی نفتی ولیعهد جوان با جو بایدن نتیجه می‌دهد؟
گروه بین المللی جهان نيوز، سامان سفالگر: "جو بایدن" رئیس جمهور آمریکا به تازگی و همزمان با افزایش قیمت برخی اقلام مهم مواد غذایی و دیگر کالاها و خدمات در این کشور، اصلی ترین اولویت خود در عرصه سیاست داخلی آمریکا را اتخاذ سیاست هایی که مانع از افزایش قیمت کالاهای اساسی در این کشور شود، عنوان کرده است. بایدن به طور خاص به این نکته اشاره کرده که دلیل اصلی افزایش قیمت های اخیر در اقتصاد آمریکا، بالا رفتن قیمت نفت در بازارهای جهانی است که به طور ویژه بر زنجیره های تولید و تامین مواد غذایی در ایالات متحده آمریکا نیز تاثیرات قابل توجهی را از خود برجا گذاشته است.


*مقاله پایگاه خبری آسیا تایمز که اشاره می کند میزان تورم جاری در آمریکا و در دولت بایدن(تحت تاثیر افزایش قیت های انرژی)به مراتب بیشتر از آمارهایی است که دولت آمریکا به آن ها اعتراف می کند.

با این حال، برخی تحلیلگران بر این باورند که علت اصلی چالشِ اقتصادی جدید دولت بایدن را بایستی در غرب آسیا و در رویه های محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی جستجو کرد که به نوعی با استفاده از سلاح انرژی قصد دارد بایدن و دولتش را تضعیف کند. بن سلمان که در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ، روابط نزدیکی را با وی(ترامپ) داشت، وقتی در دوره ترامپ با درخواست وی از عربستان مبنی بر بالابردن سطح تولید نفت عربستان با هدف کاهش قیمت های انرژی رو به رو شد(سال 2018)، بلافاصله این خواسته رئیس جمهور جنجالی آمریکا را اجابت کرد و موجب شد تا قیمت نفت به شدت کاهش یابد و به نوعی ترامپ از این مساله به عنوان یک برنگ برنده در عرصه سیاست داخلی آمریکا نیز استفاده کرد. با این حال، اکنون بایدن در موقعیت مشابهی قرار گرفته اما بن سلمان دست به افزایش تولید نفت که منجر به کاهش قیمت آن شود، نمی زند. دلیل اصلی این مساله نیز روشن است: زیرا بن سلمان از این طریق بنا دارد تا سیگنالی روشن را به بایدن برساند که از اقدامات او نظیر به رسمیت نشناختن موقعیت وی(بن سلمان) در ساختار سیاسی عربستان به دلیل ایفای نقش او در قضیه قتل جمال خاشقچی و یا ابتکارات بایدن در مسائلی نظیر تلاش های او جهت احیای توافق برجام و همچنین پایان دادن به حمایت های آمریکا از عملیات نظامی ائتلاف سعودی در خاک یمن، شدیدا ناراضی و عصبانی است و سعی دارد با استفاده از اهرم انرژی، زمینه را برای تشدید نارضایتی های داخلی در آمریکا و در نهایت، تقویت موقعیت جمهوریخواهان و افرادی نظیر ترامپ در آستانه انتخابات میاندوره ای کنگره آمریکا در سال 2022 و یا انتخابات ریاست جمهوری سال 2024 این کشورهموار سازد.

در این رابطه، بسیاری از ناظران و تحلیلگران آمریکایی بر این باورند که بن سلمان اساسا روی کارآمدن یک رئیس‌جمهورِ جمهوریخواه در آمریکا را بیش از هر چیز  دیگری در راستای منافع عربستان سعودی ارزیابی می‌کند. از دید او، جمهوریخواهان با راهبردی تهاجمی به خاورمیانه می نگرند و این مساله، همکاری های نزدیک و هماهنگی آن ها با عربستان سعودی را کاملا ضروری می سازد. مساله ای که موجب تقویت موضع ریاض در عرصه معادلات خاورمیانه و آنگونه بن سلمان فکر می کند موجب تضعیف موقعیت بازیگران مهم منطقه ایِ دیگر نظیر ایران خواهد شد.



*گزارش پایگاه خبری اینترسِپت که اشاره می کند "علت اصلی تورم جاری در آمریکا، یک دیوانه قاتل به نامِ محمد بن سلمان است".

حتی خودِ بایدن نیز به این موضوع واقف است کما اینکه وی اخیرا در جریان نشست "جی 20 "در رُم ایتالیا اعلام کرد: "کشورهایی نظیر عربستان و روسیه می توانستند با افزایش تولید خود، مانع از افزایش قیمت در بازار انرژی شوند. با این حال آن ها چنین نکردند و عملا موجب آسیب رسیدن به اقتصادهای مختلف از جمله آمریکا شده‌اند". جدای از این ها، پیش از این نیز بایدن در گفتگو با "شبکه سی ان ان" به طور غیرمستقیم با اشاره به بن سلمان گفته بود: "برخی در منطقه خاورمیانه مایل هستند تا من با آن ها دیدار کنم. با این حال من نسبت به انجام چنین دیداری مطمئن نیستم".

مجموعه این مسائل حاکی از این هستند که عربستان سعودی و به طور خاص شخص محمد بن سلمان، سعی دارند تا با استفاده از ابزارهایی نظیر انرژی و در عین حال لابی گری های گسترده خود در خاک آمریکا، بار دیگر زمینه را برای قدرت گیری جمهوریخواهان و حضور آن ها در نهادهای و پُست های مهم سیاسی آمریکا فراهم کنند و در عین حال بار دیگر چک سفید امضایی را از واشنگتن جهت پیشبرد دستورکارهای منطقه ای خود در دست داشته باشند. 

فارغ از تقلای ولیعهد جوان عربستان، نکته مهمی که باید در پایان به آن اشاره کرد فهم محمد بن سلمان است که بهتر از هرکسی می‌داند آل سعود زیاد نمی تواند با آمریکا وارد بازی بشود چون اساسا عربستان آنقدر به آمریکا وابستگی پیدا کرده که عملا حیات آل سعود به دولت های آمریکا گره خورده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


حسینقلی
Canada
...
United States
.....