کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مدیریت میدانی یا کارتابلی؟

از حسن روحانی و جهانگیری تا ابراهیم رئیسی و مخبر؛ مشکلات مردم چگونه حل می‌شود؟ +تصاویر

1 آذر 1400 ساعت 14:25

کارشناسان سیاسی که عمدتا از جنس حامیان دولت قبل هستند حضور میدانی و ستادی دولتمردان سیزدهم را در مناطق مختلف کشور بر نمی‌تابند و آنرا بی فایده توصیف می‌کنند.


گروه سیاسی جهان نیوز: مشکلات کشور این روزها بسیار زیاد است. از بحث خشکسالی گرفته که برخی از استان‌های کشور را درگیر خود کرده است تا مسئله معضلات اقتصادی که گویی پایانی بر افزایش قیمت‌ها و برخی چالش‌های بازار وجود ندارد، همه این موارد کشور را در بر گرفته است. اما با همه این مشکلات یک امیدواری وجود دارد آن هم اینکه در صدر قوه مجریه و کار اجرایی کشور فردی حضور یافته که نسبت به مشکلات دغدغه مند است و برای رفع آن تلاش زیادی می کند. بسیاری بر این عقیده هستند که کشور دچار مشکلات متعددی است که بایستی برای حل این مسائل زمان لازم صرف شود. حتی گفته می شود برخی از مشکلات مانند همین موضوع خشکسالی از جمله مواری هستند که از گذشته بوجود آمده و عدم انجام اقدامات لازم باعث شده که امروز مانند زخمی کهنه سر باز کنند و در آینده نیز شاهد این دست مشکلاتی که ریشه اهمال کاری مدیریتی و کارشناسی گذشته دارد، بازهم خواهیم بود.
 


بازدید خودرویی روحانی به همراه چندین بادیگارد از کارخانه مپنا

در دولت گذشته واکنش مسئولان به مشکلات و بحران ها از نوع واکنش سریع و در صحنه نبود. بلکه در این موارد مسئولان میانی به کارزار بحران می رفتند که برای رفع آن باید دستورات مدیریتی مهم اتخاذ شود که بایستی مرکز این کار را انجام می داد و در این سیستم کند و لاکپشتی مشکلات بیشتر و بیشتر می شد. چراکه بسیاری از مشکلات اینچنینی به سبب اینکه گسترده هستند بایستی از نظر مالی و اجرایی در جایگاه بالاتری در مورد این مسائل تصمیم گیری صورت گیرد. چه اینکه چالش‌هایی که بوجود می آمد اغلب به دلیل اینکه مدیران بالادستی در صحنه حضور نداشتند و از چند و چون کار و وسعت و اندازه آن به درستی اطلاع نمی یافتند بیشتر می شد و همین موضوع سبب می شد که گاهی اقدامات به اندازه حل مشکل نبود و تنها صورت مسئله را برای مدتی پاک می کرد. درواقع به صورت پلکانی این اقدامات انجام می شد و چون این مدیریت سریع و ستادی نبود جوابگوی حل مشکلات نیز نبود. حتی ممکن بود که در گیر و دار کار اداری و مدیریتی مسئله گم شود.
 
از سوی دیگر باید به بعد روانی حل مشکلات نیز توجه کرد. وقتی رئیس جمهور در صحنه خود حضور پیدا می کند در مردم نیز حس امیدواری از حل و فصل آن ایجاد می شود. اما وقتی مسئولان در مشکلات غایب باشند مردم احساس می کنند که کارگزاران دولتی چندان به مسئولیت خود واقف نیستند و یا در اراده آنان برای حل مشکل شک می کنند. مردم این قبیل رفتارها را به بی اعتنایی تشبیه می کنند و از مسئولان امر دلخور شده و نارضایتی در این حیطه بوجود می‌آید. بنابراین حضور و شنیدن مشکلات مردم در این عرصه خود بخشی از مدیریت است که باعث ایجاد آرامش در منطقه می شود.

سفرهای استانی رئیس جمهور طی سه ماه گذشته و یا حضور سریع معاون اول در زلزله هرمزگان و یا پاسخگویی به اعتراض کشاورزان اصفهانی نمونه هایی خوب و ملموسی از تحولات رخ داده در تغییر دولت هستند.

همچنین بازدیدهای سرزده رئیسی و مخبر به اماکنی نظیر مرکز تزریق واکسن کرونا، داروخانه شبانه روزی، میادین میوه و تره بار و ... که مشکلات مردم در یک مطقع زمانی در آنجا اوج گرفته بود را نیز می‌توان به موضوع سفرها اضافه کرد. مسئولان دولت در حال القای این پیام مهم هستند که هم درد مردم در مشکلات هستند و ضمن شنیدن صدای آنها، برای حل معضلات موجود فعال هستند.


بازدید رئیس جمهور از کارخانه نیمه فعال روغن نباتی جهان در زنجان


سفر فوری معاون اول رئیس جمهور به منطقه زلزله زده در هرمزگان

اما در نمونه هایی از این دست در دولت گذشته شاهد آن بودیم که مسئول با وجود اینکه در محل حاضر شده اما از ماشین خود پیاده نمی شد و این رفتار حتی مدیران بومی و محلی را نیز گلایه مند می کرد. مانند کاری که «معصومه ابتکار» در بازدید از یکی ازمناطق سیل زده انجام داد.
 

وی در بحران ریزگردها در استان خوزستان آنقدر دیر به این استان رفت که حتی خبرنگاران نیز جهت ابراز انتقاد خود از این رفتار وی در نشست خبری با ماسک حاضر شدند. از سوی دیگر مشکلات اساسی مردم توسط همین مدیران وا گذاشته می شد و آنها برای حل مسائلی که در اولویت دسته چندم هم قرار نداشتند در صحنه حاضر می شدند. مانند حضور ابتکار در میان تجمع کنندگان حامی سگ ها که وی زیر تابلو من همان سگ هستم حاضر شد اما برای شنیدن مشکلات مردم استان خوزستان آنچنان دیر عمل کرد که باعث نارضایتی مردم این استان شد.
 

همین عدم شناخت اهم و مهم در مدیریت دولت گذشته باعث شد که بسیاری از مشکلات در کشور هر روز بزرگ و بزرگ‌تر شوند و دولت جدید میراث دار این مشکلات تلنبار شده باشد. بنابراین حضور مسئولان آنهم در سطح رئیس جمهور و معاون اول و وزیر مربوطه نه تنها به ارزیابی مشکل از نزدیک کمک می کند بلکه باعث می شود که امیدواری در منطقه بحران زده ایجاد شود. چه اینکه ممکن است با دستور مستقیم مدیر بالادستی در آن حوزه که شاید چندان هم به چشم نیاید و موضوعی کوچک باشد بسیاری از مسائل حل و فصل شود و این موضوع رضایتمندی مردم را بوجود بیاورد.
 

مردم نیز به خوبی از سطح مشکلات خصوصا در مناطقی که در آن زندگی می کنند آگاه هستند. آنها حتی گاها در حد یک کارشناس زبده می دانند که مشکلات از کجا آب می خورد و باید چه اقدامی انجام داد. از این رو می توانند در بسیاری از مسائل محل مشورت قرار بگیرند؛ چراکه همواره با آن مسائل درگیر هستند. از این رو نباید حضور و تعامل مستقیم مدیران و مردم را دست کم گرفت. از سوی دیگر اگر مشکل آنچنان بزرگ باشد که نیازمند کار بلند مدت است، این موضوع نیز قطعا از سوی مردم درک خواهد شد؛ چراکه به خوبی از چند و چون کار با خبر هستند و اگر ببیند که دولت اهتمام و عمل برای حل دغدغه‌ها و مطالبات مردم را دارد هر چند که مشکل حل نشده باشد قدر دان زحمات مسئولان خواهند بود.
 

با این حال مدیریت مستقیم و بی واسطه گرچه منتقدانی عموما از جنس سیاسی حامیان دولت قبل دارد اما باید گفت که تا حد مطلوب که به مسائل و تصمیمات کلان کشور آسیب نزند نه تنها مضر نیست بلکه بسیار مفید نیز هست. آنچه در مدیریت میدانی و ستادی باید انجام شود حضور کارشناسان و استفاده از نظرات افراد زبده است که در دولت رئیسی این اتفاق چه در قبل از بازدید در جلسات کارشناسی استان مذکور و چه در حین و چه بعد از آن برای بررسی و اقدام نهایی انجام می پذیرد. الگوی سفرهای استانی رئیس جمهور و هئیت دولت به مناطق مختلف کشور یکی از موارد مثبت مدیریت در کشور است که بایستی برای ثمربخشی آن کمی صبر و شکیبایی پیشه کنیم.

بیشتر بخوانید:
سفرهای استانی رئیسی با دوره‌های گذشته چه تفاوتی دارد؟
مردم ایران دوباره رئیس‌جمهوردار شدند! +تصاویر
رئیسی دنبال خدمت، اصلاحات پی عقده گشایی +جزئیات
رئیسی چگونه لذت رفتن روحانی را دوچندان کرد؟

چهار کار بزرگ رئیسی در ۳ ماه اول ریاست جمهوری +فیلم
آسمان ریسمان اصلاح طلبان برای توقف سفرهای استانی رئیسی


کد مطلب: 782669

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/report/782669/حسن-روحانی-جهانگیری-ابراهیم-رئیسی-مخبر-مشکلات-مردم-چگونه-حل-می-شود-تصاویر

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com