کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

پشت پا به وطن؛ بدون هزینه؟

درباره قضاوت فغانی در لیگ و حضور در صداوسیما/ مسئولان غیرت بیشتری به خرج دهند

29 آبان 1400 ساعت 20:29

این سوال مطرح است که آیا به نماینده ای که کشورش را دستخوش منافع شخصی خود قرار می‌دهد و هنگامی که به عنوان نماینده ایران حاضر می‌شود قائل به رعایت هنجارهای این کشور نیست باید میدان داد؟


گروه ورزشی جهان نیوز: صبح امروز(شنبه) علیرضا فغانی مهمان برنامه «سلام صبح بخیر» شبکه سه بود. دیروز هم فغانی بازی استقلال و نساجی را سوت زد. چندی پیش هم قضاوت بازی استقلال و پرسپولیس را عهده دار شده بود. اما مشکل کجاست؟

حدود دو سال پیش فغانی با یک سر و صدای تمام عیار به استرالیا رفت. البته که چند وقت پیش تر از رفتن هم فغانی سر و صدای زیادی به پا کرده بود. او در جام جهانی 2018 با ملیت ایران به قضاوت مسابقات پرداخت و کارنامه خوبی هم کسب کرد اما شان ملت ایران را رعایت نکرد.

در همان زمان جام جهانی تصاویری از فغانی در محل مسابقات منتشر شد که آقای داور با خانمی در حال احوالپرسی گرم از جنس دست دادن و آغوش بود. انتشار این رفتار فغانی نه تنها باعث عذرخواهی او نشد بلکه در نهایت، جناب داور وقیحانه مدعی شد که اگر مرا اذیت کنید از ایران می‌روم!

جالب تر آنجا بود که به وقت برگشت فغانی، تصویری از یک نگاه عاشقانه او با خانمی در فرودگاه منتشر شد که دست خانم بر بازوی فغانی بود و دست فغانی هم بر بازوی خانم؛ همه گمان کردند آن خانم، همسر آقای داور است اما فغانی در گفتگو با رادیو بدون هیچ خجالتی اعلام کرد که خانم مدنظر خواهر همسر اوست!

با هر تفسیر فغانی از ایران رفت. البته که نه به دلیل مباحث فرهنگی بلکه فغانی کارهایش را برای مهاجرت از ایران و رسیدن به جایگاه مدنظرش در خارج از کشور انجام داده بود.

حال فغانی برگشته است. عده ای معتقد هستند که فغانی برای استفاده از نام ایران و سوت زدن در لیگ ایران به نیت حضور در جام جهانی 2022 برگشته است؛ چرا که احتمال اعزام او به جام جهانی از سمت استرالیا کم و احتمالا صفر است. از سوی دیگر به فعانی در بازی های مقدماتی جام جهانی هم قضاوتی نرسید چون ایران در یک گروه بود و استرالیا هم به عنوان کشوری که فغانی به آنجا مهاجرت کرده درگروه دیگر حاضر بود.   

برخی معتقد هستند باید از ظرفیت هایی نظیر نام فغانی در جهان استفاده کرد. اما این سوال مطرح است که آیا به نماینده ای که کشورش را دستخوش منافع شخصی خود قرار می‌دهد و هنگامی که به عنوان نماینده ایران حاضر می‌شود قائل به رعایت هنجارهای این کشور نیست باید میدان داد؟ نکته مهم تر آنکه آیا به این افراد که حتی به کتمان رفتار غیرشرعی خود و عذرخواهی بابت این موضوع حاضر نیستند و حتی طلبکار هم می شوند، باید در میادین ورزشی و یا رسانه ملی فرصت حضور داد؟

این ماجرا متاسفانه مسبوق به سابقه است. چندی پیش هم بازیکنانی که در زمین چمن و در مقابل دوربین پخش زنده صداوسیما مرتکب عمل شنیعی شده بودند اندکی بعد به عنوان کارشناس و مهمان در صحنه تلویزیون حاضر شدند! قطعا نتیجه این تسامحات، انتقال پیام تلخ «هرکاری دلمان بخواهد می‌کنیم و کسی هم نمی‌تواند کاری کند» است. 

البته که آغوش وطن یعنی جمهوری اسلامی ایران برای بازگشت همه باز است. ولی نباید اینگونه تلقی شود که رفتار و رفتن طلبکارانه و بازگشت از سر اجبار یا منفعت طلبانه و البته بدون جبران، امری ممکن و معمولی است. بایستی مسئولان در همه زمینه ها دقت کنند که پشت پا زدن به وطن نباید «عادی» شود؛ حداقل در این زمینه باید غیرت بیشتری به خرج داد.

بیشتر بخوانید:
چرا فغانی هم خلاف شرع انجام می‌دهد و هم طلبکار می‌شود؟+ تصاویر


کد مطلب: 782590

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/report/782590/درباره-قضاوت-فغانی-لیگ-حضور-صداوسیما-مسئولان-غیرت-بیشتری-خرج-دهند

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com