سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 16 Apr 2024
 
۳
۲۰
به بهانه وفات اردشیر زاهدی

ریشه اظهارات متفاوت داماد شاه چه بود؟/ اردشیر زاهدی و حقایقی درباره ایران امروز

شنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۲۴
کد مطلب: 782578
اردشیر زاهدی علاوه بر اینکه فرزند یک نظامی باسابقه بود، خودش مستقیما در جریان گفتگوها برای جدا کردن بحرین از ایران حاضر بوده و سالها سابقه دیپلماتیک و سابقه حضور در جایگاه ریاست وزارت خارجه و سفارت ایران در آمریکا را داشته است.
ریشه اظهارات متفاوت داماد شاه چه بود؟/ اردشیر زاهدی و حقایقی درباره ایران امروز
گروه سیاسی جهان نيوز، مهدی جهان تیغی: بسیاری از کاربران فضای مجازی با بازخوانی برخی مواضع سیاسی منصفانه اردشیر زاهدی به خبر وفاتش واکنش نشان دادند. زاهدی به خاطر سوابق خود و پدرش و سالها خدمت در دوره پهلوی، شخصیت و کارنامه ای درخشانی نداشت ولی برخی اظهارات سالهای اخیر او نمایان کننده، حقایقی مهم درباره ایران امروز است.

یک: یکی از نقاط عطف در زندگی سیاسی اردشیر زاهدی اعتراض او به تحریم های آمریکا و دفاع از اقدامات هسته ای ایران بود. اردشیر زاهدی نشان داد نوع مواجهه با تحریم های آمریکا به علت ذات ظالمانه، ضدایرانی و ضدمردمی آن به معیاری تبدیل شده است که با هر نوع سلیقه سیاسی ولو سلطنت طلبی هم باشد، سبب نمی شود که به عنوان یک ایرانی با این تحریم ها مخالف نباشیم. دلیل اصلی نیز این است که ذات تحریم های که در این سالها علیه ایران اعمال شده، فراتر از تقابل با جمهوری اسلامی بود و در درون خود مستقیما با ایران و ایرانی دشمنی دارد و به کمتر از تضعیف و تجزیه ایران فکر نمی کند. واقعیت این است که امروز هر کس در برابر تحریم های ظالمانه آمریکا اعتراض و یا اقدامی می کند، در اصل دارد از ایران و ایرانی دفاع می کند و سخنی اغراق آمیز نیست که اعتراض و مقابله با اقدامات ظالمانه آمریکایی ها در واقع ماموریت ملی ایرانیان در این دوره از تاریخ کشورشان است. در نقطه مقابل همین نگاه و فهم موضوع توسط اردشیر زاهدی، بسیاری از اپوزسیون خارجی و حتی بسیاری از فعالین فتنه قرار گرفتند که تلاش بی شرمانه آنها برای افزایش تحریم ها و یا همکاری و زمینه سازی تحریم‌های بیشتر ایران توسط آمریکا، آنها را از چشم مردم انداخت.

دو: یکی از خبرسازترین اظهارات اردشیر زاهدی تمجید وی از سردار سلیمانی بود که او را سرباز وطن نامید و از حضور ایران در سوریه دفاع کرد. اردشیر زاهدی علاوه بر اینکه فرزند یک نظامی باسابقه بود، خودش مستقیما در جریان گفتگوها برای جدا کردن بحرین از ایران حاضر بوده و سالها سابقه دیپلماتیک و سابقه حضور در جایگاه ریاست وزارت خارجه و سفارت ایران در آمریکا را داشته است. او به سادگی فهم می کرد که حضور ایران در سوریه و عراق و دیگر مناطق خاورمیانه تنها به مباحث ایدئولوژیک بر نمی گردد و پای منافع ملی و حفظ تمامیت ارضی ایران نیز وسط است. زاهدی از همین دریچه سرادر سلیمانی را سرباز ایران می دانست. این زاویه دید نیز به خوبی نمایان می کند که اصلی ترین نقاط سیاست خارجه ایران در این سالها منجمله مبارزه با داعش و حضور در سوریه و عراق که اتفاقا مورد اعتراض اصلی آمریکا و جریان غرب گرای داخلی بود؛ چگونه با منافع ملی و دفاع از ایران منطبق بوده است.

سه: در فرامتن برخی اظهارات متفاوت داماد شاه در توبیخ اپوزیسیون، اعتراض به تحریم های آمریکا، تحسین و تایید پیشرفت های هسته ای، علمی و نظامی ایران، اعتراف به شکست آمریکا و متحدینش از ایران و ... یک حقیقت وجود دارد که اردشیر زاهدی نه انقلابی شد و نه دست از سلطنت طلبی برداشت، بلکه دور از حب و بغض های سیاسی تنها توانسته بود مقداری از قدرت جمهوری اسلامی و واقعیات امروز فی مابین ایران و آمریکا و غرب را درک کند.

*مدیر مسئول جهان نيوز
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
و البته هیچ‌کس از عاقبت افراد موقع انتقال به نشئه دیگر، بجز خدا خبر نداره
Iran, Islamic Republic of
جناب فقط خواستی یه چیزی گفته باشی !!! اول متن رو بخون بعد نظر بده!!!!
Iran, Islamic Republic of
خوب ادم ازاد مرد باشه و اگه بخاطر وضعتی تو لجن هم بره بتونه بفهمه تو لجن رفته و سعی کنه خودشو از لجن بکشه بیرون والا تو لجن ماندن هنر نمیخواد بیرون امدن هنرمندیه
Iran, Islamic Republic of
وفات اردشیر زاهدی یا مرگ اردشیر زاهدی
Iran, Islamic Republic of
جناب جهان تیغی اردشیر زاهدی وفات یافته؟؟؟!!!!
Iran, Islamic Republic of
وفات و مرگ چه تفاوتی از نظر ادبیاتی داره جوان
Iran, Islamic Republic of
امیدوارم خداوند متعال دفاع این فرد از حق و حقیقت را توشه آخرتش قرار دهد و البته همه ما را مشمول آمرزش ربوبی خودش قرار دهد
Iran, Islamic Republic of
..........
Iran, Islamic Republic of
هر چی بود به هر حال وطن پرست بود. انسانهای وطن پرست در هر دین و عقیده و مسلکی باشند، قابل احترامند.
Iran, Islamic Republic of
اردشیر راهدی درسته که زندگی خوبی نداشت و دفتر عمرش سیاه بود اما در این اخرعمر تونست یه نقطه سفید در کارنامه اعمالش ثبت کنه شاید بتونه همین اقرار به حق که در جهان انعکاس داشت باب خیری براش باز بشه
Iran, Islamic Republic of
من دوره اردشیر راهدی رو ندیدم و نمی دونم چکار کرده و یا می کرده اما هر چی که بوده درباری بوده اما این سخنانی که بهش نسبت میدن اگر درست باشه حرف حقی رو بیان کرده که خیلی از خودی ما بنا به مصالحی از بیان اون ابا دارند .و این امر ارزش کار زاهدی رو زیاد می کنه
Iran, Islamic Republic of
خدا رحمتش کنه و از کناهانش بگذره..
Iran, Islamic Republic of
حب الوطن من الایمان
خدا ما را هم بیامرزد
این آخر نشان داد رگ و غیرت ایرانی داره
روحش شاد
Iran, Islamic Republic of
آقای مدیر مسئول لفظ وفات معمولا برای بزرگان و عالمان دینی بکار میرود، اگر خیلی به اردشیر زاهدی ارادت پیدا کردی میتوانی از لفظ درگذشت استفاده میکردی.
Iran, Islamic Republic of
۹۰.چرا ۴۰ سال پيش نگفته از این حرفها؟
Iran, Islamic Republic of
جناب جهان تیغی ارادتمند و مرید زاهدی شده اید
مسعود دیپلمات
Iran, Islamic Republic of
اردشیر زاهدی از وابسطه گان دربار پهلوی و قاجار به حساب می آید، لذا طبعتا" نمی توانست با رژیم جمهوری اسلامی همراه باشد. علیهذا عملکردش در سال های اخیر نشان داد که انصافا فردی وطن دوست است و خائن به مملکت نیست.
United States
اگر بینی که نابینا و چاه است... اگر ساکت بنشینی گناه است..
Iran, Islamic Republic of
من شنیدم راجب فساد و بدی های مسولان اون دوران گفته ... .
هم قجری بود
هم خانواده مورد تفقد مصدق بود
هم درکودتا برعلیه مصدق دوشادوش پدر بود
هم داماد پهلوی دوم بود
هم تاپایان عمرسرنگون پهلوی ها منصب دار بود
هم در جبهه سلطنت طلبها میدان دار بود
هم این اخر عمری ایران ایران مقاومت می کرد تو سایه
این هنر روباه دغل انگلیسهاست در طرحی چهره هاست
الان هم یوم الحساب