کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

به بهانه معرفی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش به خانه ملت؛

سخنی با دکتر فیاضی و نمایندگان مجلس/ هشت نکته مهم درباره آموزش و پرورش

21 آبان 1400 ساعت 23:48

یکی از وظایف سنگین آموزش و پرورش، ایجاد ذهنیت و تصور صحیح از برهه های گوناگون انقلاب اسلامی و فراز و نشیب های آن در عرصه های مختلف است.


گروه سیاسی جهان نیوز: ابتدای شهریورماه، مجلس شورای اسلامی به همه وزرای پیشنهادی رئیس جمهور به جز وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش رأی اعتماد داد. پس از گذشت بیش از دو ماه از تشکیل کابینه دولت سیزدهم، اخیراً رئیس جمهور طی نامه‌ای به مجلس، دکتر مسعود فیاضی را به عنوان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش به مجلس معرفی کرده است.

جهان نیوز بعد از استقرار رئیس جمهور جدید و در زمان بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی طی دو گزارش جداگانه، «آقای باغگلی و نمایندگان مجلس بخوانند» و «هشت نکته مهم با نامزد تصدی وزارت آموزش و پرورش» به انتظارات و دغدغه های حوزه آموزش و پرورش پرداخت.

در این نوشتار، ضمن مرور برخی مباحث مطرح شده در گذشته، سعی می کنیم که به موضوعات دیگری نیز اشاره کنیم و از وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش و همچنین نمایندگان مجلس، انتظار می رود که ضمن مطالعه دو مطلب پیشین این نکات را نیز مد نظر قرار دهند:

یک: در آموزش و پرورش امروز ما، بسیاری از اوقات، بُعد آموزشی بیش از بُعد پرورشی اهمیت پیدا کرده است. این درحالی است که اگر اهمیت پرورش بیشتر از آموزش نباشد، قطعاً کمتر از آن هم نیست. هنر یک نظام تعلیم و تربیت موفق این است که خوب زندگی کردن، صحیح اندیشیدن و خودباوری  را به دانش آموزان بیاموزد؛ از همین رو آموختن فرمول های ریاضی، فیزیک، شیمی و انتقال اطلاعات به ذهن دانش آموزان، تنها بخشی از وظایف آموزش و پرورش است.
 
دو: متأسفانه به دلیل جو غلط موجود و همچنین چشم و هم چشمی های برخی والدین، رشته علوم انسانی با استقبال کم دانش آموزان روبرو شده است. چنین موضوعی قطعاً برای آینده کشور نگران کننده خواهد بود. مثلاً بسیاری از دانش آموزان با استعداد در سایر رشته ها، در راه رسیدن به رشته پزشکی، ذبح می شوند و چه بسا با ورود به رشته تجربی و قبول نشدن در رشته پزشکی مسیر زندگیشان به طور کلی عوض می شود.

سه: موضوع زبان های خارجه، به ساز و کار جدیدی نیاز دارد تا دانش آموزان بعد از گذشت چند سال از آموزش زبان خارجه، تا اندازه قابل توجهی مسلط بر یکی از زبان های عربی یا انگلیسی باشند.
 
چهار:
یکی از موضوعات مهم در آموزش و پرورش، استعدادیابی در رشته های مختلف ورزشی – با کمک وزارت ورزش و جوانان – است و باید برای شناسایی قهرمانان آینده کشور، برنامه جداگانه ای مد نظر قرار گیرد.

پنج: دانش آموزی که در عصر فضای مجازی زندگی می کند، باید مقدمات و لوازم زیست مجازی و زندگی در عصر رسانه را از مدرسه یاد بگیرد. هر چند در این زمینه قدم هایی برداشته شده است اما با توجه به گسترده بودن موضوع فضای مجازی و رسانه و تأثیر مستقیم آن بر ابعاد مختلف زندگی، به نظر می رسد که گام های دیگری نیز باید برداشته شود.

شش: آموختن و نهادینه کردن بسیاری از مفاهیم اخلاقی، مثل صبر، ایثار، قناعت، صداقت، اخلاص، دوری از حسد، کبر و خود برتربینی، خودداری از کسب مال حرام، دوری از تضییع حقوق دیگران و ... ، در میان دانش آموزان، با توجه به ویژگی های روحی آنها، هم نیاز به اهتمام و هم  نیاز به دقت ها و مهارت های خاصی دارد که حتماً باید در آموزش و پرورش آنها مورد لحاظ قرار گیرد.

یکی از مهم ترین نیازهای آنها این است که با کسب فضائل و دوری از رذائل اخلاقی، نحوه مواجهه با مشکلات، مصیبت ها، رنج ها و پستی و بلندی های زندگی را بیاموزند و به تعبیری رنج و لذت زندگی خود را مدیریت کنند. اگر در سنین ابتدایی این مسائل را بیاموزند، قطعاً جامعه در آینده با آسیب های اجتماعی و اخلاقی کمتری روبرو خواهد بود.

هفت: بسیاری از موضوعات و ابعاد مربوط به دفاع مقدس اصلاً به دانش آموزان گفته نمی شود. این در حالی است که دفاع مقدس یکی از درخشان ترین دوران ها در تاریخ این کشور است. از نحوه رویارویی با دشمن گرفته تا شناساندن چهره های درخشان و اسطوره های دفاع به دانش آموزان، در هر صورت هر بخش از دفاع مقدس، درسی برای نسل آینده به همراه دارد. بنابراین موضوع دفاع مقدس، باید به طور ویژه و به تناسب در کتب درسی دانش آموزان گنجانده شود.

هشت: امروز، بیش از 40 سال از انقلاب شکوهمند اسلامی می گذرد. این یعنی اینکه هیچ یک از دانش آموزان امروز ما، نه ابتدای انقلاب و نه جنگ را درک نکرده اند. بسیاری از آنها فراز و نشیب سال های بعد از جنگ را هم ندیده اند. از همین رو یکی از وظایف سنگین آموزش و پرورش، ایجاد ذهنیت و تصور صحیح از برهه های گوناگون انقلاب اسلامی و فراز و نشیب های آن در عرصه های مختلف است.

برای مثال، رهبر معظم  انقلاب، آبان ماه سال 95 در دیدار با دانش آموزان و دانشجویان، در مورد عدم ورود مضامین مربوط به 13 آبان در کتب درسی فرمودند: « ... بعد از آنکه جوانهای ما رفتند و این مرکز را تسخیر کردند و با زحمت زیاد توانستند کاغذهایی را که خرد شده بود، مدارکی را که در کاغذخردکن ریخته شده بود، گردآوری کنند، جمع کنند، به‌هم بچسبانند و به‌صورت کتاب دربیاورند، آن‌وقت معلوم شد که چه توطئه‌هایی هم در طول این مدّت در داخل سفارت آمریکا وجود داشته. این کتابها حدود هفتاد جلد است؛ شماها خوانده‌اید اینها را؟ چرا هیچ نشانی از مضامین برگزیده‌ی این کتابها در مجموعه‌ی مدارس ما، دبیرستان‌های ما، دانشگاه‌های ما نیست؟ چرا؟ این یکی از اعتراضهای من است. وزیر جدید محترم آموزش‌وپرورش اینجا در جلسه هستند؛ چرا اینها را داخل کتابهای درسی قرار نمی دهید؟ چرا نمی گذارید نسل جوان ما، نسل جدید ما بفهمد و بداند که آمریکا با اینجا چه کرده است و چه توطئه‌هایی زیر سر داشته؟ ... »
 
این نشان می دهد که موضوعاتی که بخش جدانشدنی از تاریخ انقلاب هستند و موضوعات مربوط به دشمن شناسی، باید به طور ویژه و با جزئیات در کتب درسی دانش آموزان آورده شود.


کد مطلب: 781703

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/report/781703/سخنی-دکتر-فیاضی-نمایندگان-مجلس-هشت-نکته-مهم-درباره-آموزش-پرورش

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com